När ska du kränga om till sommardäck?

Loffe123
20 februari 2008 · 527 Inlägg

Bar asfalt, plusgrader och sol.
Jag har nu kört mina dubbdäck på bar asfalt nästan hela vintern och börjar nu ledsna.
Att vänta till 31 mars känns ju lite väl länge!

När ska du kränga om till sommardäcken? Har du redan gjort det? I vilken del av landet bor du?

Senast redigerat av Loffe123 (20 februari 2008)

decib3L Körv
20 februari 2008 · 3 535 Inlägg

Där jag bor (värmland) är det varmt på dagarna. Men på morgon och kväll kan det vara väldigt halt sad Så inga sommardäck för min del ännu sad

Truckdriving Man
John87 Stolt Volvoägare
20 februari 2008 · 4 913 Inlägg
Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Degnell
20 februari 2008 · 62 Inlägg

Jag bor i eskilstuna och har allvarliga funderingar på att skicka på sommarhjulen till helgen. Dock funderar jag på att sätta på 16" orginalsommardäcken fram tills dom soppar upp allt jävla grus från vägarna. Hade funderingar på att byta redan i helgen som var, men när jag gick upp i lördags visade kvicksilvret -11 grader, så kanske ska man vänta lite ändå smile

Cruizr
20 februari 2008 · 417 Inlägg

Har redan gjort det smile. Skönt att vara av med dubben...
Här nere på västkusten har vi bara haft nå´n enstaka dag med halka & ingen snö så långt ögat kan nå...

mvh//

bmx
20 februari 2008 · 7 100 Inlägg

fan sommardäck har ja haft på hela tiden under vintern big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
ThorskeN
20 februari 2008 · 287 Inlägg

Är sugen jag med att sätta på sommardäcken men väntar nog några veckor till iaf, kan vara halt på kvällarna och så.
Sen måste jag köpa nya med och har ingen lust just nu:D

chrizz Administratör
20 februari 2008 · 11 790 Inlägg

Jag kör runt på dubbfria vinterdäck så jag stör mig inte på det smile Och andra sidan har jag inga sommarhjul att sätta på än heller, hehe

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
sylen
20 februari 2008 · 397 Inlägg

det är därför man kör 17 tums odubbat på vintern eftersom det inte blir nå riktiga vintrar längre

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
20 februari 2008 · 5 753 Inlägg

äh, inte än på ett tag iaf, har nog hellre vinterdäcken på ett tag till jag eftersom det är vinter och snö  big_smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Vallås Locos
20 februari 2008 · 407 Inlägg

jockecruiser skrev:
Har redan gjort det smile. Skönt att vara av med dubben...
Här nere på västkusten har vi bara haft nå´n enstaka dag med halka & ingen snö så långt ögat kan nå...

mvh//

Kör du aldrig tidigt på morgonen eller natten? För bara några dagar sedan var det ju snorhalt när jag körde hem på natten och när jag läste tidningen på morgonen hade det skett flera avåkningar. Var också en bil i Drängsered, visserligen en liten bit in i landet, som hade åkt av vägen med allvarliga personskador till följd. Enligt polisen var det enbart vädrets "fel" då det bildats blankis på vägen, det här hände senast i helgen....

Men visst håller jag med dig om att det i år har varit riktigt milt väder och de flesta dagarna är det fint väder. Dock så värdesätter jag min kropp rätt mycket så att köra med vinterdäck även om det för det mesta är fint väder gör jag för det är onödigt att den dagen det blivit riktigt halt köra med sommardäck. Visst dånar det och har sig men hellre det än att man åker av vägen och skadar sig själv eller någon annan allvarligt eftersom man ”tror” det är fint….

Senast redigerat av Vallås Locos (20 februari 2008)

Big_JN
20 februari 2008 · 2 126 Inlägg

Blir inom två veckors tid! Här nere har det bara varit snö 2 ggr i år och båda gångerna försvann det dagen efter!

Senast redigerat av Big_JN (20 februari 2008)

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
20 februari 2008 · 661 Inlägg

Bor i skåne, Har bara ett par uppsättning däck, MIn bil skriker ut att den vill ut ur ide nu. Så jag skall nog besvara den med att ta ut henne tills i början på mars. smile

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
DasAuto
20 februari 2008 · 2 751 Inlägg

chrizz skrev:
Jag kör runt på dubbfria vinterdäck så jag stör mig inte på det smile Och andra sidan har jag inga sommarhjul att sätta på än heller, hehe

Vi har de på audin med, men dom e så mjuka vintersulorna.... Sommarsulorna e mycket hårdare o skönare när man kör big_smilelol

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Randau
20 februari 2008 · 22 Inlägg

Så fort jag får mina däck och fälgar åker dom på.
Blir antagligen i mitten av Mars.

MrTurbo Better than God \o/
20 februari 2008 · 1 882 Inlägg

Redan kört med sommardäck en sväng men är nu tillbaka på vinterdäcken. Enligt polisen kan de hänvisa till lagen om vinterdäck vid vinterväglag om det är under +5 grader ute.  Så är det +4 grader kan de böta dig, de har tolkningsrätten till denna luddiga lag...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
GRN
20 februari 2008 · 2 Inlägg

Det va väl 2-3 veckor sedan..Jag bor i mellansverige kan jag tillägga!

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 februari 2008 · 10 427 Inlägg

Ska nog dra ett testvarv med sommardäck i helgen eller nästa vecka.
Förutsatt att det finns lite värme i luften. Men blir vinterdäck till april
sen säkert.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Streckkoden
20 februari 2008 · 2 655 Inlägg

Jag skruvade på mina sommarfälgar på Rekorden i helgen, åkte med den till jobbet idag..
Bästa av allt med den är att jag får åka lagligt med 18" kromisar nu, eftersom bilen är äldre än 30år.. smile

Svensson Licens Svetsare
20 februari 2008 · 219 Inlägg

sommardäcken satt på när ja köpte saaben så ja åker på dom fortfarande

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang