HUR är v70:ins awd ?

noomadic
11 mars 2009 · 258 Inlägg

azXig skrev:
Men är du bara ute efter att sladda på asfalt, eller vill du ha 4-hjulsdrift PGA bättre framkomlighet i dåligt vägunderlag också. Ska du bara sladda så är väl hederlig bakhjulsdrift att föredra.

Är inte ute efter o sladda runt . men vill veta lite bara , om man nu skulle köpa en vad man inte ska ge sig på. smile

enpetar-klubben
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
aha_100
11 mars 2009 · 535 Inlägg

Är volvos 4wd nåt att ha?

Svar nej.

I och med den här filmen är det egentligen inte så mkt mer att tilägga i denna tråd:

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj … annel_page

Ghost_Face
11 mars 2009 · 517 Inlägg

På volvos första generation v70 kan det ta upp till 17sek innan visko-kopplingen reagerar och skickar kraft till bakhjulen sad

DasAuto
11 mars 2009 · 2 751 Inlägg

Audi har iaf haldex och Torsen. haldex finns i a3 och TT, torsen i a4,a6,a5,a8,q7,S,RS modeller.

quattro i audin är iaf riktigt bra, har inte provat annat men kan säga såhär att jag aldrig har fastnat någonstans, och jag har varit överallt o kört runt.. Vad jag vet eller hört så har nyare volvo modeller ungefär samma system, så dom borde inte vara sämre..


Här är en lite video smile

http://www.youtube.com/watch?v=3rNvXGc79aY

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 mars 2009 · 2 973 Inlägg

DasAuto: Q7 har inte Torsen och R8 har visco - lika "värdelöst" som VW Synchro och tidiga Volvo..? S3 har även den Haldex, precis som kommande RS3 och RSTT kommer att ha. Annars har du helt rätt smile

Aha_100: Ska man avfärda alla bilar på videos? Då är Audis Torsen heller inget att ha? http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ
http://www.youtube.com/watch?v=MXWg_IUko9U
http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DasAuto
11 mars 2009 · 2 751 Inlägg

matteeee skrev:
DasAuto: Q7 har inte Torsen och R8 har visco - lika "värdelöst" som VW Synchro och tidiga Volvo..? S3 har även den Haldex, precis som kommande RS3 och RSTT kommer att ha. Annars har du helt rätt smile

Aha_100: Ska man avfärda alla bilar på videos? Då är Audis Torsen heller inget att ha? http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ
http://www.youtube.com/watch?v=MXWg_IUko9U
http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE

Hehe men hur mycket skiljer sig Torsen systemet från B5 - B8 modellen?? Jag har kört B7 quattro ganska mycket och testat på olika underlag. Det jag har märkt är ifall man står i brant backe och börjar köra så spinner hjulen lite gran även ifall ESP är igång? Skall det vara så eller? Men för övrigt är det ju en enorm skillnad mot FWD eller RWD vad det gäller framkomlighet.

haldex tycker jag förövrigt är rätt grymt med tanke på att man kan lämna in den för programmering så att den driver mer på bakhjulen..

Senast redigerat av DasAuto (11 mars 2009)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 mars 2009 · 2 973 Inlägg

Det skiljer mycket mellan B5-B8 smile Tror dom är uppe i Torsen generation 7 eller nåt smile
ESP tillåter nog lite hjulspinn innan de kickar in, just för att quattro-bilarna har så svårt att spinna normalt, så är ESPn (eller mer rätt ASR - anti spinn regulation, som är en del av ESP) troligen "mildare" på dessa bilar. Det är dock inget jag vet, bara antagande.

Du får byta din goffe till en R32 eller nån annan med 4motion wink

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DasAuto
11 mars 2009 · 2 751 Inlägg

matteeee skrev:
Det skiljer mycket mellan B5-B8 smile Tror dom är uppe i Torsen generation 7 eller nåt smile
ESP tillåter nog lite hjulspinn innan de kickar in, just för att quattro-bilarna har så svårt att spinna normalt, så är ESPn (eller mer rätt ASR - anti spinn regulation, som är en del av ESP) troligen "mildare" på dessa bilar. Det är dock inget jag vet, bara antagande.

Du får byta din goffe till en R32 eller nån annan med 4motion wink

hehe ok smile Så fort jag har slutat plugga så blir de nått nytt smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Sline-
5 juni 2009 · 20 Inlägg

Quattro är alltid Quattro smile Eller Impreza!
Blir nog bilbyte nu til len V70R AWD -99

Är färgen lazerblå eller vad? Vad är det för drivning på awd;n fördelning i % ?

smile

Sline-
5 juni 2009 · 20 Inlägg

Nån som vet om hur mycket man kan trimma V70R awd 99? Downpipe verkar ju fan inte ens finnas?Va är de här för dret ska volvo bygga bilar får de fan se till att de går o utveckla effekten något oxå än fjuttiga 310hk..,.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/98885/677758_lfjhvq.jpg
Där ä den!

Senast redigerat av Sline- (5 juni 2009)

Lowenhart fälg fantast
5 juni 2009 · 1 086 Inlägg

har en polare som har en AWD R saffran , han säger att deras 4wd system är bara ren skit, har redan rasat, fast bilen bara är chippad, men nu har han kopplat bort så han kör FWD bara,

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Ghost_Face
6 juni 2009 · 517 Inlägg

Sline- skrev:
Nån som vet om hur mycket man kan trimma V70R awd 99? Downpipe verkar ju fan inte ens finnas?Va är de här för dret ska volvo bygga bilar får de fan se till att de går o utveckla effekten något oxå än fjuttiga 310hk..,.
[/i]

motorn och växellådan verkar hålla för en väldans massa redan original men det är nog lite värre med själva fyrhjulsdrivningen sad

trim till volvo 5:an finns det hur mycket som helst bara man tar sig tiden och letar... jt-tuning.se lär väl ha det mesta i avgas-väg till bla. saab och volvo.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
6 juni 2009 · 2 973 Inlägg

Sline- skrev:
Quattro är alltid Quattro smile Eller Impreza!
Blir nog bilbyte nu til len V70R AWD -99

Är färgen lazerblå eller vad? Vad är det för drivning på awd;n fördelning i % ?

smile

Varför tjatar alla om fördelning i %? Offroad-bilar med stum 4x4 genom navlås eller "spett i golvet" (en extra växelspak, sas.) kör ofta med 50-50. Då snurrar alla 4 hjul exakt lika fort, oavsett vilket som har bäst grepp. Det är en omöjlighet att köra dessa på asfalt och försöka svänga/fickparkera osv.
(jfr svetsad diff och svänga på en RWD-bil. Det går men däcken "tuggar över" eftersom höger och vänster hjul måste snurra exakt lika fort)

Som alla vet kan alla Audi quattro, Volvo AWD, Subarus osv köra utan problem på torr asfalt, dom kan fickparkera, svänga osv utan problem.
Detta beror på att dessa fyrhjulsdrift-system är DYNAMISKA, dvs dom ändrar sig hela tiden. Finessen är att dom skickar mest kraft/drivning/vridmoment till den axel som har bäst grepp.
Jag antar att de flesta som ställer denna fråga undrar vad systemet utgår ifrån, men det är egentligen ointressant. Eftersom att så fort man kör iväg så ändras förhållandet ändå. Mer intressant är snarare inom vilket spektrum kraften kan överföras. Bäst vore 0-100 / 100-0 % även om det sällan skulle behövas i praktiken.

Men för att besvara frågan så är en Volvo AWD med visko-koppling (dvs alla före -02, V70 före -03) i grunden "framhjulsdriven", men vid vanlig körning överförs ca 2-8% till bakaxeln. Från stillastående är drivningen 100% fram eftersom viskokopplingen tar "lite" tid på sig att överföra drivkraft.

När jag gjorde ett test med två hjul på rullar som simulerar noll-friktion så klarade sig en 1st generation V70 XC bäst av alla på att ta sig ur. Jag testade min egen TT quattro, en A6 quattro, en Subaru Outback Legacy) och en Mitsubishi Outlander.
Jag körde med bägge framhjulen på rullar, bägge bakhjulen, ena sidans hjul och diagonalt (ett fram, motsatt bak)
Detta betyder dock inte att den är "bäst" i alla situationer.

Dessutom, som redan nämnt i tråden, så är Volvons vinkelkoppling och drivaxlar lite klent dimensionerade genom alla tider. Trimma dessa är inte att rekommendera.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
6 juni 2009 · 391 Inlägg

Detta test kanske är lite vinklat till audins fördel då det ser ut som förarna bromsar fast bilarna ibland men fortfarande kul att titta på!

http://www.youtube.com/watch?v=EyKstZ6a … re=related

GOGO QUATTRO

Four rings to rule them all!
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Kuriosa:
Getrag AWD i Köping (som tillverkar grejerna, tidigare Volvo)
säger sig ha en egen ersättare till Haldex-systemet på G. Nice2Know.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Big_JN
6 juni 2009 · 2 126 Inlägg

matteeee skrev:

Sline- skrev:
Quattro är alltid Quattro smile Eller Impreza!
Blir nog bilbyte nu til len V70R AWD -99

Är färgen lazerblå eller vad? Vad är det för drivning på awd;n fördelning i % ?

smile

Varför tjatar alla om fördelning i %? Offroad-bilar med stum 4x4 genom navlås eller "spett i golvet" (en extra växelspak, sas.) kör ofta med 50-50. Då snurrar alla 4 hjul exakt lika fort, oavsett vilket som har bäst grepp. Det är en omöjlighet att köra dessa på asfalt och försöka svänga/fickparkera osv.
(jfr svetsad diff och svänga på en RWD-bil. Det går men däcken "tuggar över" eftersom höger och vänster hjul måste snurra exakt lika fort)

Har konstant drivning 34/66 (fram/bak) på XR4X4:an och jag har absolut inget problem med att svänga eller fickparkera! svänger fan så mycket bättre än Opel Astran (FWD) jag hade innan (helt värdelös vändcirkel på den)

Har även kört dom gamla Subaruna med riktigt 4wd (dom nya har dynamisk AWD) utan att ha problem med fickparkering så länge du inte har difflåsen i så fungerar dom som en vanlig bil!

GolfIIIVr6
6 juni 2009 · 187 Inlägg

Vill bara tillägga att många volvo xc70 såldes med en felaktig givare till 4hjulsdriften.
Chefen har åkt runt i 2-3 år med fel givare... och bara konstaterat att man måste trycka på ordentligt för att 4-hjulsdriften ska "klonka" i.. ("Man måste tagga ner o ge gärnet så hör/känner man när den SMÄLLER i")

Sen när den var inne på service bytte dem denna givare och 4hjulsdriften hoppade mycket tidigare och lättare.

Koop
6 juni 2009 · 1 867 Inlägg

Ni får skilja på fördelning framåt/bakåt och låsning vänster/höger.
Med stumma diffar överallt går det knappt svänga.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang