får damp på övningskörning!

Caffe
5 juni 2006 · 1 436 Inlägg

Lindahl skrev:
Såna slappa föreldrar vissa värkar ha. Min farsa är typ värre än billärarna, klagar och gnäller och ser alla fel man gör. Men det ska jag väl bara vara glad för.

Det ska du vara glad för, min farsa säger inget så man har ingen aning om man gjorde rätt eller inte.
Men jag ska köra 5 på körskolan så jag får lära mig nått iaf.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Phaetoon
5 juni 2006 · 8 156 Inlägg

_MaCCe_ skrev:

Kirre skrev:
man får vell inte ta körkortet om man ha damp?

Varför skulle man inte få det??

Ett av problemen med damp är att man har problem med finmotoriken. Dvs kontrollen över musklerna är lite sämre än normalt. Dessutom har man koncentrationssvårigheter. Men det kan också vara en fördel att ha damp. Dom som har damp är väldigt ofta duktiga på en eller par saker som dom verkligen gillar. Om denna sak är bilkörning så kan man räkna med att den personen skulle passa som rallyförare typ.

När det gäller föräldrar och övningskörning så är lagom bäst.
Man vill ju inte ha skrikiga föräldrar som man får en utskällning av för minsta lilla grej, men samtidigt så vill man ju inte ha någon som sitter och inte ger några som helst kommentarer. Man vill ju helst ha lite konstruktiv kritik och få reda på när man gör fel.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Poon Knegare
5 juni 2006 · 302 Inlägg

Kirre skrev:
man får vell inte ta körkortet om man ha damp?

Klart som fan man får! Det ända som behövs är ett intyg till länstyrelsen där det står att man är kapabel till att köra bil och sen måste man förnya det intyget en gång om året till man blivit ''friskförklarad''.

Poon
Love the sound...
M1cha
5 juni 2006 · 645 Inlägg

Min morsa säger inte nej ofta, vilket är väldigt kul. Annars brukar jag ta med mormor (även fast hon inte är godkänd handledare och inte kört bil på över 30 år :}), men det brukar gå bra. Ibland händer det att jag kör flera gånger varje dag, ibland nåra gånger i veckan.

Men kom ihåg, det är din mamma som gick runt med dig i 9 månader! Visa tacksamhet för dem gångerna ni är ute iaf wink

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
liddan Oldschool
19 oktober 2008 · 299 Inlägg

Foffis skrev:
satan asså. kan bli så sur över övningskörning med morsan! hon är så otroligt lat och vill aldrig ut o köra eller ngt! som nyss... skulle åka och tvätta bilen men de blev de inget av, skulle hämta syrran klockan 6 så jag trodde att jag kunde tvätta efter! men då va hon så trött och bara ville åka hem... *suuuurt* så nu har man fortfarande en skitig bil men som förhoppningsvis blir tvättad imorn. och sen typ när man ska någonstanns och vill köra så orkar hon inte! *SUUUCK!* men men, körkortet kommer ju om 1-2 veckor smile

Damp är inget man "får" utan man har det.

Aruzo Ace Ventura
19 oktober 2008 · 1 240 Inlägg

liddan skrev:

Foffis skrev:
satan asså. kan bli så sur över övningskörning med morsan! hon är så otroligt lat och vill aldrig ut o köra eller ngt! som nyss... skulle åka och tvätta bilen men de blev de inget av, skulle hämta syrran klockan 6 så jag trodde att jag kunde tvätta efter! men då va hon så trött och bara ville åka hem... *suuuurt* så nu har man fortfarande en skitig bil men som förhoppningsvis blir tvättad imorn. och sen typ när man ska någonstanns och vill köra så orkar hon inte! *SUUUCK!* men men, körkortet kommer ju om 1-2 veckor smile

Damp är inget man "får" utan man har det.

Men orka väcka denna slumrande tråd...

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
FireTraXX DFFL
19 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

Aruzo skrev:

liddan skrev:

Foffis skrev:
satan asså. kan bli så sur över övningskörning med morsan! hon är så otroligt lat och vill aldrig ut o köra eller ngt! som nyss... skulle åka och tvätta bilen men de blev de inget av, skulle hämta syrran klockan 6 så jag trodde att jag kunde tvätta efter! men då va hon så trött och bara ville åka hem... *suuuurt* så nu har man fortfarande en skitig bil men som förhoppningsvis blir tvättad imorn. och sen typ när man ska någonstanns och vill köra så orkar hon inte! *SUUUCK!* men men, körkortet kommer ju om 1-2 veckor smile

Damp är inget man "får" utan man har det.

Men orka väcka denna slumrande tråd...

Speciellt när inlägget han citerat inte innehåller damp någonstans.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Aruzo Ace Ventura
19 oktober 2008 · 1 240 Inlägg

FireTraXX skrev:

Aruzo skrev:

liddan skrev:

Damp är inget man "får" utan man har det.

Men orka väcka denna slumrande tråd...

Speciellt när inlägget han citerat inte innehåller damp någonstans.

Han har nog damp...

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
FireTraXX DFFL
19 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

Aruzo skrev:

FireTraXX skrev:

Aruzo skrev:

Men orka väcka denna slumrande tråd...

Speciellt när inlägget han citerat inte innehåller damp någonstans.

Han har nog damp...

Såg rubriken först nu, står damp där. tongue

Oavsett vad så var det ett "vanligt" uttryck när jag gick i högstadiet.
Så det är skitsamma. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Aruzo Ace Ventura
19 oktober 2008 · 1 240 Inlägg

FireTraXX skrev:

Aruzo skrev:

FireTraXX skrev:

Speciellt när inlägget han citerat inte innehåller damp någonstans.

Han har nog damp...

Såg rubriken först nu, står damp där. tongue

Oavsett vad så var det ett "vanligt" uttryck när jag gick i högstadiet.
Så det är skitsamma. big_smile

Jag får damp på den här tråden! tongue

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
alain www.bimmerpower.org
19 oktober 2008 · 3 995 Inlägg

Phaetoon skrev:

_MaCCe_ skrev:

Kirre skrev:
man får vell inte ta körkortet om man ha damp?

Varför skulle man inte få det??

Ett av problemen med damp är att man har problem med finmotoriken. Dvs kontrollen över musklerna är lite sämre än normalt. Dessutom har man koncentrationssvårigheter. Men det kan också vara en fördel att ha damp. Dom som har damp är väldigt ofta duktiga på en eller par saker som dom verkligen gillar. Om denna sak är bilkörning så kan man räkna med att den personen skulle passa som rallyförare typ.

När det gäller föräldrar och övningskörning så är lagom bäst.
Man vill ju inte ha skrikiga föräldrar som man får en utskällning av för minsta lilla grej, men samtidigt så vill man ju inte ha någon som sitter och inte ger några som helst kommentarer. Man vill ju helst ha lite konstruktiv kritik och få reda på när man gör fel.

***************
Jag hade inte kunna förklara det bättre.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Muttley
19 oktober 2008 ·

kan man inte ge varning till sådana som väcker sjukt gamla trådar  som inte har något kvar och diskutera?

T5-Gajjan
21 oktober 2008 · 166 Inlägg

gör som jag, ba ut och körbig_smile

C-Douglas Hemmasittare
22 oktober 2008 · 241 Inlägg

Poon skrev:

Kirre skrev:
man får vell inte ta körkortet om man ha damp?

Klart som fan man får! Det ända som behövs är ett intyg till länstyrelsen där det står att man är kapabel till att köra bil och sen måste man förnya det intyget en gång om året till man blivit ''friskförklarad''.

Däremot får du inte ta körkort om du har epilepsi

henkebenke
22 oktober 2008 · 1 703 Inlägg

Från Wiki.

"En person med DAMP kan ha mycket svårt för att både börja koncentera sig och att hålla koncentrationen på en uppgift. I vissa fall kan de intressera sig konstant med sekunders mellanrum på allt nytt som rör sig runt dem. Samtidigt som dessa ständigt nya intressen väcks följer de varje ny impuls och gör vad som faller dem in utan någon närmare eftertanke om effekterna eller ens målet med den nya aktiviteten. Det benämns att impulskontrollen är låg och personerna ifråga är därför stora olycksfåglar. Går inte saker runt dem sönder, så är risken hög att de själva eller personerna runt dem skadas. Den högre skaderisken är också förknippad med deras sämre utvecklade motorik i relation till jämnåriga. En person med DAMP har även sämre perception än en person utan. Sömnrytmen är ofta störd.

När DAMP används som skällsord handlar det dock om okunnighet och fördomar, eftersom denna bild är helt felaktig. En person med DAMP kan vara mycket lugn, och behöver inte alls vara någon bråkstake."

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
schtunken
22 oktober 2008 · 123 Inlägg

Foffis skrev:
hehe well.. ska ja vara riktigt ärlig så har jag inte lärt mig mycke av morsan big_smile ska bli så skönt med körkort asså! slippa den där gnällspiken i andra sätet, men de kanske kommer en annan o gnäller... hajja, de e inte ens morsa iaf smile

Ta inte ut segern i förskott

Mäki Långsam Perfektionist
23 oktober 2008 · 4 800 Inlägg

tkd_rille skrev:
kan man inte ge varning till sådana som väcker sjukt gamla trådar  som inte har något kvar och diskutera?

Precis, som t.ex den här 2 år gamla tråden!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
-Berit- Volvo Freak
28 oktober 2008 · 98 Inlägg

Funderat på trafikskola?

Vila i Frid Tommie Viinikka
Volvo 850R (1996)
Slain
29 oktober 2008 · 199 Inlägg

Jag kör med min far, och fan vad glad jag är att inte jag kör med morsan, kör man 91 på 90väg så går det alldeles för fort. kör man 89 på samma väg går det för sakta och man hindrar trafiken..

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Mortalis VW-nörd?
29 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

hur fan hittar ni såna här trådar som ligger flera sidor bakåt. E ni ute efter o jävlas med forumet? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang