Går det att byta mätare med en annan bil?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
14 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Jag äger en honda civic 97. Jag har funderat på att byta ut mätarna jag har för dom ser så beiga ut, skulle det gå att byta till vilken panel som helst även i fall den är helt elektronisk? Tx om jag ville byta till en nya golfs mätare & mätartavlor, självklart skulle det behövas klippas en å annan kabel för att passa det ihop men skickas det samma typ av signaler etc? Om inte det skulle gå, skulel det gå att byta till en nyare hondas mätare och tavlor?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
FireTraXX DFFL
14 juli 2006 · 9 020 Inlägg

Går gör det nog, men det är nog inte lagligt eftersom du får den nya bilens mätarställning då...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Sharky
14 juli 2006 · 10 287 Inlägg

I princip nej. Alla givare / gränssnitt etc är olika. Går du inom familjen Bosch /VDO så är mycket lika men Honda är knappast Bosch/VDO.....

/Göran

Sherlia skrev:
Jag äger en honda civic 97. Jag har funderat på att byta ut mätarna jag har för dom ser så beiga ut, skulle det gå att byta till vilken panel som helst även i fall den är helt elektronisk? Tx om jag ville byta till en nya golfs mätare & mätartavlor, självklart skulle det behövas klippas en å annan kabel för att passa det ihop men skickas det samma typ av signaler etc? Om inte det skulle gå, skulel det gå att byta till en nyare hondas mätare och tavlor?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mrcelica
14 juli 2006 · 1 639 Inlägg

Som sagt olika tillverkare lär ha olika typ av singnaler från givare osv...
Sedan så har alla modeller olika kalibrering av mätarna så hastigheten lär inte stämma även om du mot förmodan skulle få det att funka... Så är det !

Senast redigerat av mrcelica (14 juli 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
MilleN
14 juli 2006 · 9 108 Inlägg

FireTraXX skrev:
Går gör det nog, men det är nog inte lagligt eftersom du får den nya bilens mätarställning då...

Var i lagen står det att det är olagligt att ändra mätarställning? wink

Kenny-83 Företagare & YouTuber
14 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Jo me i fall jag byter till en nyare hondas mätare, min och den nyare bilen har samma rullomkrets på däcken tror jag så den borde väll stämma ok med min?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Daniel
14 juli 2006 · 671 Inlägg

Det är klart det går, men det kanske inte blir lika enkelt som du tror. Jag skulle satsa på att köpa en panel likadan panel som du har och bygga om den istället.

Sharky
14 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Hur vet du att en nyare generation Honda har samma antal pulser per varv och samma slags signalnivåer?

/Göran

Sherlia skrev:
Jo me i fall jag byter till en nyare hondas mätare, min och den nyare bilen har samma rullomkrets på däcken tror jag så den borde väll stämma ok med min?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kenny-83 Företagare & YouTuber
14 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Hrm, bra frågan Göran, hur kan jag få reda på det tro, ta kontekt med tillvärkaren? men hur gör jag de? smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Phaetoon
14 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Man kanske kan flytta över hela paketet, med givare och allt?
Inte världens enklaste grej att göra förstås.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
14 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Är så less på min väldigt trista panel, den är halv blaskigt blå och inga lysande mätarpinnar, men vänta... pinnarna är ju vita, kanske man kan belysa dom med uv ljus och få dom att "lysa"... jag har lackat silver runtom så jag vet inte hur det skulle funka mot uv ljus? skulle de ochså lysa upp då?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Daniel
14 juli 2006 · 671 Inlägg

Phaetoon skrev:
Man kanske kan flytta över hela paketet, med givare och allt?
Inte världens enklaste grej att göra förstås.

Om givaren är kopplad direkt till instrumentet så funkar det. Men i en bil med insprutning vill säkert ECU:n ha lite värden också.

Sharky
14 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Hur mycket elektronik kan du? Har du tillgång till ett digital oscilloskop?
Du behöver också elscheman till respektive bil.

/Göran

Sherlia skrev:
Hrm, bra frågan Göran, hur kan jag få reda på det tro, ta kontekt med tillvärkaren? men hur gör jag de? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
loudness
15 juli 2006 · 4 554 Inlägg

Sharky skrev:
Hur mycket elektronik kan du? Har du tillgång till ett digital oscilloskop?
Du behöver också elscheman till respektive bil.

/Göran

Sherlia skrev:
Hrm, bra frågan Göran, hur kan jag få reda på det tro, ta kontekt med tillvärkaren? men hur gör jag de? smile

allt går bara man vill och har några extra paneler över ifall ett par går sönder:P man måste se möjligheterna:D

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
15 juli 2006 · 2 456 Inlägg

Det e bara fantasin som sätter stopp för det du kan göra men instrumenten å plomboken ....
det e bara ta ut dimen skruva av plattorna å skicka dom till non Air bruch lackare å hitta på ett häftigt mönster .......

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Phaetoon
15 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Sherlia skrev:
Är så less på min väldigt trista panel, den är halv blaskigt blå och inga lysande mätarpinnar, men vänta... pinnarna är ju vita, kanske man kan belysa dom med uv ljus och få dom att "lysa"... jag har lackat silver runtom så jag vet inte hur det skulle funka mot uv ljus? skulle de ochså lysa upp då?

Man kan ju teoretiskt sett öppna upp mätarna och måla visarna med uv-reaktiv färg. Då kan du få dom att lysa i den färgen du vill. wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang