Kapa sänkfjädrar?

ZZZADA T5 beroende
20 mars 2008 · 345 Inlägg

Hejsan, funderar på att kapa mina sänkfjädrar, vill ha ner bilen ca 1 cm till.
Så frågorna lyder:

Hur mycket sänker 1 varv på fjädern ca?
Blir fjädern mjuk/ändrar karaktär mycket?
Tar stötdämparna stryk?

Tacksam för svar!

Mvh /Victor

Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
SaaB_Turbo
20 mars 2008 · 336 Inlägg

Värm på dom med en gas svets big_smile

NxV ElectroRaggare
20 mars 2008 · 883 Inlägg

Man ska ALDRIG kapa fjädrar, varesig original eller sänkisar.
Och värmning med gassvets är absolut det sämsta man kan göra! (Jag vet att du skojar SaaB_Turbo)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
SaaB_Turbo
20 mars 2008 · 336 Inlägg

NxV skrev:
Man ska ALDRIG kapa fjädrar, varesig original eller sänkisar.
Och värmning med gassvets är absolut det sämsta man kan göra! (Jag vet att du skojar SaaB_Turbo)

hehe, så sant, men det var så dom gjorde förr har man fått höra av den "äldre generationen" big_smile

ZZZADA T5 beroende
20 mars 2008 · 345 Inlägg

Detta är ju trots allt väldigt vanligt, dom kapar tom fjädrar på Overhaulin med chip foose tongue
Jaja, får väl låta bli att göra som alla säger wink

Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
DasAuto
20 mars 2008 · 2 751 Inlägg

ZZZADA skrev:
Detta är ju trots allt väldigt vanligt, dom kapar tom fjädrar på Overhaulin med chip foose tongue
Jaja, får väl låta bli att göra som alla säger wink

Hahha ja tänkte precis säga de tongue

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
TFkarlsson Varningar. 36
20 mars 2008 · 1 200 Inlägg

Ähh det är väll ba kapa. Passa fingrarna bara.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
brl
20 mars 2008 · 13 Inlägg

det är bara kapa! det blir inget fel om du inte gör fel! och enligt bilprovningen får du det! så länge du inte kapar för mycket

jorå
Saab 90 "grupp e" (1986)
Opel Rekord P1 "Rekord 58an" (1958)
H3dlund Med lem
20 mars 2008 · 1 127 Inlägg

NxV skrev:
Man ska ALDRIG kapa fjädrar, varesig original eller sänkisar.
Och värmning med gassvets är absolut det sämsta man kan göra! (Jag vet att du skojar SaaB_Turbo)

Så länge man inte värmer upp fjädern för mycket så härdningen går ur är det lugnt.

Så man ska kapa så fort man bara kan! Går härdningen ur kommer fjädrarna bli mjuka som spagetti. tongue

Senast redigerat av H3dlund (20 mars 2008)

Fredrik-79
20 mars 2008 · 2 164 Inlägg

Kapa inte fjädrarna eller värm upp dom.
Man kan kapa om de är fjädrar som INTE är anpassade för modellen i fråga vilket oftast de inte är när man gör om bilar som vissa program man ser.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Elmersson
20 mars 2008 · 194 Inlägg

så det är inget att ekomendera då? jag har en 940 jag tänkte kapa fjädrarna på. ärdet bättre att ta bort fjädern o kapa med vinkelslip?

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
21 mars 2008 · 113 Inlägg

Du bör inte kapa eller värma fjädrarna!!

Sitter det gummi på fjädertallrikarna kan du kanske tillverka tunnare om det är möjligt... Jag har gjort så på en utan mina gamla bilar jag haft tidigare, kommer dock inte ihåg vilken..

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
Bene
21 mars 2008 · 38 Inlägg

Det e bara å kapa,,,men om fjädern sitter löst i fjäder benet så gnäller bilprovningen,,,jag har kapat på många av mina gamla bilar om jag inte velat kosta på sänksats

Opelmadness German cars, quality and beyond
21 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Skaffa lägre sänkfjädrar istället, eller ställbara fjäderben.
Det kan gå åt helsicke om du kapar sänkfjädrar... Dessutom försvinner komforten och bilen bara studar fram... Ser så illa och billigt ut.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
21 mars 2008 · 113 Inlägg

Dom som kapar tycker garanterat att utseendet är den enda viktiga faktorn på en bil! Allt annat blir till de sämre jag lovar!

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
anderssonboy
21 mars 2008 · 355 Inlägg

ta en bågfil o kör av dom me lr vinkelslipen o kyl me vatten lr nåt samtidigt ..

supermikaela
21 mars 2008 ·

Riktiga män kör på genomslagsgummit wink

a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
21 mars 2008 · 113 Inlägg

Det handlar inte enbart om att härdningen skulle försvinna som vissa verka tro....

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
H3dlund Med lem
22 mars 2008 · 1 127 Inlägg

En anledning till varför man inte ska kapa fjädrar då?

Orsaken till att många bilar med kapade fjädrar blir hårda och nästan studsar fram är för att man kör med fel stötdämpare. Originalstötdämparna ska endast användas till "originallånga" fjädrar. Har man en dämpare anpassad för kortare fjädrar fungerar det mycket bättre.

Senast redigerat av H3dlund (22 mars 2008)

a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
22 mars 2008 · 113 Inlägg

Finns flera anledningar. Bla att belastningen på fjädern blir fel då man skär bort anläggningsyta mot fjädertallrik/skål. Progressiva fjädrar blir hårdare ju mer belastade de blir och ändrar man utformningen på fjädern blir dess egentliga egenskaper delvis förstörda.

Jag är ingen levande faktabok om chassi osv, men då jag har ett brinnande intresse för bankörning försöker jag lära mig så mkt jag kan. Man kan garanterat få ett fjäderkapat chassi att funka kanon, men man kan aldrig rekomendera nån att kapa eller värma och de va ju faktiskt det tråden handlade om.
Frågan man kan ställa sig själv är ju om det är värt att riskera att förstöra sina fjädrar för nån centimeter..

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang