Kapa sänkfjädrar?

Elmersson
22 mars 2008 · 194 Inlägg

jag är mest ute efter utseendets skull och för att få bort det kallade "volvogunget". står även som info på sänk fjädrar till 940 turbo att dom bara sänker 15mm. och det är ju på tok för lite!

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
22 mars 2008 · 113 Inlägg

Ok ja då är de ju bara att kapa påsmile

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
oleg Trätekniker
22 mars 2008 · 387 Inlägg

Det är ett himla tjafs på vissa folk här, som alla vet har det kapats fjädrar i alla år.
Om en person som inte har den erfarenheten av kapning av fjädrar som frågan gäller så kan väl någon som gjort det svara på frågan hur man gör och inte massa tjafs om att ja kör på bana mm... och vet bäst. Vill han/hon kapa fjädrarna, berätta då hur man gör det så detalierat som möjligt så att personen ifråga kan utföra ingreppet utan komplikationer.

T.ex kapa inte mer än X antal varv, för då kommer fjädern sitta löst när bilen fjädrar "upp" max och det inne bär problem med besiktning.

Om personen i fråga är ute efter maximal väghållning så hade han/hon frågat vilka  coilovers och fjädrar somm passar bäst!

Trevlig kväll!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
23 mars 2008 · 113 Inlägg

oleg: Jag har kapat fjädrar på en hel del av de äldre bilar jag haft förut, så dina ogrundade ord kan du hålla för dig själv.. Sen vet jag inte om jag tjafsat om att jag kör på bana? Du verkar tro att bara för att man kapat fjädrar i oräkneligt antal år så är det en lösning att rekomendera? Har man ett sånt synsätt är det inte konstigt att de finns dom som slår sina fruar och barn... (man har ju gjort de i alla år)!
Jag tycker du ska chilla ner lite även om det kanske är svårt med mina extremt uppretande inlägg.

No hard feelings..

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
H3dlund Med lem
25 mars 2008 · 1 127 Inlägg

a_wingard73 skrev:
Finns flera anledningar. Bla att belastningen på fjädern blir fel då man skär bort anläggningsyta mot fjädertallrik/skål. Progressiva fjädrar blir hårdare ju mer belastade de blir och ändrar man utformningen på fjädern blir dess egentliga egenskaper delvis förstörda.

Jag är ingen levande faktabok om chassi osv, men då jag har ett brinnande intresse för bankörning försöker jag lära mig så mkt jag kan. Man kan garanterat få ett fjäderkapat chassi att funka kanon, men man kan aldrig rekomendera nån att kapa eller värma och de va ju faktiskt det tråden handlade om.
Frågan man kan ställa sig själv är ju om det är värt att riskera att förstöra sina fjädrar för nån centimeter..

Det tänkte jag inte på, en Progressiv fjäder är ingen höjdare att kapa. Spec. då många sänkningsfjädrar är det. Men en linjär fjäder gör det ingenting att kapa. Men man får ha i tanke att den blir hårdare.

Har man bra koll på det här med fjäderkonstaner osv. Kan man t o m skaffa sig ett par kapade banfjädrar från biltema. Det kommer jag själv köra på till sommaren.

Vill ni lära er så in på rejsa.nu och läs. Finns mycket intressant att läsa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang