3966
Sök

Oljan över 7000mil gammal!

956 Inlägg
3 september 2008
Skölj med diesel, funkar prima. Lämnade iväg farsans explorer då ventilerna hade täppts igen och då sköljde man med motorn med 40l diesel (det var ett tag sen så den var billigare då wink. Fick ut en hel del skit och ventilknackandet slutade.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

17 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Bilen är nu inlämnad för engine flush hos Wibring och Tengmer i Jönköping. Dock var de tom dyrare än Toyota själva på att byta kamrem, bromsvätska etc så det får bli att bara göra engine flushen hos dem. Ansåg det var bättre en verkstad fixar allt så slipper jag få skulden när bilen brakar sen... smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 september 2008
Goldcom skrev:
Bilen är nu inlämnad för engine flush hos Wibring och Tengmer i Jönköping. Dock var de tom dyrare än Toyota själva på att byta kamrem, bromsvätska etc så det får bli att bara göra engine flushen hos dem. Ansåg det var bättre en verkstad fixar allt så slipper jag få skulden när bilen brakar sen... smile

haha lät faktiskt jävligt klokt..blir nog ras framöver.....varit med om i alla fall en bil som rengjorts med mirakelmedel....fick byta oljepump å renspola motorn en gång till sen typ....tappa oljetrycke å höll på som fan...

Norrlänning
1 453 Inlägg
5 september 2008
t4racing skrev:
azid skrev:
twin_cam skrev:

Ovanligt dumt...

Varför inte byta? Så dyrt e de inte...

Inte konstigt att bilarna är slut när man köper dom om folk gör så mad

vem bryr sig om en gammal c4a? inte så att han tänka sälja iväg den då den börjar närma sig 50k mil han skrotar den nog med gott samvete...

bara för att reta dig lite extra ska jag berätta att han inte tvättat den en gång på dom 12k milen heller

helt rätt.. en gammal DKW förtjänar inte nått annat tongue

haha, äre nu ja som audinörd ska bli skogstokig och kalla dig en massa mindre trevliga saker wink ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

881 Inlägg
5 september 2008
Jag har kört utan olja i princip med min Pegga, fungerade hur bra som helst tongue Fungerar än idag, dock med olja.

260 Inlägg
5 september 2008
Ni som inte byter olja så ofta är ju miljövänliga iaf smile

7 Inlägg
5 september 2008
En stilla undran...vad är det som gör märskesoljorna mycket bättre än Biltemas...nån som kan svara på det i sömnen...??

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2008
observanten skrev:
En stilla undran...vad är det som gör märskesoljorna mycket bättre än Biltemas...nån som kan svara på det i sömnen...??

Oljor är klassade, om mobil 1 och biltemas olja har samma klassning så är de lika bra, dock kan mycket väl en billig olja slitas fortare.  Jag hävdar att den intresserade som byter olja relativt ofta skulle klara sig ypperligt bra med biltemas oljor.  jag hade själv använt deras olja om den funnits i den viskositet jag behöver.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2008
Ni som snackar att diesel smöljer bra och jämför med dieselpumpar...   KOM IGEN NU!  det är ju precis lika dumt som att hävda att man skall koppla ur sin ABS för bästa bromssträcka.

En motor är inte gjord för att smörjas med diesel, lagren förstör man illa kvickt om man gör på det viset ni rekomenderar!!!   bara tanken att slå i diesel i motorn... vet ni hur en motor ser ut inuti?? har ni funderat på var resterande olja tar vägen när ni byter olja och bara får i 4 liter när instruktionsboken säger 5.4liter??   Det ligger alltså nu 1.4liter diesel i eran motor som ni inte får ur...  vad händer med den tänkte ni?

Om man inte bytt olja på 7000mil och inte har några problem, varför i hela friden rekomendera stackarn att tanka motorn full av diesel...  jesus.
Senast redigerat av torpis (5 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

17 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Hämtade bilen idag efter engine flushen och visst känns det som om den gick bättre. Fast det kanske bara är placebo?? Iaf är det inbokat en större service hos Toyota själva med byta av allt i slutet på månaden. (bilar äldre än 5 år hade ju 20% rabatt smile Nu vågar man ju iaf köra med den fram tills dess. Kamrem ska naturligtvis bytas samt bromsolja och lite annat fix. Blir nog bra till slut iaf.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 september 2008
URC skrev:
azid skrev:
twin_cam skrev:

Ovanligt dumt...

Varför inte byta? Så dyrt e de inte...

Inte konstigt att bilarna är slut när man köper dom om folk gör så mad

vem bryr sig om en gammal c4a? inte så att han tänka sälja iväg den då den börjar närma sig 50k mil han skrotar den nog med gott samvete...

bara för att reta dig lite extra ska jag berätta att han inte tvättat den en gång på dom 12k milen heller

Hehe stackars audin big_smile Hade en gammal 740 som vi gjorde nått liknande med.

tycker lite synd om den när man ser dess trötta anlete men den går bra och gör det den ska utan att begära mycke...

2slow

712 Inlägg
5 september 2008
En som jobbade på mitt jobb för ett tag sedan köpte en ny Peugeot 306 som dom sedan körde tills den stannade helt på motorvägen.. inte servad alls på 12k mil.. Blev motorbyte på den..
Noll koll på det här med bilar alltså.. roll

4 637 Inlägg
29 september 2008
Oscarr skrev:

Nej, eftersom det är känt att en dålig servad motor drar mer bränsle och släpper ut mer skit. Dessutom blir en dåligt skött motor sliten i förtid och då kan man inte göra något annat än att byta motor så att den ska bli mindre miljöfarlig igen.
Senast redigerat av EmilHammarlund (29 september 2008)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 oktober 2008
EmilHammarlund skrev:
Oscarr skrev:

Nej, eftersom det är känt att en dålig servad motor drar mer bränsle och släpper ut mer skit. Dessutom blir en dåligt skött motor sliten i förtid och då kan man inte göra något annat än att byta motor så att den ska bli mindre miljöfarlig igen.

ok sliten i förtid? själv har jag inte sett många audi 100 c4or från 92-93 som rullat över 40k på våra vägar men min farsas stånkar på fast han inte bytt olja och filter på över 12k mil sen hur pass billigt den går kan jag inte utala mig om men varför skulle den spy ut mer skit än nån annan bil? sitter katt på den som alla andra bilar efter 89 och det är mer miljö vänligt att köra en bil länge än att byta till en ny

2slow

4 586 Inlägg
2 oktober 2008
en varning är att bilen kan börja läcka olja när du spolar rent då den gamla oljan och skiten som sitter fast kan täta motorn

Civ.Ing.
70 Inlägg
2 oktober 2008
Vad är det konkreta problemet? Finns många exempel på motorer som inte fått service enligt rekommendationen.

Risken är bara att man skapar verkliga problem med en massa häxbrygdeformler man läst på nätet.

Byt olja precis som vanligt.

Keep it Simple!

5 710 Inlägg
3 oktober 2008
jorre83 skrev:
en varning är att bilen kan börja läcka olja när du spolar rent då den gamla oljan och skiten som sitter fast kan täta motorn

Så man skall inte byta olja då alltså rollwink
Det är inte skit som tätar en motor utan packningar.
Läcker motorn behöver man byta packning, det beror inte på att motorn är "för ren".

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 oktober 2008
de är ju bara o tömma ur de skit som finns kvar sen fylla på me nytt,,rengör man skiten så finns de ju risk att de börjar läcka elr att motorn drar olja,,sen kan de ju va ett RÅD o byta me lite närmre intervall..än 6år..undrar va som e viktigast,,kamremmen elr olje byte,, big_smile hahaha

X-L-R-8
3 oktober 2008
Jag kör inte på olja .. utan hallonsaft.. fungerar hur bra som helst ..

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 oktober 2008
X-L-R-8 skrev:
Jag kör inte på olja .. utan hallonsaft.. fungerar hur bra som helst ..

hihi ja de är rätt:D

Sök