SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 215 008 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
vw1303 prestanda framför utseende
11 april 2014 · 225 Inlägg

darkwizard skrev:

pontiacen skrev:
Vem har sagt nåt om 1.7 bar? Nöjer man sig med runt en bar så funkar 9000 ic utmärkt, speciellt med tanke på att man kan få till det för ett par hundringar inkl. slangar/rör, även om en ordentlig helalu såklart är bättre. Nackdelarna är ju snarare att man får kapa i fronten, det är inte snyggt med slangarna under samt att bogseröglorna ligger pyrt till.

Då jag ej vet vad han ska köra med för att höja laddet, så kan en läckande pysventil få det att skenladda, ej roligt att nästan skalla rutan när tryckvakten tyckte att det blev för mycket ladd.

Tycker TS får skriva vad har tänkt avvända för tryck höjare. Har själv hitta en en från down under som är en elektrisk "pysventil"

Jag rekommenderade en strypventil istället för en pys. inget skenladd överhuvudtaget på min og900 . den stannar JÄVLIGT exakt på det man ställer den på.

9000 ic är vettigt om budgeten skall hållas på ett minimum vilket jag antar eftersom han är student. 0.85 laddar ju den röda apc boxen som var tillval från saab och det med original intercooler.

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Saab_2takt Turbo lover
11 april 2014 · 329 Inlägg

darkwizard skrev:
Ska du satsa på IC, så satsa på en hel alu. För en 9000 ic klarar ej höga laddtryck, speciellt inte 1,7 bar lol.

En vän till mig har spräckt båda gavlarna på grund av skenladd. 431 spridarna kan du hitta på skroten, bara leta efter röda spridare i 9000 modeller, har även sett blåa som ska funka. Vet ej numret på dom.

Haha att han inte sköt toppen  tongue Har förstått att det skall bli bättre flöde med en hel alu ic så en sådan har jag tänkt mig i slut ändan. Samt på grund utav att jag inte vill kapa i fram bumpern, inte stuket jag letar efter. roll

Är det i någon speciell 9000 motor man skall leta efter dessa 431 spridare? smile

vw1303 skrev:

darkwizard skrev:

pontiacen skrev:
Vem har sagt nåt om 1.7 bar? Nöjer man sig med runt en bar så funkar 9000 ic utmärkt, speciellt med tanke på att man kan få till det för ett par hundringar inkl. slangar/rör, även om en ordentlig helalu såklart är bättre. Nackdelarna är ju snarare att man får kapa i fronten, det är inte snyggt med slangarna under samt att bogseröglorna ligger pyrt till.

Då jag ej vet vad han ska köra med för att höja laddet, så kan en läckande pysventil få det att skenladda, ej roligt att nästan skalla rutan när tryckvakten tyckte att det blev för mycket ladd.

Tycker TS får skriva vad har tänkt avvända för tryck höjare. Har själv hitta en en från down under som är en elektrisk "pysventil"

Jag rekommenderade en strypventil istället för en pys. inget skenladd överhuvudtaget på min og900 . den stannar JÄVLIGT exakt på det man ställer den på.

9000 ic är vettigt om budgeten skall hållas på ett minimum vilket jag antar eftersom han är student. 0.85 laddar ju den röda apc boxen som var tillval från saab och det med original intercooler.

Tryckhöjaren jag har idag är en pysventil från antagligen china. Det är den på bilden nedan. Om den är bra eller dålig har jag ingen aning om men om man samlar ihop erat tycke om den så äre nog skräp  smile Pysventilen har jag tänkt att köra med tills jag börjar modda mer dvs börjar öka laddet och detta nog göras med strypventil me tanke på alla skenladdingar ni har nämnt. Idag rullar bilen på ca 0.4 bar i ladd (dit pillad av firma av förra ägare).

Gällande framtidens trimming så har jag funderingar att dela upp de i 3 st steg (ni får gärna lämna synpunkter! smile ). Första steget är vanlig t16 ic med lite till uppskruvat ladd. Kanske ca 0.6-0.7 bar? Så man får upp laddat lite till.  Steg 2 består av batterikrök och annan avgas modd, mest för att få lite gött ljud från han. Samt det tredje steget det vi säga stor alu ic med kanske 1 eller stacks under 1 bar i ladd. Eftersom budgeten är låg tack vare man är student och det är lite annat som skall fixas på bilen så är nog steg 1 det jag skall satsa på än så länge. Vad för häst antal hamnar den på med dessa laddtryck jag har nämnt? smile

Pysen som sitter på nu, gammel bild men den är ren och fin nu smile
https://www1.garaget.org/archive/194/193935/346244/large_346244-3280482.jpg

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
11 april 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
Hmm..

varför skulle en itnercooler gjord i kina med piratdesign och halvdassiga kylpaket flöda bättre än en 9000 intercooler som är noggrant uttestad i motorlabb med riktigt fina cellpaket?

enda nackdelen med 9000 intercoolern är att den är så satans tunn.

jag körde daves device på min. nackdelen är ju att laddet kommer som en käftsmäll, det är inten långsam stegring av laddet det kommer fort, det kommer allt och det är inga överslängar.

lite elakt mot lådan smile

Tog föregivet att eftersom att volymen på cellpaketet på ic från kina är större vilket borde ge att mer luft flödar igenom den. Delvis den från turbon och fart vinden. Vilket borde ge att den funkar bättre? smile


Okaj, denna kraftsmäll är ju värd att tänka på. letade runt lite och dom är ju inte så jätte dyra ca 150kr så det kan ju vara värt att pröva ändå smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
11 april 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
jo dom är effektivare.

jag gav 800 inkl frakt för min för... ja vafan blir det 5-6 år sen (herregud vad gammal man känner sig)
köpte den beggat av en kille som bara haft den till när han skulle mappa, men den klarade bara 450 hjulhästar
http://www1.garaget.org/archive/72/71767/93427/93427-3054959.jpg

Haha tiden går fort när man har roligt! wink Tror dom ligger på drygt 1000 lappen idag. Lite roligt att jag har haft just den bilden på datorn sedan ett bra tag tillbaka för att ha ett hum på hur de kan se ut med en sådan stor ic. Kul att du var ägare den og900 godingen! Fin bild me jas planen smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
pontiacen
11 april 2014 · 1 080 Inlägg

Broberg, har du stål eller alurör?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
vw1303 prestanda framför utseende
12 april 2014 · 225 Inlägg

M_Broberg skrev:
Hmm..

varför skulle en itnercooler gjord i kina med piratdesign och halvdassiga kylpaket flöda bättre än en 9000 intercooler som är noggrant uttestad i motorlabb med riktigt fina cellpaket?

enda nackdelen med 9000 intercoolern är att den är så satans tunn.

jag körde daves device på min. nackdelen är ju att laddet kommer som en käftsmäll, det är inten långsam stegring av laddet det kommer fort, det kommer allt och det är inga överslängar.

lite elakt mot lådan smile

Ja lite elakare mot lådan är det så klart men allt handlar ju om att kunna dosera med gaspedalen oxå......
Jämfört med klantandet med APC systemet som säkert är jättebra om det funkar som de ska är en DawesDevice SJUKT överlägsen . Tanken är god med apc men räcker inte hela vägen fram . Det är säkert bra för dem som vill åka fortare men inte har något motoröra alls.

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
pontiacen
12 april 2014 · 1 080 Inlägg

M_Broberg skrev:

vw1303 skrev:

M_Broberg skrev:
Hmm..

varför skulle en itnercooler gjord i kina med piratdesign och halvdassiga kylpaket flöda bättre än en 9000 intercooler som är noggrant uttestad i motorlabb med riktigt fina cellpaket?

enda nackdelen med 9000 intercoolern är att den är så satans tunn.

jag körde daves device på min. nackdelen är ju att laddet kommer som en käftsmäll, det är inten långsam stegring av laddet det kommer fort, det kommer allt och det är inga överslängar.

lite elakt mot lådan smile

Ja lite elakare mot lådan är det så klart men allt handlar ju om att kunna dosera med gaspedalen oxå......
Jämfört med klantandet med APC systemet som säkert är jättebra om det funkar som de ska är en DawesDevice SJUKT överlägsen . Tanken är god med apc men räcker inte hela vägen fram . Det är säkert bra för dem som vill åka fortare men inte har något motoröra alls.

APC är skitfint.

när det fungerar roll


bästa av allt är ju programerbar laddtrycksstyrning där man kan rampa upp laddet


nåja. ska inte kludda mer i denna tråden smile

Inte du kanske, men jag. Att apc inte skulle vara bättre än en pysventil är ju bullshit. Min drar hela vägen upp i varv men sänker laddet när bilen  blir börjar spika. När du väl hör/känner spikningarna är det redan sent, speciellt på e85.

Senast redigerat av pontiacen (12 april 2014)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
vw1303 prestanda framför utseende
12 april 2014 · 225 Inlägg

pontiacen skrev:

M_Broberg skrev:

vw1303 skrev:

Ja lite elakare mot lådan är det så klart men allt handlar ju om att kunna dosera med gaspedalen oxå......
Jämfört med klantandet med APC systemet som säkert är jättebra om det funkar som de ska är en DawesDevice SJUKT överlägsen . Tanken är god med apc men räcker inte hela vägen fram . Det är säkert bra för dem som vill åka fortare men inte har något motoröra alls.

APC är skitfint.

när det fungerar roll


bästa av allt är ju programerbar laddtrycksstyrning där man kan rampa upp laddet


nåja. ska inte kludda mer i denna tråden smile

Inte du kanske, men jag. Att apc inte skulle vara bättre än en pysventil är ju bullshit. Min drar hela vägen upp i varv men sänker laddet när bilen  blir börjar spika. När du väl hör/känner spikningarna är det redan sent, speciellt på e85.

Ja alltså..... Kom o hjälp mig få APC systemet o fungera som det ska då..... jag föredrar helt klart hur min STRYPVENTIL fungerar och levererar laddtrycket framför hur bilen var att köra med APC . Alla saab-dårar pratar sig varma angående sina apc system o som ny saabintresserad blir jag inte klok på det .....

APC är säkert bra NÄR det fungerar men eftersom bilarna de monterats i nu är 20+ år så börjar åren ge sig till känna. Speciellt som när det i mitt fall är eftermonterat i en S-bil......

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Saab_2takt Turbo lover
13 april 2014 · 329 Inlägg

Fin info gubbs, me like smile

Att åka med APC låter som att spela bingo med tanke på att delarna nu för tiden är lite sletna och gamla vilket kan ställa till med bekymmer. Låter annars väldigt spännande så man lite sugen (inblickar långt fram i tiden) roll . Men ifall man hystar på ett trionic 5 styrsystem. Sköter den bara tändningen och ladd eller tar den soppa tillförseln med?

Senast redigerat av Saab_2takt (13 april 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Gizmojohan
13 april 2014 · 3 295 Inlägg

trionic 5 sköter allt.

vw1303 prestanda framför utseende
13 april 2014 · 225 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Fin info gubbs, me like smile

Att åka med APC låter som att spela bingo med tanke på att delarna nu för tiden är lite sletna och gamla vilket kan ställa till med bekymmer. Låter annars väldigt spännande så man lite sugen (inblickar långt fram i tiden) roll . Men ifall man hystar på ett trionic 5 styrsystem. Sköter den bara tändningen och ladd eller tar den soppa tillförseln med?

Trionic styr ALLES. bränsle tändning ladd . det är ett MYCKET kompetent motorstyrsystem som man kan mappa själv om man har utrustningen ...... sugen på det själv men till en helt annan motor-typ....

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Saab_2takt Turbo lover
13 april 2014 · 329 Inlägg

Slave_joe skrev:
trionic 5 sköter allt.

vw1303 skrev:

Saab_2takt skrev:
Fin info gubbs, me like smile

Att åka med APC låter som att spela bingo med tanke på att delarna nu för tiden är lite sletna och gamla vilket kan ställa till med bekymmer. Låter annars väldigt spännande så man lite sugen (inblickar långt fram i tiden) roll . Men ifall man hystar på ett trionic 5 styrsystem. Sköter den bara tändningen och ladd eller tar den soppa tillförseln med?

Trionic styr ALLES. bränsle tändning ladd . det är ett MYCKET kompetent motorstyrsystem som man kan mappa själv om man har utrustningen ...... sugen på det själv men till en helt annan motor-typ....

Sicket toppen system! Man blir ju sugen som sagt och suget blir ju inte mindre med tanke på att jag valde telematik inför år 3 gymnasiumet jag går på. Listan på saker jag vill göra me bilen ökar dramatiskt roll Känner att jag får lugna ner mig tongue

--------------

Imorgon kommer en liten update! Har gjort lite med bilen men blev inte helt färdig smile Lite pill på elsystemet och en skärmkant samt lite stenskott på sidan av bilen håller på att fixas smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
14 april 2014 · 329 Inlägg

Update!

Har blivit lite pill idag och igår! Hade bekymmer med att nålen för bränsle gick i botten när jag glömde byta ut "motorn" för nålen så detta gjordes. Hade även bekymmer med att jag inte kunde slå på helljuset när ljusväxlarnen stod på halvljus, byte av den fixa biffen. Lampan i växlaren va till och med hel, inte ofta de big_smile Blev lite annan små pill också. Jag låter bilderna få prata:

Nya motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-16c83a903d942bf4170f721b42e67682.jpg

Ny till vänster för tempen, gammal höger för bränslet. Skall var ny på båda smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ae0a6699fa6ab455fe0b3ee3e97781b7.jpg

Nu funkar allt som det ska smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e6e9671e402a77aae9e5e931416b3a9f.jpg

Byte av  ljusväxlarne. https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5958d7507778a373e6a3936d9001720c.jpg

Att innertaket hänger på en 900 är ju ganska standard och mitt exemplar är ju ingen bortförklaring till de tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1cd1c49668532b136900f8ff6375f024.jpg

Fixade lite tillfälligt med häftstift. Har tyg och så hemma men orkar inte just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-40f0e9b6a2555d806ca5c239a52bf6ad.jpg

Visade sig att limmet hade släpp från rälsen vilket skapade en glipa mellan aero kåpan och karossen. Drog lite epoxi för att fixa det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-46c9925c628875c5998b7eda14843037.jpg

Tajt o fint nu smile Jula damlisten gör sig fint förövrigt! riktigt bra köp! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ca86b58ce6904fb519679631d34c1928.jpg

Slutligen en bild på hur bilen ser ut med 16" super aero! Gör sig riktigt fint! Ser ut som man har 70 profil på bilden dock tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-88e009ba6df6c17cc3e76ba4823a4a62.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Erick
14 april 2014 · 4 767 Inlägg

Börjar ta sej, en airflow-vinge på detta bara så smile

Du får skaffa däck med rätt storlek, ser ut som du har 9000-dimension på däcken nu smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
vw1303 prestanda framför utseende
15 april 2014 · 225 Inlägg

så klassiskt det bara kan bli ! mycket snyggt !

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Saab_2takt Turbo lover
15 april 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Börjar ta sej, en airflow-vinge på detta bara så smile

Du får skaffa däck med rätt storlek, ser ut som du har 9000-dimension på däcken nu smile

Japp de kommer! Lite annat som skall införskaffas innan de dock smile

Vette fasen va de är för org dimension med dessa jag har på nu är 205/55/16. Får köra slut på dessa först wink

vw1303 skrev:
så klassiskt det bara kan bli ! mycket snyggt !

Kännde det samma! Blir ju inte bättre än med super aero smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
darkwizard Fordonstekniker
15 april 2014 · 1 740 Inlägg

Jo, tycker du ska spana in denna sida. Dom har komplett kit för trionic 5. Plus en massa andra godsaker.


http://www.eeuroparts.com/Cars/SAAB/104 … z2yyGjJi15

Senast redigerat av darkwizard (15 april 2014)

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Saab_2takt Turbo lover
15 april 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
Org är 205/50-16

55 är för stort och tar gärna i om man kör tung (typ last) eller sänker.

Shit! Aja däck håller la inte för evigt så får bli 50ior nästa gång smile Fick sånt grymt pris på däcken så var nästan tvungen och slå till.

darkwizard skrev:
Jo, tycker du ska spana in denna sida. Dom har komplett kit för trionic 5. Plus en massa andra godsaker.


http://www.eeuroparts.com/Cars/SAAB/104 … z2yyGjJi15

Ojojoj! Vilken fin sida smile Den tackar man stort för, blev ett bokmärke smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
17 april 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:

Saab_2takt skrev:

darkwizard skrev:
Jo, tycker du ska spana in denna sida. Dom har komplett kit för trionic 5. Plus en massa andra godsaker.


http://www.eeuroparts.com/Cars/SAAB/104 … z2yyGjJi15

Ojojoj! Vilken fin sida smile Den tackar man stort för, blev ett bokmärke smile

fina grejjer till trionic, men fy tusan vad dyrt.

Jupp , håller med. Det var dyrt men de är gött att se vad som behövs smile Alltid kul att bygga det själv också smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
21 april 2014 · 329 Inlägg

Update!

Har blivit lite mer puts än pill på sistone, nästan! wink Tog en tur till elmia i lördag så det skulle ju putsats inför det! Hela trippen gick fint (peppa peppa ta i trä tongue ) men en original ruta med 20,5 k mil och låg sol va inte så poppis på hemfärden... Aja det skall la fixas det med tongue

Införskaffade en ny stereo i alla fall på elmia och  ett paket (2st högtalare) med 4" högtalare men när jag öppnade paketet så saknades en högtalare. Typiskt min otur att ta paketet som saknar en, det skulle inte vara några bekymmer att lösa i alla fall smile Min lagning på kylaren var inte så bra heller så en ny kylare har man stoppat i. passade även på att kollar bussningarna till generatorn och dom va slut, glappa lite hmm speedparts nästa hmm Låter som skollönen för nästa månad är slut den med roll

Dags för lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-932c311854f276d46b64a1bbe8eb27b0.jpg
Nya kylarn

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-fc5ba90a56ca5f6d2dbd3db11c69a65c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5aac80cce29fc187152c2e1825b17ec4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-552f5fe4e906aeb8aa1c2dad1a8a2bbf.jpg

En ordentlig tvätt får det allt bli innan man stoppar ner dom igen smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d98b47aab6a7af8b3955f1539f354fc3.jpg

Slutligen en bild från Elmia träffen, trevligt som fan! smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang