4469
Sök

ecotek ventil

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 oktober 2008
Gulmun skrev:
Har funderat på en sån makapär ett tag nu.
Den ska tydligen göra en sugmotor lite snålare. En kille i england (googla "mad mole" för mer info) har sågat en massa skumma produkter, bl.a. insugsspiralen som är nämd ovan. Ecotec-ventilen var den enda som höll vad dn lovade enligt han.
Så nu har jag hört positiva reaktioner från två pers med ventilen monterad iaf. Antaganden utan egna erfarenheter ger jag inte mycket för. wink

ta du å börja motorbromsa lite hårdare istället så får du nog bort eventuellt luftfickor ska du se...
vet inte vad du kör men motorbromsar jag lite hårdare så går laddtrycksmätaren i botten å de är vid -1bar....å är de luft kvar i slangarna då är den nog fastlimmad å då hjälper nog inte lite hokuspokusventil..

* Klåpare
1 718 Inlägg
9 oktober 2008
Xuri skrev:
ta du å börja motorbromsa lite hårdare istället så får du nog bort eventuellt luftfickor ska du se...
vet inte vad du kör men motorbromsar jag lite hårdare så går laddtrycksmätaren i botten å de är vid -1bar....å är de luft kvar i slangarna då är den nog fastlimmad å då hjälper nog inte lite hokuspokusventil..

Jahapp. Laddtryck var det då ja.. Efterssom den är ämnad för sugmotorer så borde det väl per definition innebära att jag tänkte sätta den på en sugmotor... roll

I alla fall, att såga produkten utan att ha den monterad är inget annat än rena spekulationer. Det vara bara det jag menade, ber om ursäkt om någon känt sig träffad.
Evert_ verkar iaf vara nöjd, och här kommer Mad Moles recension:

Mad Mole skrev:
The Ecotek is one of those gadgets that sounds too good to be true. it claims several benefits such as
Reduced Emissions
More Power
Better Fuel Economy
As usual I was very sceptical, but they guarantee their results and offer a money back no quibble guarantee and the feedback on the forums was good so I decided to try one. I went for the gold version with the extra filter at £49 for the valve itself including P&P. Fitting the filter was hard work and took some figuring out.
   You then have to adjust it for your car which was pretty easy. The product instructions and documentation are very good as is the build quality. Initial opinions were to question how it could alter the mixture as I have a lambda sensor which would just richen the mixture again, but on driving the car after fitting it had a noticeable better pull below the power band and seemed to rev up quicker. It also has a distinctive whistle on over run.

So results are

Noticeable extra grunt and lower end
I estimate about 5%-10% better fuel economy
Strange whistle on over run (tell the kids its a dump valve!!!)
I am unable to test emissions but have no reason to doubt the claims, mine are 0 anyway

So conclusion is BUY ONE, it works

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

M-Holm
9 oktober 2008
Kan bara säga att jag har kört med min ecotek ventil i över 1.5 år och är super nöjd. Funkar för mig i alla fall big_smile

En liten länk för den som faktist orkar läsa om testerna på ventilen--->

http://www.ecotek.eu/PDF's/Ecotek% … 20Data.pdf
Senast redigerat av M-Holm (9 oktober 2008)

712 Inlägg
9 oktober 2008
Evert_ skrev:
Sokrates skrev:
Så lättlurad är väl ingen som går på nått sånt trams. *LOL*

/Tommy.

du får tro vad du vill det funkar på min bil

Du kan ju gärna skriva vad som det blev "skillnad" på.. bränsleförbrukning..? Motorgång..?

303 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
T16_AeRo skrev:
Evert_ skrev:
Sokrates skrev:
Så lättlurad är väl ingen som går på nått sånt trams. *LOL*

/Tommy.

du får tro vad du vill det funkar på min bil

Du kan ju gärna skriva vad som det blev "skillnad" på.. bränsleförbrukning..? Motorgång..?

oki det med luftbubblor i vacumslangen va dumt förklarat svårt att förklara exakt hur den funkar

läs gärna igenom www.ecoteck.eu...

jag har ju kanse inte fått 20hk mer men, jag kan tex ligga på 4ans växel istället för trean när jag kör i 30km den känns piggare vågar kanse inte lita på färddatorn till 100 procent men den visar att den har gått ner en halv deceliter per mil det är ju alltid nåt men hade motorn varit i bättre skick så kanse den hade visat mer. det är en saab 9000 150 hk 28000 mil halvkass turbo, ska bli spännande sen i vår när jag ska bänka volvon och se om det verkligen gör nån skillnad

heter numera blyfot_racing här på garaget

303 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
M-Holm skrev:
Kan bara säga att jag har kört med min ecotek ventil i över 1.5 år och är super nöjd. Funkar för mig i alla fall big_smile

En liten länk för den som faktist orkar läsa om testerna på ventilen--->

http://www.ecotek.eu/PDF's/Ecotek% … 20Data.pdf

du har du märkt nåt på bensinförbrukningen mvh

M-Holm
10 oktober 2008
Upplever precis som Evert_ att jag kan ligga på högre växel i lägre farter big_smile

Jag minns inte till 100% hur mycket den drog innan jag monterade ventilen  men det jag vet är att jag har en förbrukning på ca 0.7-0.75 liter/milen i blandad körning och det tycker jag är bra för att rulla på 18 tummare och att det är en kombi cool

Har även testat att stänga av ventilen ett tag och tyckte då att bilen inte alls gick lika bra vid omkörning på 5:ans växel. Även när man startar på ettan så behöver jag varava lite mer för att komma iväg mjukt å smidigt utan ventilen på. Men det är bara en känsla som sagt.

Olika
907 Inlägg
10 oktober 2008
Xuri skrev:
ää va fan de gör ju inte skillnad...de förstår ni väl själva ?
om man har laddtrycksmätare ska man ha en en sån också då också eller ? kan ju säkert bli nån lång luftficka då i en slang som är 4-5mm invändigt å kan innehålla 3-4 kubik luft med tanke på längden.......

en sån där tillsammans med en spiralfläkt i insugslangen samt lite tillsatsmedel i tanken å polerad vindrutespolare toppar nog fan bilen 30km/h mer å dricker 0,1 milen...

Luftfickor blir de i ett kylarsystem om man tappat å fyllt på nyligen...inte i ett system där de kan förekomma  -1 bars undertryck å lite till om man villl

Ni tror inte motortillverkarna hade satt på en sån där specialare ?

Ska man ha flera om man kör turbo ? stora slangar då ju...3 seriemonterad i intercoolern kanske

blääää

Nej du kan aldrig få under -1 bar.

Mvh
Fredrik

303 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
fredriq skrev:
Xuri skrev:
ää va fan de gör ju inte skillnad...de förstår ni väl själva ?
om man har laddtrycksmätare ska man ha en en sån också då också eller ? kan ju säkert bli nån lång luftficka då i en slang som är 4-5mm invändigt å kan innehålla 3-4 kubik luft med tanke på längden.......

en sån där tillsammans med en spiralfläkt i insugslangen samt lite tillsatsmedel i tanken å polerad vindrutespolare toppar nog fan bilen 30km/h mer å dricker 0,1 milen...

Luftfickor blir de i ett kylarsystem om man tappat å fyllt på nyligen...inte i ett system där de kan förekomma  -1 bars undertryck å lite till om man villl

Ni tror inte motortillverkarna hade satt på en sån där specialare ?

Ska man ha flera om man kör turbo ? stora slangar då ju...3 seriemonterad i intercoolern kanske

blääää

Nej du kan aldrig få under -1 bar.

en ventil räcker till en motorvolym upp till 2,6liter sen får man ha två stycken

M-Holm
11 oktober 2008
Monterings instuktoiner för den som är intreserad.

http://www.ecotek.eu/fitting_instructions.htm

303 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
lite folk som använder ecotek ventilen

http://www.dooyoo.co.uk/car-accessories … p/reviews/

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 oktober 2008
Det blev spiken i kistan. Beställer en på en gång. big_smile

277 Inlägg
12 oktober 2008
Opel=Ecotec wink

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!

303 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Det blev spiken i kistan. Beställer en på en gång. big_smile

låter bra skriv här sen vad du tycker om den så får vi se om du ger ris eller ros för ecoteckventilen

303 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Hockeyfrillan skrev:
Opel=Ecotec wink

nu finns det ecotek till alla bilar

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 oktober 2008
Japp, recension kommer så fort den är monterad. smile

303 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
se vad bmw magasin tycker om

http://www.cleanburn.co.uk/reviews.htm

303 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Japp, recension kommer så fort den är monterad. smile

låter bra vad kör du för bil

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 oktober 2008
Mondeo '95

303 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Mondeo '95

kanon

Sök