SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 215 137 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
amoreex
1 juni 2014 · 2 712 Inlägg

Ser bra ut!
Men har du monterat säkringar på kablen?
Måste vara en i varje ände, skulle du bli smälld från sidan och kablen gå av så har du inget som stoppar strömmen från att flöda fritt ut i karossen, och det kanske inte är så kul med tanke på hur rejäla kortslutningar det kan blii smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Saab_2takt Turbo lover
1 juni 2014 · 329 Inlägg

amoreex skrev:
Ser bra ut!
Men har du monterat säkringar på kablen?
Måste vara en i varje ände, skulle du bli smälld från sidan och kablen gå av så har du inget som stoppar strömmen från att flöda fritt ut i karossen, och det kanske inte är så kul med tanke på hur rejäla kortslutningar det kan blii smile

Shit, de hade man glömt tongue Får ta och fixa en! Va skall man ha för någon? Lär ju gå åt ett par hundra amper om inte mer att dra runt start motorn. Men de känns lite onödigt att ha 2? Borde det inte räcka med en vid batteriet? tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Warsore
1 juni 2014 · 367 Inlägg

Saab_2takt skrev:

amoreex skrev:
Ser bra ut!
Men har du monterat säkringar på kablen?
Måste vara en i varje ände, skulle du bli smälld från sidan och kablen gå av så har du inget som stoppar strömmen från att flöda fritt ut i karossen, och det kanske inte är så kul med tanke på hur rejäla kortslutningar det kan blii smile

Shit, de hade man glömt tongue Får ta och fixa en! Va skall man ha för någon? Lär ju gå åt ett par hundra amper om inte mer att dra runt start motorn. Men de känns lite onödigt att ha 2? Borde det inte räcka med en vid batteriet? tongue

En vid var sida så om det blir fel från någon ände (batteri/elektriska i fordonet) så smäller säkringen närmast. Och 40cm från batteriet eller närmre är rekommenderat. smile

Finns tabeller för att räkna ut säkringsstolrek, men vad du har för generator kan också spela in.

More Bass To The People!
amoreex
1 juni 2014 · 2 712 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Shit, de hade man glömt tongue Får ta och fixa en! Va skall man ha för någon? Lär ju gå åt ett par hundra amper om inte mer att dra runt start motorn. Men de känns lite onödigt att ha 2? Borde det inte räcka med en vid batteriet? tongue

Tänk att du ska säkra efter vilken kabel du har smile
Ska aldrig säkra efter hur mycket ström du förbrukar, har du t ex en 20mm2 ska du ha 100 A säkring,
35mm2 kan du säkra med 160 ca
Och skulle de säkringarna inte hålla får du montera en grövre kabel,, jag själv har dubbla batteri i bagaget och ett där fram, och alla används vid start, och jag har en 50mm2 kabel, och en 200 A säkring i varje ände smile

Säkerheten är viktig wink

Här är en tabell från EMMA, de reglerna som gäller t ex vid ljudbygge, och de stämmer bra.
http://www.emmanet.info/wp-content/uplo … nglish.pdf kolla sidan 33 smile
Där har du kabelarean och Max säkring smile

Warsore skrev:
En vid var sida så om det blir fel från någon ände (batteri/elektriska i fordonet) så smäller säkringen närmast. Och 40cm från batteriet eller närmre är rekommenderat. smile

Finns tabeller för att räkna ut säkringsstolrek, men vad du har för generator kan också spela in.

Ja, men max 30 cm är rekommenderat enligt vissa försäkringsbolag, så smartare att ta det så vet man att man klarar sig smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Warsore
1 juni 2014 · 367 Inlägg

amoreex skrev:

Saab_2takt skrev:
Shit, de hade man glömt tongue Får ta och fixa en! Va skall man ha för någon? Lär ju gå åt ett par hundra amper om inte mer att dra runt start motorn. Men de känns lite onödigt att ha 2? Borde det inte räcka med en vid batteriet? tongue

Tänk att du ska säkra efter vilken kabel du har smile
Ska aldrig säkra efter hur mycket ström du förbrukar, har du t ex en 20mm2 ska du ha 100 A säkring,
35mm2 kan du säkra med 160 ca
Och skulle de säkringarna inte hålla får du montera en grövre kabel,, jag själv har dubbla batteri i bagaget och ett där fram, och alla används vid start, och jag har en 50mm2 kabel, och en 200 A säkring i varje ände smile

Säkerheten är viktig wink

Här är en tabell från EMMA, de reglerna som gäller t ex vid ljudbygge, och de stämmer bra.
http://www.emmanet.info/wp-content/uplo … nglish.pdf kolla sidan 33 smile
Där har du kabelarean och Max säkring smile

Warsore skrev:
En vid var sida så om det blir fel från någon ände (batteri/elektriska i fordonet) så smäller säkringen närmast. Och 40cm från batteriet eller närmre är rekommenderat. smile

Finns tabeller för att räkna ut säkringsstolrek, men vad du har för generator kan också spela in.

Ja, men max 30 cm är rekommenderat enligt vissa försäkringsbolag, så smartare att ta det så vet man att man klarar sig smile

Jo där är ju en del som säger olika. Men kör alltid på runt 30cm jag med. ^^

More Bass To The People!
Saab_2takt Turbo lover
1 juni 2014 · 329 Inlägg

amoreex skrev:

Saab_2takt skrev:
Shit, de hade man glömt tongue Får ta och fixa en! Va skall man ha för någon? Lär ju gå åt ett par hundra amper om inte mer att dra runt start motorn. Men de känns lite onödigt att ha 2? Borde det inte räcka med en vid batteriet? tongue

Tänk att du ska säkra efter vilken kabel du har smile
Ska aldrig säkra efter hur mycket ström du förbrukar, har du t ex en 20mm2 ska du ha 100 A säkring,
35mm2 kan du säkra med 160 ca
Och skulle de säkringarna inte hålla får du montera en grövre kabel,, jag själv har dubbla batteri i bagaget och ett där fram, och alla används vid start, och jag har en 50mm2 kabel, och en 200 A säkring i varje ände smile

! Säkerheten är viktig wink

Här är en tabell från EMMA, de reglerna som gäller t ex vid ljudbygge, och de stämmer bra.
http://www.emmanet.info/wp-content/uplo … nglish.pdf kolla sidan 33 smile
Där har du kabelarean och Max säkring smile

Warsore skrev:
En vid var sida så om det blir fel från någon ände (batteri/elektriska i fordonet) så smäller säkringen närmast. Och 40cm från batteriet eller närmre är rekommenderat. smile

Finns tabeller för att räkna ut säkringsstolrek, men vad du har för generator kan också spela in.

Ja, men max 30 cm är rekommenderat enligt vissa försäkringsbolag, så smartare att ta det så vet man att man klarar sig smile

Gött gubbs, fin info! Säkerhet är A och O!

Här märks det att någon har gjort detta ett par gånger! tongue Snackade även med en snubbe på Saab meetet i Trollhättan i dag och han rekommenderade cirka 150 amper med. smile Hoppas det håller, annars får man tänka om rejält tongue Max 30 cm är noterat och skall följas. Är det något annat som besiktningen / försäkringsbolagen brukar vara kinkiga på gällande flytten?

Vad tror ni om dessa saker? Skriv gärna om ni vet något bättre smile

Hållare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-84562/

Plus 150 amper säkring:
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … NL-252320/

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
amoreex
1 juni 2014 · 2 712 Inlägg

Saab_2takt skrev:

amoreex skrev:

Saab_2takt skrev:
Shit, de hade man glömt tongue Får ta och fixa en! Va skall man ha för någon? Lär ju gå åt ett par hundra amper om inte mer att dra runt start motorn. Men de känns lite onödigt att ha 2? Borde det inte räcka med en vid batteriet? tongue

Tänk att du ska säkra efter vilken kabel du har smile
Ska aldrig säkra efter hur mycket ström du förbrukar, har du t ex en 20mm2 ska du ha 100 A säkring,
35mm2 kan du säkra med 160 ca
Och skulle de säkringarna inte hålla får du montera en grövre kabel,, jag själv har dubbla batteri i bagaget och ett där fram, och alla används vid start, och jag har en 50mm2 kabel, och en 200 A säkring i varje ände smile

! Säkerheten är viktig wink

Här är en tabell från EMMA, de reglerna som gäller t ex vid ljudbygge, och de stämmer bra.
http://www.emmanet.info/wp-content/uplo … nglish.pdf kolla sidan 33 smile
Där har du kabelarean och Max säkring smile

Warsore skrev:
En vid var sida så om det blir fel från någon ände (batteri/elektriska i fordonet) så smäller säkringen närmast. Och 40cm från batteriet eller närmre är rekommenderat. smile

Finns tabeller för att räkna ut säkringsstolrek, men vad du har för generator kan också spela in.

Ja, men max 30 cm är rekommenderat enligt vissa försäkringsbolag, så smartare att ta det så vet man att man klarar sig smile

Gött gubbs, fin info! Säkerhet är A och O!

Här märks det att någon har gjort detta ett par gånger! tongue Snackade även med en snubbe på Saab meetet i Trollhättan i dag och han rekommenderade cirka 150 amper med. smile Hoppas det håller, annars får man tänka om rejält tongue Max 30 cm är noterat och skall följas. Är det något annat som besiktningen / försäkringsbolagen brukar vara kinkiga på gällande flytten?

Vad tror ni om dessa saker? Skriv gärna om ni vet något bättre smile

Hållare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-84562/

Plus 150 amper säkring:
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … NL-252320/

Bara se till att allt sitter fast och ser bra gjort ut smile
Där du gjorde en liten "fulskarv" kan du sätta säkring istället wink

Och säkringen kan du gärna skruva fast på batteri boxen, tänk även på att batteriet måste sitta fast, med andra ord måste du förankra batteri boxen bra smile

De sakerna fungerar bra, jag har själv samma hållare och säkring smile dock 200 A för min del.

Senast redigerat av amoreex (1 juni 2014)

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
vw1303 prestanda framför utseende
2 juni 2014 · 225 Inlägg

Perfekt och få tag på ett gäng 431or. Fick själv EN stulen när jag hade inbrott i min bil annars hade jag redan åkt e85 idag..... sad

Men men skall ta mig i kragen o åka o skaffa en uppsättning här så småningom innan hela sommarn är över .

Kul o följa ditt projekt

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Saab_2takt Turbo lover
3 juni 2014 · 329 Inlägg

amoreex skrev:

Saab_2takt skrev:

amoreex skrev:
Tänk att du ska säkra efter vilken kabel du har smile
Ska aldrig säkra efter hur mycket ström du förbrukar, har du t ex en 20mm2 ska du ha 100 A säkring,
35mm2 kan du säkra med 160 ca
Och skulle de säkringarna inte hålla får du montera en grövre kabel,, jag själv har dubbla batteri i bagaget och ett där fram, och alla används vid start, och jag har en 50mm2 kabel, och en 200 A säkring i varje ände smile

! Säkerheten är viktig wink

Här är en tabell från EMMA, de reglerna som gäller t ex vid ljudbygge, och de stämmer bra.
http://www.emmanet.info/wp-content/uplo … nglish.pdf kolla sidan 33 smile
Där har du kabelarean och Max säkring smile

Ja, men max 30 cm är rekommenderat enligt vissa försäkringsbolag, så smartare att ta det så vet man att man klarar sig smile

Gött gubbs, fin info! Säkerhet är A och O!

Här märks det att någon har gjort detta ett par gånger! tongue Snackade även med en snubbe på Saab meetet i Trollhättan i dag och han rekommenderade cirka 150 amper med. smile Hoppas det håller, annars får man tänka om rejält tongue Max 30 cm är noterat och skall följas. Är det något annat som besiktningen / försäkringsbolagen brukar vara kinkiga på gällande flytten?

Vad tror ni om dessa saker? Skriv gärna om ni vet något bättre smile

Hållare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-84562/

Plus 150 amper säkring:
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … NL-252320/

Bara se till att allt sitter fast och ser bra gjort ut smile
Där du gjorde en liten "fulskarv" kan du sätta säkring istället wink

Och säkringen kan du gärna skruva fast på batteri boxen, tänk även på att batteriet måste sitta fast, med andra ord måste du förankra batteri boxen bra smile

De sakerna fungerar bra, jag har själv samma hållare och säkring smile dock 200 A för min del.

Gött mos! Lådan sitter som berget, tog säkert 8-10 skruvar och drog ner i trä skivan under smile Får jobba lite på att hitta något att lägga emellan då lådan är ett par cm större i längd och bredd dimensionerna än batteriet så den rör nog sig lite. tongue

Fint att höra att det funkar! Slutar lite tidigare imorgon så får fria de med traska över till Biltema tongue

vw1303 skrev:
Perfekt och få tag på ett gäng 431or. Fick själv EN stulen när jag hade inbrott i min bil annars hade jag redan åkt e85 idag..... sad

Men men skall ta mig i kragen o åka o skaffa en uppsättning här så småningom innan hela sommarn är över .

Kul o följa ditt projekt

Så jäkla typiskt att dom skall ta en! mad Tur att dom är ganska lätta att hitta i varje fall! Gav faktiskt 100 spänn för 8 stycken , billigare än lösgodis. big_smile Dock skall en polare ha 4 stycken av dom annars hade jag gärna sålt till dig. smile

Senast redigerat av Saab_2takt (3 juni 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
pontiacen
3 juni 2014 · 1 080 Inlägg

Vanlig tvättsvamp fungerar fint som mellanlägg i batterilådan, om du ändå ska till biltema wink

Edit; köper du färdiga med vaxschampo i så är du ju alltid redo om det skulle komma en regnskur eller nån fågelskit på en träff ju tongue

Senast redigerat av pontiacen (3 juni 2014)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Saab_2takt Turbo lover
3 juni 2014 · 329 Inlägg

pontiacen skrev:
Vanlig tvättsvamp fungerar fint som mellanlägg i batterilådan, om du ändå ska till biltema wink

Edit; köper du färdiga med vaxschampo i så är du ju alltid redo om det skulle komma en regnskur eller nån fågelskit på en träff ju tongue

Hahaha fan va smart tongue En win win situation eller va man brukar säga  wink Diggar din finurlighet!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
6 juni 2014 · 329 Inlägg

Update!

Har tagit mig an rosten vid vänster länkarms infasningen. Var lite mer rostigt än vad man kunde tro med det gick att laga. smile Konstigt att förra ägaren bara fick bra och veta på rosten tongue


Men först var det dags att säkra batteriet. Satte ett spännband för hindra vänster höger flyttningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-bff75503b6b106dc847081355decf8cd.jpg

Plus lite tvättsvampar som sagt. Blev görbra! Sorry för svordomen (volvo) på batteriet. Inte jag som köpt batteriet. mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-be6792d10472df248a720b4329417fa1.jpg


Sedan var det dags att montera säkringsdosan med en 150 Amper säkring. smile Tyvärr hade bara Biltema en säkring i lager så köpte bara för vid batteriet. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d74b823954f793519abd82eb2023682c.jpg

Något sådant skall den sitta. Skall skruva fast den imorgon smile Testade även att starta bilen och säkringen höll!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-14a30652aa7f9e4ddca9f110cae0240e.jpg

Vänster sidan:

Började riva lite. Fan va jobbigt det va och få ur fjädern även om man hade fjäderpress. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c3cf38372e1adc4027e8d48b50bdbd06.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d4095855b1a2f5e605e6e0aac87c197f.jpg

Var lite rostigt ändå hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2e1dd28833891d472c68c5b4e7e4b982.jpg

Mycket bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-f480b3a883f273b04bf6a8c9184770c7.jpg


På med lite grund!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-10609d14362d93d8d5589978e4cade19.jpg


Sedan var det dags att byta en led. Den gammle glappa lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0a99d1ef7a7d9d5940b80a3ec4fe667f.jpg

En liten bit in i ihop monteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-7943ec057eb9650c4d6e9ac89021794a.jpg

Blev också ett par nya bussningar för krängningshämmarna med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4691403b7e4a734dfb3ec19bd04cd5a2.jpg




Höger sidan:


Som tur var så har denna sida klart sig bra. En lagning innan ser man men den verkar vara okej gjort så slipade ner rosten bara och la på lite grund, rostskydd osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-3c0cf7f287ff9a6d5bee2e079727ca99.jpg

Skall lägga ett lager till smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-282e77822621fad784e1581e70f48b0a.jpg

Imorgon blir det att skruva ihop framvagnen igen, skall bytas lite slangar och grejs med. Interiören skall även ihop igen smile Fullt upp imon då tongue

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
pontiacen
7 juni 2014 · 1 080 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Började riva lite. Fan va jobbigt det va och få ur fjädern även om man hade fjäderpress. hmm

Vänta du tills du ska ha ut bakfjädrarna wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Gizmojohan
7 juni 2014 · 3 295 Inlägg

pontiacen skrev:

Saab_2takt skrev:
Började riva lite. Fan va jobbigt det va och få ur fjädern även om man hade fjäderpress. hmm

Vänta du tills du ska ha ut bakfjädrarna wink

Det är ju inte svårt, bara att lossa ner länkarmen ju wink

Juvakka
8 juni 2014 · 1 697 Inlägg

Vet inte om du gjorde så denna gången. Men fram kan man komprimera ihop fjädern så mycket det går med domkraft och sen sätta dit spännarna för att hålla den inspänningen. Skruva loss ena sidan på stötdämparen och släppa domkraften. Har för mig man får ut fjädern då eller så är det iaf bra mycket mindre kvar att komprimera smile

Det förutsätter dock att stötdämparskruven är i tillräckligt bra skick så inget mer går sänder. Annars ser det fint ut, roligt att det rullar på.

Edit: Mins inte hur mycket skillnad det gör att skruva loss originaldämparen iof, den har ju rätt mycket slag i sig. Men tänkte på mina med lite kortare gör det en jäkla skillnad att skruva loss dämparen så kanske kan vara värt att testa nästa gång iaf smile

Senast redigerat av Juvakka (8 juni 2014)

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
8 juni 2014 · 329 Inlägg

Slave_joe skrev:

pontiacen skrev:

Saab_2takt skrev:
Började riva lite. Fan va jobbigt det va och få ur fjädern även om man hade fjäderpress. hmm

Vänta du tills du ska ha ut bakfjädrarna wink

Det är ju inte svårt, bara att lossa ner länkarmen ju wink

Blir det mecka fjädrar bak så får original fjädrarna stå på hyllan och sänknings fjädrar får införskaffas. Tydligen skall dom vara lättare att meckan in tongue Vill inte tänka på hur jobbiga de kan vara tongue

Juvakka skrev:
Vet inte om du gjorde så denna gången. Men fram kan man komprimera ihop fjädern så mycket det går med domkraft och sen sätta dit spännarna för att hålla den inspänningen. Skruva loss ena sidan på stötdämparen och släppa domkraften. Har för mig man får ut fjädern då eller så är det iaf bra mycket mindre kvar att komprimera smile

Det förutsätter dock att stötdämparskruven är i tillräckligt bra skick så inget mer går sönder. Annars ser det fint ut, roligt att det rullar på.

Edit: Mins inte hur mycket skillnad det gör att skruva loss originaldämparen iof, den har ju rätt mycket slag i sig. Men tänkte på mina med lite kortare gör det en jäkla skillnad att skruva loss dämparen så kanske kan vara värt att testa nästa gång iaf smile

Exakt det du nämner tänkte jag på efter jag hade plockat isär allt. neutral Blir la lite så när man skruvar ner något för första gången i sitt liv och inte tar reda på tillräckligt med info. Ditt inlägg kommer va guld värd inför nästa fjäder utbyte i varje fall smile. Var för jävla tungt var det att komprimera hela fjädern med en ring nyckel iaf. Stötdämparen som du nämner kanske ger ca 1-2 cm om man släpper på den i originalform. Vilket jag gjorde genom att släppa på muttern vid bärarmen. smile

Känns redigt gött att chassit är fixat nu! Nu kan man gräva ner sig i dom roliga bitarna! Efter att jag har bytt däck  roll

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
8 juni 2014 · 1 697 Inlägg

Har själv gjort det med biltemas fjäderspännare och det är  verkligen ingen rolig syssla, men det är inget problem jag har längre. Behöver inte ens fjäderspännare på min längre smile

På min kan man sätta foten på bromsoket och trycka till lite extra så får man ett par cm till. Bussningarna håller emot lite där på slutet. Och tar du bak så gör samma sak, komprimera med domkraft och in med fjäderspännare. (Kan vara att fjäderspännaren måste in innan man komprimerar för att det blir för lite utrymme mellan fjädervarven annars) Skruva loss bärarmen i framkant som tidigare nämnt och släpp domkraften så tror jag man får ut det där med.

Senast redigerat av Juvakka (8 juni 2014)

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
8 juni 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Har själv gjort det med biltemas fjäderspännare och det är  verkligen ingen rolig syssla, men det är inget problem jag har längre. Behöver inte ens fjäderspännare på min längre smile

På min kan man sätta foten på bromsoket och trycka till lite extra så får man ett par cm till. Bussningarna håller emot lite där på slutet. Och tar du bak så gör samma sak, komprimera med domkraft och in med fjäderspännare. (Kan vara att fjäderspännaren måste in innan man komprimerar för att det blir för lite utrymme mellan fjädervarven annars) Skruva loss bärarmen i framkant som tidigare nämnt och släpp domkraften så tror jag man får ut det där med.

Skönt att höra att fler har fastnat i samma situation wink Fina tips där med smile

Men vad är det för fjädrar du kör på för de skall gå så lätt? Måste ju vara kapade eftersom du har den så låååg tongue Vill ju ha min lägre men kan ju inte ha den jätte låg med tanke på att jag skall kunna ta mig hem på grusvägen man bor på. Funderade då på att kapa original fjädrarna när jag väl hade bilen nere men stoppade mig själv av tanken  däcken är för stora. Men skulle de gå att kapa original eller skall man satsa på en sänkningssats från speedparts dvs kilen sportsats? Tips uppskattas stort! smile

Edit: Som på denna bilen hade jag gärna villat ha den som i slutändan smile Bilden är lånad

http://i963.photobucket.com/albums/ae116/Krizzie88/Saab%20900%20Turbo/image008.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (8 juni 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
8 juni 2014 · 1 697 Inlägg

Märkbart kapade mercedes lastfjädrar fram och kapade og900 lastfjädrar bak har jag, har också grusväg hem wink

Ska man bara åka lite lägre så är ju kilen och monroe dämpare ett beprövat recept, kapa original funkar ju det också men kilen är aningen hårdare.  Vilken väg man väljer att gå handlar väl mest om hur mycket pengar man vill lägga och hur mycket man vill ha ut av bilen. Den på bilden kan nog rulla kilen.

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
8 juni 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Märkbart kapade mercedes lastfjädrar fram och kapade og900 lastfjädrar bak har jag, har också grusväg hem wink

Ska man bara åka lite lägre så är ju kilen och monroe dämpare ett beprövat recept, kapa original funkar ju det också men kilen är aningen hårdare.  Vilken väg man väljer att gå handlar väl mest om hur mycket pengar man vill lägga och hur mycket man vill ha ut av bilen. Den på bilden kan nog rulla kilen.

Okaj! Du får la akta dig då så du inte kör på grund i ett potthöl då antar ja? wink

Får ta och fundera lite på detta! Kilen låter ju mest intressant för min del i alla fall. Får hålla lite koll på diverse sidor om beggat kitt för att hålla priset nere smile


-----------------------------------------------------------------

Update!

Allting har åkt på plats nu igen som jag har lite lätt nämnt innan! Känns redigt bra att ha rosten fixa på bilen, får la se hur mina lagningar håller tongue Tog även och hystade på ett par nya bromsslagar som jag köpte för ett tag sen smile Blir lite glest med bilder denna gång men det får gåtongue


Vänster sidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-11e59516cf0690ee679df96d126dcb4a.jpg

Höger sidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-42ff2bc10cc4a47fa28dd242ee48e01d.jpg

missat lite med rostskyddet se ja nu på bärarmen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-09e1469706c6c9127b30d6c47181821f.jpg
Hyper trimade även bakluckan med en SAAB Turbo Club Of Sweden stickers och en SAAB car museum reg plåt hållare. Fint! smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang