Frågor runt avstämmning

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

beroende på hårt ljud inne i bilen..alt utanför bilen..
va menas..

kan man få de o spela än hårdare utanför?

ju lägre hz desto mer att man känner det..än hör men jag funderar på till lådan jag har som är anpassad för 2 dls magnesium va kan dom spela bäst i för ja kör dom i ca 60 nu o vette fan dom spelar grymt mkt hårdare i 80-90 hz..

ni som kan mkt om detta svara gärna,
bygget kommer göras om men jag frågar iaf..så ja vet till de nya..

tack på förhand

Decibel
17 september 2008 · 2 911 Inlägg

Ska du bygga billjud eller PA-anläggning för fjortisfesten ?

Vilken bil? och vad är du ute efter, spela bra i bilen eller spela så skyltfönstren dallrar utanför ?

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

Decibel skrev:
Ska du bygga billjud eller PA-anläggning för fjortisfesten ?

Vilken bil? och vad är du ute efter, spela bra i bilen eller spela så skyltfönstren dallrar utanför ?

de är i opeln..o för att spela bra högt...du kan ju kika i min info va de är för grejjor..

har inte ny basarna än för jag är inte helt 100%på va ja vill köra..men pioneers värsta..har ja i tankarna iaf..

men ja undrar till dom jag har i dag..lådan är seriöst byggd..
har inte måtten på den då ja köpt den färdig byggd...

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

Magnetstorlek: 180 mm (7,09") 140 oz
Yttre diameter woofer: 313 mm (12,32")
Monteringshål: 282 mm ( 11,1")
X-max: +- 9 mm (0,35")
Fs: 39,8 Hz
Vas: 64,9 liter
Qts: 0,26
Lådförslag: Basreflex 35 liter, Port 4" 20 cm lång
de är till en bas hur får ja fram till 2?

Rickard-v
17 september 2008 · 2 665 Inlägg

JAg skulle nog rekomendera att bygga 2lådor som sitter ihop det blir stadigare. Då blir det enklare. 2x35liter och en 4" i varje.

Vad menar du med "kör dem i 60" ??  km/h?? Liter?
"Hårdare i 80-90hz" vad är det som är 80-90hz portningen eller ??

Har aldrig hört uttrycken du nämner. Kanske förekommer bland spela högt pojkarna. Inte bland hifi männen.

Senast redigerat av Rickard-v (17 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

Rickard-v skrev:
JAg skulle nog rekomendera att bygga 2lådor som sitter ihop det blir stadigare. Då blir det enklare. 2x35liter och en 4" i varje.

Vad menar du med "kör dem i 60" ??  km/h?? Liter?
"Hårdare i 80-90hz" vad är det som är 80-90hz portningen eller ??

Har aldrig hört uttrycken du nämner. Kanske förekommer bland spela högt pojkarna. Inte bland hifi männen.

jag spelar basarna i 60hz nu...men dom spelar mkt hårdare i 80.90hz..så jag menar..

vet inte va lådan är men ja skulle tippa på de ja skrev i inlägget där innan o de är me 2x 4" portar..
finns bild på min sida..

jag vet inte riktigt hur ja får fram passande avstämning därför ja frågar..så ja vet va ja ska köra den i för hz...

Drönirettab
17 september 2008 · 21 761 Inlägg

pattilatti2 skrev:
jag spelar basarna i 60hz nu...men dom spelar mkt hårdare i 80.90hz..så jag menar

Du menar alltså att nuvarande delningsfrekvensen på steget är inställt på 60 Hz och att basen låter "hårdare" när du delar vid 80-90 Hz istället ?

Eller menar du att basen låter högre/kraftigare när du delar vid 80-90 Hz ?

Senast redigerat av Drönirettab (17 september 2008)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

ja precis..delar vid 60 på steget..men när ja gör de på ca 80-90hz..då spelar de mkt hårdare..vid volym höjning..

nu spelar jag dom på delning i ca 40 för o testa..men känner inte av samma dunk inne i bilen..så frågan är vart ligger avstämningen i en låda på ca 60-70l...
om den nu är så stor..
me dls magnesium basar,,som i infon där som e given ligger rek,39.8hz ungefär..

Senast redigerat av pattilatti2 (17 september 2008)

TT-Avant
17 september 2008 · 6 851 Inlägg

Vad har du för framsystem?
Alltså när du delar vid 80-90hz så är du ju inne i midbasområdet..klart du känner mera dunk där.
Det är ofta där som själva attaken ligger i musiken, vilket ska komma i framsystemet..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
17 september 2008 · 21 761 Inlägg

Man kan väl säga som så att om man inte vill höra att basen kommer bakifrån ("välljud"), då bör man dela lägre än 80-90 Hz. 60-70 Hz är mer lämpligt i så fall, men samtidigt beror det på hur lågt i frekvens som framsystemet klarar av att spela utan att låta illa.

En relativt bra avstämning som kan fungera i många fall, är omkring 40 Hz (+- någon Hz). Vid 45 Hz avstämning så blir det mera "dunk" av ljudet. Över 45 Hz avstämning passar inte bra för vanlig musik, då handlar det istället om att försöka få till en baspeak som stämmer överens med kupéns resonans (tävling alltså).

35-40 Hz ger en djup bas, om kupén är tillräckligt stor. En sån avstämning kan dock göra att basen låter bättre med en bildörr öppen, i så fall har man för låg avstämning för just den kupén.

Om vi ska kunna ge tips på hur långa portar du bör ha för att få till 40-45 Hz avstämning så måste vi få reda på lådans volym, annars är det svårt.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

hmm..förbannat..alltså ja köpte lådan me basarna..för länge sen..på de du skrev ang baspeak som stämmer överens med kupéns resonans (tävling alltså). så spelar det förbannat högt o hårt om den knappt så man kan sitta i bilen under vissa låtar om man drar på..
35-40 Hz ger en djup bas, om kupén är tillräckligt stor. En sån avstämning kan dock göra att basen låter bättre med en bildörr öppen, i så fall har man för låg avstämning för just den kupén.
bilen ifråga har ju plåthatthylla. så de är rätt svårt o få in ljudet ..
men när jag kör på ca 40hz delning på basen.så upplever ja lite djupare bas mer djuptryck..inte samma tryck som i delning på ca 80hz..
spelade på 60hz här ett tag nu för o testa..va ska ja ha subsonic på?kör de på 30hz men spelar steget ut endast 30-40hz tonerna nu?
framsystemet delas automatiskt på 100hz har eclipse cd nu..men jag skall byta den mot alpines..

DET FINNS BILD PÅ LÅDAN O BASARNA på min sida..dom sitter i opeln den har dubbla portar,dock eft ca 10 cm in..delar dom sej i den ena åt höger..o iden andra åt vänster...som ett L dvs...upponer..om du fårstår..
ja de va fan inte lätt o gissa sej till detta ska ta o mäta lådan nu återkommer me måttena..

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

okejj..måtten på lådan är..djup 240mm
bredd 900mm
höjd 390mm

portarna är ca 200mm o delar sej vid de mot vänster/höger in mot kanterna..?

Drönirettab
17 september 2008 · 21 761 Inlägg

pattilatti2 skrev:
men när jag kör på ca 40hz delning på basen.så upplever ja lite djupare bas mer djuptryck..inte samma tryck som i delning på ca 80hz..
spelade på 60hz här ett tag nu för o testa..

Det är naturligt att basen spelar mer djupbas när du delar vid 40 Hz, steget delar ju bort frekvenserna som är högre än 40 Hz och då blir det bara djupbas kvar. 60-70 Hz är en ganska lämplig delning enligt mig, men i ditt fall så delas framsystemet vid 100 Hz och då blir det ett litet "hål" i ljudbilden.

Om Alpinestereon har bättre delningsfilter så kan du sedan prova att dela framsystemet vid tex 60-70 Hz om de klarar av detta, då blir det mer tryck framifrån så att du kan dela baslådan vid 60-70 Hz.

pattilatti2 skrev:
va ska ja ha subsonic på?kör de på 30hz men spelar steget ut endast 30-40hz tonerna nu?

30 Hz är nog en bra utgångspunkt.

Ja, just nu (med 40 Hz delning) så kan man säga att steget spelar 30-40 Hz. Fast det spelar ju även både lite lägre och högre frekvenser eftersom delningsfiltrena inte delar helt tvärt, man hör en del lägre+högre frekvenser men de låter betydligt svagare. smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

TT-Avant skrev:
Vad har du för framsystem?
Alltså när du delar vid 80-90hz så är du ju inne i midbasområdet..klart du känner mera dunk där.
Det är ofta där som själva attaken ligger i musiken, vilket ska komma i framsystemet..

framsystemet är ett focel k2...6.5" kitt

tråkigt nog så delar min cd automatiskt vid 100hz..en eclipse cd..har köpt mig en ny alpine..men ej fått den..

nu finns måtten dära så va borde avstämningen bli?

ska ja köra steget ..audison 2kanals på 80hz på framsystemet då..elr ska ja göra den inställningen på cd?

tack förresten smile

TT-Avant
17 september 2008 · 6 851 Inlägg

Ok..ja då din CD delar så högt så finns den attaken inte i ditt framsystem..Vad är det för CD ska byta till..du skriver Alpine, men de har ganska många modeller wink
Delningen av framsystemet kan du ju ev. göra i cd spelaren, beror ju på vad för modell det är.
Om du ställer delningen på steget så testa att dela av vid ca:Hp 60hz

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

Drönirettab skrev:

pattilatti2 skrev:
men när jag kör på ca 40hz delning på basen.så upplever ja lite djupare bas mer djuptryck..inte samma tryck som i delning på ca 80hz..
spelade på 60hz här ett tag nu för o testa..

Det är naturligt att basen spelar mer djupbas när du delar vid 40 Hz, steget delar ju bort frekvenserna som är högre än 40 Hz och då blir det bara djupbas kvar. 60-70 Hz är en ganska lämplig delning enligt mig, men i ditt fall så delas framsystemet vid 100 Hz och då blir det ett litet "hål" i ljudbilden.

Om Alpinestereon har bättre delningsfilter så kan du sedan prova att dela framsystemet vid tex 60-70 Hz om de klarar av detta, då blir det mer tryck framifrån så att du kan dela baslådan vid 60-70 Hz.

pattilatti2 skrev:
va ska ja ha subsonic på?kör de på 30hz men spelar steget ut endast 30-40hz tonerna nu?

30 Hz är nog en bra utgångspunkt.

Ja, just nu (med 40 Hz delning) så kan man säga att steget spelar 30-40 Hz. Fast det spelar ju även både lite lägre och högre frekvenser eftersom delningsfiltrena inte delar helt tvärt, man hör en del lägre+högre frekvenser men de låter betydligt svagare. smile

okejj jo alpinen lär ha lite mer möjligheter där till delning..
men ska ja köra delningen på steget då elr på cdn..elr på bägge:P
en 9884r
på alpinens delningar...tips där på inställningarna??
Subbas Nivå Justering: -15dB to 0dB (1dB steps)
Bass Center Frekvens: 60/80/100/200Hz (Justerbar)         den ska va på 60/80??
Bass BandBredds justering (Q): 4 val (1 =wide, 4 =narrow)
Bass Nivå Control Range: +/-14dB at 100Hz
Diskant Center Frekvens: 10k/12.5k/15k/17.5kHz (Justerbar)
Diskant Nivå Control Range: +/-14dB at 10kHz
Högpassfilter: 80/120/160Hz (Justerbar)            denna som ska va på 80hz?

men du rekomenderar ca 60/70hz delning till den där lådan?som jag har i dags läget?
elr ska ja fortsätta i 40hz tongue

Drönirettab
17 september 2008 · 21 761 Inlägg

pattilatti2 skrev:
okejj..måtten på lådan är..djup 240mm
bredd 900mm
höjd 390mm

portarna är ca 200mm o delar sej vid de mot vänster/höger in mot kanterna..?

Om materialtjockleken är 22mm så blir bruttovolymen ca 58 liter, med 19mm tjocklek så borde det bli ca 61 liter. Avstämningen borde vara runt 55 Hz med 58 liter brutto (ca 50 liter netto) och runt 53 Hz med 61 liter brutto (ca 58 liter netto).

Har räknat på att varje bas tar upp 2,5 liter, men det är en gissning. Hög avstämning iaf, det får jag fram. Får se vad TT-Avant skriver.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

TT-Avant skrev:
Ok..ja då din CD delar så högt så finns den attaken inte i ditt framsystem..Vad är det för CD ska byta till..du skriver Alpine, men de har ganska många modeller wink
Delningen av framsystemet kan du ju ev. göra i cd spelaren, beror ju på vad för modell det är.
Om du ställer delningen på steget så testa att dela av vid ca:Hp 60hz

jo ja delar på steget på ca 80..men de delas nog ändå av cdn..eclipsen..tuvärr..

de är en alpine 9884r

Subbas Nivå Justering: -15dB to 0dB (1dB steps)
Bass Center Frekvens: 60/80/100/200Hz (Justerbar)
Bass BandBredds justering (Q): 4 val (1 =wide, 4 =narrow)
Bass Nivå Control Range: +/-14dB at 100Hz
Diskant Center Frekvens: 10k/12.5k/15k/17.5kHz (Justerbar)
Diskant Nivå Control Range: +/-14dB at 10kHz
Högpassfilter: 80/120/160Hz (Justerbar)

hur rekomenderar du inställningarna där?

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

Drönirettab skrev:

pattilatti2 skrev:
okejj..måtten på lådan är..djup 240mm
bredd 900mm
höjd 390mm

portarna är ca 200mm o delar sej vid de mot vänster/höger in mot kanterna..?

Om materialtjockleken är 22mm så blir bruttovolymen ca 58 liter, med 19mm tjocklek så borde det bli ca 61 liter. Avstämningen borde vara runt 55 Hz med 58 liter brutto (ca 50 liter netto) och runt 53 Hz med 61 liter brutto (ca 58 liter netto).

Har räknat på att varje bas tar upp 2,5 liter, men det är en gissning. Hög avstämning iaf, det får jag fram. Får se vad TT-Avant skriver.

hmm..skulle tippa på att de är 19mm

jao..ska testa köra på 53/55hz..

de är ju dubbla 4"portar..som går in ca 20 cm..sen har dom en böj ..funderar varför..den sträcker sej nog in mot vän/hög sidokant..tar de ej bort effekt?
vette fan om inte de är enl dls ritning den är gjord..elr fr backes..
steget ger ju ut ca 900rms i 2ohm som jag har..
kör ja full effekt på cdn..så kan ja ändå nästan ha full gain på bas..så ljudet fram..blir lidande för de kan ja ju inte köra lika hårt..
så på lagom volym tex 45 av 80 på cdn..då spelar basen mkt o framsystemet hörs ju knappt..
har testa många varianter..så nu kör ja halv effekt på steget typ till basen o lite mer gain på framsystemet..men de blir inte bra...

Drönirettab
17 september 2008 · 21 761 Inlägg

pattilatti2 skrev:
de är ju dubbla 4"portar..som går in ca 20 cm..sen har dom en böj

Så du menar att rören är längre än 20cm ?

I så fall har jag utgått ifrån fel rörlängd och då stämmer inte mina uppgifter om hur lådans avstämning verkar vara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang