Autotech har höjt ribban igen (världsrekord för S40)

torpis Forummoderator
12 juni 2008 · 10 572 Inlägg

zero2000 skrev:
bara tillbaka med det där med flammor...hehe tycker det e kul:P men en annan kompis har mappat sin 2,0T s40 bytte till en turbo från en t4 o mappade om han har la effekt på ca 250 kanske o till o med den skjuter ass hell! men men vi alla har olioka uppfattningar.... o det skall vi vara glada för, annars hade vi juh inte haft nått o disskutera:)

Det där är en mappningssak.   När man åker racerbil så har man lite andra filosofier, bränslet kyler och man laddar på soppa under motorbroms för att kyla motorn. Alternativ två är ALS, dvs man eldar soppa i avgashuset på turbon för att behålla laddtryck under växlingarna.

Din kompis med 2.0t har han öppen dump? Det ställer till det för styrsystemet. Ingenting Autotech kan styra över.

I övrigt så kan Autotech med göra fel naturligtvis, dock vart denna trådens avsikt att lyfta fram en riktigt ball motor som oavsett ett par cc hit eller dit ger en jäkla massa pulver.... och det trots att den skall sitta i en FWD-bil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
12 juni 2008 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
en riktigt mappad bil ska enligt mig starta på max tredje varvet och gå klockrent direkt.

Ja, men det blir lite balla fenomen när man skall hitta 431hk/liter

Min bil ger i regionen 450hk idag, den startar alltid och håller sin tomgång på 900rpm trots att AC, kylfläktar mm slår av och på lite när de behövs. 

Denna motor ger en litereffekt motsvarande att Syclonrobban skulle haft 1900hk, It's fun3 1600hk, Bugatti Veyron 3500hk eller en Supra på 1300hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Frosted
12 juni 2008 · 1 878 Inlägg

Rock on!

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
X40Mackan
12 juni 2008 · 265 Inlägg

twin_cam skrev:
Fint smile Är ju det jag säger.. Svenska bilar gäller smile

Och personligen så tycker jag att det låter allmänt illa med en turbobil som går ojämt och skjuter lågor och har sig... en riktigt mappad bil ska enligt mig starta på max tredje varvet och gå klockrent direkt.

Och RWD vs FWD...

Min 740GL är fan inte snabbare än min 900i... Trots 6 hästar mer...

om du kör på e85 som jag torpis å massa mer gör  så ska du veta att även om bilen är topp mappad av det bästa som den bästa kan göra så kan jag garantera att den blir svårstatad med e85 å att den går lite ojämt när den är kall  tongue tonguetongue vam så statar den lätt å har fin tomgång  å låter kanon ^^

nu med 470 hk
BMW e30 320 "M50 TURBO" "LÖVET" (1988)
Hang-0n
13 juni 2008 · 22 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
en riktigt mappad bil ska enligt mig starta på max tredje varvet och gå klockrent direkt.

Ja, men det blir lite balla fenomen när man skall hitta 431hk/liter

Min bil ger i regionen 450hk idag, den startar alltid och håller sin tomgång på 900rpm trots att AC, kylfläktar mm slår av och på lite när de behövs. 

Denna motor ger en litereffekt motsvarande att Syclonrobban skulle haft 1900hk, It's fun3 1600hk, Bugatti Veyron 3500hk eller en Supra på 1300hk.

torpis du tystade dom alla där big_smile

Volvo S40 T4 "Nordiska Kraften" (1998)
Rocko
13 juni 2008 · 104 Inlägg

Hej allihopa.

Har tyvärr inget eget loggin så jag lånar.
Tänkte jag skulle svara på lite frågor.

frågan e ju bara hur driftsäker en sån motor e??
Svårt att veta för att det är aldrig någon som har gjort en sådan stark 4-cyl vitmotor.

Vad ligger bränsleförbrukningen på
375 liter i timmen på full gas:cool:.

Om den fortfarande är framhjulsdriven så lär de inte bli några 9:or tror ja ju inte
Dom har vad jag vet kört 7.43@291km/h i FWD kan vara bättre nu.
Men vägen till 9sek är fortfarande ganska lång.

Deras rekord på en 5:a är 827hk vill jag minnas
Vi gjorde en motor på 709 2005 och 835hk 2006 och  865@930Nm  2007.

hehe det rekordet kommer förmodligen min polare o sopa sopa mattan med, visser ligen bygger han på en 5:a men kommer förhoppningsvis o landa på rätt sida av 1000 hk sträcket med lite marginal!
1000hk strecket är redan passerat 2006 av kylarservice och VM performance en motor vi förövrigt levererade delarna till men det är ingen motor byggd hos oss så den räknar jag inte som våran.

e det någon mer än jag som tänkt på att de flessta autotech mappade bilarna skjuter flammor...... ett tecken på att de bilarna går rätt fett!
Har du mätt avgasvärdena på en sådan? Det är en justeringssak bara för en motor flammar behöver inte
bero på att den går fett.
Du skulle bara veta vilka frågor jag får när jag skall mappa en bil.

Kan du göra så det brinner?
Javisst.
Jag vill ha maaasssooor ELD!!!!!!!! Hahahahaha

Meningsfullt att trimma en fwd bil
Husvagn är meningslöst tycker jag:/

hatten av.imponerande effekt.Såg den på rudskogen i sommras då höll lådan 20 varv typ. Gick redan då som fan så jag hade nog lagt pengarna på en riktig låda som håller o kunnat köra hårt med den effekten som va.
Vi har kollat mycket efter växellådor.Det finns många lådor som är bra. Men när man ringer och frågar.

Hej
Jag kör 402m med FWD har du någon låda till mig?
Ja självklart vi har världens bästa lådor med seqshift och allt med denna blir du värst!

Är den hållbar då?
Jajamen inga problem, hur mycket effekt har du då?

Strax över 800hk  och varvar 10000rpmoch bilen väger 1220kg.
Nej tyvärr det håller inte du får sänka effekten 200hk och banta bilen 2-300kg.
Men du kan alltid prova men jag tror inte det håller.

Vad kostar den då?
200´000kr

En annan sak som man skall ha i tanke.
Det verkar som folk i allmänhet tror att vi tävlar med någon om att nå 1000hk i en femma.
Autotech är ett företag som alla andra som strävar efter att lämna bra produkter och redovisa positiva
resultat och på så sätt kunna lägga tid på att utveckla bättre produkter till våra kunder.
Om någon kommer med en påse pengar så kan jag leverera 1000hk i en femma till Säve.

Vi bygger bara motorer efter kunders begäran den sista volvo projectet som var helt vår var våran
röda som vi köpte av Holmgren för gamla minnens skull, och som förövrigt rullar i ett annats
företags kostym idag:/

Vem vet denna vit motor fyran kanske inte är den sista beställda projektet för i år det är inte stopp i motorn ännu finns en del mer att ta till.

Mvh
Peter Carvall
Autotech

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95
Volvo 960 3,0 24v "S90 R" (1992)
Tommy_P
13 juni 2008 · 396 Inlägg

trevligt trevligt!

kan tänka mej att ni får en hel del förfrågan om flammor och eld big_smile

Thiger_84
13 juni 2008 · 509 Inlägg

torpis skrev:
En S40 har just bromsats till 806hk och 750Nm i Superflowbänken på Autotech, motorn lämnade 630hk redan på macksoppa... det är ju en fingervisning om att konceptet är hyffsat genomtänkt smile

Jag har hört att det talas om mastigt laddtryck redan före 5000rpm.

Ganska okej effekt för en sketmotor på 1.8liter smile

Bara att grattulera och hoppas på fina 9sekunders repor på strippen i sommar big_smile

Grymt. Ska bli kul å se den åka.. smile

FLindgren
13 juni 2008 · 5 089 Inlägg

väldigt va peter va skrivglad big_smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Hang-0n
15 juni 2008 · 22 Inlägg

Rocko skrev:
Hej allihopa.

Har tyvärr inget eget loggin så jag lånar.
Tänkte jag skulle svara på lite frågor.

frågan e ju bara hur driftsäker en sån motor e??
Svårt att veta för att det är aldrig någon som har gjort en sådan stark 4-cyl vitmotor.

Vad ligger bränsleförbrukningen på
375 liter i timmen på full gas:cool:.

Om den fortfarande är framhjulsdriven så lär de inte bli några 9:or tror ja ju inte
Dom har vad jag vet kört 7.43@291km/h i FWD kan vara bättre nu.
Men vägen till 9sek är fortfarande ganska lång.

Deras rekord på en 5:a är 827hk vill jag minnas
Vi gjorde en motor på 709 2005 och 835hk 2006 och  865@930Nm  2007.

hehe det rekordet kommer förmodligen min polare o sopa sopa mattan med, visser ligen bygger han på en 5:a men kommer förhoppningsvis o landa på rätt sida av 1000 hk sträcket med lite marginal!
1000hk strecket är redan passerat 2006 av kylarservice och VM performance en motor vi förövrigt levererade delarna till men det är ingen motor byggd hos oss så den räknar jag inte som våran.

e det någon mer än jag som tänkt på att de flessta autotech mappade bilarna skjuter flammor...... ett tecken på att de bilarna går rätt fett!
Har du mätt avgasvärdena på en sådan? Det är en justeringssak bara för en motor flammar behöver inte
bero på att den går fett.
Du skulle bara veta vilka frågor jag får när jag skall mappa en bil.

Kan du göra så det brinner?
Javisst.
Jag vill ha maaasssooor ELD!!!!!!!! Hahahahaha

Meningsfullt att trimma en fwd bil
Husvagn är meningslöst tycker jag:/

hatten av.imponerande effekt.Såg den på rudskogen i sommras då höll lådan 20 varv typ. Gick redan då som fan så jag hade nog lagt pengarna på en riktig låda som håller o kunnat köra hårt med den effekten som va.
Vi har kollat mycket efter växellådor.Det finns många lådor som är bra. Men när man ringer och frågar.

Hej
Jag kör 402m med FWD har du någon låda till mig?
Ja självklart vi har världens bästa lådor med seqshift och allt med denna blir du värst!

Är den hållbar då?
Jajamen inga problem, hur mycket effekt har du då?

Strax över 800hk  och varvar 10000rpmoch bilen väger 1220kg.
Nej tyvärr det håller inte du får sänka effekten 200hk och banta bilen 2-300kg.
Men du kan alltid prova men jag tror inte det håller.

Vad kostar den då?
200´000kr

En annan sak som man skall ha i tanke.
Det verkar som folk i allmänhet tror att vi tävlar med någon om att nå 1000hk i en femma.
Autotech är ett företag som alla andra som strävar efter att lämna bra produkter och redovisa positiva
resultat och på så sätt kunna lägga tid på att utveckla bättre produkter till våra kunder.
Om någon kommer med en påse pengar så kan jag leverera 1000hk i en femma till Säve.

Vi bygger bara motorer efter kunders begäran den sista volvo projectet som var helt vår var våran
röda som vi köpte av Holmgren för gamla minnens skull, och som förövrigt rullar i ett annats
företags kostym idag:/

Vem vet denna vit motor fyran kanske inte är den sista beställda projektet för i år det är inte stopp i motorn ännu finns en del mer att ta till.

Mvh
Peter Carvall
Autotech

Är glad att min motor e hos er just nu , Se bara till att min drar x40mackan @ garaget wink big_smile .  Och hoppas att den efter mappning sprutar en jävla massa flammor o knallar så inihelvete big_smilebig_smilebig_smile !!!!!!!!!!!!

Volvo S40 T4 "Nordiska Kraften" (1998)
racefan
15 juni 2008 · 1 059 Inlägg

kul o seriöst svar på alla  frågor o påståenden.Alltid uppskattat.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Hang-0n
16 juni 2008 · 22 Inlägg

zero2000 skrev:
hehe det rekordet kommer förmodligen min polare o sopa sopa mattan med, visser ligen bygger han på en 5:a men kommer förhoppningsvis o landa på rätt sida av 1000 hk sträcket med lite marginal! tongue
Han heter Leifh här på garaget! och han kommer garanterat inte att mappa sin bil hos autotech! tongue e det någon mer än jag som tänkt på att de flessta autotech mappade bilarna skjuter flammor...... ett tecken på att de bilarna går rätt fett!

Ja kan ju säga dig  att din "gud" Leifh e en piss luffare , för han har renoverat min motor .. efter det skicka ja upp allt till autotech för trimmning , vilket ja e JÄVLIGT glad för .. Den va ju nog renoverad , använda kolv ringar satt i .. och kvitton fanns inget som hette .. HAHA så du kan ju säga till din kompis att ja ska ha pengar för ringar , sen tackar ja autotech så jävla mkt för att dom hitta de wink

Volvo S40 T4 "Nordiska Kraften" (1998)
Ellertz Norrlänning
18 juni 2008 · 1 453 Inlägg

Hur många hk de än är så är de fortfarande en volvo... wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
mebben Troligen galen...
18 juni 2008 · 567 Inlägg

Ellertz skrev:
Hur många hk de än är så är de fortfarande en volvo... wink

En volvo som kör ifrån din AUDI i samtliga intervaller... wink

Ellertz Norrlänning
18 juni 2008 · 1 453 Inlägg

mebben skrev:

Ellertz skrev:
Hur många hk de än är så är de fortfarande en volvo... wink

En volvo som kör ifrån din AUDI i samtliga intervaller... wink

Nähe ? De tror du... 

Men de är fortfarande en volvo
Då kan man lika gärna trimma sparkcykeln..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Owzer Rallykalle och kabeltattare
18 juni 2008 · 422 Inlägg

Bah! BMW fick ur 1400hk ur en 1.5liters 4cyl motor. Laddtrycket var 5.5bar.

[img]http://www.bmw-power.de/Service/Motor_Klassik/06-2003_m10_F1/M10_monster_3.JPG[img]

Senast redigerat av Owzer (18 juni 2008)

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
torpis Forummoderator
18 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Owzer skrev:
Bah! BMW fick ur 1400hk ur en 1.5liters 4cyl motor. Laddtrycket var 5.5bar.

[url]http://www.bmw-power.de/Service/Motor_Klassik/06-2003_m10_F1/M10_monster_3.JPG[url]

Jo, men det är fortfarande ingen 4cyl Volvo-motor i aluminium och ej heller hallonsaft i soppatanken...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
18 juni 2008 · 10 572 Inlägg

mebben skrev:

Ellertz skrev:
Hur många hk de än är så är de fortfarande en volvo... wink

En volvo som kör ifrån din AUDI i samtliga intervaller... wink

Knappast på Ringen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Ravestream
18 juni 2008 · 285 Inlägg

krille_hlm skrev:
Meningsfullt att trimma en fwd bil roll

antar man trimmar den av samma anledning som en bakhjulsdriven.

*sniff sniff*

Luktar det inte enormt med barnslig avundsjuka här ?

en satans jävla Volvo.
Ravestream
18 juni 2008 · 285 Inlägg

Ellertz skrev:

mebben skrev:

Ellertz skrev:
Hur många hk de än är så är de fortfarande en volvo... wink

En volvo som kör ifrån din AUDI i samtliga intervaller... wink

Nähe ? De tror du... 

Men de är fortfarande en volvo
Då kan man lika gärna trimma sparkcykeln..

Kan du inte utveckla dig lite ?

lite kul att se det inbitna i många audi & bmw ägare som så fort det står nått bra om volvo måste försöka hävda den tyska sidan.

ja det är fortfarande en volvo .. och ?   din bil är fortfarande en audi.. soo ?

en satans jävla Volvo.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang