Coilovers vad är det egentligen? :O

shogun
23 juli 2007 · 2 117 Inlägg

Coil over på bild.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4243d6a399d19.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Frosted
23 juli 2007 · 1 878 Inlägg

ruggit dyra e dom sad

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Nizze_
5 september 2007 · 56 Inlägg

Måste man inte göra 4hjulsinställning varje gång man är och pillar på sina coilovers ?

Zoom Zoom
fonzeka
5 september 2007 · 62 Inlägg

Det beror helt på hur mycket och vad du pillar med samt hur noga du är med att ha rätt hjulvinklar.

Honda S2000 (2003)
Eisenhut
5 september 2007 · 1 827 Inlägg

Ja, om du justerar höjden. Men det gör man ju bara en gång. smile

När du justerar hårdhet mm så kan du skita i det.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
iceman19
5 september 2007 · 98 Inlägg

eLXr skrev:
vad kostar sånna coilovers till en golf 4 då tro?

gav 3500 för mina te golfen..ställbara i höjd...85mm fram o 65mm bak..

svanstrom a
6 september 2007 · 414 Inlägg

iceman19 skrev:

eLXr skrev:
vad kostar sånna coilovers till en golf 4 då tro?

gav 3500 för mina te golfen..ställbara i höjd...85mm fram o 65mm bak..

Köpte du dom nya eller begagnade? Om du köpte dom nya så vart? smile mvh

hej
Sonnbring Opelfreak
6 september 2007 · 431 Inlägg

happ så har man lärt sig det också!! smile

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
Blida
7 september 2007 · 654 Inlägg

Coilovers som nämnt och visat på bild.
Men även värt att veta:
Fjädrarna har en specifik hårdhet (NM) som är matchat för dämparna på Coilovern som i sin tur är anpassat för en specifik bilmodell.
Dvs: En coilover för 240 passar (kanske?!),MEN är INTE lämplig till en 740.
Många av dagens Coilovers för dom lägre pengarna 4-8000Kr är bara ställbara i höjd.
Sen när man börjar prata om retur och hårdhet osv så springer det lätt iväg i pengar.
Fördelen med Coilovers är att man kan "hörnväga" bilen för att sen anpassa varje ben med matchande fjäder,retur,osv och höjd för att VERKLIGEN skapa grym väghållning.

MEN,en vanlig människa märker oftast ingen skillnad på en bil på banan mellan alla inställningar som kan göras på dom dyra benen.(Pratar om vanliga ändringar nu,inte större justeringar).

Vid val av Coilovers till sin vanliga bil man bränner på bana med ibland skall man även tänka på tillgång till andra fjädrar,dämpar tillverkare,ev service möjligheter osv.

OBS: Coilovers skall INTE blandas ihop med sk Coilover-sleeves..2 helt olika saker...ena är fjäder med platta för valfri dämpare, Coilover: för anpassad dämpare och bilmodell mm.


EDIT:
Finns nog nån annan som kan förklara detta lite mer tydligt,så det blir mer förståeligt.

Senast redigerat av Blida (7 september 2007)

Simbil Bilplåtslagare
6 augusti 2008 · 24 Inlägg

Någon som vet vart de finns att köpa till Volvo 944 .. ?

Mvh Simon

På sladd genom just din rondell..? =D
Volvo V70N D5 "R-design" (2005)
doch Avstängd
23 september 2008 · 268 Inlägg

Är inte Coilover fjäder och dämpare i ett????

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
Blida
26 september 2008 · 654 Inlägg

doch skrev:
Är inte Coilover fjäder och dämpare i ett????

Nej,titta på en bild på ett ben så ser du att fjädrarna m,m inte är ett med dämparen.
Vore knepigt att byta fjädrar smidigt annars.

Masterworks
26 september 2008 ·

Här är en bild på en monterad coilover på min vette då jag slet bort bladfjädrarna! cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59078/355219_qstkwj.jpg

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
26 september 2008 · 2 252 Inlägg

Coilovers till bilar är kort sagt en uppgraderad version av en bakdämpare till en cross, samma teknik, samma effekter, samma saker är ställbara, bara att den är av sedd till en bil osv..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
funched
11 januari 2009 · 31 Inlägg

En annan fråga som säkert låter självklar är.
vad är det för coilovers/(hydraliska stötdämpare) man kan justera höjd på inifrån kupen?typ low rider style

Honda Integra TypeR
Sonnbring Opelfreak
28 februari 2010 · 431 Inlägg

Är det nån som vet hur man räknar om kg/cm till nm/mm ?

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
camaro67 Meister
28 februari 2010 · 6 763 Inlägg

funched skrev:
En annan fråga som säkert låter självklar är.
vad är det för coilovers/(hydraliska stötdämpare) man kan justera höjd på inifrån kupen?typ low rider style

Det är hydraulkolvar och det är en helt annan sak än coilovers. Kolla på prohoppers sida så ser du hur de ser ut

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
fonzeka
28 februari 2010 · 62 Inlägg

Sonnbring skrev:
Är det nån som vet hur man räknar om kg/cm till nm/mm ?

1kg/mm är ca 10N/mm

Honda S2000 (2003)
Bjornhall
28 februari 2010 · 300 Inlägg

jag sätter ner foten och tycker till lite nu. När fjädern sitter runt dämparen så heter det ju Mac Phereson,
när du kan justera fjäderns hårdhet/höjd utan att byta fjäder så blir de en coilover. man även kan justera dämparen i 4 lägen samt ridehight, fast då pratar vi dyrare grejjer.

Senast redigerat av Bjornhall (28 februari 2010)

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!
Volvo 850 "sugtrimmad femma" (1992)
MattiasH
28 februari 2010 · 1 291 Inlägg

Bjornhall skrev:
jag sätter ner foten och tycker till lite nu. När fjädern sitter runt dämparen så heter det ju Mac Phereson,
när du kan justera fjäderns hårdhet/höjd utan att byta fjäder så blir de en coilover. man även kan justera dämparen i 4 lägen samt ridehight, fast då pratar vi dyrare grejjer.

Då blandar du ihop begrepp, inte OK.
Mercedes tex har mac pherson fram på 190 men fjädern sitter inte runt dämparen.
Äldre golfar har fjädern runt dämparen bak, inte mac-pherson där men däremot en coilover.
definitionen av coilover är att fjädern sitter rund dämparen, thats it och sitter på väldigt många bilar.

Man kan dessutom aldrig ändra en fjäders fjäderkonstant genom tex förspänning eller liknande, enda sättat att ändra fjäderkonstant är att byta fjädrar.

Olika justermöjligheter som tex höjd, kompression, retur kanske tom hög och lågfart av bägge har alltså ingenting med ordet coilover att göra.

Däremot vad man säger i folkmun är en annan sak, kan väl liknas vid hur man säger att bilar är diffade eller odiffade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang