Får man köra köra me sommarsulorna nu ?

Niko_turbo Fordonstekniker
13 februari 2008 · 157 Inlägg

Nu när det är så fint väder så vill man så gärna ut o ta en runda me bilen men kan man göra det med sommarsulorna på eller måste man vänta tills 31mars med de...

De ska vara mer än det verkar;)
Batta
13 februari 2008 · 1 353 Inlägg

kan kan du väl, men farbror blå ger dig böter om dom ser det smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
dusty Living in the fastlane
13 februari 2008 · 2 616 Inlägg

du får köra med dom året om om väglaget tillåter de wink

John87 Stolt Volvoägare
13 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Lagen säger bara "vid vinterväglag".

Men eftersom det fortfarande kan bli is/snö på vägen bara över en natt så byter jag absolut inte än.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Johnson
13 februari 2008 · 613 Inlägg

Sålänge det ej är vinterväglag så får du det.
Men är det det snö eller frost så tror ja vinterdäck måste vara på.

Rover Mini (1991)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Ford Mondeo (2010)
raliman08
13 februari 2008 · 151 Inlägg

Du får åka med sommardäck på julafton om du så vill, bara inte vinterväglag råder...

Senast redigerat av raliman08 (13 februari 2008)

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...
camaro67 Meister
13 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Johnson skrev:
Sålänge det ej är vinterväglag så får du det.
Men är det det snö eller frost så tror ja vinterdäck måste vara på.

Det är upp till polisman att avgöra om de är vinterväglag eller ej. Lite taskigt att chansa

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
laaantz
13 februari 2008 · 465 Inlägg

sålänge det inte är is eller snö så får du köra... men det är nog smartast å köra vinterdäck ett tag till...
här är det isgator nu.....

pippaaN
13 februari 2008 · 987 Inlägg

Är det "Vinterväglag" så nej, så länge det inte är vinterväglag får du väl det, men sen beror det väl på polisen vad han/hon tycker är vinterväglag.. Och skulle du krocka, så lär väl förmodligen försäkringsbolaget bli kinkiga och säga att du körde på en isfläck eller ngt liknande kan jag tänka mig ..

i like it load
Turbojesus Flickspanare
13 februari 2008 · 728 Inlägg

tror inte du får det. men ska inte säga säkert, vet inte 100.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
AeroMalm BMW fantast
13 februari 2008 · 1 172 Inlägg

klart du får det... så länge det inte är vinterväglag... det är polisen som anser vad detär, men stopapr dom dig och ger böter för dom anser det avra vinterväglag så e det bara tt ta ett fota erl fler så poliserna komemr emd och väglaget, med datum på fotot coh motbevisa...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Niko_turbo Fordonstekniker
13 februari 2008 · 157 Inlägg

Lite onödigt o skaffa nya vinterpuckar nu liksom tänkte ja...

De ska vara mer än det verkar;)
turbotompa fritidsprofessor
13 februari 2008 · 1 197 Inlägg

Här hemma ser jag bilar var dag som åker med sommardäck.. De har nog inte varit vinterväglag sammanlagt 1vecka denna vinter.. synd att kalla det vinter egentligen, flyttfåglarna flyttade aldrig, gräset har vart grönt hela vintern, rabatterna är redan fulla med blommor o grönt o snart e de dags att ta fram gräsklipparen igen *SUCK*

azid Det som inte dödar gör ont
13 februari 2008 · 2 668 Inlägg

har pratat med en polis om det där vinterdäck ska man ha om vinterväglag råder annars får du köra med sommar däck om det är bart på vägen

2slow
P-G Säl-Tämjare...
13 februari 2008 · 1 024 Inlägg

torr asfalt och sopad gata har vi härsmile men det blir att sätta på de några dagar innan elmia som vanligt smile

Vilket jävla drag :)
-Blomman-
13 februari 2008 · 1 174 Inlägg

Jag har kört med sommar däcken dom senaste veckorna.. är ju onödigt att köra slut på dubbarna när det inte är halt ute + att det sliter ju med på vägarna också.. Skulle det bli is-gata över en natt så låter jag bara bilen så, och ringer och säger till jobbet att jag kommer om någon timme, när frosten är borta..

"If you're in control, you're not going fast enough"
FLindgren
13 februari 2008 · 5 089 Inlägg

jag förstår inte varför denna fråga kommer upp  hela tiden;P
taget från vv hemsida : "När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna."

notera ordet KRAV, det betyder att oavsett om det är 30 plusgrader så måste man ändå ha vinterdäck på.

man får ju sätta på vinterdäck fr.o.m 1 oktober men måste vara på 1 dec, det är ju bara för att folk ska hinna sätta på dom. och 31 april måste dom vara av, så man har två månader på sig att sätta på däckena, och man har en månad att ta av däckena. men är det vinterväglag under någon av dessa månader så måste vinterdäck sitta på.

Har alla förstått nu? smile

och alla som klagar att det inet blir någon snö, köp dubbfritt.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 februari 2008 · 6 170 Inlägg

FLindgren skrev:
jag förstår inte varför denna fråga kommer upp  hela tiden;P
taget från vv hemsida : "När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna."

notera ordet KRAV, det betyder att oavsett om det är 30 plusgrader så måste man ändå ha vinterdäck på.

*suck*

NEJ!!

Kopierar från din kopierade text:

... krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna.


OM det är vinterväglag under tiden 1 dec-31 mars så måste du ha vintersulor, om det INTE är vinterväglag får du köra med vilka däck du vill under perioden 1 dec-31 mars.

Förstår inte varför folk hela tiden tar upp detta när reglerna är solklara på denna punkten, antar att folk bara *vill* att man ska vinterdäck hela vintern även om det inte behövs.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Merclone Leg. Spådam
13 februari 2008 · 816 Inlägg

FLindgren skrev:
jag förstår inte varför denna fråga kommer upp  hela tiden;P
taget från vv hemsida : "När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna."

notera ordet KRAV, det betyder att oavsett om det är 30 plusgrader så måste man ändå ha vinterdäck på.

man får ju sätta på vinterdäck fr.o.m 1 oktober men måste vara på 1 dec, det är ju bara för att folk ska hinna sätta på dom. och 31 april måste dom vara av, så man har två månader på sig att sätta på däckena, och man har en månad att ta av däckena. men är det vinterväglag under någon av dessa månader så måste vinterdäck sitta på.

Har alla förstått nu? smile

och alla som klagar att det inet blir någon snö, köp dubbfritt.

Vad KRAVET gäller är att ha vinterdäck om det är vinterväglag. Annars behövs det inte, eftersom du verkar ha svårt att tolka det vägverket skriver kanske du skulle kolla i körkortsboken, där står allt förklarat hur klart som helst så att alla fattar. Vinterdäckskravet finns bara när det är vinterväglag.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
MrTurbo Better than God \o/
13 februari 2008 · 1 883 Inlägg

Jag kör på sommardäck nu. Så länge vinterväglag inte råder är det okej. Tolkningen av "vinterväglag" kan man dock diskutera länge.

Edit; Och som vanligt är en massa folk inne och gissar sig till svar ser jag.  HAHA

Senast redigerat av MrTurbo (13 februari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang