3972
Sök

Fartkameror.

DFFL
9 020 Inlägg
5 oktober 2008
998cc skrev:
FireTraXX skrev:
Knobi skrev:
Okej , Men det är ju fortfarande en konsitg sak att göra. Men säg att den som kör om kör så pass fort att han missas på "målfotot" vad händer då ?

Då får han köra bra jävla fort.
Det krävdes iallafall en raketbil för att Mythbusters skulle lyckas.

nä det behövs ingen raketbil, redan vid 340 missar kameran har jag sett i något test

Ja, mina chanser att köra ifrån blixten är borta i vilket fall som helst. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Mästare
2 947 Inlägg
5 oktober 2008
är det inte 265km/h eller är det en myt?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

89 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
300 räknar man med att man måste köra i på de svenska om man ens skall kunna ha någon chans. Iam safe smile

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
6 oktober 2008
Minister skrev:
Smajly skrev:
Minister skrev:
Jag har länge funderat på huruvida fartkameror triggas om man kör i fel körfält, men alldeles nyss fick jag reda på det. Jag blev rejält omkörd av en skåpbil som satsade på tidigare nämnda metod förbi två stycken fartkameror, varav åtminstone en är aktiv. Jag passade på att filma honom när han for förbi den andra kameran (den jag vet är aktiv) i cirka 150 km/h. Det filmades dock med mobilkamera, så det är inte mycket att se.

Blixtra nån av kamerorna då?

Fasen, det glömde jag att nämna, hela poängen med mitt inlägg tongue

Nej, ingen av kamerorna blixtrade.

Då var ingen av kamerorna aktiva. Det blixtrar ALLTID när de tar kort.
Är det så svårt att läsa FAQn på VV hemsida?

963 Inlägg
6 oktober 2008
KimVsWorld skrev:

Läs tidigare inlägg i denna tråd. Mythbusters har testat och spräckt den, och många andra myter om hur man klarar sig från kamerorna.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
6 oktober 2008
hmm, kan ja kanske passa på o ställa en fråga.. Om jag tex kör från en kamera, kan den fota mig då?

Livet är ett helvete, du är bjuden!

5 089 Inlägg
6 oktober 2008
pampers138 skrev:
hmm, kan ja kanske passa på o ställa en fråga.. Om jag tex kör från en kamera, kan den fota mig då?

ansiktet måste synas, svårt att indentifiera nacken ;P

\Lindgren

963 Inlägg
6 oktober 2008
pampers138 skrev:

Kameran följer mötande trafik. Den tar aldrig på bilar som färdas från kameran.

EDIT: Sen stämmer ju även det FLindgren säger... wink Räcker inte med nummerplåten utan föraren måste identifieras. Därav så kommer det inte bli aktuellt med fotografering bakifrån.
Senast redigerat av TCG (6 oktober 2008)

Har alltid rätt!
689 Inlägg
6 oktober 2008
Okey, men jag som har bilen reggad på ett dödsbo... vad händer då??  om ja dvs blir fotad..

963 Inlägg
6 oktober 2008
pampers138 skrev:
Okey, men jag som har bilen reggad på ett dödsbo... vad händer då??  om ja dvs blir fotad..

Böteslappen blir skickad till ägaren av bilen vare sig det är en fysisk person eller i detta fall en juridisk person(dödsbo).
Sedan får förvaltaren av dödsboet frågan om den kan ange vem som körde bilen vid tillfället.

^^Så borde det gå till, kan ju inte spela någon roll om det är fysisk person, ett företag eller liknande.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
6 oktober 2008
okey, då vet jag.. bäst för allt och alla egentligen att följa alla hastighetsregler, även fast de kan va riktigt tråkigt ibland.

1 464 Inlägg
6 oktober 2008
TCG skrev:
pampers138 skrev:

Kameran följer mötande trafik. Den tar aldrig på bilar som färdas från kameran.

EDIT: Sen stämmer ju även det FLindgren säger... wink Räcker inte med nummerplåten utan föraren måste identifieras. Därav så kommer det inte bli aktuellt med fotografering bakifrån.

I England däremot, tar de foto på bilar bakifrån. Visst, andra regler såsom inget krav på ansikte  där istället ägare av bil betalar, men värt att nämna för de som ska semestra. Kolla upp hur det fungerar utomlands. wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Mästare
2 947 Inlägg
6 oktober 2008
TCG skrev:
KimVsWorld skrev:

Läs tidigare inlägg i denna tråd. Mythbusters har testat och spräckt den, och många andra myter om hur man klarar sig från kamerorna.

Jaså? Har dem börjat testa myter i Sverige för jag tror verkligen inte att USA använder samma kameror som Sverige.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

963 Inlägg
6 oktober 2008
KimVsWorld skrev:
TCG skrev:
KimVsWorld skrev:

Jaså? Har dem börjat testa myter i Sverige för jag tror verkligen inte att USA använder samma kameror som Sverige.

Nä, Sverige är ju ett U-land så vi har säkert köpt in kassa kameror då vi bytte alla fartkamera skåp. De kostar ju bara ca. 500.000.-/skåp så det sitter nog något liknande en mobilkamera i...

89 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Som det vad sagt tidigare så skall en Svensk kamera i Teorin inte hinna med om du kör i 310 km/h.
Men detta är inte bekreftat. Men efter som att de ofta sitter över krön eller i kurvor så är ni OK att prova.
Gör det med båge. Och vet inte men det går åt en sjujävla båge för detta test. Återkomm när det e provat och dokumenterat smile

13 Inlägg
7 oktober 2008
TCG skrev:
pampers138 skrev:

Böteslappen blir skickad till ägaren av bilen vare sig det är en fysisk person eller i detta fall en juridisk person(dödsbo).
Sedan får förvaltaren av dödsboet frågan om den kan ange vem som körde bilen vid tillfället.

^^Så borde det gå till, kan ju inte spela någon roll om det är fysisk person, ett företag eller liknande.

Böteslappen blir Alltid skickad till föraren.
annars skiter dom i det om inte föraren syns på bild. eller ligger i jorden.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
7 oktober 2008
i topgear så slutade kameran ta bilder då bilen körde över 280... kameror i england tar bild både framifrån och bakifrån

2slow

1 200 Inlägg
7 oktober 2008
TCG skrev:
Minister skrev:
Smajly skrev:

Blixtra nån av kamerorna då?

Den andra kameran var aktiv så sent som 45 minuter innan detta utspelade sig, då blixtrade den minsann. Det var av den anledningen jag bestämde mig för att filma skåpbilens försök till att undkomma.

963 Inlägg
7 oktober 2008
Molenda skrev:
TCG skrev:
pampers138 skrev:

Böteslappen blir Alltid skickad till föraren.
annars skiter dom i det om inte föraren syns på bild. eller ligger i jorden.

Det står faktiskt, som du säger, att böteslappen skickas till föraren. I praktiken så är det ju dock till den registrerade ägaren för nummerskylten som brevet skickas till.

963 Inlägg
7 oktober 2008
Minister skrev:
TCG skrev:
Minister skrev:

Den andra kameran var aktiv så sent som 45 minuter innan detta utspelade sig, då blixtrade den minsann. Det var av den anledningen jag bestämde mig för att filma skåpbilens försök till att undkomma.

Det är möjligt att den var aktiv då(45min tidigare). Kamerorna stängs av/sätts på remote så man vet aldrig när de är aktiva.

Sök