Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
Nu är generatorn på plats! Rak och fin blev den med Lär få byta remmarna också då dom är lite sneslitan, dem gammal bussningarna var ganska möe slitna
Köpte även en Intercooler av VW1303 som jag har monterat. Blev riktigt najs! Behövdes bara 4 silikon bitar och en bit cm 25 cm lång alu rör samt lite återvinning av gammal röret! I efterhand så måste jag säga att jävlar va skillnad den gör även om den är så liten. Känns som laddet är mycket goare/jämnare och att den drar mycket bättre, gött mos med andra ord! Ett steg närmare etanol med
lite bygg bilder:
Gick att knö på 2 tums silikonslangar på 2,5 tums anslutning! Tog en stund bara
Hällde ner lite avfettning i IC och fick detta som svar. Vitt som fan måste ha legat mycket olja i botten av den IC'en.
Lite puts får de allt vara
Blev riktigt gött! Några slangklämmor skall bytas ut bara
Sist men inte minst. En fråga gällande dessa bussningar. Skall byta bägge för att en av dom glappar. Skall man ha något fett i dom? Vill ju inte att dom skall gnisla av sig
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)
Det blev ju riktigt bra ... ja olja o kondens har det nog varit i den.... jag körde väldigt kort stund med den innan de fick bli 9000 intercooler.... men den gör den gode skillnad även den lilla Kul att grejorna kommer till användning
vw1303 skrev: Det blev ju riktigt bra ... ja olja o kondens har det nog varit i den.... jag körde väldigt kort stund med den innan de fick bli 9000 intercooler.... men den gör den gode skillnad även den lilla Kul att grejorna kommer till användning
Trevligt att höra! Man tackar att man fick köpa den för sånt bra pris. Du får höra av dig ifall du tänker göra dig av med batterikröken och 3 tumet. Slår till på de med än gång Gick la åt 1-2 liter avfettning för att rent den IC'n, lär ju ökat effektiviteten en del.
M_Broberg skrev: jag köpte en 9000 IC från en bil där turbon rasat, jag hällde ur 3 deciliter olja innan jag börja köra med avfettning
men dom där små sakerna behöver all hjälp dom kan få. är ju skitdåligt luftflöde där dom sitter.
Stackars 9000 Så kan det blir! samlas säkert lite med åren med.
Jodå, den sitter ingen vidare och den är ju pytteliten. Men bättre än ingen i alla fall Skall se om man kan göra något åt de Farsan tycke jag skulle sätta en fläkt på den men vette fasen
M_Broberg skrev: jag köpte en 9000 IC från en bil där turbon rasat, jag hällde ur 3 deciliter olja innan jag börja köra med avfettning
men dom där små sakerna behöver all hjälp dom kan få. är ju skitdåligt luftflöde där dom sitter.
Stackars 9000 Så kan det blir! samlas säkert lite med åren med.
Jodå, den sitter ingen vidare och den är ju pytteliten. Men bättre än ingen i alla fall Skall se om man kan göra något åt de Farsan tycke jag skulle sätta en fläkt på den men vette fasen
Bygga bara en vatten tank som ligger i bagaget och sprutar på kallt vatten hela tiden. Lär ju funka finfint
M_Broberg skrev: jag köpte en 9000 IC från en bil där turbon rasat, jag hällde ur 3 deciliter olja innan jag börja köra med avfettning
men dom där små sakerna behöver all hjälp dom kan få. är ju skitdåligt luftflöde där dom sitter.
Stackars 9000 Så kan det blir! samlas säkert lite med åren med.
Jodå, den sitter ingen vidare och den är ju pytteliten. Men bättre än ingen i alla fall Skall se om man kan göra något åt de Farsan tycke jag skulle sätta en fläkt på den men vette fasen
Bygga bara en vatten tank som ligger i bagaget och sprutar på kallt vatten hela tiden. Lär ju funka finfint
Haha not bad, det skulle va något eller vattenkyling av intercoolern? Bygger du en åt mig kompis?
M_Broberg skrev:
vw1303 skrev: Saab hade ju original vatteninsprut in i insugsröret.... om man hittar ett sådant kit så ökar det knackmotståndet SJUKLIGT mycket.......
MM det är effektivt. om man gör rätt.
gör man fel blir det inget bra. är inte bara sätta en petflaska med en pump och en tryckvakt och en startspridare (vilket iofs är 1 väg att gå)
är bra om man inte har 100% DC utan pulsar.
Hade ju varit kul att pröva! Hur mycket vatten handlar de om per motorn varv? Kan ju inte vara några mänger men borde ju hålla ner tempen också lite. Sen skulle man kunna ta och hälla ner etan istället i tanken för de, lite extra power Blir ju bra för då kan man ju sätta dit en extra knapp till för de;)
jag har scannade dokument om saabs egna vatteninjektionssystem..... kan skicka till dig om du vill....
ja det handlar ju om att få rätt mängd vatten insprutat i insuget EFTER intercoolern . Jag är jävligt sugen på att prova lite med det här mest för att jag har grejor liggande till att göra det billigt
Vatteninjektion är nog inte en bra vardagslösning dock ..... har hört olika givare angående dimentionering... har byggt ett fäste för en tegelbrun luftsmörjd 9-5 spridare som jag kan montera på mitt insugsrör o leka lite
vw1303 skrev: jag har scannade dokument om saabs egna vatteninjektionssystem..... kan skicka till dig om du vill....
ja det handlar ju om att få rätt mängd vatten insprutat i insuget EFTER intercoolern . Jag är jävligt sugen på att prova lite med det här mest för att jag har grejor liggande till att göra det billigt
Vatteninjektion är nog inte en bra vardagslösning dock ..... har hört olika givare angående dimentionering... har byggt ett fäste för en tegelbrun luftsmörjd 9-5 spridare som jag kan montera på mitt insugsrör o leka lite
Skulle vara guld ifall du kunde göra det! Skall bli en kul läsning Du får gärna dra en bild på ditt fäste också. Skall du driva dom på pulserna från spridarna eller hur har du tänkt att göra ? Själv har jag funderat på att sätta den direkt bakom gas spjället på något vis då godset är tjockt där omkring
Blir lite gott och blandat update denna gång. Fick min högtalare i veckan så lite nytt ljud har det blivit. Låter mycket bra! Har även bytt tyg i innertaket och sido panelerna så ny känns det inte som man kör med en mössa på sig längre Fick även tag på garaget.org klistermärken tack vare chrizz. Stort tack
Har bekymmer med däcken tar i i skärmen ta gärna en titt på de i slutet av detta inlägg, vill lösa detta billigt om det går!
Gamla panelerna
Panelerna efter lite gött tyg
Innertaket innan
Innertaket efter
Högtalarna man köpte fick riktigt gött pris på dom
Gammal vs ny! Tror gasen är ca 10 år gammel.
Sitter fint!
Drivs av denna lilla sterio! Gjorde grymm skillnad
lite klen samling klibbor men kommer mer
Nu till de stor bekymret: Har ju börjat köra lite med den nu och den tar ju i skärmkanterna vid större gupp. Det gäller ju så klart super Aero fälgarna med 205/55/16 däck som är helt fel. Prövade att trycka emellan sådana gummimellan lägg från Biltema (se bild) de hjälpte lite men behövs fortfarande mer. Skall man pilla in flera såna mellanlägg? Dessa som jag satte dit höjde röven ca 1-2 cm. Dämparna känns varken svampiga eller ser gamla ut.
Har ni någon huskurer för att få henne att lyfta på röva?
Känns lite B men höjde bilen lite i alla fall. Dock fortfarande för låg.
Så hög/låg är den. Hjulet tar i skärmen vid "klockan 10-11"
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)
M_Broberg skrev: Sätter du på för stora däck på bilen får du problem. det är den enkla sanningen...
Jo, de har jag förstått... Därför jag vill göra något åt det. Har inte råd med att byta däck bara sådär därför jag frågar er för tips va man kan göra åt ett
M_Broberg skrev: Sätter du på för stora däck på bilen får du problem. det är den enkla sanningen...
Jo, de har jag förstått... Därför jag vill göra något åt det. Har inte råd med att byta däck bara sådär därför jag frågar er för tips va man kan göra åt ett
1. låt bli att sätta på fel däck från början
2. byt dom felaktiga däcken omgående
3. byt hjul till tex vinterhjulen direkt
4. plocka av skärmbreddare, då kommer det nog inte ta i lika lätt.
5. börja kasta ur inredning, typ baksäte, då blir bilen lättare
6. kör alltid runt med lite bensin i tanken, då blir bilen lättare i röva.
det är dom råden jag kan komma med sådär på rak hand.
hade rekomenderat gummimellanlägg men det har du redan fixat
Finns ett till alternativ, köp lastfjädrar till baken och byt till dom. MEN det kostar mer än 2 bättre beg däck och du får nog fan 4 däck för dom pengarna.
Okaj, får bita i de sura äpplet och kolla runt va de finns för däck. Tack för tipsen. De är jävligt lätt att vara efterklok
Finns ett ställe i göteborg som är snorbilliga på begagnade däck om de passar budgeten bättre. Nima däckstommar ute i bulycke-industriområde vid volvo . Rätt konstiga figurer (en finne som åker yamaha vmax med ombyggd tank för att kunna ha sin ilskna jack-russel terrier i ett fack framförsig... åker året om med den och en tja... jag vet inte . halv-efterbliven annan snubbe som är svårbeskriven. Nisse heter finnen iaf .... )
Man letar själv upp dimentionen man vill ha på deras stora gård som är full av begagnade däck o så monterar de dem billigt..... kan vara typ 350 kronor per däck ink montering ? kanske har de gått upp i pris de var ett år sen eller så jag var där.
Där har du saabs original manual till deras system.... jag kommer köra med en oljetrycksgivare och basic basic metoden. inge pulsande eller så .... man har framgångsrikt kört med vatteninjektionssystem med golf-oljetryckgivare. spolarpump och 0.8mm svetsmunstycke kopplat efter intercooler i en hel del rejsbilar jag vet om.... funkar gör det. snyggt och fabrikslook.... skulle inte tro det
vw1303 skrev: Finns ett ställe i göteborg som är snorbilliga på begagnade däck om de passar budgeten bättre. Nima däckstommar ute i bulycke-industriområde vid volvo . Rätt konstiga figurer (en finne som åker yamaha vmax med ombyggd tank för att kunna ha sin ilskna jack-russel terrier i ett fack framförsig... åker året om med den och en tja... jag vet inte . halv-efterbliven annan snubbe som är svårbeskriven. Nisse heter finnen iaf .... )
Man letar själv upp dimentionen man vill ha på deras stora gård som är full av begagnade däck o så monterar de dem billigt..... kan vara typ 350 kronor per däck ink montering ? kanske har de gått upp i pris de var ett år sen eller så jag var där.
Gött! Sicka typer det finns Går iallafall på gymnasiumet på Volvo så det ligger ju inte så långt där ifrån då. Men de var ju inte farligt dyrt, skulle kunna sälja däcken som sitter på nu och gå bra till.
Skall nog slänga upp en köpes/bytes annons på saab forumen först och ge den en vecka eller 2 för att se i fall någon nappar. Tänkte se ifall någon vill byta super Aero mot super Aero fast med rätt däck Man vet ju aldrig
vw1303 skrev: .... bilder ...
Där har du saabs original manual till deras system.... jag kommer köra med en oljetrycksgivare och basic basic metoden. inge pulsande eller så .... man har framgångsrikt kört med vatteninjektionssystem med golf-oljetryckgivare. spolarpump och 0.8mm svetsmunstycke kopplat efter intercooler i en hel del rejsbilar jag vet om.... funkar gör det. snyggt och fabrikslook.... skulle inte tro det
Super att du fixa denna katalog! Mycket trevlig läsning. Sketans bra att en spolarvätska pump funkar. Tänkte nämligen använda en sådan. Man kommer ju undan ganska billigt ifall man köper en på Biltema. Startar du den med hjälp av oljetrycket då eller funkar den på samma sätt som en lufttrycksgivare? Har nog en tryckvakt liggandes någonstans som kanske skulle funka
Man använder oljetrycksgivaren i luften .det funkar precis likadant... tryck som tryck.... Jag skulle inte kört på spolarpump från biltema utan satsat på en från skroten eller liknande ..... tror kvalité kan vara sisådär på biltemas pumpar.....
vw1303 skrev: Man använder oljetrycksgivaren i luften .det funkar precis likadant... tryck som tryck.... Jag skulle inte kört på spolarpump från biltema utan satsat på en från skroten eller liknande ..... tror kvalité kan vara sisådär på biltemas pumpar.....
där har du en annan länk om du inte läst där innan ..... ska försöka pilla ihop ett schema för hur man kan koppla .
Haha det är ju sant, så långt tänkte man! Borde iför sig gå att bygga en larm lysdiod för om pumpen pajar men det lär ju märkas om den gör det
Den sidan var grym! Har inte sett den men blir ett bokmärke på de! Såg en fin bild på hur hans var ihop plockat så det löser nog sig Du får gärna dra ett schema på hur man kopplar men tror jag har det Popeys sida brukar vara en favorit
Blir update på båda gott och ont. Gamla rutan sprack så den har fått sig en ny, vilken skillnad det är!! Sen så har jag fått lov att stoppa i basen från min farsas bil då han inte behöver den något mer. Basar gött gör den, bra mycket mer tryck än Biltema men saknar lite av fylligheten som Biltema hade Aja den är ju lite mindre i storlek. Sen så visade de sig att jag hitta en liten pöl med kylarvatten i interiören så slet ut lite. Inför ihop montaget så skall jag skaffa mig lite sladd så man kan stoppa batteriet i bagaget med
Gamla rutan med spricka:
Nya rutan:
Dessa katter som går på huven
Nya basen:
Sen så skull man sätta denna lilla dosa för basen (som har inbyggt slutsteg) på ett fint ställe så man började meka ner lite.
Dessa skall bort :
Sen så var man nästan tvungen och ta en titt under mattan för att se om de hade hänt något och till min förvåning hitta jag kylarvatten efter lite grävande. Fan!
Demonterade lite till
liten bättre bild: Måste har varit någon sorts grundfärg jag har lagt där av misstag då den typ har sugit upp vattnet
Nu frågan de, var det läcker ifrån. Som ni ser nedan så ser ju ventilen sustorr ut så lär ju inte komma den vägen. Tänker i alla fall demontera den och se hur det är. Är det några speciella packningar som tätar ihop den?
När nu allt var nerplockat så bestämde jag och farsan sig för att ta oss en liten tur. Hur vi än vred på värmeslaget så fick vi syn på något läckage, skumt Har ni några andra tips på var det kan läcka ifrån?
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)
Var ett tag sen förra updaten, har varit lite mycket på sistånde i skolan, lärarna har en tendens att samla ihop allt mot slutet Men dom senaste dagarna har jag legat i lite i alla fall! Golvet börjar bli bra och batteriet har flyttats till bagaget Känndes lika bra att flytta när man ändå hade rivit ner.
Var även på Maptun meet i torsdags där man fyndade 8 stycken goa 431 spridare. Inte mycket kvar till etanolen nu
Har letat och letat efter ställen där det kan läcka in men inte hittat något. Hittade att något lock satt löst men tror inte det kom där ifrån.
Tog en titt på värmepaketet och det var fint. Aja dags att fixa ihop henne istället
Sen var det dära locket jag nämnde tidigare, Kändes bäst att göra nått åt det!
Fint
Lite grund på de! Hammar lack nästa
Har haft lite glapp i ratten som man knappt märker men jag har stört mig på det iaf. Tur att man har lite delar liggandes
"Ny" vs gammel
Gammal höger. Kom fram till att det var de svarta lagret som glappa
Monterat och klart
Inför batteriflytt batteri flytt så köpte jag mig lite startkablar från Biltema! 4,5 meter på 35 mm2 för 270 pix! Fint pris med tanke på att dom ändå känns billiga. Räckte precis lagom
Fick bli en liten "bonnameck lösning" för ihop skarvandet men de lär ju hålla
Man ska inte snåla med skyddet El tejpen ville inte vara med på bild
Också hitta man ett trevligt ställe att jorda på (OBS i efterhand var detta ett dåligt ställe, har dragit sladd till motorutrymmet istället)
Slut resultatet:
Mycket nöjd! Känns lite tomt bara så man får la ta och bygga sig en batterikrök nån gång
Nästa helg blir det nog att laga länkarms infästningarna om inget skiter sig
Simma lugnt!
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)