Renovera volvo B36 motor?

thunderbolt
14 maj 2007 · 135 Inlägg

Ett hemma snickrat insug får det nog bli för det som sitter där verkar inte så high-tech om man säger så och sen får vi se hur det blir med all trimning, man ska först ha bil och få igång motorn.

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
15 maj 2007 · 444 Inlägg

Okej :) Lägg upp arbetets gång det under dina projekt vettja ;)

Här har du lite kvällsläsning om B36 och denna motor i Amazon:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie … a950573e98

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie … hlight=b36

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
xorox_88 Smack that ass!!
15 maj 2007 · 2 953 Inlägg

de skulle ju vara tufft om du satte motorn i en orginal amazon som du bara sänker breddade plåtisar sen takräcke de får du en ultimat bil big_smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
thunderbolt
15 maj 2007 · 135 Inlägg

Jag ska höra med Altyco, det enda tråkiga är att man måste få fram motorn från sin vrå och öppna och kolla om veven är slipad någongång innan man beställer kan veta vilka lager man ska köpa och det är jobbit och tar nog ganska lång tid och sen är motorstativet upptaget...  hmm

P.S http://www.savarturbo.com/ fungerar inte.

Senast redigerat av thunderbolt (15 maj 2007)

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
16 maj 2007 · 444 Inlägg

thunderbolt skrev:
P.S http://www.savarturbo.com/ fungerar inte.

Oj, det ska vara http://www.savarturbo.se, My bad wink

Man kan väl nästan utgå ifrån att veven inte är slipad om du haft motorn länge och vet vars den kommer ifrån. Men du kanske inte vet det, och då är det väl bäst att ta det säkra före det osäkra. Men det är väl bara lägga upp motorn på arbetsbänken eller nå och börja skruva wink

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
frasse4
16 maj 2007 · 736 Inlägg

Vet med säkerhet att jag sett en 240 med B36 motor till salu en gång så omöjligt är det inte. Var inte så länge sedan men minns inte riktigt vart det var.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
ironhead volvoraggare
17 maj 2007 · 4 776 Inlägg

borde ju bli ruggigt ballt ju skaffa dig en   strikt orginal 140 gärna lite smårostig och bucklor på hehe och  fula orginalfälgar me navisar på

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Sharky
17 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Leta upp Amazonklubbens forum och ragga reda på Janne "Gulan" Lundin. Han vet nog.

/Göran

thunderbolt skrev:
Jag har en volvo B36 motor (V8) liggandes i garaget som jag har börjat planera på att få igång och kanske överladda för kompet orginal på dessa motorer ligger på hela 7,6:1! rolllol
Skulle ju vara så häftigt med en dubbelturbo volvo V8.big_smile
Troligtvis så kommer motorn behövas renoveras och då undrar jag var man skulle kunna få tag på packningar, lager, mm till denna motorn?

Sedan skulle jag behöva ett lämpligt offerbil att trycka ner hela motorn i, förslag tas tacksamt emot.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JonasHalt
2 oktober 2008 · 699 Inlägg

Hur har det gått med motorn?

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Pedaal
2 oktober 2008 · 601 Inlägg

Jaa nu vill vi höra lite!! big_smile

BiggerDigger
3 oktober 2008 · 288 Inlägg

Är väl en av få som kört o ägt en bil med dessa motorer gissar jag. De låter som en jänke V8 och går helt ok, min satt i en volvo från -54 eller nått sånt.

KimVsWorld Mästare
3 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Vadå 140? Amazon eller PV!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
TurboTarzan
27 februari 2010 · 235 Inlägg

En gammal tråd men måste kommentera...

M.a.o så borde allt utom vevaxel, kamaxel och stakar passa från B18.

Allstå så borde den gå att borra till en B40, och använda B20 Kolvar och toppar...

Kan bli ett fränt projekt. angående passningen i växellådan, så tror jag att den delar svänghjul med B18 också, så den borde passa mot originallådan utan att modifiera allt för mycket.

Besiktning? Köp en 140 före -75. Då blir det knappt några problen alls, eftersom motorn är tillverkad av volvo.

Angående lager så borde det gå att få tag på via volvoverkstaden, eller via volvos lastbilsverkstäder.

Kan bli riktigt coolt men den riktig VOLVO V8 men dubelturbo iställer för Yamahan som sitter i xc90

wikipedia:
B36 in 60's
This V8 engine is designed by Volvo Cars and Yamaha Motors of Japan. The engine is built by Yamaha in Japan, and other parts of the engine are added at Volvo Cars engine unit in Skovde, Sweden.

Jepp, även denna är delvist japsare... Men jag håller med, mycke coolare än en svettig xc90 v8 med en massa el o skit. Sitter själv o funderar på att köpa en b36...

Bensinskallen P o r s c h e
27 februari 2010 · 1 700 Inlägg

fyfan va coolt lol

Hade ingen aning om att de fanns sånna v8 snurror, på vilka fordon satt dom??

Angående topparna, är de samma bultmönster så skulle de ju gå att använda b20 toppar, det är ju bara att man får dra avgasrören på insidan och över ventilkåperna, eller ha förgasare/insug på utsidan. Men vettefan hur de blir när ena toppen sitter bakofram ^^

Blir ju en del modifieringar, ska ju funka med kylningen också...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Moparboy440
27 februari 2010 · 4 682 Inlägg

Bensinskallen skrev:
fyfan va coolt lol

Hade ingen aning om att de fanns sånna v8 snurror, på vilka fordon satt dom??

Angående topparna, är de samma bultmönster så skulle de ju gå att använda b20 toppar, det är ju bara att man får dra avgasrören på insidan och över ventilkåperna, eller ha förgasare/insug på utsidan. Men vettefan hur de blir när ena toppen sitter bakofram ^^

Blir ju en del modifieringar, ska ju funka med kylningen också...

b36 satt i bl.a. Snabbe serien,i ett par traktorer och så fanns det en penta version också.

b20 toppar passar inte.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
27 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Bensinskallen skrev:
fyfan va coolt lol

Hade ingen aning om att de fanns sånna v8 snurror, på vilka fordon satt dom??

Angående topparna, är de samma bultmönster så skulle de ju gå att använda b20 toppar, det är ju bara att man får dra avgasrören på insidan och över ventilkåperna, eller ha förgasare/insug på utsidan. Men vettefan hur de blir när ena toppen sitter bakofram ^^

Blir ju en del modifieringar, ska ju funka med kylningen också...

GLÖM ALLT med att försöka ta delar från B18/ B20, det är knappt en pryl som är likadan och B36´an har i princip ingenting gemensamt med fyrorna. I övrigt så satt bensin V-åttan i Volvo Snabbe
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Volvo_F83-34_Truck_1968.jpg

En kamrat till mej har en gatlegal och registreringsbesiktad Volvo Amazon med denna v-åtta monterad sedan minst 12 år, jag har själv kört den. Dessutom stoppade en annan kamrat ner en B36´a i en militärsugga som jag sedan besiktade och använde för att röja snö på en sjö där vi hade isbana. Den drog helvetiska mängder med bensin.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Bensinskallen P o r s c h e
27 februari 2010 · 1 700 Inlägg

Nä okej wink Kan tänka mig att de blir "lite" problem.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
JonR
28 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Satt inte B36:an i Suggorna? Kompisen har iaf en sugga med B36, vet dock ej om den är orginalmonterad...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 februari 2010 · 1 594 Inlägg

JonR skrev:
Satt inte B36:an i Suggorna? Kompisen har iaf en sugga med B36, vet dock ej om den är orginalmonterad...

MVH/Jon

Nope! i suggan satt Volvo ED, 6cylindrig sidventilare 90hk

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Evil_90 +Uppfinnare+
28 februari 2010 · 643 Inlägg

B36:an är så jäkla fräck big_smile kan du inte slänga upp projekttråd?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang