Relä på remote kabeln

A_Lindahl Lite överallt..
14 oktober 2007 · 612 Inlägg

Hejsan

Tänkte bara säga, att jag VET att det finns flera andra trådar som tar upp det här med fläktar på remoten och hur man ska gå till väga. Vill bara ha bekräftelse om att jag gör rätt här...

Om jag nu vill koppla ett antal fläktar och neonrör på remote kablen, så måste jag har ett relä, eller det är bra iaf, eller hur?

Så om jag köper helt vanliga datorfläktar på t ex teknikmagasinet, och sedan köper ett vanligt spännings relä på biltema och kopplar på remoten, så ska jag kunna driva 2st fläktar och 2 neonrör t.ex?

Rätta mej gärna om jag har fel, så slipper jag göra om allt när det redan har krajat! tongue

Senast redigerat av A_Lindahl (14 oktober 2007)

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Drönirettab
14 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Ja, det är en fördel att sätta relä när man ska ha flera saker kopplade till remotekabeln. Annars finns risk att remoteutgången överbelastas.

För säkerhets skull är det bra att sätta en diod över reläspolen, den skyddar från att "spänningsspiken" (som blir i reläspolen när spänningen till spolen bryts) skickas tillbaka in till stereon och förstör elektroniken.

A_Lindahl Lite överallt..
14 oktober 2007 · 612 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, det är en fördel att sätta relä när man ska ha flera saker kopplade till remotekabeln. Annars finns risk att remoteutgången överbelastas.

För säkerhets skull är det bra att sätta en diod över reläspolen, den skyddar från att "spänningsspiken" (som blir i reläspolen när spänningen till spolen bryts) skickas tillbaka in till stereon och förstör elektroniken.

Okej

Så med diod, menar du en vanlig lys-diod eller ett motstånd?

Gärna nån typ av koppingschema eller likanden skulle hjälpa...

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Jollejas
14 oktober 2007 · 99 Inlägg

Okej, jag får väl prova smile Men ska ha lite neon och sånt på den kablen också tänkte jag så blir ett relä till neonet smile

Eller tvärtom!
Drönirettab
14 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Nja, inte en sån diod. En "spärrdiod" som tex kan köpas hos Elfa.

www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41845   där finns lite olika förslag på dioder som ska kunna användas till ett relä. Dioden kopplas alltså på reläspolens stift, 85 och 86. Strecket (Katoden) på dioden ska vara kopplad till det stift som ger plus på reläspolen.

myran Foto/Bilnörd
14 oktober 2007 · 1 541 Inlägg

finns reläer med inbygd skydsdiod. köp ett sådant.

och glöm inte! välj kabelstorlek efter rätt mängd ström. och säkring efter kabelstorlekn!

och för den som inte orkar bry sig lika mycket.. se till att använda en särking bara så slipper ni elda upp både eletroniken och bilarna...

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
A_Lindahl Lite överallt..
14 oktober 2007 · 612 Inlägg

myrando skrev:
finns reläer med inbygd skydsdiod. köp ett sådant.

och glöm inte! välj kabelstorlek efter rätt mängd ström. och säkring efter kabelstorlekn!

och för den som inte orkar bry sig lika mycket.. se till att använda en särking bara så slipper ni elda upp både eletroniken och bilarna...

Okej

Kollade på www.kjell.com och hittade en relä med inbyggd flatstiftsäkring, duger det?

eller måste det vara en skyddsdiod?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
A_Lindahl Lite överallt..
14 oktober 2007 · 612 Inlägg

Ingen som vet?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
vette461
14 oktober 2007 · 12 Inlägg

Det MÅSTE vara en diod.
Var noga att koppla strecket på dioden till + annars blir det kortis
och har du tur ryker bara dioden och inte din stereo.

Säkring och motstånd (resistor) är helt andra saker.

Ett relä har en spole som magnetiseras när spänningen kopplas på
och sedan när spänningen tas bort bildas en oönskad spännings spik som kan
bli flera tusen volt och den kan då förstöra din remote utgång.

I tändspolen på en bil sker samma sak fast där är spännings urladdningen
på 10 tuseltals volt önskad ( den går till tändstiften).

mo_tattoo
14 oktober 2007 · 275 Inlägg

A_Lindahl skrev:
Kollade på www.kjell.com och hittade en relä med inbyggd flatstiftsäkring, duger det?

eller måste det vara en skyddsdiod?

måste vara spärrdiod...

Senast redigerat av mo_tattoo (14 oktober 2007)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
A_Lindahl Lite överallt..
14 oktober 2007 · 612 Inlägg

Okej

Ingen som kan ösa upp ett kopplingschema, så att man vet hur man kopplar?

Dvs. ex. plus från steget till relät, mm...

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Drönirettab
14 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Stift 30: till kontinuerlig plus, tex huvudplusingången på steget.
Stift 85: till kaross eller stegets minusingång.
Stift 86: till remotekabeln från stereon.
Stift 87: till stegets remoteingång och de andra sakerna som ska drivas.

Om relät inte har en spärrdiod så köper du en sån och monterar den mellan stift 85 och 86, strecket på dioden ska vara kopplad på stift 86 eftersom det stiftet får en plusspänning från stereon.

Senast redigerat av Drönirettab (14 oktober 2007)

A_Lindahl Lite överallt..
14 oktober 2007 · 612 Inlägg

Drönirettab skrev:
Stift 30: till kontinuerlig plus, tex huvudplusingången på steget.
Stift 85: till kaross.
Stift 86: till remotekabeln från stereon.
Stift 87: till stegets remoteingång och de andra sakerna som ska drivas.

Okej, tack så mycket!

Blev ju lite klokare iaf! smile

En sista fråga bara, visst ska spärrdioden sitta på remote kabeln mellan relät och stereon?

Senast redigerat av A_Lindahl (14 oktober 2007)

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Drönirettab
14 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Skrev till lite text i efterhand som du ser.

A_Lindahl Lite överallt..
14 oktober 2007 · 612 Inlägg

Drönirettab skrev:
Skrev till lite text i efterhand som du ser.

Ok, såg de nu.. smile

Tack för alla svar!

Får väll ta och försöka koppla framöver och se hur det blir!

Skriver väll om jag får några fler problem.

MVH

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Drönirettab
14 oktober 2007 · 21 761 Inlägg

Det där fixar du lätt smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang