Försäkringsbolaget ser dej, även här!

kohler
15 september 2008 · 671 Inlägg

Kan dra en parallell till arbetslivet...Tänk på vad ni skriver om er själva på facebook eller liknande... allt kanske man inte vill att t.ex. arbetsgivaren ska veta.

Second is the first loser
ErikAxelsson
15 september 2008 · 517 Inlägg

Mortalis skrev:

discokapten skrev:

Mortalis skrev:
Bra av försäkringsbolaget, fuskare driver upp premien för oss andra. Hade hans motor rasat om den inte varit trimmad? Kanske inte...

Så om du körde en bil som är lättchippad och motorn rasat så hade du sagt att till försäkringsbolaget att den var faktiskt chippad, så jag får skylla mig själv, betala inte ut några pengar till mig för då får alla andra högre premie?

Skulle inte chippa just för att ja inte vill åka dit för försäkringsbedrägeri, något din kompis tydligen tyckte de va värt risken för.

Nej Mortalis, det är inte därför du låter bli att chippa. Det är pga av att du inte får ut något av det big_smile

Mäki Långsam Perfektionist
15 september 2008 · 4 800 Inlägg

Därför skriver man inte ut regnummret. Då har dom inte bevis, kan ju vara någon annan bil då wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
STriiiker
16 september 2008 · 609 Inlägg

Okey, men hur går det till egentligen när man ska bevisa motsatsen? Har försäkringsbolagen en verkstad som kollar bilen eller utförs det av någon oberoende verkstad?

Andreas 940 -utan 940
17 september 2008 · 1 728 Inlägg

Att försäkringsbolaget inte vill betala för en söndertrimmad motor är ju ganska jälvklart men vad händer om man orsakar en olycka med en trimmad bil, t ex. kör på någon annan? Ersätter försäkringsbolaget fortfarande skadorna på den andra bilen eller kan de skylla på att bilen var trimmad och därmed inte gatlaglig så man själv blir ersättningsskyldig? Detta lär ju ha hänt några gånger.

Hamilton
17 september 2008 · 8 864 Inlägg

Det här med att garantin eller försäkringen inte gäller om man "chipat" bilen är fel!
Det finns trimleverantörer som är godkända av fordonstillverkaren och då gäller alla garantier och så även försäkringen.

Fotograf på tierpidag.se
Karlzzon Bil och MC guru
17 september 2008 · 272 Inlägg

Vilka e godkännda??? Min polares försäkringsbolag godkänner inte ens ett sportavgassystem....

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
Muttley
17 september 2008 ·

Elda skrev:
det jag hänger upp mig på är att alla säger "det där är inte min bil" men.. det borde väll vara lättare att säga "det där har inte jag skrivit" ? bilen finns ju, men kontot är totalt anonymt och lagring av IP är ju olagligt så du borde gå fri..?

vid bedrägerier får man kolla sådant.

Muttley
17 september 2008 ·

Elda skrev:

tkd_rille skrev:

Elda skrev:
det jag hänger upp mig på är att alla säger "det där är inte min bil" men.. det borde väll vara lättare att säga "det där har inte jag skrivit" ? bilen finns ju, men kontot är totalt anonymt och lagring av IP är ju olagligt så du borde gå fri..?

vid bedrägerier får man kolla sådant.

men alla inlägg får väll inte loggas i förebyggande syfte?

hur menar du?. misstänker försäkringbolaget storbedrägeri så får de kolla upp en. ?.
beror väl också på hur allvarligt de är.  men som bolaget nu misstänkt vilket har tagits upp i tråden som man kan läsa till en bedrägeri så kan de kolla en.

sen till trådskaparen.
de blir ju definitivt inte lättare för din kompis när du erkänner att han tog bort grejjorna direkt efter motorn rasade.

TurbOla Reservdansk
17 september 2008 · 6 271 Inlägg

Eller så får man bita i det sura äpplet och stå för motorrenoveringen själv som en annan hederlig knegare! big_smile

Men det blir ju desto värre om det händer en olycka och bilen är trimmad.
Orsakar jag olyckan, får jag inte ut ett rött öre, bara den drabbade.
Om jag blir påkörd, ja... hur blir det då?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
LAE
17 september 2008 · 121 Inlägg

Om bilen är försäkrad av någon annan, t.ex. förälder kan det vara bra att veta det här;
Hämtat från Volvias försäkringsvillkor fr.o.m 1 jan 2008. "Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare". Detta har säkert de flesta försäkringsbolag inskrivet i de finstilta försäkringsvillkoren, kolla din egen försäkring.
Följande senario kan inträffa, sonen äger och brukar bilen och pappan står som försäkringstagare, sonen krockar, bilen blir totalförstörd (inga personskador), försäkringsbolaget vägrar betala ut ersättning. Försäkringsbolaget anser att pappan inte är bilens verklige ägare, kan då bolaget visa upp sidor från garaget.org som sonen lagt ut, ja då är det nog svårt att få ut ersättning. Bor sonen till och med på annan ort och olyckan skett där och bilen är av modell som rattas mest av unga killar då lär det vara svårt att få ut ersättning. Banklån på bilen och bilen skrot utan ersättning är inget roligt.

Opel Vivaro (2007)
Murvald Knegare
18 september 2008 · 718 Inlägg

"Jag ljög på ett internetforum för att få mer 'uppmärksamhet'".
"Min polare skrev det när jag var på skithuset, och eftersom det inte är olagligt att vara inloggad 24/7 på garaget.org på MIN dator hemma så loggade jag inte ut".

William 2009-02-20
Murvald Knegare
18 september 2008 · 718 Inlägg

"Jag ljög på ett internetforum för att få mer 'uppmärksamhet'".
"Min polare skrev det när jag var på skithuset, och eftersom det inte är olagligt att vara inloggad 24/7 på garaget.org på MIN dator hemma så loggade jag inte ut".

Om bilen är försäkrad av någon annan, t.ex. förälder kan det vara bra att veta det här;
Hämtat från Volvias försäkringsvillkor fr.o.m 1 jan 2008. "Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare". Detta har säkert de flesta försäkringsbolag inskrivet i de finstilta försäkringsvillkoren, kolla din egen försäkring.
Följande senario kan inträffa, sonen äger och brukar bilen och pappan står som försäkringstagare, sonen krockar, bilen blir totalförstörd (inga personskador), försäkringsbolaget vägrar betala ut ersättning. Försäkringsbolaget anser att pappan inte är bilens verklige ägare, kan då bolaget visa upp sidor från garaget.org som sonen lagt ut, ja då är det nog svårt att få ut ersättning. Bor sonen till och med på annan ort och olyckan skett där och bilen är av modell som rattas mest av unga killar då lär det vara svårt att få ut ersättning. Banklån på bilen och bilen skrot utan ersättning är inget roligt.

Återigen, man får låna andras fordon.. Menar, ska killen transportera en tv/hund/dator/säng/bord, ja vad som hellst blir det knepigt på buss, och föräldrarna har kanske inte tid att frakta iväg sakerna just utifall en krock skulle vara framme..

William 2009-02-20
bmx
18 september 2008 · 7 100 Inlägg

hej hej! "vinkar till försäkringenbolaget"

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
discokapten Kapten på disco!
18 september 2008 · 1 729 Inlägg

tkd_rille skrev:

Elda skrev:

tkd_rille skrev:

vid bedrägerier får man kolla sådant.

men alla inlägg får väll inte loggas i förebyggande syfte?

hur menar du?. misstänker försäkringbolaget storbedrägeri så får de kolla upp en. ?.
beror väl också på hur allvarligt de är.  men som bolaget nu misstänkt vilket har tagits upp i tråden som man kan läsa till en bedrägeri så kan de kolla en.

sen till trådskaparen.
de blir ju definitivt inte lättare för din kompis när du erkänner att han tog bort grejjorna direkt efter motorn rasade.

Försäkringsbolaget får väl snoka runt hur mycket dom vill, dock så släpper väl garaget.org inte iväg ipnummer till någon annan än snuten (Hoppas jag), alltså om det är en anmälan om bedrägeri och förundersökning har gjorts.

Men att få det att hålla i domstol om man nekar till att den är trimmad är nog svårt, har dom inga riktiga bevis (Dokumentation ifrån en verkstad osv.) så är det nog rätt kört, men då får man även räkna på att det tar tid i tinget osv.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 september 2008 · 4 529 Inlägg

Mortalis skrev:

discokapten skrev:

Mortalis skrev:

Skulle inte chippa just för att ja inte vill åka dit för försäkringsbedrägeri, något din kompis tydligen tyckte de va värt risken för.

Kompis är väl att ta i, har aldrig pratat med karln någonsin faktiskt.

Men jag tycker att försäkringsbolagen har hybris, om man tar mig som exempel, jag köpte min bil chippad, om säljaren inte hade informerat mig om det och jag inte hade kört som en idiot, då hade jag väl aldrig märkt det, hade haft bilen helförsäkrad (med motorförsäkring) bilen rasar, jag tror att jag ska få en ny motor, men icke, bilen är trimmad vilket jag faktiskt inte visste nått om, har jag fortfarande gjort fel, eller ska jag riva isär bilen och kolla så att den inte är trimmad? '

Jag tror inte att ett chipp i sig ger motorras, dom har varit runt alldeles för länge för att göra en sån grej (trimmfirmorna) det är väl snarare missskötsel (som man får pengar för, så länge som det är lite olja i motorn iaf) dålig körning (ligga på varvstopp mer än nån sekund) idioti (köra race och inte låta turbo varva ner innan man stänger av) osv, märk väl att vid alla dom här exemplen så får man pengar av försäkringsbolagen. Men chippar man, tar hand om bilen, och har otur att få motorras så får man inga pengar. SICK!

Pja nu e de ju tyvärr så att man skriver ju på ett försäkringsbrev där man godkänner villkoren. Och som sagt, väljer man att trimma (vilket sätt man nu än väljer) så har man ju valt att försöka dra en rövare.
Läs vad ni skriver på helt enkelt antar jag är läxan?

Kolvas...vet inte vad du har för personlig vendetta med en men bara för att man inte tycker som du så är man ingen moralkärring som är omöjlig att diskutera med..

vad är det för försäkringbrev du snackar om ?
vi har 7 bilar försäkrade på olika firmor och har ALDRIG skrivit på något försäkringsbrev
vi har ringt och sagt vi vill försökra den bilen med det och det
sen ger vi dom namn telefon adress och personnummer samt regnummer på bilen så är det klart
inga papper
gärna lite fakta på allt du skriver om ? för mycket av det är bara skitsnack

kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Mortalis skrev:

discokapten skrev:

Kompis är väl att ta i, har aldrig pratat med karln någonsin faktiskt.

Men jag tycker att försäkringsbolagen har hybris, om man tar mig som exempel, jag köpte min bil chippad, om säljaren inte hade informerat mig om det och jag inte hade kört som en idiot, då hade jag väl aldrig märkt det, hade haft bilen helförsäkrad (med motorförsäkring) bilen rasar, jag tror att jag ska få en ny motor, men icke, bilen är trimmad vilket jag faktiskt inte visste nått om, har jag fortfarande gjort fel, eller ska jag riva isär bilen och kolla så att den inte är trimmad? '

Jag tror inte att ett chipp i sig ger motorras, dom har varit runt alldeles för länge för att göra en sån grej (trimmfirmorna) det är väl snarare missskötsel (som man får pengar för, så länge som det är lite olja i motorn iaf) dålig körning (ligga på varvstopp mer än nån sekund) idioti (köra race och inte låta turbo varva ner innan man stänger av) osv, märk väl att vid alla dom här exemplen så får man pengar av försäkringsbolagen. Men chippar man, tar hand om bilen, och har otur att få motorras så får man inga pengar. SICK!

Pja nu e de ju tyvärr så att man skriver ju på ett försäkringsbrev där man godkänner villkoren. Och som sagt, väljer man att trimma (vilket sätt man nu än väljer) så har man ju valt att försöka dra en rövare.
Läs vad ni skriver på helt enkelt antar jag är läxan?

Kolvas...vet inte vad du har för personlig vendetta med en men bara för att man inte tycker som du så är man ingen moralkärring som är omöjlig att diskutera med..

vad är det för försäkringbrev du snackar om ?
vi har 7 bilar försäkrade på olika firmor och har ALDRIG skrivit på något försäkringsbrev
vi har ringt och sagt vi vill försökra den bilen med det och det
sen ger vi dom namn telefon adress och personnummer samt regnummer på bilen så är det klart
inga papper
gärna lite fakta på allt du skriver om ? för mycket av det är bara skitsnack

jag ska ge en förklaring på hur jag tror Mortalis menar:

1. du ringer och vill försäkra en bil
2. du får hem papper med försäkringsvillkor
3. du betalar fakturan vilket innebär att du accepterat villkoren som gäller denna försäkring.

om du inte accepterar villkoren så måste du omedelbart kontakta försäkringsbolaget och framställa dina krav på förändringar och få dom till att gå med på detta (det bukar gå, money talks), och få hem nya försäkringsvillkor där dina speciella krav finns med och en ny faktura.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 september 2008 · 4 529 Inlägg

kolvas skrev:

Team-Adolfsson skrev:

Mortalis skrev:

Pja nu e de ju tyvärr så att man skriver ju på ett försäkringsbrev där man godkänner villkoren. Och som sagt, väljer man att trimma (vilket sätt man nu än väljer) så har man ju valt att försöka dra en rövare.
Läs vad ni skriver på helt enkelt antar jag är läxan?

Kolvas...vet inte vad du har för personlig vendetta med en men bara för att man inte tycker som du så är man ingen moralkärring som är omöjlig att diskutera med..

vad är det för försäkringbrev du snackar om ?
vi har 7 bilar försäkrade på olika firmor och har ALDRIG skrivit på något försäkringsbrev
vi har ringt och sagt vi vill försökra den bilen med det och det
sen ger vi dom namn telefon adress och personnummer samt regnummer på bilen så är det klart
inga papper
gärna lite fakta på allt du skriver om ? för mycket av det är bara skitsnack

jag ska ge en förklaring på hur jag tror Mortalis menar:

1. du ringer och vill försäkra en bil
2. du får hem papper med försäkringsvillkor
3. du betalar fakturan vilket innebär att du accepterat villkoren som gäller denna försäkring.

om du inte accepterar villkoren så måste du omedelbart kontakta försäkringsbolaget och framställa dina krav på förändringar och få dom till att gå med på detta (det bukar gå, money talks), och få hem nya försäkringsvillkor där dina speciella krav finns med och en ny faktura.

har ändå aldrig fått hem några papper
bara fått ett inbetalningskort inget mer

kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
har ändå aldrig fått hem några papper
bara fått ett inbetalningskort inget mer

Det har jag alltid fått, förutom när man bara byter bil men behåller samma försäkringsbolag och samma nivå på försäkringen.

Vad f*n har du för försäkringsbolag?
Då har ju inte du en aning om vad som gäller på din försäkring eller hur?
Hur vet du om du har hel/halv eller bara trafik?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
LAE
18 september 2008 · 121 Inlägg

Jag har haft bilar försäkrade i många år och när bilförsäkringen tecknas och t.o.m varje år när inbetalningskortet kommer medföljer det lite mer papper, kallas försäkringsbrev. Där står det för vilken bil och regnr försäkringen gäller för och vilken omfattning den har, trafik, delkasko, vagnsskada mm. Det står också försäkringsvillkor xxxx gäller. Eftersom vi alla som läser det här har internet så är det mycket enkelt att kolla upp villkoren, sök upp dit försäkringsbolag här på Webben och läs igenom försäkringsvillkoren.
Det här med att låna ut sin bil, det är tillåtet men jag tror inte försäkringsbolagen köper att den 55-åriga mamman boende i glesbyggd har lånat ut sin Porche till sonen i Stockholm, samtidigt som sonen stoltserar med sin bil på div. bilsajter.
Sen med att försäkra sin bil, försäkringsbolagen tar tacksamt emot dina pengar men hänvisar sen till villkoren om skador på bilen inträffar.
Kom samtidigt i håg att vi försäkringstagare är amatörer på området, försäkringsbolagen är proffs, har erfarna utredare och jurister. Det håller inte med att säga jag har bara fått ett inbetalningskort inga försäkringsvillkor.

Opel Vivaro (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang