MattiasH skrev:
klangen_shaft skrev:
Jo visst är det hyffsat vanligt med volvoprylar, det förnekar jag inte.. Är kanske det eviga tjatet från opel folket om c20xe mm som gör att man tycker man hör det hela tiden..
Men en liten titt på opelforumet och det vimlar av kadetter med trimmade 2,2:or och 16v motorer.
Är inte 200 prylar ganska dåligt val?? Är väl kanske inte kända som dom mest tåligaste motorerna, men det är ju bara min mening... (innebär ganska mycket mer jobb dessutom)
en anledning till att C20XE är omtyckt är ju för att det är bästa motorn opel har byggt.
Relativt billig att få tag i, går att plocka bra med effekt för en inte allt för stor summa så länge det inte handlar om herrejässes-effekter, då spelar det nästan ingen roll vilken motor man utgår från.
Annars kan du ju sattsa på en 24v sexa från omega 3000.
Men vill du promt ha något annat än opel och volvo så varför inte en supra eller skyline motor.
Eller nån v6/v8 med dubbelturbo?
de med en V6:a låter som musik i mina öron

hade vart nåt riktig udda

men men de e alltid smaken e som baken

men jag hade nog tagit en C20Ne å smokkat på med en R28 låda å en bakaxel eller en diff från en manta b (lammeldiff i dom

) sen hade jag skrämmt upp motorn ordentligt med en turbo

krävs inte så mkt för de heller för att kommer upp i hästarna

... riktig billig i underhåll e den motorn med, och inte alls trött... köpte min motor för 500:- på skroten

... sen om man e rädd om toppapackningen så ta man den från en nyare 2.0L turbo... dom från efter 2000 tror jag de va de, dom tåler tydligen duktig med stryk

slutsatsen: C20Ne turbomoddat + R28 låda + Manta B bakaxel/diff = Tålig, billig, idiotsäker och rolig drivlina de

Men om du e lite lat så ta du ba en Lotus Omega drivlina så ha du mer än dina önskade 300hk

hehe