När är det dags och köpa nya däck?

Makemehappy
16 april 2009 · 256 Inlägg

Mina bakdäck är som sagt rätt så utslitna. Men jag vill köra så mkt som det går med de utan att det ska bli farligt.

Mitten på däcken är utslita till kanske 1-2mm. Det är bättre på sidorna, men som sagt hur långt kan man köra tro ni? Det är lågprofilsdäck 255/30 20

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 april 2009 · 10 427 Inlägg

3mm brukar vara rekommendationen, med mindre mönster så ökar risken för vattenplaning.

Byt!

Jag körde med två däck förra säsongen som ligger kring 3mm, ingen höjdare i väta. (Nya är inhandlade
för denna säsongen).

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
viccoA
16 april 2009 · 3 110 Inlägg

Är det smala balongdäck är det inte så farligt om mönstret är ganska dåligt men ju bredare det är desto viktigare är det att däcket klarar att transportera bort vattnet. Säger om steifan, byt när djupet i huvudmönstret understiger 2,5.

volvoentusiasten
16 april 2009 · 4 005 Inlägg

Visst kan du köra tills du corden syns på däcken med. Men ställ inte till det för oss andra trafikanter när du kör med för dåliga däck.

Däck kostar pengar, men iochmed att du kör 255/30/20 så bör du ha tänkt på det innan smile

Däck kostar mycket pengar men det väger upp mycket mer än ett trasigt liv.

Makemehappy
16 april 2009 · 256 Inlägg

linuslinje skrev:
Visst kan du köra tills du corden syns på däcken med. Men ställ inte till det för oss andra trafikanter när du kör med för dåliga däck.

Däck kostar pengar, men iochmed att du kör 255/30/20 så bör du ha tänkt på det innan smile

Däck kostar mycket pengar men det väger upp mycket mer än ett trasigt liv.

Absolut, tänker inte köra på motorväg eller någonstans långt. Kör inte heller när det ösregnar, mest i stan och så. Framdäcken är helt nya dock.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang