5439
Sök

Vilken bil ska man välja v40 eller 855?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
8 oktober 2008
#21
torpis skrev:
Hexenhammer skrev:
Jag skulle säga 855:an (vad det än handlar om för motorer). V40 är nog Volvos tråkigaste
bil genom tiderna (eller ja.. nästan i alla fall). Provkörde en sån, men jag la till 50.000kr och
köpte en fin V70 istället. V40 känns väldigt plastig och tråkig. Lite Renault/Volvo över det hela.
Ful inredning, fula/obekväma stolar, etc etc.

Du kan säkert hitta en fin, billig V70 annars. Det är ju snäppet högre än 855, minst sagt.

Det är ju precis samma inredning i V40 som 855 samt V70, de följs ju rätt bra åt i årsmodellerna??!!  För min del så skiter jag egentligen i vilket, har inget större personligt behov av att någon skall köpa en V40, men det vore ju synd om man valde bort bilen för den är plastigare än 855 eller drar mer soppa. Det är i mina ögon en mycket tveksam sammanfattning.

Det är inte samma inredning. Inte ens nära. V40 och V70 (gamla) liknar en del, men det är
ändå skillnad. Det är som att jämföra S40 med S60.


V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
8 oktober 2008
#22
855 Lätt!

V8 - 4 Life

Muttley
8 oktober 2008
#23
Xuri skrev:
tkd_rille skrev:
jag kan ju tillägga att folk skriver massa smile

att v40 skulle rosta så in i helvete är ju ungefär liadant som 850.
allt är beroende på hur ägaren är själv.
sköter man bilen så rostar bilen inte så sjukt mycket.

min är en 98 och de har bara kommit lite lite rost vid bakre hjulhus men de är ju sådant som man fixar till..

sen drar nog en 850 mer än en v40 skulle jag tro.

barndomsfel?.

har bytt ett hjullager på 1.5 år. innan dess var de i princip ingenting på några år till.

och att sätena skulle vara obekväma smile, då är faktiskt en 740 mer obekväm.

hade jag själv varit i denna sitsen hade jag köpt mig en v70 där runt 98-00 istället. då 850 känns mycket äldre smile
bara man är nöjd med sin egna bil.

X40 rostar mer än 850 punkt slut...
X40 har inte samma kvalite, men de finns många som rullar problemfritt ändå
850 är väl lite stor å klumpig å kanske dricker lite mer soppa men räknar man total ekonomi går de nog jämnt ut...

Å ska man välja x40 så ska man välja turbo annars kan de vara...är de inte turbo så antingen sitter de mitsubishimotor å renaultsketen växelåda som bara strular...

1. beror på hur man sköter sin bil helt och hållet. min bror hade en 850 och den rostade ju mer än min v40.
2. jag anser inte att de är någon bristande kvalitet på min bil därmed tycker jag de var sämre kvalitet på min brors 850 gällande motorn, leder och sådant skit de pallade ju inte med att köra så långt mellan varven.
3. hur fasen menar du att de går jämt ut på ekonomin??? 850 drar mer och kostar mer på allt ?

och jag har turbon.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2008
#24
tkd_rille skrev:
Xuri skrev:
tkd_rille skrev:
jag kan ju tillägga att folk skriver massa smile

att v40 skulle rosta så in i helvete är ju ungefär liadant som 850.
allt är beroende på hur ägaren är själv.
sköter man bilen så rostar bilen inte så sjukt mycket.

min är en 98 och de har bara kommit lite lite rost vid bakre hjulhus men de är ju sådant som man fixar till..

sen drar nog en 850 mer än en v40 skulle jag tro.

barndomsfel?.

har bytt ett hjullager på 1.5 år. innan dess var de i princip ingenting på några år till.

och att sätena skulle vara obekväma smile, då är faktiskt en 740 mer obekväm.

hade jag själv varit i denna sitsen hade jag köpt mig en v70 där runt 98-00 istället. då 850 känns mycket äldre smile
bara man är nöjd med sin egna bil.

X40 rostar mer än 850 punkt slut...
X40 har inte samma kvalite, men de finns många som rullar problemfritt ändå
850 är väl lite stor å klumpig å kanske dricker lite mer soppa men räknar man total ekonomi går de nog jämnt ut...

Å ska man välja x40 så ska man välja turbo annars kan de vara...är de inte turbo så antingen sitter de mitsubishimotor å renaultsketen växelåda som bara strular...

1. beror på hur man sköter sin bil helt och hållet. min bror hade en 850 och den rostade ju mer än min v40.
2. jag anser inte att de är någon bristande kvalitet på min bil därmed tycker jag de var sämre kvalitet på min brors 850 gällande motorn, leder och sådant skit de pallade ju inte med att köra så långt mellan varven.
3. hur fasen menar du att de går jämt ut på ekonomin??? 850 drar mer och kostar mer på allt ?

och jag har turbon.

v40in har sämre rostskydd de vet typ alla å så enkelt är de i alla fall på dom äldre modellerna....
holländska bilar e sket.... din bror hade nog himla otur då... mycke stenskott osv så rosten kom
Ja leder å sånt e kanske dåligt på 850...men v40...dåliga broms/bränslerör....styrsystem å elektronik som tjabbar..soppapumpar....avgasystem i dålig sort...också lite problem i framvagnen.. å varenda fjäder går av på bilen efter ett litet tag... å dåligt rostskydd...


Muttley
8 oktober 2008
#25
Xuri skrev:
v40in har sämre rostskydd de vet typ alla å så enkelt är de i alla fall på dom äldre modellerna....
holländska bilar e sket.... din bror hade nog himla otur då... mycke stenskott osv så rosten kom
Ja leder å sånt e kanske dåligt på 850...men v40...dåliga broms/bränslerör....styrsystem å elektronik som tjabbar..soppapumpar....avgasystem i dålig sort...också lite problem i framvagnen.. å varenda fjäder går av på bilen efter ett litet tag... å dåligt rostskydd...

de var inte i hans front han hade rostangreppen utan trösklar och i dörrarna hjulhus.

men jag sade ju även att sköter man sin bil så rostar de inte sjukt mycket ?. jag anser att de som rostat sönder är ägare som inte byrtt sig om bilen.

sist min besiktigades var bränslerören och bromsrören helt okej då jag kollade själv med.

jag har kört 5 tusen mil med min nu sen 1,5 år sedan, och har inga problem med fjädrar leder eller sådant alls. har bytt ett hjullager första 3 månaderna jag hade den, sen har jag bara servat och bytt bromsar en gång.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2008
#26
tkd_rille skrev:
Xuri skrev:
v40in har sämre rostskydd de vet typ alla å så enkelt är de i alla fall på dom äldre modellerna....
holländska bilar e sket.... din bror hade nog himla otur då... mycke stenskott osv så rosten kom
Ja leder å sånt e kanske dåligt på 850...men v40...dåliga broms/bränslerör....styrsystem å elektronik som tjabbar..soppapumpar....avgasystem i dålig sort...också lite problem i framvagnen.. å varenda fjäder går av på bilen efter ett litet tag... å dåligt rostskydd...

de var inte i hans front han hade rostangreppen utan trösklar och i dörrarna hjulhus.

men jag sade ju även att sköter man sin bil så rostar de inte sjukt mycket ?. jag anser att de som rostat sönder är ägare som inte byrtt sig om bilen.

sist min besiktigades var bränslerören och bromsrören helt okej då jag kollade själv med.

jag har kört 5 tusen mil med min nu sen 1,5 år sedan, och har inga problem med fjädrar leder eller sådant alls. har bytt ett hjullager första 3 månaderna jag hade den, sen har jag bara servat och bytt bromsar en gång.

Nä men när de väl börjar rosta så gör de?
får man ett stenskott så hinner de kanske börja innan man ens ser de...

ahngående din brors bil...stenskott kan komma lite här å var för de sitter ju även i passerande bilars däck å dom kan flyga rätt bra...


tektyla då dina broms/bränslerör för dom är gjorda i  typ svartstål å när lacken försvinner är de hål direkt...inte billigt å byta alla rör hela vägen fram...

då har din bil rullat jävligt bra...en av få...grattis


Reservdansk
6 271 Inlägg
8 oktober 2008
#27
Motorljudet ifrån femman är helt underbart!
Bäst är naturligtvis T5an, men även GLTn på 2,5liter och 170hk morrar fint.

Angående rost har ju 850 helgalvade karosser, på min -95a har jag ett rostangrepp i tröskeln, på min mosters V40 från -98 rinner det in vatten under bakluckan, kortsluter lamporna, rostar i hjulhus och tröskellådor, och en massa såna småbekymmer som är otroligt störande, men som jag har förstått fungerar den bra rent mekaniskt.
Det är en 1,8 liters motor i den, för övrigt tror jag.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

15 Inlägg
8 oktober 2008
#28
Ta 855, helst 94 o upp

" Jävla Gött brännvin, vem fan släckte ljuset "

Muttley
8 oktober 2008
#29
Xuri skrev:
tkd_rille skrev:
Xuri skrev:
v40in har sämre rostskydd de vet typ alla å så enkelt är de i alla fall på dom äldre modellerna....
holländska bilar e sket.... din bror hade nog himla otur då... mycke stenskott osv så rosten kom
Ja leder å sånt e kanske dåligt på 850...men v40...dåliga broms/bränslerör....styrsystem å elektronik som tjabbar..soppapumpar....avgasystem i dålig sort...också lite problem i framvagnen.. å varenda fjäder går av på bilen efter ett litet tag... å dåligt rostskydd...

de var inte i hans front han hade rostangreppen utan trösklar och i dörrarna hjulhus.

men jag sade ju även att sköter man sin bil så rostar de inte sjukt mycket ?. jag anser att de som rostat sönder är ägare som inte byrtt sig om bilen.

sist min besiktigades var bränslerören och bromsrören helt okej då jag kollade själv med.

jag har kört 5 tusen mil med min nu sen 1,5 år sedan, och har inga problem med fjädrar leder eller sådant alls. har bytt ett hjullager första 3 månaderna jag hade den, sen har jag bara servat och bytt bromsar en gång.

Nä men när de väl börjar rosta så gör de?
får man ett stenskott så hinner de kanske börja innan man ens ser de...

ahngående din brors bil...stenskott kan komma lite här å var för de sitter ju även i passerande bilars däck å dom kan flyga rätt bra...


tektyla då dina broms/bränslerör för dom är gjorda i  typ svartstål å när lacken försvinner är de hål direkt...inte billigt å byta alla rör hela vägen fram...

då har din bil rullat jävligt bra...en av få...grattis

jomen alla bilar rostar ju rätt så bra så fort de fått en skada in till plåten, så de är ju liksom 50/50. de blir ju inte rost rakt igenom direkt, om man brukar tvätta sin bil ofta så märker man ju också oftast om man har några lackskador också.  men folk är för lata att fixa sina bilar utan de tar de bara senare ju.

jag har typ kopparrör på min väl? trodde svartstål till bromsrör försvann för sjukt längesen. men iallafall så har jag underedbehandlat min bil när jag köpte den så de är inga problem.

javisst är de sjukt? de har enbart varit sådana småfel på besiktningen med typ lathetsfel som lampor och sådant skit.
sen var de ju hjullagret men de är ju faktiskt förslitningsskada det också.

och detta är faktiskt bästa bilen jag haft hittils och jag kommer icke byta förrän den rasar eller gått över 30 tusen mil.

och då kommer de faktiskt bli en v70 av nyare modell..


de enda negativa jag kan säga om min v40 är väl vägljudet är lite högt om man jämför med 850 v70.  men de kan man ju ordna om man har tid och ork.

299 Inlägg
8 oktober 2008
#30
Skulle helt klart satsa på en 855. enda fallet jag skulle kuna tänka mig köpa v40 är efter 01

//Andreas Johansson.
-->Volvo 940 LTT<--

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2008
#31
tkd_rille skrev:
Xuri skrev:
tkd_rille skrev:

de var inte i hans front han hade rostangreppen utan trösklar och i dörrarna hjulhus.

men jag sade ju även att sköter man sin bil så rostar de inte sjukt mycket ?. jag anser att de som rostat sönder är ägare som inte byrtt sig om bilen.

sist min besiktigades var bränslerören och bromsrören helt okej då jag kollade själv med.

jag har kört 5 tusen mil med min nu sen 1,5 år sedan, och har inga problem med fjädrar leder eller sådant alls. har bytt ett hjullager första 3 månaderna jag hade den, sen har jag bara servat och bytt bromsar en gång.

Nä men när de väl börjar rosta så gör de?
får man ett stenskott så hinner de kanske börja innan man ens ser de...

ahngående din brors bil...stenskott kan komma lite här å var för de sitter ju även i passerande bilars däck å dom kan flyga rätt bra...


tektyla då dina broms/bränslerör för dom är gjorda i  typ svartstål å när lacken försvinner är de hål direkt...inte billigt å byta alla rör hela vägen fram...

då har din bil rullat jävligt bra...en av få...grattis

jomen alla bilar rostar ju rätt så bra så fort de fått en skada in till plåten, så de är ju liksom 50/50. de blir ju inte rost rakt igenom direkt, om man brukar tvätta sin bil ofta så märker man ju också oftast om man har några lackskador också.  men folk är för lata att fixa sina bilar utan de tar de bara senare ju.

jag har typ kopparrör på min väl? trodde svartstål till bromsrör försvann för sjukt längesen. men iallafall så har jag underedbehandlat min bil när jag köpte den så de är inga problem.

javisst är de sjukt? de har enbart varit sådana småfel på besiktningen med typ lathetsfel som lampor och sådant skit.
sen var de ju hjullagret men de är ju faktiskt förslitningsskada det också.

och detta är faktiskt bästa bilen jag haft hittils och jag kommer icke byta förrän den rasar eller gått över 30 tusen mil.

och då kommer de faktiskt bli en v70 av nyare modell..


de enda negativa jag kan säga om min v40 är väl vägljudet är lite högt om man jämför med 850 v70.  men de kan man ju ordna om man har tid och ork.

Jo men v40 har erkännt sämre rostskydd...de svarar nog tillochmed volvo på om du ringer dom...jag har sett otroligt möe å 850/v70 är vanligare å man har sett mer men inga med så mycke rost som x40

nae brom/bränslerören är inte gjorda i koppar...nån konstig stållegering som är de sämsta jag sett...


There is no replacement for displacement
630 Inlägg
8 oktober 2008
#32
fattar inte att alla tycker det är så dålig kvalitet på x40... Jag har haft min bil i snart 3 år och det enda problemen jag haft var en soppapump som gav upp, bytes själv på 20 min, och vevhusventilationen tätnade en gång. Även om x40 börjar få några år på nacken så känns den bra mycket modernare än en gammal 850. Behöver man mer plats hade jag lätt satsat på en v70 isåfall.
Annars har den bara rullat på under de 5000 mil jag kört med den, varav 3500 dessutom har vart trimmade. Rullat sänkt sen jag köpte den och aldrig haft några problem med leder eller liknade heller...


1 571 Inlägg
8 oktober 2008
#33
Jag lärde mig köra bil i en S40/V40 och det är ju en helt ok bil. Den känns lite modernare och piffigare än 850n som är mer klossig och rejäl. Men personligen tycker jag inte om mellanklassbilar så mycket. Det blir inte litet men ändå en känsla av att sitta och trängas. Kvaliteten känns inte jättebra interiört men det gör det å andra sidan inte i en 850 heller, båda spelar i div 1.  Komfortmässigt tycker jag 850n vinner, suveräna stolar och mindre vägbrus. Det som verkligen talar mot 850n är soppaförbrukningen. Min hade bytts bort för länge sedan om den inte varit i så bra skick och så pålitlig som den är. Ett litet plus är ju också motorljudet som verkligen har karaktär.

Tycker också jag sett en del s40/v40 som varit rostiga och min 850 har inte en prick någonstans så det tycker jag är bra rostskydd. Men det är väl som MB som fick problem med rost 96 på sina bilar. Ibland går något snett i fabriken helt enkelt.

Avstängd
171 Inlägg
8 oktober 2008
#34
INGEN AV DOM
utlänskt skit

skaffa dig sista V90 eller 965 med 3.0 spis och läderinredning

http://www.geocities.jp/gdfdm160/VOLVO_V90_CLASSIC/image.jpg
Senast redigerat av nosushi (8 oktober 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
8 oktober 2008
#35
V40 vet jag inget om, men en 855 är det sämsta skit du kan köpa.
Har du inte haft problem innan, så får du ett på halsen då.
Håll dig till 9 serien eller ta ett annat märke för guds skull.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (8 oktober 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

3 Inlägg
8 oktober 2008
#36
Nej för fan ta 855.. jobbar själv på volvo fan d är dom bästa bilarna o lättast att meka med o krånglar typ alldri.. å x40 01 o neråt e rena dyngan.. 01 å uppåt mycket bättre.. fö guds skul köp ingen SAAB.. d är rena piset.. big_smile eheh 855 lätt.. big_smile

I Came, I Saw, I Bought the MPS

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 oktober 2008
#37
Sokrates skrev:
V40 vet jag inget om, men en 855 är det sämsta skit du kan köpa.
Har du inte haft problem innan, så får du ett på halsen då.
Håll dig till 9 serien eller ta ett annat märke för guds skull.

/Tommy.

Märkligt då att 850 blev så himla populär som den blev.
wink
Kan hålla med om att om man får problem med motorn, typ grovt mekaniskt fel, som ett ras, är motorn kanske inte riktigt så hållbar som gjutjärnsspisen som sitter i 9-serien, men sen har ju den spisen hängt med sen glada 60-talet i princip, när B16 och B18 kom.

Men annars är ju 855 en mycket gladare bil att köra än motsvarande 940, tex, dels genom den större motorn och trevligare karaktären i 5an.
Dessutom mindre rostbenägen, och fick pris för världens säkraste bil under hela 90-talet, vilket måste räknas som något? wink
Senast redigerat av TurbOla (8 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

264 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#38
Är fortfarande nöjd med köpet av 855, min mor har en v40, men sa att 855 kändes mycket bättre!! Jag råkar även vara ganska storväxt så jag hade nog fått cellskräck förr eller senare i en v40!


70 Inlägg
10 oktober 2008
#39
Väldigt bra köp tkr ja. Hade en likadan men inte automat dock.. Det är riktigt bra bilar!

"Larsmalm"
Nu: Pontiac Trans Am -88
"Oldies": Honda crx -89, Opel Manta Gsi -87, Volvo 855 -95

264 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#40
Hmm, första långturen med 855 tanka i 20 liter å kom 34 mil, är väl inte så illa!!!=P Var då även 4 pers å massa saker i bilen!! Så de går allt billigt!
Senast redigerat av Kenko (12 oktober 2008)



Sök