7679
Sök

Lite tips om hur man kan få in basen o inte ut i bagaget där man inte vill ha den

1 253 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#1
Jag har då en Saab 9000 CD -91, Har byggt en egen låda till min MGR F serie 12" Bas som drivs av ett BM 600W steg, ger väl kanske 100 w rms bryggat max tror jag, ej säker på speccen på det. Vet inte hur många liter lådan är på så här på rak arm men kanske en 45 -50 liter sluten. har ställt den mot ryggstödet så baskonen spelar ut genom skidluckan men lådan står ju inte kvar i snäva svängar o så:)

Men iaf hur kan jag fästa den o hur kan jag göra så att jag får in all bas i bilen o inte 2 tredjedelar ut i bagaget där ingen ändå ligger o lyssnar hmm jo min kusin då en gång men aldrig mer hehe, tokstollen själv. Men lite tips o kanske någon bild hur man kan på ett billigt sätt kan få det tätt mellan basen o skidluckan så inget bas flås går förlorat.big_smile

Lev livet nu innan det är för sent

21 761 Inlägg
25 september 2008
#2
Enklaste sättet att få tätt mot ryggstödet är att göra en ram runt baffeln och se till att den tätar ordentligt mot, men se till att baskonen inte kan ta i ryggstödet på något vis.

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
25 september 2008
#3
kardborrband (stavning) bettar rätt bra enot klädslen i bagaget! sitter ju unte fast helt men kasar ju inte runt i kurvor

21 761 Inlägg
25 september 2008
#4
Fast om man vill ha tätt så är det skruvar in i ryggstödet som gäller, det måste sitta stabilt. smile

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
25 september 2008
#5
Till att börja med, Vänd på lådan så basen spelar bakåt. Det blir en stor skillnad då. Sen kan man ta och snygga till 2 st vinkeljärn modell lite mindre och skruva fast i lådan och golvet. ja du fattar säkerligen. MEN! till att börja med, vänd på lådan så basen pumpar bakåt. wink

Ont om hästkrafter är det gott om.

Trucker
1 220 Inlägg
25 september 2008
#6
vet att ja ha frågat förut men jag har en enkel gas 10" grå bas i låda så den ä väl ett par år och ett mb steg på 600 watt. Ska jag ställa den me basen utåt el innåt vill ju ha så mycke bastryck som möjligt  för just nu spelar dörrhögtalarna grymt mycke bättre trots att dom är orginal

Vissa är bara bättre än andra!

1 253 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#7
Sqweebz skrev:
Till att börja med, Vänd på lådan så basen spelar bakåt. Det blir en stor skillnad då. Sen kan man ta och snygga till 2 st vinkeljärn modell lite mindre och skruva fast i lådan och golvet. ja du fattar säkerligen. MEN! till att börja med, vänd på lådan så basen pumpar bakåt. wink

Jasså okej, men får jag själv någon bas in i kupèn då?

Lev livet nu innan det är för sent

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
25 september 2008
#8
opeldrifter skrev:
Sqweebz skrev:
Till att börja med, Vänd på lådan så basen spelar bakåt. Det blir en stor skillnad då. Sen kan man ta och snygga till 2 st vinkeljärn modell lite mindre och skruva fast i lådan och golvet. ja du fattar säkerligen. MEN! till att börja med, vänd på lådan så basen pumpar bakåt. wink

Jasså okej, men får jag själv någon bas in i kupèn då?

Klart du får, du kan ju bara pröva med att spela först som du har det nu, sen vända på steken och jämföra. Tänkte som dig med första basen jag med när en polare sa att jag skulle vända på den, oj vilken skillnad. Du vet, det är i LÅDAN som basen pumpar och låter. Det blir ju inte mer ljud in i kupén bara för att du riktar den ditåt. smile Jag lovar dig att det kommer att bli bättre.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
25 september 2008
#9
teamvolvoracing skrev:
vet att ja ha frågat förut men jag har en enkel gas 10" grå bas i låda så den ä väl ett par år och ett mb steg på 600 watt. Ska jag ställa den me basen utåt el innåt vill ju ha så mycke bastryck som möjligt  för just nu spelar dörrhögtalarna grymt mycke bättre trots att dom är orginal

Vänd basen Bakåt.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Random Hero
4 047 Inlägg
25 september 2008
#10
Sqweebz skrev:
teamvolvoracing skrev:
vet att ja ha frågat förut men jag har en enkel gas 10" grå bas i låda så den ä väl ett par år och ett mb steg på 600 watt. Ska jag ställa den me basen utåt el innåt vill ju ha så mycke bastryck som möjligt  för just nu spelar dörrhögtalarna grymt mycke bättre trots att dom är orginal

Vänd basen Bakåt.

ja säger inte att du har fel n, men de är nog inte så lätt, vänder du basen ska du väl ändå fasvända polerna ? o en billig bas som den ger väl inte världens tryck när man vänder på den, den är ju i den lådan åt just det hållet av en anledning, hade de vart bättre med basen åt "fel" håll hade dom ju byggt den så ?

Dog food lid. Backwards

1 253 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#11
Sqweebz skrev:
teamvolvoracing skrev:
vet att ja ha frågat förut men jag har en enkel gas 10" grå bas i låda så den ä väl ett par år och ett mb steg på 600 watt. Ska jag ställa den me basen utåt el innåt vill ju ha så mycke bastryck som möjligt  för just nu spelar dörrhögtalarna grymt mycke bättre trots att dom är orginal

Vänd basen Bakåt.

Tack you are the man:cool:

Lev livet nu innan det är för sent

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
26 september 2008
#12
DusanMandick skrev:
Sqweebz skrev:
teamvolvoracing skrev:
vet att ja ha frågat förut men jag har en enkel gas 10" grå bas i låda så den ä väl ett par år och ett mb steg på 600 watt. Ska jag ställa den me basen utåt el innåt vill ju ha så mycke bastryck som möjligt  för just nu spelar dörrhögtalarna grymt mycke bättre trots att dom är orginal

Vänd basen Bakåt.

ja säger inte att du har fel n, men de är nog inte så lätt, vänder du basen ska du väl ändå fasvända polerna ? o en billig bas som den ger väl inte världens tryck när man vänder på den, den är ju i den lådan åt just det hållet av en anledning, hade de vart bättre med basen åt "fel" håll hade dom ju byggt den så ?

Ursäkta mig, men nu har du missuppfattat mig. Och jag uttrycker mig såhär då:

Vänd baslådan så att när du öppnar skuffluckan så ser du basen. Eller ska jag behöva rita en bild alt ta ett kort? big_smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

* Klåpare
1 718 Inlägg
26 september 2008
#13
När jag började pilla med ljud för några år sedan så fick jag lära mig ett par tumregler.
Sedan --> Basarna inåt
Kombi --> Basarna utåt
Fick även förklarat för mig att man skulle eftersträva att alla högtalare slog i riktning mot kupén, alltså fasvändning om basarna var utåt.
Finns det någon förklaring till varför, eller är det bara rappakalja? Fasvändning och/eller lådvändning har gett mig spridda resultat, ibland bättre och ibland sämre, oavsett kaross. Så nu provar jag mig alltid fram till det bästa resultatet. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Avstängd
1 557 Inlägg
26 september 2008
#14
får väldigt lite bas i en sedan om du spelar bakåt... Spec om lådan tar upp större delen av ryggstödet..   Sedan skall bas spela uppåt (om hål finnes) eller framåt.. Om inget hål finnes byt bil big_smile eller såga...

Seadn har du bara bankat i hop en låda? Kanske blir bättre i så fall om du räknar på en efter just din bil typ.. Prova spela med typ öppna dörrar eller öppen bak lucka eller både och skulle det låta bättre eller mer i bilen då så är lådan troligtvis fel räknad..
Senast redigerat av MrKerm (26 september 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

400 Inlägg
26 september 2008
#15
Saab 9000 är combi coupé -->> Vänd basen bakåt så Borde de spela bättre. 9000 är ganska tacksamma
att bygga bas i smile
Senast redigerat av CroZZeN (26 september 2008)

Ride Like You´ve Never Been Hurt

6 851 Inlägg
26 september 2008
#16
Ja då man har testat lite i en 9000 så är det följande:
Har man lite effekt som trådskaparen har, funkar det bäst att göra som Drönirettab säger.
Har man lite mera effekt och konarea så bör man vända dem bakåt, om man vill spela högt ljudmässigt.
Vänder man dem bakåt bör man även skruva bort bakre högtalare i hatthyllan.
Vill man ha en så korekt bas hifi mässigt man kan så är det bandpass.


1 253 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#17
Hehe okej ja skilda åsikter som vanligt, men vilket är bäst nu då kan vi komma fram till det?smile

Lev livet nu innan det är för sent

6 851 Inlägg
26 september 2008
#18
opeldrifter skrev:
Hehe okej ja skilda åsikter som vanligt, men vilket är bäst nu då kan vi komma fram till det?smile

Går inte svara på vilket som är bäst för enskilda personen. Men ovanför har du svar vad som funkade "bäst" i min 9000 CD.


Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
26 september 2008
#19
Jag har haft en saab 9000 -88 såndäringa Kombicupe, alltså man kan kryna ner i skuffen från baksätet. Jag hade den i många månader, innan den skrotades, och den prövade jag allt med. Det slutade med att jag hade basen bakåtvänd. Det var dock ingen portat låda eller så, men blev bäst att ha så. Lika så i min gamla Volvo 440, det är också en kombi kupé, och corollan jag hade med. Så nog har jag prövat allt. BMWn jag hade ville ocksp ha basen bakåtvänd, Volvo 740 sedan, bakåt. Nu i min kombi blir det också bakåt såklart. big_smile Audi 100 sedan -90, bakåt.

Den enda bilen jag inte har basarna bakåt är i min Scania lastbil, där sitter dom monterade i taket och spelar neråt så att säga. tongue

Men som många säger, portarna ska helst gå upp i hatthyllan, men har man en såndär kombi kupé så behövs ju inte det eftersom skuffen inte är spec sluten/tät då.

Pröva dig fram ska du se att det kommer bli bra i slutändan. Det är ingen lätt match att få till det ljud man vill ha, och när man äntligen har fått det så spelar man ett tag och plötsligt så vill man ha mer. Mycket vill ha mer vettu!

Lycka till

Ont om hästkrafter är det gott om.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 september 2008
#20
Ni har rätt i att man kan vända basarna bakåt med gott resultat i en kombikupé/kombi....

Men det funkar (enligt min åsikt och många med mig) mindre bra i en sedan.
Visst man kan f mer djupbas och mer dunk.....men basen blir oftast mindre korrekt.

Mitt tip är att ha basarna framåt och se till att det är tätt mellan frontbaffeln och ryggstödet så att ingen luft smiter runt bakom lådan.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök