Värt att ta lån?

zebbmachine Mr X
7 september 2008 · 122 Inlägg

Jag är 19år och har en inkomst på typ 13k i månaden, och jag lånade 123k i våras. Har sällan varit mer nöjd med så pass stort beslut :>

Www.Team222.se
JiDeÄMPoWAH
jagarbosse Bilentusiast
7 september 2008 · 489 Inlägg

När det gäller bilköp(och deras förare) ser jag det på 3 sätt:

1. Man köper kontant och är stolt över det, även om bilen inte är så jäkla fin, för att du har faktiskt betalat allt direkt ur fickan.
2. Man tar lån och köper en schysst bil och är nöjd och stolt för att man har en schysst bil runt 100k. (t.ex.)
3. Man tar lån på mycket pengar, endast för att kunna köpa en asball kärra för att visa upp för polarna o brudarna, och glider runt med sina glassiga solbrillor och tror att man är kung i stan. Kung i stan med ett lån på 300k? då kör jag hellre något mer svensson o vet med gott samvete att jag har jobbat ihop pengarna o köpt bilen kontant.

Vilken idiot som helst kan ta ett lån på 500k o köpa sig en schysst porsche.... var ligger det roliga i det?
Då har man ju tappat hela idén med att byta bil efter ett tag, till något vassare/fräschare/snyggare/nyare.

Så ser jag på det smile

Personligen skulle jag aldrig lån för att köpa en riktigt ball bil, utan jobbar hellre till mig stålarna, även om det tar tid. Då har man inte tagit lån med samvetet som insats.

Senast redigerat av jagarbosse (7 september 2008)

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
Bjork OEM <3
7 september 2008 · 6 957 Inlägg

jagarbosse skrev:
När det gäller bilköp(och deras förare) ser jag det på 3 sätt:

1. Man köper kontant och är stolt över det, även om bilen inte är så jäkla fin, för att du har faktiskt betalat allt direkt ur fickan.
2. Man tar lån och köper en schysst bil och är nöjd och stolt för att man har en schysst bil runt 100k. (t.ex.)
3. Man tar lån på mycket pengar, endast för att kunna köpa en asball kärra för att visa upp för polarna o brudarna, och glider runt med sina glassiga solbrillor och tror att man är kung i stan. Kung i stan med ett lån på 300k? då kör jag hellre något mer svensson o vet med gott samvete att jag har jobbat ihop pengarna o köpt bilen kontant.

Vilken idiot som helst kan ta ett lån på 500k o köpa sig en schysst porsche.... var ligger det roliga i det?
Då har man ju tappat hela idén med att byta bil efter ett tag, till något vassare/fräschare/snyggare/nyare.

Så ser jag på det smile

Personligen skulle jag aldrig lån för att köpa en riktigt ball bil, utan jobbar hellre till mig stålarna, även om det tar tid. Då har man inte tagit lån med samvetet som insats.

Får hålla med om punkt 3 i detta fallet faktiskt, finns sånt folk här hemma tongue

Är inte främmande för billån för 5 öre, men skulle iofs aldrig låna över säg 200k
å skulle ja låna dom pengarna så är de ju för att förverkliga en dröm smile

Men allt handlar om dina prioriteringar, sj så har ja bilen som en ganska stor
prioritering.

Med tanke på vart ekonomin är på väg i Sverige så skulle ja lugna mig till våren -09
Bilarna tar ju inte direkt slut om man säger så wink sen så kan du spara i vinter å ha
en fin fin buffert till våren

Mvh Björk

OEM <3
oleg Trätekniker
7 september 2008 · 387 Inlägg

Att inte ha lån är coolt!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 september 2008 · 2 252 Inlägg

Man kan inte köpa saker för pengar man inte har så enkelt är de för mig iallafall,

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
-Akerfeldt-
7 september 2008 · 2 638 Inlägg

The_Mechanic skrev:
Man kan inte köpa saker för pengar man inte har så enkelt är de för mig iallafall,

Oj, hoppas att det inte gäller allt?! För då lär du få spara länge till en lägenhet eller ett hus tongue

Nej, men seriöst. Vad får man i dagens samhälle utan att låna, och då menar jag större saker än tv-apparater och sånt?

Tycker absolut du ska låna och köpa dig en fin bil om du känner att du har råd med det, sen att bilaffärer är bland de sämsta affärer man kan göra är en annan sak.

För i slutändan får man ju vad man betalar för wink

heltsonika Rebel with a cause
7 september 2008 · 224 Inlägg

Allt handlar väl om hur mycket man tjänar och hur stora utgifter man har.

Har man bra lön, inte orkar vänta x antal år på att spara och kan leva med räntan ser jag inget fel i att låna.

Håller för övrigt med Thullen.

Lev idag!

Senast redigerat av heltsonika (7 september 2008)

Tega Yrkesförare
7 september 2008 · 1 073 Inlägg

Har lånat till alla mina bilar sedan jag var 18, har aldrig ångrat det.
Jag lever efter filosofin: man lever bara en gång! Inte fan tänker jag skramla kulor i flera år om jag vill ha något nu, jag kan ju dö imorgon!

Du får ju självklart ta ställning själv hur du vill ha det...

Pikey
7 september 2008 · 2 283 Inlägg

TCG skrev:
Tog lån då jag köpte min första 100k+ bil och inte ångrat det en sekund. Ville inte köra skitbil flera år för att spara ihop pengarna. Men jag har alltid haft buffert för att ta reparationer+modifieringar som jag viljat göra.

Jag tog dock ett vanligt banklån utan säkerhet och betalade av det snabbare än amorteringstiden.

Precis, vad vi med gjorde.
Vill inte åka skitbil i flera år för att ha råd.

R.I.P. Michael Jackson!
terazzi
8 september 2008 ·

jagarbosse skrev:
När det gäller bilköp(och deras förare) ser jag det på 3 sätt:

1. Man köper kontant och är stolt över det, även om bilen inte är så jäkla fin, för att du har faktiskt betalat allt direkt ur fickan.
2. Man tar lån och köper en schysst bil och är nöjd och stolt för att man har en schysst bil runt 100k. (t.ex.)
3. Man tar lån på mycket pengar, endast för att kunna köpa en asball kärra för att visa upp för polarna o brudarna, och glider runt med sina glassiga solbrillor och tror att man är kung i stan. Kung i stan med ett lån på 300k? då kör jag hellre något mer svensson o vet med gott samvete att jag har jobbat ihop pengarna o köpt bilen kontant.

Vilken idiot som helst kan ta ett lån på 500k o köpa sig en schysst porsche.... var ligger det roliga i det?
Då har man ju tappat hela idén med att byta bil efter ett tag, till något vassare/fräschare/snyggare/nyare.

Så ser jag på det smile

Personligen skulle jag aldrig lån för att köpa en riktigt ball bil, utan jobbar hellre till mig stålarna, även om det tar tid. Då har man inte tagit lån med samvetet som insats.

Jagarbosse dig håller jag helt med smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 september 2008 · 6 170 Inlägg

jagarbosse skrev:
Vilken idiot som helst kan ta ett lån på 500k o köpa sig en schysst porsche.... var ligger det roliga i det?

Håller helt och hållet med.

Då har man ju tappat hela idén med att byta bil efter ett tag, till något vassare/fräschare/snyggare/nyare.

Detta däremot har jag aldrig fattat, varför köper man en bil man inte vill ha ??

För om man byter bort den efter ett halvår så kan det ju egentligen inte ha varit en bil man verkligen ville ha ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
sb9-5t
8 september 2008 · 30 Inlägg

håller med dig björk;)

Saab 9-5 2,3T Maptunad "SilverKombin" (2000)
TRYIT Teddan
8 september 2008 · 2 495 Inlägg

kul å se att vissa tror att man kan gå till banken å låna 500 000kr till hehehe

blancolån brukar beviljas upp till det man har i årslön...

men många tror att det bara är att låna.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
8 september 2008 · 963 Inlägg

r-ted skrev:
kul å se att vissa tror att man kan gå till banken å låna 500 000kr till hehehe

blancolån brukar beviljas upp till det man har i årslön...

men många tror att det bara är att låna.

Precis, så har man 500k i lån på en bil så har man inte bara tagit ett lån. Man tjänar nog hyfsat med pengar... big_smile

Frosted
8 september 2008 · 1 878 Inlägg

TCG skrev:
Tog lån då jag köpte min första 100k+ bil och inte ångrat det en sekund. Ville inte köra skitbil flera år för att spara ihop pengarna. Men jag har alltid haft buffert för att ta reparationer+modifieringar som jag viljat göra.

Jag tog dock ett vanligt banklån utan säkerhet och betalade av det snabbare än amorteringstiden.

samma här, fast jag tog 40,000;- som banklån och la det på 3år. men har betalat mycket mer än vad det ligger på i månaden. dagsläget ligger jag nog på 5-6000:- kvar och det är på 1½ år drygt.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Akka
8 september 2008 · 1 174 Inlägg

Om du bor hemma så kör på! å betala av skiten fort! s

TRYIT Teddan
8 september 2008 · 2 495 Inlägg

TCG skrev:

r-ted skrev:
kul å se att vissa tror att man kan gå till banken å låna 500 000kr till hehehe

blancolån brukar beviljas upp till det man har i årslön...

men många tror att det bara är att låna.

Precis, så har man 500k i lån på en bil så har man inte bara tagit ett lån. Man tjänar nog hyfsat med pengar... big_smile

japp:cool:

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 september 2008 · 1 874 Inlägg

Har du tänkt ha bilen i 5 - 6 år, och kan du betala 2.000kr i månaden, så ja.
Om du själv tycker att det är ett vettigt köp, så att säga. Så att du inte ångrar
dig direkt efter. Jag är 22 (var 21 när jag lånade) år gammal. Lånade 140.000kr
till min Volvo V70, och det var det lätt värt. Underbart att få köpa bil från en
bilhandlare, med garanti och allt.

TurbOla Reservdansk
8 september 2008 · 6 271 Inlägg

Många här verkar mena på att man ska spara ihop till bilen man vill ha...
Men om, låt säga, vi tar som exempel, en splitterny S60R (Finns inte längre, jag vet, men som exempel.)
som kostar ca 600 000 fullutrustad, hur lång tid skulle det behövas för att tjäna ihop dom pengarna?

Jag provade på att jobba som stenläggare, hårt jobb, men hyfsad lön och funderar på att fortsätta, och med timlön + traktamente har man ut ca 20 000 som ingångslön.

Och bor man i lägenhet, en 2a här nere runt Hässleholm på 50kvm, kostar den mellan 3 000 - 4 000 i månaden.

Sen ska du äta.
Det har jag inte så stor koll på, man kan äta väldigt billigt (men vem vill leva på pasta och nudlar i 10 år?), försäkringar, internet, telefon, tv/radio, skatt, förbrukningsvaror (toapapper, schampo, tvättmedel, kläder o.s.v.) och då ska vi inte tala om man vill ut på krogen en kväll...

Och har man en bil sen.
Spelar ingen roll vad det är för bil, för man får väl räkna på minst en tank bensin i månaden, försäkring, skatt, besiktning, slitagedelar, parkering...

Summan av kardemumman:
Hur många kronor per månad kan man egentligen spara?

Och då utgår jag ifrån att man inte vill ha nya möbler, ny dator eller tv eller sånt skit, utan att man har samma grejer i 8-10 år.

Kan man spara 5000 i månaden (Det är rätt mycket egentligen) så tar det 10 år innan man har råd med bilen, 5000 x 12 x 10 = 600 000.

Och så länge fanns ju inte S60R:en, och plötsligt så kan man inte få den bilen man vill ha med den utrustningen man vill ha i det skicket man vill ha...

Mitt tips är att INTE ta ett billån.
Ta ett vanligt privatlån, där banken inte har något att göra med vad du köper.
Då kan du köpa en bil, äga den, och sälja den, utan att påverkas av lånet mer än avbetalningen.
Känner du sen för det, kan du använda en del av pengarna till att betala av lånet, eller köpa en annan bil, eller köpa andra grejer istället för bil.

EDIT: En polare påpekade att man ofta har högre ränta på ett sånt lån, men jag säger hellre lite högre avgift för att slippa vara bunden till bilen tills man går i personlig konkurs, istället för att ha möjligheten att kunna sälja bilen och få tag i en del pengar som kan rädda ens ekonomiska situation om det läget uppstår. smile

Jag ser det inte heller som att man köper en bil för pengar som man inte har, ser det hellre som att man betalar en månatlig avgift för att få använda mycket pengar. big_smile

Lycka till!

Senast redigerat av TurbOla (8 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TRYIT Teddan
9 september 2008 · 2 495 Inlägg

Turboola, varför blir man bunden med bilfinans ???

går att sälja bilen ändå, bara att nya ägaren och du gör upp affären hos en bilhandlare eller på en bank där ni betalar in restskulden på lånet.
så att en kreditspärr gör att du måste ha bilen kvar är FEL

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang