Volvo 940 -93 AC ur funktion.

mattiasgottberg
19 maj 2014 · 106 Inlägg

Hallå! Tänkte fråga om det kan vara så att AC:n inte fungerar pga trasig yttertemp?? Den visar konstant -18,8 grader så misstänker att den har något med saken att göra.
Hur är lättaste sättet att laga detta??
Måste man ta bort hela yttertemp-grejen från displayen i mätarhuset ända till framstöt till givaren?? Eller finns det andra "billigare" tillvägagångssätt?
Tack på förhand! smile
Mvh/ Matte

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
240bns
19 maj 2014 · 1 008 Inlägg

Yttertempen i kombiinstrumentet har ingenting alls att göra med AC/ECC klimatanläggningen.

Vanligaste felet är att det inte finns gas kvar i systemet eller att det är för lite = läckage, oftast i rören som vid rambalken.
Om man byglar tryckvakten vid torkfiltret så kan man tvinga igång kompressorn,  drar magnetkopplingen om man byglar tryckvakten är trycket för lågt - detta skall dock bara göras väldigt snabbt eftersom kompressorn skadas av att köras med för lite / ingen gas.

Såg att du postat i fler avdelningar på forumet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292501
där du skrev att ac:n servades ifjol.

men prova som sagt att bygla tryckvakten, startar kompressorn då så har du antingen för lite gas eller defekt tryckvakt.
Blir det ingen skillnad så kan man kika på spelet på magnetkopplingen om det ligger på gränsen så att den inte orkar dra ihop sig och behöver shimsas om, men det kanske redan är gjort ifjol då du inte skriver exakt vad som gjordes då.

Senast redigerat av 240bns (19 maj 2014)

mattiasgottberg
19 maj 2014 · 106 Inlägg

Jo det står i kvittot jag fick med i en pärm där det står tömning/fyllning pv i kvittot och detta gjordes i okt 2013. Förra ägaren sa att den fungerade då men har ju inte vänligt använd under vintern.

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
mattiasgottberg
19 maj 2014 · 106 Inlägg

Vad menas med shimsas om?? Är det något man kan göra själv? Vet ju inte så mycket själv då det inte står så mycket spec i kvittot. Men förra ägaren sa att den fungerade då den fylldes på.

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
CarpeDiem German Engineering
19 maj 2014 · 9 081 Inlägg

Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur.
2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet.
3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Här finns en guide om shimsning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … or#p530290

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
mattiasgottberg
19 maj 2014 · 106 Inlägg

Ja alltså jag har ac, den är relativt nyfylld, har knappen med den klassiska snöflingan på.
Om jag minns rätt så ska den lysa BLÅ om den fungerar men i detta fall så hör man inte ens ac:n och lampan lyser inte! Som idag när den var 22+ ute  så bör det inte vara för kallt :p

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
CarpeDiem German Engineering
19 maj 2014 · 9 081 Inlägg
Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
mattiasgottberg
19 maj 2014 · 106 Inlägg

Okej jag får ta och kolla upp det imorgon... Vad jobbigt det blev med alla ohm etc -.- bara till att mäta då! Blir nog att jag får byta lite brickor misstänker jag men förklarar fortfarande inte varför knappen till själva ac inte fungerar/lyser :p

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
mattiasgottberg
19 maj 2014 · 106 Inlägg

är det någon som har någon förklaring på varför inte knappen till AC:n (snöflingan) lyser?? kan den ha något med saken att göra?? tongue

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
Blockerad
19 maj 2014 · 73 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur.
2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet.
3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Här finns en guide om shimsning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … or#p530290

Oj är det någonting du hittat på själv?
Räcker det inte att skriva detta i en tråd?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278885
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288881
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279137
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276848

Sist jag kollade så drivs kompressorn av bilens motorn via en rem, inget annat.
När pressostaterna tillåter så får magnetkopplingen ström och inte förrns då börjar kompressorn arbeta.
Om yttertemperaturen är för låg så startar inte kompressorn, så klart. Den kan ju inte kyla om det redan är kallt ute. Försök att få ett kylskåp att fungera utomhus vid -10 grader.
Samma sak om det redan är kallt i kupén så kallar inte styrsystemet på kyla om magnetkopplingen är opåverkad.
Det är oftast två pressostater. En till lågtryck och en till högtryck. Dessa slår ifrån vid fel och skyddar systemet. Lågtrckaren om det är för lågt tryck tex om det fattas köldmedium.
Högtryckaren löser om tex kondesorn är full av smuts och inte blir av med värmen så att trycket stiger.
Största och vanligaste felet som blir på en kondensor är att den springer läck. Vilket inte är ovanligt när dom varit med några år.
Varför börja leta elfel när det både är vanligare och lättare att kolla att det fattas köldmedium när bilen börjar bli gammal.

Många verkstäder kan ingenting om kylanläggningar och fyller bara utan att hitta vart det läker. De fungerar en stund och kunden är nöjd, men fråga miljön och EU om vad de tycker om den saken.

mattiasgottberg
20 maj 2014 · 106 Inlägg

Hallå! Ja jag har ett helt nytt kylsystem i bilen så det ska inte läcka alls.
Nu kommen än en gång mina frågor:

1. Har yttertempen som visar -18,8 något med saken att göra?
2. Kan det vara något med knappen vid klimatreglagen som är boven i dramat?

Vad göra när hela kylsystemet är nytt, tömt och påfylld för mindre än ett pr sedan?? tongue

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
240bns
20 maj 2014 · 1 008 Inlägg

1. Nej
2. troligen inte, hellre att glödlampan är trasig.

Nä det är inte nytt, för då skulle det ju fungera smile
Du har ju fått flera tips på vad du skall göra för att felsöka.

mattiasgottberg
20 maj 2014 · 106 Inlägg

Okej bra då kan jag utesluta yttertempen och själva knappen. Tänkte bara utifall om den är vanligt att den går sönder.
Men då är det bara att börja mäta en massa och shimsa utifall det skulle behövas. Shimsar man om det är så att magneten inte drar ihop sig och det är för stort spel?? Om jag har uppfattat det rätt? :p

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
mattiasgottberg
21 maj 2014 · 106 Inlägg

Innan jag börjar bråka med bilen ang något jag aldrig gjort förr men alltid villig att lära mig såklart, så tänkte jag fråga hur man kollar kondensorn och hur man kollar köldmedium? smile

Volvo 940 ftt -93 "Gottba" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang