7500
Sök

Köpa nya däck..........dubbade el. odubbade?

Svetsare
3 150 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Måste köpa nya däck då dom gamla är jävulskt slitna + att det sitter en stor spik i vänster bakhjul ^^

Ska jag köpa dubbade eller odubbade vinterdäck?  Ska alltså köpas snart och inte typ i sommar utan nu i tidig vintertid.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

5 089 Inlägg
1 oktober 2008
kör du bara runt i stan där det plogas och grusas snabbt så behöver du inga dubbar... men dubbdäck är ju alltid bättre när det gäller säkerheten.

\Lindgren

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
1 oktober 2008
Beror ju lite på hur du kör.
Dubbat kan va bra att ha om man kör i stan eller på mindre vägar utanför stan.
Odubbat duger bra om man kör mycket saltade större vägar.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 oktober 2008
ha ha samma fråga varje år:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 oktober 2008
Jag köpte nya dubb förra året. Det ångrade jag faktiskt bittert. Men man vet aldrig efter det här året.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
1 oktober 2008
skyssta friktions däck funkar minnst lika bra som vanliga dubbade!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

1 079 Inlägg
1 oktober 2008
Nichlas_H skrev:
skyssta friktions däck funkar minnst lika bra som vanliga dubbade!

Nej, inte absoulut inte på is.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
1 oktober 2008
Kör själv Alltid med dubbdäck vintertid. Visst, den svenska vintern verkar vara påväg bort men aldrig att jag byter bort Dubb emot Odubbat. Visst, bor i mellersta sverige. Annat för dom som bor söderöver antar jag. Nya vinterdäck brukar få köpas varje år iaf. wink

Ont om hästkrafter är det gott om.

1 814 Inlägg
1 oktober 2008
Jag föredrar dubbat framför odubbat, men det beror på hur det plogas och saltas där du kör.

Svetsare
3 150 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Ja....det är ju inte så mycket snö här utanför stan men det kan ju vara halt ändå.   Brukar vara ganska kallt nu om morgnarna.

Ni som föredrar dubbat framför odubbat.....vad är era argument?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Trätekniker
387 Inlägg
1 oktober 2008
Hoppas sverige kan göra ett smart drag och förbjuda dubb, har bara haft dubbfria och jag lever.
Kör man med hjärnan så behöver du inte dubb på isiga gator/vägar heller.
+ Att vägarna kan hålla mer än 5 år.

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Hojmek
748 Inlägg
1 oktober 2008
oleg skrev:
Hoppas sverige kan göra ett smart drag och förbjuda dubb, har bara haft dubbfria och jag lever.

Lätt att säga när du bor där nere. Uppåt i sverige BEHÖVER man absolut dubb, har åkt friktionsdäck en vinter aldrig mer!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 oktober 2008
Karlskrona får väl inte så jävla mycket snö? jag hade nog kört på odubbade för komfortens skull men kan ju var kul att komma upp för backar också med fwd om det blir is

Bmw osv..

4 001 Inlägg
1 oktober 2008
oleg skrev:

du ska vara glad att det finns sådana som kör med dubbat, dom ruggar upp ytan så att DU kan få grepp.

Dubbat är bättre på ishalka men på snö så går det lika bra med odubbat, som flera andra skrivit, vad kör du på för vägar?
Ifall du bara kör infartsleden mellan Lyckeby & centrum så behöver du inte dubb men ifall du kör upp i Rödeby/kättilsmåla skogarna så är det bättre med dubb.

Nu vet vi ju iofs inte hur denna vintern ska bli, förra vintern var ju helt onödigt med vinterdäck men 2003 så hade vi ju snö dec-april.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Trätekniker
387 Inlägg
1 oktober 2008
Där man absolut behöver dubbar går det fint med dubbfritt.
Det är bara envetna folk som ska köra som skyltarna visar hur vägen än ser ut.

Trätekniker
387 Inlägg
1 oktober 2008
kolvas skrev:
oleg skrev:

du ska vara glad att det finns sådana som kör med dubbat, dom ruggar upp ytan så att DU kan få grepp.

Dubbat är bättre på ishalka men på snö så går det lika bra med odubbat, som flera andra skrivit, vad kör du på för vägar?
Ifall du bara kör infartsleden mellan Lyckeby & centrum så behöver du inte dubb men ifall du kör upp i Rödeby/kättilsmåla skogarna så är det bättre med dubb.

Nu vet vi ju iofs inte hur denna vintern ska bli, förra vintern var ju helt onödigt med vinterdäck men 2003 så hade vi ju snö dec-april.

Jag kör över allt med min bil från saltade M-vägar till djupaste skogarna där det är 2dm oplogar och det går fint!
har aldrig fastnat/kört av eller kört på någon. kör drygt 4000mil årligen

4 001 Inlägg
1 oktober 2008
oleg skrev:
kolvas skrev:
oleg skrev:

Jag kör över allt med min bil från saltade M-vägar till djupaste skogarna där det är 2dm oplogar och det går fint!
har aldrig fastnat/kört av eller kört på någon. kör drygt 4000mil årligen

det gör du säkert men jag är 100% säker på att t.ex vid en korsning där många bromsar in och gasar iväg så poleras snö/is och där är ett dubbat däck bättre.

Men man ska köpa däck efter vad man kör på för vägar, där jag jobbade innan så körde jag mindre vägar som aldrig saltades till & från jobbet så så var det dubbat som gällde men nu när jag i stort sett bara kör motorväg så är det odubbat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 oktober 2008
För min del funkar inte dubbade däck så bra, pga att så fort man gasar lite hårt (händer lätt wink ) så lär det spruta dubbar...

Sen när man bor i Skåne, så är det knappt så att det blir vinter längre, grannen har börjat sätta upp en jädrans massa vinodlingar på sin åkerkant. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Trätekniker
387 Inlägg
1 oktober 2008
Ett tips till staten: om man förbjuder dubb så sparar man på vägarna rejält och då kan man lägga pengerna på att ploga och salta vägarna!

Sök