Köpt ny bil, är rädd för att servicen är misskött

Biffy
5 november 2012 · 13 Inlägg

Hej!

Jag köpte en ny bil i helgen. En Chrysler 300C Hemi 5.7. Förra ägaren köpte den 2005 och har varit rädd om den och undvikit att köra den på vintern. Detta är ju bra då det innebär att den har gått låga mil och har inte utsatts för saltade vägar.

Jag är noga med att servicen har skötts. Intervallet på den är 1200 mil och det finns tre stämplar i boken vilket är helt korrekt. Jag slog då till på bilen.

Såhär i efterhand har en sak slått mig dock. Det finns även ett tidsintervall på servicarna som är 12 månader. Detta tidsintervall har ju dock inte skötts eftersom den inte har gått så många mil per år. Samtidigt förstår jag förra ägaren för då skulle han behöva ha minst sex stämplar i serviceboken på dessa 4600 mil och då hade han ju fått serva den mer än att köra den. I övrigt har han pedantskött bilen och det märks när man pratar med honom att han har brytt sig om den. Han påstår själv att han fick klara instruktioner om att det är 1200 mil som gäller när han köpte den.

Skulle ni anse att bilen är misskött nu? Jag har kollat lite på amerikanska forum och det verkar finnas fler som har gått på milen istället för tiden.

Senast redigerat av Biffy (5 november 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 november 2012 · 17 486 Inlägg

Biffy skrev:
Hej!

Jag köpte en ny bil i helgen. En Chrysler 300C Hemi 5.7. Förra ägaren köpte den 2005 och har varit rädd om den och undvikit att köra den på vintern. Detta är ju bra då det innebär att den har gått låga mil och har inte utsatts för saltade vägar.

Jag är noga med att servicen har skötts. Intervallet på den är 1200 mil och det finns tre stämplar i boken vilket är helt korrekt. Jag slog då till på bilen.

Såhär i efterhand har en sak slått mig dock. Det finns även ett tidsintervall på servicarna som är 12 månader. Detta tidsintervall har ju dock inte skötts eftersom den inte har gått så många mil per år. Samtidigt förstår jag förra ägaren för då skulle han behöva ha minst sex stämplar i serviceboken på dessa 4600 mil och då hade han ju fått serva den mer än att köra den. I övrigt har han pedantskött bilen och det märks när man pratar med honom att han har brytt sig om den. Han påstår själv att han fick klara instruktioner om att det är 1200 mil som gäller när han köpte den.

Skulle ni anse att bilen är misskött nu? Jag har kollat lite på amerikanska forum och det verkar finnas fler som har gått på milen istället för tiden.

Först och främst: Välkommen i klubben! Trevliga kälkar! Eftsom han inte kört på vintern så kan man ju hoppas att ha servat den på hösten och sen ställt av den inför vintern. Jag skulle nog anse att bilen är fullservad. Tuta och kör å ha koll på bromsskivorna...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 november 2012 · 6 170 Inlägg

Det låter ju på dig som att du vet att förra ägaren skötte om den, så skulle *du* säga att den var misskött nu ??

Det enda som kan gå fel är att originalgaranti osv kan vara ogiltig pga tidsintervallet men annars är det inget större fel. Har han bytt olja innan och efter vinterförvaring som jag vet att många pedanter gör så är det absolut inget problem eftersom tidsintervallet är just för att oljan inte ska hinna "slitas ut" innan nästa service.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Biffy
5 november 2012 · 13 Inlägg

Hej och tack för svaren! smile

Jag vet inte om han har tajmat servicarna med vintern som ni skriver. Han har servat den efter milen och det har han gjort ganska bra. Förmodligen har han haft koll på milen helt enkelt och servat den när det har varit dags. Om vi säger att han inte har tajmat den så som ni skriver, är det någon fara då?

Jag tror inte heller att han helt har ställt av den på vintern. Han köpte ju trots allt vinterdäck till den. Jag misstänker att han har satt på dessa och använt den på vintern men förmodligen väldigt sparsamt. Några extra oljebyten utöver de som görs i servicen har han nog inte gjort.

Senast redigerat av Biffy (5 november 2012)

Biffy
5 november 2012 · 13 Inlägg

Bilen har i övrigt stått i garage när den inte har använts.

OmegaCoffe Dumpersförare.
5 november 2012 · 970 Inlägg

Du behöver inte oroa dig . motorn rasar inte precis. om du nu är så osäker lämna in och serva den då.
En stämpel i boken ökar inte värdet mycket precis. sj gör man allt.

Senast redigerat av VolvoCoffe (5 november 2012)

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Biffy
5 november 2012 · 13 Inlägg

Bilen kommer att lämnas in och servas (4800-mila servicen) ca 50 mil efter att jag har den i min ägo. Det som är grejen är att ni nämner dessa extra oljebyten och han har inte bytt olja utöver de gångerna bilen har varit servad. Å andra sidan har den inte varit på någon "riktig" vinterförvaring heller. Han har haft på vinterdäcken och kört småsträckor med den lite då och då som jag förstår det. Detta kan inte ha varit särskilt mycket eftersom bilen har gått såpass få mil, men enligt honom själv har den åtminstone varit startad lite då och då under vintern. Detta är ingenting jag kan verifiera.

Jag har ju känt till detta sedan jag ringde till honom första gången men jag såg det bara som något positivt. Nämligen att den har blivit minimalt utsatt för salt och de få milen. Jag hade ingen aning om dessa extra oljebyten. Vad riskerar man om den har stått stilla lite för länge och oljan inte blivit bytt? Kommer motorn att skära ihop?

Kom ihåg att han har bytt oljan var 1200:e mil så den har aldrig gått runt i motorn för länge.

Senast redigerat av Biffy (5 november 2012)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 november 2012 · 6 170 Inlägg

Biffy skrev:
Bilen kommer att lämnas in och servas (4800-mila servicen) ca 50 mil efter att jag har den i min ägo. Det som är grejen är att ni nämner dessa extra oljebyten och han har inte bytt olja utöver de gångerna bilen har varit servad. Å andra sidan har den inte varit på någon "riktig" vinterförvaring heller. Han har haft på vinterdäcken och kört småsträckor med den lite då och då som jag förstår det. Detta kan inte ha varit särskilt mycket eftersom bilen har gått såpass få mil, men enligt honom själv har den åtminstone varit startad lite då och då under vintern. Detta är ingenting jag kan verifiera.

Jag har ju känt till detta sedan jag ringde till honom första gången men jag såg det bara som något positivt. Nämligen att den har blivit minimalt utsatt för salt och de få milen. Jag hade ingen aning om dessa extra oljebyten. Vad riskerar man om den har stått stilla lite för länge och oljan inte blivit bytt? Kommer motorn att skära ihop?

Kom ihåg att han har bytt oljan var 1200:e mil så den har aldrig gått runt i motorn för länge.

Haha sluta nojja tongue

Bilen kommer inte att explodera eller självantända för att han inte bytt olja innan vinterförvaringen...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Biffy
5 november 2012 · 13 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Biffy skrev:
Bilen kommer att lämnas in och servas (4800-mila servicen) ca 50 mil efter att jag har den i min ägo. Det som är grejen är att ni nämner dessa extra oljebyten och han har inte bytt olja utöver de gångerna bilen har varit servad. Å andra sidan har den inte varit på någon "riktig" vinterförvaring heller. Han har haft på vinterdäcken och kört småsträckor med den lite då och då som jag förstår det. Detta kan inte ha varit särskilt mycket eftersom bilen har gått såpass få mil, men enligt honom själv har den åtminstone varit startad lite då och då under vintern. Detta är ingenting jag kan verifiera.

Jag har ju känt till detta sedan jag ringde till honom första gången men jag såg det bara som något positivt. Nämligen att den har blivit minimalt utsatt för salt och de få milen. Jag hade ingen aning om dessa extra oljebyten. Vad riskerar man om den har stått stilla lite för länge och oljan inte blivit bytt? Kommer motorn att skära ihop?

Kom ihåg att han har bytt oljan var 1200:e mil så den har aldrig gått runt i motorn för länge.

Haha sluta nojja tongue

Bilen kommer inte att explodera eller självantända för att han inte bytt olja innan vinterförvaringen...

Jag är extremt nojig just nu eftersom det handlar om ganska mycket pengar och det kommer fram information/skötselråd som jag inte hade en aning om. Som ni kanske märker är jag inte särskilt duktig på motorer heller. smile Sorry! I övrigt inser jag ju att hemin inte exploderar, det jag är rädd för är om något händer med motorn och att då försäkringsbolaget inte vill täcka skadan samt om jag gör bilen svår att sälja eftersom jag inte har skött om bilen på rätt sätt.

Senast redigerat av Biffy (5 november 2012)

mb_pucken
5 november 2012 · 5 087 Inlägg

kan ju vara så att han kört på longlife olja som är godkänd för 2 år eller nått.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 november 2012 · 3 929 Inlägg

Du behöver absolut inte oroa dig smile Min Lincoln hade inte fått ny olja på över 2 år när jag köpte den men den hade precis som din knappt gått något så jag var inte alls orolig smile Visst är det sämre för en motor att stå med dålig olja än en ny olja men så farligt är det inte.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
baltis
6 november 2012 · 1 948 Inlägg

Främsta anledningen till att biltillverkarna anger att du ska serva bilen minst varje år är pga att dom vill ha in pengar, den absolut största delen pengar ligger inte i att sälja bilen utan att serva/reparera den.

Och nej du har inget att behöva vara orolig för, visst hade det varit en ferrari som fullgasas med 2 år gammal olja, då hade det kanske slitit 5% mer på fodrena, men i en jänkare där kolvarna rör sig i typ 5m/s och har ett komp på 9:1 så behöver du inte oroa dig (inväntar att bli utskälld av en jänke-fantast nu big_smile )

Biffy
6 november 2012 · 13 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen grabbar! smile Jag hämtar kärran på fredag.

I övrigt har jag sett att ni har era bilar döpta under er avatar. Jag funderar på att döpa min nya bil till "Peniskomplexet". wink

OmegaCoffe Dumpersförare.
6 november 2012 · 970 Inlägg

byt olja var 100 mil om du ska vara så jävla löjlig. verkar precis på dig som att en motor rasar om man inte gör det.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
chryslerstratus
10 november 2012 · 440 Inlägg

Ett bilköp kan vara en extremt stor affär, klart att man ska vara orolig, tycker inte det är löjligt av TS alls smile

Janneutanb
10 november 2012 · 7 271 Inlägg

Vad jag vet är det väl inte mycket mer än remmar som kan behöva bytas efter en viss tid.
Resten av grejerna är baserat på hur mycket bilen används.

Så nej du behöver inte vara orolig. Jag håller med tidigare talare om att tidgränsen är bara för att tjäna pengar.
Kamrem är väl det man bör följa enligt ett tidsschema.

Evildan
10 november 2012 ·

Har diverse fakta från ett oljelab och diverse tester gjorda över längre intervaller både tidsmässigt och körmässigt, du har rätt i att använd olja åldras tidsmässigt och förbrukar sina egenskaper även om motorn inte startas, men i detta fall är det ingenting du behöver vara orolig över då det är så lite -övertid- det handlar om på en frisk och fräsch motor som inte skitar ned oljan lika mkt som en äldre mindre tät motor skulle gjort.
Googla exempelvis "Longlife service problem" så ser du vad jag menar med oljans åldring.

Gör en oljeservice nu som du tänkt och fortsätt sedan med en minst varje år eller angiven intervall på miltalet som anges enl serviceplanen då har du samma förutsättningar som om det hade gjorts "by the book" från början.

Lycka till med nya släden.

Senast redigerat av Evildan (10 november 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
10 november 2012 · 7 232 Inlägg

serva den själv och tuta och se glad ut... inget att nojja över

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang