Frågor runt avstämmning

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

Drönirettab skrev:

pattilatti2 skrev:
de är ju dubbla 4"portar..som går in ca 20 cm..sen har dom en böj

Så du menar att rören är längre än 20cm ?

I så fall har jag utgått ifrån fel rörlängd och då stämmer inte mina uppgifter om hur lådans avstämning verkar vara.

ja rören går rakt in..2 sty 4" ca 20 cm..sen har dom en böj som går in mot kanten..
den vet ja inte hur lång den är..la dit handen men kände inte kanten..
så dom går väl in mot sido kanterna iaf..
va fan är det?? why?

ja kanske skulle byta rörena där till enbart raka me tratt på bägge sidorna?
fattar inte poängen av böjjen där?


som ett upp e ner vänt L är rören konstruerade..

Senast redigerat av pattilatti2 (17 september 2008)

TT-Avant
17 september 2008 · 6 851 Inlägg

Hmm..du säger att du kan dela basen nere vid 40hz..Känner du möjligen nån lukt av varm/bränd talspole då?
Gör du inte det så är din låda väldigt djupt avstämd. Spelar du under avstämning så luktar det kärlek ganska så fort..
Om du möjligen plocka bort en av dina basar så bör du kunna mäta hur långt rör du har.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

TT-Avant skrev:
Hmm..du säger att du kan dela basen nere vid 40hz..Känner du möjligen nån lukt av varm/bränd talspole då?
Gör du inte det så är din låda väldigt djupt avstämd. Spelar du under avstämning så luktar det kärlek ganska så fort..
Om du möjligen plocka bort en av dina basar så bör du kunna mäta hur långt rör du har.

ne de luktar inget:)
haha va fan..är detta..om rören skulle va tex total längd 40cm..då e ju avstämningen grymt långt nere..jo ja borde skruva lös en ..synd bara att de är 10-15 insex skruvar som är en mil långa..
hmm..

dock om jag dra på fett mkt me den avstämningen då bryter steget..funderar på de me..
har ju bra jord,bra batteri osv..
kan dom ha byggt lådan för o kunna spela typ förjävla hårt därför portarna är så långa totalt?elr me låg avstämning?

har du hört om sådana lådor som har dessa portar?

ziNNer
17 september 2008 · 9 Inlägg

Nog för att jag inte direkt är någon expert och har mest skummat genom tråden, men jag tycker ju att d bästa du kan göra är att koppla bort basen helt o hållet, ställ in ditt framsystem tills du är nöjd med det och att du får ut allt du vill ha ur det
Koppla sen in basen igen o stäm av den mot vad ditt framsystem spelar...

Personligen så skulle jag nog även ta o bygga om lådan och vända den mot cupén istället för att den ska spela i bagaget, hade själv en 91a Opel Kadett för ett tag sen o den gjorde jag som så på att jag stagade bak öppningen vid stolarna en liten bit o sen satte jag basarna så dom spelade mot ryggstöden och tätade runt om så att ingen ljud smög ut i bagaget, du vill ju ha in så mycket som möjligt i cupén o inte i bagaget tongue

In the Battle Between Good and Evil, Evil has More Fun!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

röret är totalt 20 in sen beroende hur man mäter längst inifrån elr fr kanten av delningen böjjen dvs..
20 cm till elr 39cm längstinifråndå går man ju in i de raka röret som kommer till fronten..

så antingen 40 cm..
elr 59 hur man mäter..

Senast redigerat av pattilatti2 (17 september 2008)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
17 september 2008 · 2 853 Inlägg

ziNNer skrev:
Nog för att jag inte direkt är någon expert och har mest skummat genom tråden, men jag tycker ju att d bästa du kan göra är att koppla bort basen helt o hållet, ställ in ditt framsystem tills du är nöjd med det och att du får ut allt du vill ha ur det
Koppla sen in basen igen o stäm av den mot vad ditt framsystem spelar...

Personligen så skulle jag nog även ta o bygga om lådan och vända den mot cupén istället för att den ska spela i bagaget, hade själv en 91a Opel Kadett för ett tag sen o den gjorde jag som så på att jag stagade bak öppningen vid stolarna en liten bit o sen satte jag basarna så dom spelade mot ryggstöden och tätade runt om så att ingen ljud smög ut i bagaget, du vill ju ha in så mycket som möjligt i cupén o inte i bagaget tongue

jo de har ja gjort flera ggr..me framsystemet..men de blir bättre nu när ja får den nya cdn,,så ja kan gör mer precisa inställningar..de me basarna ..är endast för att ja vill veta va avstämningen på denna lådan är..me dessa basar..

jag ska bygga om hela bagaget.så de blir nog så att jag gör din variant,,elr så har ja nog mkt power så de inte spelar någon roll om dom spelar inåt elr mot bagaget tongue

har kört me basarna så dom spelar inåt men tyckte inte de spela såå mkt bättre..de är ju snyggare o ha dom synliga:P

Sharky
18 september 2008 · 10 287 Inlägg

"Attacken" ligger mycket högre än så - 80/90 är ofta fortfarande grundton eller knappt första överton. Definitionsmässigt är attacken första delen av en vågfront och för alla instrument som inte genererar ren sinus så ligger första delen av vågfronten flera ordningar över grundtonen. (Även en ren sinus har faktiskt en attack när man slår an en ren sinussignal....)
Notera dock att detta förutsätter att man har ett balanserat system. Har man en subbas som spelar 20dB högre än vad framsystemet klarar så är definitionen lite meningslös.
Står man och EQ:ar en baskagge så hämtar man upp attacken upp mot kHz området.

Läs här tex:

http://homerecording.about.com/od/recor … ctkick.htm

"Equalizing
EQ will help bring out whatever characteristics you feel are lacking, and will also help create a sense of acoustic space for the bass guitar. Try boosting slightly around 75-80 Hz to add more to the low end resonance, pulling out a little between 200-400 Hz to help reduce unwanted boxiness, and adding a little between 5-7 Khz for extra punch."

Eller här:

http://www.saecollege.de/reference_mate … alance.htm

"The traditional EQ for a kick drum is to add some mids (say +4db) at around 3.5K to bring out the attack"

Det är denna "extra punch" som är attacken och den ligger mycket högre än vad man kan tro. Den "gut punch" man är ute efter från tex en baskagge är ligger då mellan typ 50-70 Hz beroende på stämning/storlek och är det som ger trycket men det är inte det som ger attacken.
Detta blir ganska uppenbart när man får stå endera och ratta ett PA eller sitta i en studio och plocka instrument för instrument. En baskagge som är skuren under 1 kHz är bara en luftförflyttare och helt död musikaliskt.

/Göran

P.S I andra länken så får man reda på vad grundtonen för en 22" baskagge ligger på. Fenom att den har en diameter på knappt 60 cm och genom att våghastigheten i luft är ca 340m/s så får man en grundton på ca 300Hz. Och runt där så dämpar man bort när man EQ:ar en baskagge för annars låter det låda.

TT-Avant skrev:
Vad har du för framsystem?
Alltså när du delar vid 80-90hz så är du ju inne i midbasområdet..klart du känner mera dunk där.
Det är ofta där som själva attaken ligger i musiken, vilket ska komma i framsystemet..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TT-Avant
18 september 2008 · 6 851 Inlägg

Sharky skrev:
"Attacken" ligger mycket högre än så - 80/90 är ofta fortfarande grundton eller knappt första överton. Definitionsmässigt är attacken första delen av en vågfront och för alla instrument som inte genererar ren sinus så ligger första delen av vågfronten flera ordningar över grundtonen. (Även en ren sinus har faktiskt en attack när man slår an en ren sinussignal....)
Notera dock att detta förutsätter att man har ett balanserat system. Har man en subbas som spelar 20dB högre än vad framsystemet klarar så är definitionen lite meningslös.
Står man och EQ:ar en baskagge så hämtar man upp attacken upp mot kHz området.

Läs här tex:

http://homerecording.about.com/od/recor … ctkick.htm

"Equalizing
EQ will help bring out whatever characteristics you feel are lacking, and will also help create a sense of acoustic space for the bass guitar. Try boosting slightly around 75-80 Hz to add more to the low end resonance, pulling out a little between 200-400 Hz to help reduce unwanted boxiness, and adding a little between 5-7 Khz for extra punch."

Eller här:

http://www.saecollege.de/reference_mate … alance.htm

"The traditional EQ for a kick drum is to add some mids (say +4db) at around 3.5K to bring out the attack"

Det är denna "extra punch" som är attacken och den ligger mycket högre än vad man kan tro. Den "gut punch" man är ute efter från tex en baskagge är ligger då mellan typ 50-70 Hz beroende på stämning/storlek och är det som ger trycket men det är inte det som ger attacken.
Detta blir ganska uppenbart när man får stå endera och ratta ett PA eller sitta i en studio och plocka instrument för instrument. En baskagge som är skuren under 1 kHz är bara en luftförflyttare och helt död musikaliskt.

/Göran

P.S I andra länken så får man reda på vad grundtonen för en 22" baskagge ligger på. Fenom att den har en diameter på knappt 60 cm och genom att våghastigheten i luft är ca 340m/s så får man en grundton på ca 300Hz. Och runt där så dämpar man bort när man EQ:ar en baskagge för annars låter det låda.

TT-Avant skrev:
Vad har du för framsystem?
Alltså när du delar vid 80-90hz så är du ju inne i midbasområdet..klart du känner mera dunk där.
Det är ofta där som själva attaken ligger i musiken, vilket ska komma i framsystemet..

Intressant, men det jag mest ville få fram va att om han delar basen högt, runt 80-90, så är han inne på midbasens område(enligt mej iaf. som delar midarna vid 50hz wink) och där har man ofta lite attack i basen. än nere vid 40-50hz.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sharky
18 september 2008 · 10 287 Inlägg

Jo visst börjar man gå in på det som ger riktningsinformation till örat. Och det vill vi ju undvika.

Här en en användbar pdf-bild över instrument, ljud och frekvensområden:

http://ka5cvh.com/sound/musicchart1.pdf

/Göran



TT-Avant skrev:
Intressant, men det jag mest ville få fram va att om han delar basen högt, runt 80-90, så är han inne på midbasens område(enligt mej iaf. som delar midarna vid 50hz wink) och där har man ofta lite attack i basen. än nere vid 40-50hz.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
18 september 2008 · 2 853 Inlägg

hehe:)
va får man för avstämning i lådan då me måtten ja skrivit,me rör lägnd av 40 elr 59 cm..

tack på förhand

TT-Avant
18 september 2008 · 6 851 Inlägg

Skulle väl gissa runt 35hz med den längden och om lådan ligger runt 50L..
Men det är väldigt svårt att veta avstämning på din låda då vi inte vet rörens längd, lådans volym eller portarnas storlek..Det vi skriver är endast vad man kan tro att det är.
Så räkna ut lådans volym, mät portarnas längd och diameter..Då är det lättare att säga vad för avstämning det är.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
18 september 2008 · 2 853 Inlägg

TT-Avant skrev:
Skulle väl gissa runt 35hz med den längden och om lådan ligger runt 50L..
Men det är väldigt svårt att veta avstämning på din låda då vi inte vet rörens längd, lådans volym eller portarnas storlek..Det vi skriver är endast vad man kan tro att det är.
Så räkna ut lådans volym, mät portarnas längd och diameter..Då är det lättare att säga vad för avstämning det är.

har ju skrivit måtten här i tråden

igen.. djup 240 mm
bredd 900 mm
höjd 390 mm
röret är 20 cm in o sedan ant 39 elr 20 cm hur man mäter åt höger dom går i en böj, så 40 cm totalt elr 59cm totalt dvs...per rör..
portarna är 4" och är 2sty

nå mer info?

TT-Avant
18 september 2008 · 6 851 Inlägg

Ja men vadå runt 40 eller 59cm..Det är ju ganska stor skillnad och pratar man om avstämning så är det många Hz..
Du år ju mäta i mitten av röret för att få hur långt det är, inte på ovan eller undersidan.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
18 september 2008 · 21 761 Inlägg

Om han menar 40cm i "innermått" och 59cm i "yttermått" på röret, då borde "mittenmåttet" bli ca 49,5cm om jag inte tänker helt fel. Runt 50cm lång effektiv längd alltså.

Med 61 liter bruttovolym så blir det kvar ca 47 liter netto inklusive basar och rör. Avstämningen bör hamna på strax över 40 Hz, kanske 41-42 Hz.

TT-Avant
18 september 2008 · 6 851 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om han menar 40cm i "innermått" och 59cm i "yttermått" på röret, då borde "mittenmåttet" bli ca 49,5cm om jag inte tänker helt fel. Runt 50cm lång effektiv längd alltså.

Med 61 liter bruttovolym så blir det kvar ca 47 liter netto inklusive basar och rör. Avstämningen bör hamna på strax över 40 Hz, kanske 41-42 Hz.

ahaa..nu förstår jag hur han menar..
Men ja, då bör det bli runt 41hz..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
18 september 2008 · 2 853 Inlägg

TT-Avant skrev:

Drönirettab skrev:
Om han menar 40cm i "innermått" och 59cm i "yttermått" på röret, då borde "mittenmåttet" bli ca 49,5cm om jag inte tänker helt fel. Runt 50cm lång effektiv längd alltså.

Med 61 liter bruttovolym så blir det kvar ca 47 liter netto inklusive basar och rör. Avstämningen bör hamna på strax över 40 Hz, kanske 41-42 Hz.

ahaa..nu förstår jag hur han menar..
Men ja, då bör det bli runt 41hz..

den totala längden är ant 40cm på röret elr 59cm..

röret in det är 20 cm..raktfram..sen från böjen mitt i den är det 39cm till de rörets slut..
men om man kör 20 rakt fram..t där röret är kapat..sen tar vid där då äre ca 19-20  till..

om de är ca 40 elr 59 cm..
har kört nu på ca 40hz..men upplever basen mkt bättre när jag öppnar bildörren än när den är stängd..
nästan inge bas om bilen är heltstängd..utan för bilen dvs..
ja vill ju ha tryck så man känner de utan för..me stängda dörrar me..ja de va ju ett mörker detta..
visst är de bra me bas om ja sitter i bilen ..men utan för känns de inte på samma vis..endast om ja öppnar dörren dvs..

om ja skulle göra om portarna där..
va rekomenderar ni då?

Senast redigerat av pattilatti2 (18 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang