Ingen respons från rattknappar/airbag, är jag rätt på det? Voyager -96

Mew
4 april 2014 · 2 160 Inlägg

Jag har en Chrysler Voyager -96 som knapparna på ratten inte fungerar på, vore väl inte hela världen om det bara var det, men airbaglampan råkar också lysa, vilket har en tendens att ogillas av besiktningsgubbarna. roll

Jag har lossat ratten (usch och fy för den kraft den sitter med), och antar att det är denna runda platta bakom ratten som jag antar styr de elektriska signalerna från knappar och airbag som är trasig:

http://i.imgur.com/1kxPPpH.jpg

Nu är det så att jag hatar allt som har med bilelektronik att göra, mest för att jag inte har någon kunskap inom ämnet. Så nu vill jag fråga er som är mer erfarna inom ämnet; är jag rätt på det, eller är jag helt ute och cyklar?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 april 2014 · 6 170 Inlägg

Det där är en "coilspring", kontaktrulle eller vilket namn man nu vill ge den och ja, det kan mycket väl vara den som gett upp.

Inuti den sitter ett tunt plastband med koppartrådar i som är snurrat ett par varv så när du vrider på ratten snurrar bandet med. Efter många års rattande hit och dit så kan koppartrådarna skadas eller tom gå av helt. Speciellt skadligt är det om man ger fullt rattutslag och tvingar runt ratten mer än den ska snurra.

När du nu har haft lös den så var extremt försiktig och noggrann med att få tillbaka den exakt som den var när du tog lös den annars kommer du att slita av bandet helt när du svänger eftersom den inte längre är rätt centrerad och är den inte kass redan så vore det ju synd att sabba den.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Knugcab
4 april 2014 · 5 111 Inlägg

Jag har för mig att det är något av ett typfel på Voyagers att den pajar också, så du kan nog vara på rätt spår.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mew
5 april 2014 · 2 160 Inlägg

Tack så mycket. smile

Jag hittade en likadan bil på skroten där airbagen inte hade lösts ut, men från den bilens kontaktrulle går det bara ut 2 kablar/kabelstammar, medan min har 3. De har även olika artikelnummer. Detta antar jag är för att min bil har knappar på ratten som går till farthållaren, vilket måste ha varit extratillval. Med tanke på detta har jag två frågor:

Om jag plockar denna och byter och bara struntar i uttaget för den tredje kabeln, kommer airbagen få kontakt som vanligt och den enda komplikationen bli att knapparna inte fungerar?

Om jag väntar för att hitta en exakt likadan, gör det något om airbagen har utlösts på bilen jag plockar den ifrån?

Tackar för svar! smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 april 2014 · 6 170 Inlägg

Har du kollat vad en ny rulle skulle kosta ??

Då får du iaf exakt rätt och slipper gissa...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang