Hur växlar man på en lastbil?

Iveco
10 januari 2008 · 2 Inlägg

Dum fråga men, jag har alltid funderat på hur man växlar i en lastbil. Har sett hur växelspaken ser ut men fattar noll. Typ 1 och 3 är på samma eller något liknande. Någon som känner sig sugen på att förklara. Sökte lite på google men kom inte fram till någon vettigt.

Big_JN
10 januari 2008 · 2 126 Inlägg

Det finns låg och högväxel!
Ändrar mellan lägen genom en knapp på växelspaken!

LazerHawke
10 januari 2008 · 1 268 Inlägg

för 1 2 3 är låg range 4 5 6 är hög range ( 1 2 3 = knappen ner) (4 5 6 = knappen upp)
sen har ju varje växel en mellan växel som du s.k splittar mellan... alltså hög å låg på samtliga växlar smile

OverBoosted AUTOBAHNRASER
10 januari 2008 · 3 804 Inlägg

finns de inte typ lastbilar med 18 växlar?


Bmw osv..
Stefan Varberg Supraman
10 januari 2008 · 2 300 Inlägg

Så här är det på dom flesta moderna lastbilar.

Range: Skiftar mellan 1-3 området och 4-6 området på huvudväxeln

Split: Ger två olika utväxlingar på varje huvudväxel, när man anväder spliten brukar man säga att man går upp eller ner el halv växel.

En normal acceleration från 0-80 är som följer t,ex.
Exemplet kör med lätt last, L=lågsplit H=högsplit

Start på 2L:an, växlar till 3L:an, slår om rangereglaget till högområdet(den kommer att växla till högområdet när man passerar neutraläget) växlar till 1:an som nu är 4L:ans växel, växlar till 5L:an,slår om spilten till högläge växlar till(spliten växlar när kopplingen är nertryckt) 5H från till slått om till lågspilt på knappen innan växling, 6L och sen till 6H

Hoppas att det blev lite klarare hur man växlar en låda med range och splitväxlar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
johan-s70-t5
10 januari 2008 · 299 Inlägg

vanligtvis så har växellådan 3växlar framåt 1kryp å 1 back sen har den en planetväxel(range)som har två lägen hög och låg sen har den desutom en splitväxel på ingående axeln som oxå har två lägen hög och låg
så spaken har bara 3vanliga växellägen + kryp och back

så  3växlar i lågrange och lågsplit....3växlar i lågrange å högsplit....3växlar i högrange å lågsplit....3 växlar i högrange å högsplit

det blir 12 växlar framåt + backen som oxå går att växla både range och splitdet blir 16 växlar + krypen som går att växla split på den blir alltså 18växlar med endast 3framåt 1 kryp å 1 backväxel i grundlådan

lite offtopic så blir d ganska mycke delar å hålla reda på när man river en sån där låda kan jag tala om

Norbro
10 januari 2008 · 263 Inlägg

Lite ot men på tal om många växlar hehe.. valtran ja rattar runt har 32 st, både frammåt och bakåt cool

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare
Team-Adolfsson Gödseldräng
10 januari 2008 · 4 529 Inlägg

Norbro skrev:
Lite ot men på tal om många växlar hehe.. valtran ja rattar runt har 32 st, både frammåt och bakåt cool

våran hade 42 coolcoolcool

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 januari 2008 · 10 427 Inlägg

Rätt skoj att köra manuellväxlad lastbil om man inte gjort det förut smile

Kört lite Scania med manuell på Scanias Democenter, bra mycket roligare
än trök-Opticruise (visst, man kan växla lite själv.. men ingen sport).

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
beta
11 januari 2008 · 804 Inlägg

Vi har mercor på jobbet, bara föra spaken framåt/bakåt och bläddra genom växlarna så ser man på instrumentpanelen vilken växel som läggs i när man trycker ner kopplingen, så simpelt så till och med jag klarade det utan att ha kört någon lastbil förr.

sik
11 januari 2008 · 1 072 Inlägg

Kör splitterskyddad i lumpen.. Vilken jäkla dynga till lastbil. Dörrarna va så tunga så de trillade av för att svetsen släppte haha. Och dålig sikt åt alla håll..

FireTraXX DFFL
11 januari 2008 · 9 020 Inlägg

Jag sätter vredet på D och sen gasar jag tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
LazerHawke
11 januari 2008 · 1 268 Inlägg

Samma här fast lägger i "A" sen kör jag tongue

henkebenke
11 januari 2008 · 1 703 Inlägg

Så jävla gött med opticruise eller i-shift, slippa hålla på att växla 10012miljoner gånger.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
v8rickard Gammelbilsnörd
11 januari 2008 · 450 Inlägg

Diggar jänkarna som fortfarande kör med 18 växlade osynkade lådor:p det e fan manligt att växla med en sån :p Riktigt gött förövrigt med splitt, saknar de ibland på 8person)bilen när man kommer till en lite brantare back o behöver växla ner. Snabbt o smidigt med splitt:D

Senast redigerat av v8rickard (11 januari 2008)

Perss0n
11 januari 2008 · 435 Inlägg

brukar övingsköra med en gammal scania, brukar starta på 3an låg sen till 5an låg för att sedan gå över till hög och köra med vad det passar tongue (har 10 växlar)

No risk, No reward
Lexus IS350 "USDM" (2009)
John87 Stolt Volvoägare
11 januari 2008 · 4 913 Inlägg

steifan skrev:
Rätt skoj att köra manuellväxlad lastbil om man inte gjort det förut smile

Kört lite Scania med manuell på Scanias Democenter, bra mycket roligare
än trök-Opticruise (visst, man kan växla lite själv.. men ingen sport).

Ja, det är ju så jäkla sportigt att köra manuellväxlad lastbil big_smile

(jag vet vad du menade men lät lite kul)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
henkebenke
11 januari 2008 · 1 703 Inlägg

Det är ju även bevisat att gamla gubbar som kört lastbil i hundra år även har ont i axlar och skit av allt växlande.
Nä, automat ska det va. Men visst, det är lite ballt med manuell låda i början av sin karriär.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
twin_cam Smålänning
11 januari 2008 · 7 877 Inlägg

henkebenke skrev:
Det är ju även bevisat att gamla gubbar som kört lastbil i hundra år även har ont i axlar och skit av allt växlande.
Nä, automat ska det va. Men visst, det är lite ballt med manuell låda i början av sin karriär.

Det var då det smile Moderna lastbilar är så lättväxlade så man undrar om spaken sitter ihop med lådan wink

Men en scania 6x6 med allisonautomat e gutt wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
henkebenke
11 januari 2008 · 1 703 Inlägg

twin_cam skrev:

henkebenke skrev:
Det är ju även bevisat att gamla gubbar som kört lastbil i hundra år även har ont i axlar och skit av allt växlande.
Nä, automat ska det va. Men visst, det är lite ballt med manuell låda i början av sin karriär.

Det var då det smile Moderna lastbilar är så lättväxlade så man undrar om spaken sitter ihop med lådan wink

Men en scania 6x6 med allisonautomat e gutt wink

Förvisso, men det blir ju ett antal dragande i spaken under ett körpass ändå smile
När vi ändå är inne på det spåret. Varför kan inte volvo tillverka en manuell låda som inte skrapar när man ska lägga i backen?

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang