2499
Sök

Stött på polisen (hävdar att ja måste bygga om bilen)

Japs :)
775 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Sokrates skrev:
Westberg skrev:
ögonlock är lagligt om det inte ligger ivägen för ljusbildeno det gör det inte på min,

nej precis polisen borde jaga rånare, våldtäktsmän o fyllechaufförer istället

Nej, ögonlock är inte lagligt oavsett om de påverkar ljusbild eller ej,,

/Tommy. (Besiktningsingenjör)

okej då men de bryr sig inte om det iaf, inte de häromkring

655 Inlägg
22 september 2008
tycker desamma, vrf ska de inte va lagligt, om de ändå inte försämrar ljustet, men men va vet ja, de kanske inte är lagligt..

KHRacing
22 september 2008
Sokrates skrev:
KHRacing skrev:
många fel & många rätta svar i denna tråden.

fr.o.m 2006 så är det fritt ang fälgar & däcksstorlekar, så länge som man som förare garanterar att hastighetsmätaren stämmer.

Regbesiktning på avgassystemet är jag rätt säker på att det inte finns något som heter alls.

Fritt och fritt - Du får inte öka/minska hjulets omkrets med mer än 5%, Du får inte ändra spårvidden.
Fälg och däck måste klara hastighet och belastnings värden som orginal har.
På helfordonsgodkänd bil får du bara välja på de storlekar som finns angivet i regbeviset.

Avgas, nej inte regbes, men ombes med bullermätning.

/Tommy.

men det står det ju inte i texten :-)

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

MIn tolkning av detta är att - justerar man hastighetsmätaren till att den stämmer -
så får man ha "vad som helst" monterat.
Senast redigerat av KHRacing (22 september 2008)

3 295 Inlägg
22 september 2008
Rallyhalle skrev:
Sokrates skrev:
Din bil är Helfordonsgodkänd.
Det betyder precis som poliserna sa till dig.
Du får inte ändra någonting överhuvudtaget på bilen.
Då faller alla intyg som Volvo lämnat på bilen.
En besiktning intygar inget om att bilen är laglig.
Nästa gång du blir stoppad av polisen blir det böter och ombesiktning igen.
Gäller alla bilar tillverkad efter -95.

/Tommy.

Nej det gäller Inte alla bilar, men en stor del av dom. Volvo 850 är nämligen inte helfordonsgodkänd, så den får man gör sådana ändringar om man vill.

om jag inte missminner mig så har "Sokrates" rätt i den frågan då jag har ett svagt minne av att han är "Besiktningstekniker" enligt texten under hans avatar som han hade förut, rätta mig om jag har fel. Volvo började med helbilsgodkännande 1996 Btw.. det gäller för övrigt dom flesta bilar, även min -97:a tyvärr.. roll

edit: snacka om att jag är ute och cyklar, glömde läsa resten av alla inlägg.- wink
Senast redigerat av Slave_joe (22 september 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
22 september 2008
KHRacing skrev:
Sokrates skrev:
KHRacing skrev:
många fel & många rätta svar i denna tråden.

fr.o.m 2006 så är det fritt ang fälgar & däcksstorlekar, så länge som man som förare garanterar att hastighetsmätaren stämmer.

Regbesiktning på avgassystemet är jag rätt säker på att det inte finns något som heter alls.

Fritt och fritt - Du får inte öka/minska hjulets omkrets med mer än 5%, Du får inte ändra spårvidden.
Fälg och däck måste klara hastighet och belastnings värden som orginal har.
På helfordonsgodkänd bil får du bara välja på de storlekar som finns angivet i regbeviset.

Avgas, nej inte regbes, men ombes med bullermätning.

/Tommy.

men det står det ju inte i texten :-)

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

MIn tolkning av detta är att - justerar man hastighetsmätaren till att den stämmer -
så får man ha "vad som helst" monterat.

Tolka kan man göra som man vill, läs det första stycket du klistrade in,,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

-:Player in the street:-
234 Inlägg
22 september 2008
Westberg skrev:
ögonlock är lagligt om det inte ligger ivägen för ljusbildeno det gör det inte på min,

nej precis polisen borde jaga rånare, våldtäktsmän o fyllechaufförer istället

du var inte ensam o bli tagen av dom....de tog mej med så ja åkte på reg besiktning o 1000 i böter...

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

Avstängd
210 Inlägg
22 september 2008
bla bla bla att ni bara orkar...

läs alla inlägg innan ni bara tjötar iväg..... allla skriver ju samma sak nåra för å nåra emot.....

ögonlock är ej lagligt MEN bilprovningen kan inte slå ner på dom för de finns inte med på deras lista om vad de  ska kolla på

samma som aibag lampan får lysa på bes för de ska inte kolla den....

toning i framrutan är lagligt så längen det får plats ett a4 papper mellan ratten å toningskanten

tänk om polisen kunde hålla sig till det dom ska....vad lycklig jag vore då...

förresten ang volvo så är det 97:er som helbilsgodkännandet gäller

man kan bygga om en 850 96:a från aut till manuell

men inte 97:erna för då går de alldrig mer genom bes förrens man byter tillbax

tack för mig

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

74 Inlägg
22 september 2008
Westberg skrev:
Igår så va det en jävla massa poliser i lilla staden, 3 bilar o en civilmc, det stod på en raka o kollade hastighetet o ja åkte förbi o höll 50 men ändå kom mc,n efter. han stanna mig o klaga på skylten som låg i rutan o inte satt fram.
vi åkte till de andra poliserna o där va det helt plötsligt fel på avgaset, sportluftfiltret,speglarna,ögonlocken, däcken i stort sett hela bilen.
vi diskuterade länge o han sa att enligt lag fick man inte sätta på ngt annat är original delar o delar som är anpassade till den modellen, så an ville ju ge mig böter på en 10 000 men det slutade efter mkt tjat med 1500 för skylten o regbesiktning för avgaset  mad
ja va tydligen tvungen o sätta tillbaka original för man fick inte ha det så som ja har?

Någon som vet var man ska vända sig, polisen måste ju antingen ha fel eller vara ena jävla paragraffryttare

Min bror hade en riktigt stylad calibra för ett litet tag sen och tyckte att skylten var för ful för att hänga på kjolen så han slängde upp den i rutan... han fastnade i en kontroll med en kvinlig polis som sa att han inte fick ha skylten där för den inte var tillräckligt synlig för ögat så han frågade vänligt och snällt om han fick slippa böterna och köra raka vägen hem och montera dit den.. polisen som stod där gick med på de han sa och så körde han hemmåt. kort där efter så mötte han en rullande polis som stoppade honom direkt för samma grej. han berättade hela historien för polisen men dom vägrade lyssna.. han erbjöd sig till och med att ringa upp och försöka få tag i den kvinliga polisen som stoppat honom tidigare men blev nekad till det.. dom gav honom böter på 1500kr och eftersom han hade stor respekt för polisen så skrev han på med "svansen mellan benen"... hur skulla han veta att de gick att överklaga utan att dom givit honom information om det... det är ju inte så att alla måste vara paragrafryttare... utan lagboken i handen så är det ganska svårt att hålla reda på allt... tråkigt att sånt ska hända men i dagens läge så är det skillnad på polis och polis....hmm

det här med typgodkännande fick mig att fundera över min bil.. lär kolla:P men har inte tid nu!big_smile
Senast redigerat av zKr0wL (22 september 2008)

««کtعfaи!uک»» Powعr!

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
22 september 2008
Koop skrev:
Enchzzz skrev:
Borde inte polisen ha viktigare saker att göra än att gnälla på någon ljuddämpare?

Jag kan inte hålla med mer, poliskåren borde se över sina prioriteringar, åka och jaga lite riktiga brottslingar istället för att stoppa ronny 18 som har monterat sportsystem på sin bil.
En sak jag har funderat på, saknar poliserna idag utbildning för att göra annat än detta? De trafikpoliser jag har träffat på den senaste tiden verkar dessutom inte ha gått tillräckligt mycket körtekniska kurser, då de har visat att de inte har förståelse för hur bilar beter sig i olika situationer.

Nu blev det mycket offtopic, men ändå.

PS. Sokrates, jobbar du på sbp och hatar allt som inte är amerikanskt gjutjärn? DS.

Problemet är ju att det ibland helt enkelt är så att "Ronny/Sonny/Konny" även har annat fuffens för sig än att bara modifiera bilar...

Att hacka på vad polisen (med alla dess avdelningar/områden) gör i samma veva som man blivit "tagen" och får "göra om - göra rätt" är standardkommentar om något. För det kan ju helt enkelt inte vara så att man får stå sitt kast när man gett sig in i "leken".

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

775 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
just nu har det gått upp ett snäpp så det är på högre makter än va vi rår på men vi har iaf gjort så att det hänt ngt,

kan ju bara säga att snart kmr man inte kunna köra bil för de har nya regler på gång. tex att bur kmr bli HELT förbjudet.

Racer
233 Inlägg
23 september 2008
Westberg skrev:
just nu har det gått upp ett snäpp så det är på högre makter än va vi rår på men vi har iaf gjort så att det hänt ngt,

kan ju bara säga att snart kmr man inte kunna köra bil för de har nya regler på gång. tex att bur kmr bli HELT förbjudet.

Kommer bur att bli helt förbjudet? vad kommer det sig o till vilken nytta kommer den lagen göra? är det inte bra att folk sätter in bur i sina bilar?

10 287 Inlägg
23 september 2008

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

775 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
flash_turbo skrev:
Westberg skrev:

Kommer bur att bli helt förbjudet? vad kommer det sig o till vilken nytta kommer den lagen göra? är det inte bra att folk sätter in bur i sina bilar?

de som bestämmer skiter nog i va som är bra o va vi tycker

557 Inlägg
23 september 2008
Jag har åkt dit ett antal gånger med min 850 av olika anledningar. Tex vingen. nummerskylt, lysen, neon, blinkers mm... Har väl fått ihop en 5 st ombesiktningslappar typ.. '

Men det som är jobbigt med allt är att även att man besiktar bilen med allt på och den går igenom.
Sen åker man ut på stan och polisen tar en och dom tycker att vissa saker är fel så åker man dit iallafall.
Dom säger att det är bedömnings sak. Så det hjälper inte att man har besiktat bilen för man har ju inga bevis på att den såg ut exakt så när man besikta den..

25 Inlägg
23 september 2008
evilaudio skrev:
sen om ja inte har helt fel så efter 1a mars i år kom de en ny lag/regel va gäller avgasbuller å me de innebar de att en bil får inte låta mer än va den gör/gjorde orginal.. sen e de ju upp till besiktningsmannen att bedömma de..

VA?! min kusin har en 855R som man typ blir döv av att sitta i och jag skojar inte han skulle hämta mej på tågstationen och det lät som... jag vet inte vad... men högt var det iaf... Betyder detta att hans bil är olaglig?
Detta har han utöver orginal:
Öppet Sportluftfilter med avskärmning...
3'' Avgas system från turbon
typ 270 häst kan man väl räkna med...
EDIT: Det är en 855R... Var upprörd så jag glömde skriva den femman.
Senast redigerat av Veinx (23 september 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
23 september 2008
Koop skrev:
Enchzzz skrev:
Borde inte polisen ha viktigare saker att göra än att gnälla på någon ljuddämpare?

Jag kan inte hålla med mer, poliskåren borde se över sina prioriteringar, åka och jaga lite riktiga brottslingar istället för att stoppa ronny 18 som har monterat sportsystem på sin bil.
En sak jag har funderat på, saknar poliserna idag utbildning för att göra annat än detta? De trafikpoliser jag har träffat på den senaste tiden verkar dessutom inte ha gått tillräckligt mycket körtekniska kurser, då de har visat att de inte har förståelse för hur bilar beter sig i olika situationer.

Nu blev det mycket offtopic, men ändå.

PS. Sokrates, jobbar du på sbp och hatar allt som inte är amerikanskt gjutjärn? DS.

>>Koop Öhh, nej det gör jag inte.
Men jag stör mig på nötter som inte kan acceptera lagar och förordningar, som sedan skriker halsen av sig när de får böter etc.
Dessutom stör jag mig på de som tror sig veta vilka regler som gäller, trots att de pratar i nattmössan.

Nothing beats Cubic inches. /Tommy cool

neckwomen_88
23 september 2008
gör en sidostöt/OT och frågar vad "effektnorm" innebär? sök uppgifter om annat fordon - där står bla effektnorm, vart ser man vad vad betyder? 

för övrigt står det obehagligt mycket om bilarna hos vv.se numera!

Eliminator
1 441 Inlägg
23 september 2008
>>neckwomen, Hej, snygg bil.

Jo effektnorm är bara på vilket sätt man uppmätt effekten Hk/Kw på motorn.
Finns lite olika SAE, DIN mfl. Det är inget som är särskilt intressant för gemene man.

/Tommy.

775 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
ja har inget o säga längre, ja måste bygga om min bil för o köra med den annars ska de ge mig ännu mer böter säger de.

alltså hur fan ska ja göra? gör de fel o utnyttjar att ja bara är 18år o inte vet så mkt eller? måste väl finnas ngt kryphål?

Någon som kan hjälpa mig, känns väldigt jobbigt om ja måste bygga om bilen till original för o köra med den sad

27 Inlägg
12 september 2013
Bara kör jag själv ser en  polis per halvår så risken att åka fast är väldigt liten om dom skulle ens bry sig

Sök