Vad skulle du gjort i denna situationen?

THEBADGUY Gorgilus addictus
28 juni 2008 · 4 737 Inlägg

Du skulle stå precis bredvid en järnvägsräls. Längre fram på spåret ser du 5 st arbetare. Och då märker du även att det kommer ett tåg i full fart. MEN! Nu är det så att det står en för dig helt främmande person bredvid dig. Vad skulle du göra i denna situationen?.....

1: Putta ut mannen som står bredvid dig, så att tågföraren kan reagera och stanna tåget, och då rädda 5 personers liv.

ELLER!

2: Låta tåget fortsätta, döda 5 personer. Men du låter personen som står bredvid dig överleva.



Vad hade DU gjort? 

Förklara också VARFÖR du skulle gjort det.

PS: Försök svara seriöst för f*n...


Mvh/Nicklas

Senast redigerat av THEBADGUY (28 juni 2008)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
baerserk Bäst i värla
28 juni 2008 · 150 Inlägg

3:vinka som en idiot så att tågföraren ser dig och förstår att nånting inte står rätt till, ser arbetarna och försöker bromsa i tid!

jag tar 3 smile

THEBADGUY Gorgilus addictus
28 juni 2008 · 4 737 Inlägg

baerserk skrev:
3:vinka som en idiot så att tågföraren ser dig och förstår att nånting inte står rätt till, ser arbetarna och försöker bromsa i tid!

jag tar 3 smile

Haha.

Är tyvärr inget val.


Mvh.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Rinnegan Malleus Malificarum
28 juni 2008 · 2 401 Inlägg

Hoppa framför tåget själv för att rädda deras liv.

Ja, jag är väl lite blödig men alla har rätt till ett liv och inte bara dö vid t.ex 20 års ålder. hmm

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
L_M3lin
28 juni 2008 · 191 Inlägg

hahaha 1:an var fan bäst hahaha grva som fan haha

Rednik
28 juni 2008 · 304 Inlägg

4: Putta ut mannen bredvid mig samma ögonblick som tåget passerar oss, och då döda 6 personer totalt.

Väljer nog 4...

THEBADGUY Gorgilus addictus
28 juni 2008 · 4 737 Inlägg

Rednik skrev:
4: Putta ut mannen bredvid mig samma ögonblick som tåget passerar oss, och då döda 6 personer totalt.

Väljer nog 4...

Då kan du ju få förklara varför för alla oss andra? smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
FLindgren
28 juni 2008 · 5 089 Inlägg

Tror inte någon hade puttat ut gubben, första som skulle komma upp i enns huvud är just att vinka och försöka få stopp på tåget. är väll samma effekt om man slänger ut gubbfan framför tåget eller står å vinkar hejjvillt. ;P

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
ILarsaI
28 juni 2008 · 326 Inlägg

Ville du ha ett seriöst svar skrev du?
Ingen skulle putta ut någon ut på ett spår frivilligt, oavsett om man skulle rädda 5 eller 50 personer. Det ligger inte människans natur att döda någon för att rädda andra.

Hamilton
28 juni 2008 · 8 865 Inlägg

Frågeställningen är ju helt galen, vad säger att tåget hinner stanna om gubbe 1 hamnar under tåget?
Hur lång är sträckan mellan gubbe 1 och arbetarna?

Fotograf på tierpidag.se
THEBADGUY Gorgilus addictus
28 juni 2008 · 4 737 Inlägg

Hamilton skrev:
Frågeställningen är ju helt galen, vad säger att tåget hinner stanna om gubbe 1 hamnar under tåget?
Hur lång är sträckan mellan gubbe 1 och arbetarna?

Vi SÄGER att tåget hinner att stanna. Sträckan i denna frågan är oviktig.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
TIC-Karlsson Man Får Aldrig För Mycke
28 juni 2008 · 42 Inlägg

4.. vet inte

Det Är Inte Nära Förens Det tar Emot
Volvo 740 Turbo "Busen" (1990)
ZonaX Svetsare
28 juni 2008 · 3 150 Inlägg

hade nog valt alt. 2.   fast vinkat hejvillt till tåget. palla bli dömd för överlagt mord för att rädda några pers. man inte känner?!!?  hmm

Senast redigerat av ZonaX (28 juni 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Bettan_Nostdal
28 juni 2008 · 204 Inlägg

Siarnaq skrev:
Hoppa framför tåget själv för att rädda deras liv.

Ja, jag är väl lite blödig men alla har rätt till ett liv och inte bara dö vid t.ex 20 års ålder. hmm

Jag hade oxå hoppat sj. Jag hade inte kunnat leva mä att antingen ha att slängt ut främlingen på spåret eller låta tåget köra på 5 andra personer... Ett sådant val vill man inte avgöra och ha på sitt samvete om man gjorde rätt eller fel.

Volvo V70 gen1 2,5T "Silverpilen" (1999)
azid Det som inte dödar gör ont
28 juni 2008 · 2 668 Inlägg

vad gör jag vid tågspåret? som gjort att det ska gå åt helvete att dra runt där

2slow
Phaetoon
28 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Har hört att en del fått den här frågan på arbetsintervjuer.
Kanske i en lite annorlunda form.

Man hinner inte själv hoppa framför tåget, vinka eller liknande, utan tåget är så pass nära så att den enda utvägen är att knuffa ut personen som står närmast rälsen, eller att låta arbetarna dö.
Grundförutsättningen är att man är medveten om att om man knuffar ut personen så hinner tåget stanna innan det är försent. I verkligheten så kan man inte veta en sådan sak, men i den här frågan så utgår man från att tåget hinner att stanna med god marginal.

Det är också så att arbetarna inte kan höra eller se tåget närma sig då dom tittar åt ett annat håll och samtidigt har hörselskydd på sig.

Sen finns det en följdfråga också:
Hade du reagerat annorlunda om det hade varit dina vänner som stod på spåret?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Youngblood Billackerare
28 juni 2008 · 737 Inlägg

Jag tycker att frågan är helt omöjlig att svara på.

Enda sättet för mig att veta hur jag skulle göra är OM det faktiskt skulle hända mig. Som läget är nu så har man inte alla fakta eller all information. Vad finns i min omgivning? Hur långt hinner jag springa mot arbetarna innan det är för sent? Vad är det för väder? Vad har jag på mig? Är det skog runtomkring? Vad gör jag där? Sitter jag i rullstol då? Är jag nykter? osv. osv.

Skulle jag få denna frågan ställd till mig i en arbets intervju så skulle jag nog säga något liknande det jag skrev nyss... eller i förkortad form:

Det beror helt på situationen.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Germax
28 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Jag hadse skrivit en bättre rubrik, efter så lång tid på forumet borde du veta tongue

Jag hade aldrig i livet puttat ut den ensamma killen. Jag hade låtit naturen haft sin gång utan min samverkan.

paltodlarn
28 juni 2008 · 527 Inlägg

jag hade nog inte gjort nånting, på riktigt hade det nog inte spelat nån roll om jag hade knuffat ut gubben, vinkat eller hoppat ut själv för tåget har väl en stoppsträcka på 2-3 km om det tvärnitar....

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Hmm.
28 juni 2008 ·

Så som Phateoon säger då... Ja man får lokföraren att reagera i god tid...

Om jag måste välja så hade jag valt alternativ: INTE kasta personen jämte mig, jag hade inte velat att han kastade ut mig heller....

Det jag hade gjort rent praktist, även om det hade varit ett "dött lopp" och inte hjälpt, så hade jag skrikit till arbetarna (eftersom jag ser dem så borde de TEORETISKT kunna höra mig också) . Hade alltså sprungit mot dem, skrikit kastat sten ja vad som helst...

sen så håller inte detta då lokföraren tutar som fan förmodlingen, och den tutan lär man höra med TRIPPLA hörselskydd...

out.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang