Corrado G60/VR6?

MeloveGolf Vw trimmare
11 september 2008 · 2 995 Inlägg

Fizzer skrev:
Det lutar nog faktiskt åt en G60 om jag ska vara ärlig, lite billigare i inköp och sen tycker jag det är ballt med kompressor smile Har ju en farbror som kör dragrace och är en hejjare på kompressorer dessutom, för den lär väl fungera likadant som på en V8? smile

den är iaf billigare än vr6:an i alla aspekter...

G-ladern är ingen vanlig kompressor men den funkar i stort sett på samma sätt mindre remhjul + chipp är sättet du trimmar den på dvs som vilken kompressor bil som helst...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Smajly
12 september 2008 · 3 059 Inlägg
decib3L Körv
12 september 2008 · 3 535 Inlägg

G60 är ju rätt så ovanlig! Så varför inte? big_smile

Truckdriving Man
DirektorIsaksson
12 september 2008 · 191 Inlägg

bägge e ju jävligt balla alternativ.Som du säger fräckt med kompressor,Är ju inte helt ovanligt med kompressor ras i g60 men med rätt skötsel så,detsamma gäller vr6:orna,ska du ha en vr6 så kolla nog om kankjedan är bytt det blir jävligt dyrt annars runt 15k.Fördelen med g60 är ju att det e en bil med överladning . Så du kan plocka ut effekt rätt lätt,fördelen med vr6:an är ju det oslagbara ljudet o vridmomentet. G60:in är ju billigare i inköp med sen vet jag inte om den e billigare o äga oxåsmile men det e kul att du vill köpa en sån bil inte så många som har en sådan iaf inte här nere hehe:P Lycka till med köpet=)

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
12 september 2008 · 2 258 Inlägg

bjoorniiee skrev:
sen så finns det ingen syncro på corrado till skillnad från golf.

där har du allt fel... Wv tillvärkade faktiskt 2 stycken Corrado VR6 Syncro som testbilar, alltså finns Corrado VR6 Syncro tongue he he..

Sump Runk Rätt O Slätt!
TLO
12 september 2008 · 1 062 Inlägg

decib3L skrev:
G60 är ju rätt så ovanlig! Så varför inte? big_smile

Tvärtom, finns väl fler G60 är VR6:or

"You Go, we go!"
TLO
12 september 2008 · 1 062 Inlägg

Fizzer skrev:
Tjena, är inne på att skaffa mig en VW Corrado, då jag tycker att de är rätt balla smile
Men ska man köpa en G60 med kompressor eller en VR6a som jag antar har turbo? (har inte full koll).
Vad levererar dessa bilar för effekt orginal? Är det något man bör tänka på när man köper en Corrado, och är de driftsäkra bilar?

Hoppas på seriösa svar av folk som vet smile

G60:

Fördelar
* Billigast i inköp
* Rapp i starter och lättrimmad

Nackdelar
* Känsligt med kompressorn....måste hållas i toppskick och dyra att underhålla/laga/byta
*Lägre andrahandsvärde än VR6:or

VR6:

Fördelar

*Vridstark
*Bra kraft när du har rullpå grejorna

Nackdelar

*Kamkedja/spännare/släpor, måste vara i toppskick om du inte vill ha kedjeras = motorras! Lyssna om motorn rasslar på tomgång = köp ej alt räkna med reparation på 15-20000 om du lämnar till verkstad.

*Termostathus spricker på alla VR6 för eller senare

Generellt CORRADO

Modelspecifika (delar, kaross, inredning mm), kostar en del då det oftast får beställas hem från Tyskland. Vanliga småfel är takluckemekanism som ger upp, dörrhandtag låstapp går av, värmepaket som spricker tex.

Lite kort info, kolla gärna på Corrado Club Sweden

Mvh TLO

"You Go, we go!"
SNL
12 september 2008 · 615 Inlägg

Tack för alla matnyttiga svar smile
Nu vet jag precis vad jag ska kolla efter vid ett köp av denna balla och, i allafall i mina trakter, ovanliga bil tongue

Let's stance!
Rickard-v
13 september 2008 · 2 665 Inlägg

Det var många icke vw kännare i tråden men nu vet du nog det du behöver.
Corren har alltså VR6 med 2,9L 190hk är det officiella hktalet men verkar variera lite på importerade bilar.
Golf VR6 har 2,8L på 174hk, Golf VR6 syncro med 2,9L 190hk
Corrado G60 har 1,8L med G-lader (kompressor) 160hk. Med mindre remskiva 68mm o chip så har du 190-200hk, sedan är det dags att byta kamaxel btr spridare för att hitta ca15-25hk till.
Köp gärna en corre som har glader servad hos sls i tyskland, de är bra på detta. Service kostar runt 5000kr men går att göra själv om du köper en packnings sats troligen under 1000kr. Sök efter g60 på nätet finns mycket att lära sig.
Corrado 2,0 16V har den vanliga motor från golf gti men i 2L version 138hk. Med sportsystem toppjobb o kamaxel ca 170hk

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang