4464
Sök

ecotek ventil

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 oktober 2008
Gulmun skrev:
Xuri skrev:
ta du å börja motorbromsa lite hårdare istället så får du nog bort eventuellt luftfickor ska du se...
vet inte vad du kör men motorbromsar jag lite hårdare så går laddtrycksmätaren i botten å de är vid -1bar....å är de luft kvar i slangarna då är den nog fastlimmad å då hjälper nog inte lite hokuspokusventil..

Jahapp. Laddtryck var det då ja.. Efterssom den är ämnad för sugmotorer så borde det väl per definition innebära att jag tänkte sätta den på en sugmotor... roll

I alla fall, att såga produkten utan att ha den monterad är inget annat än rena spekulationer. Det vara bara det jag menade, ber om ursäkt om någon känt sig träffad.
Evert_ verkar iaf vara nöjd, och här kommer Mad Moles recension:

Mad Mole skrev:
The Ecotek is one of those gadgets that sounds too good to be true. it claims several benefits such as
Reduced Emissions
More Power
Better Fuel Economy
As usual I was very sceptical, but they guarantee their results and offer a money back no quibble guarantee and the feedback on the forums was good so I decided to try one. I went for the gold version with the extra filter at £49 for the valve itself including P&P. Fitting the filter was hard work and took some figuring out.
   You then have to adjust it for your car which was pretty easy. The product instructions and documentation are very good as is the build quality. Initial opinions were to question how it could alter the mixture as I have a lambda sensor which would just richen the mixture again, but on driving the car after fitting it had a noticeable better pull below the power band and seemed to rev up quicker. It also has a distinctive whistle on over run.

So results are

Noticeable extra grunt and lower end
I estimate about 5%-10% better fuel economy
Strange whistle on over run (tell the kids its a dump valve!!!)
I am unable to test emissions but have no reason to doubt the claims, mine are 0 anyway

So conclusion is BUY ONE, it works

ja du ...så länge jag inte använder min turbo så har jag också en sugmotor...å motorbromsar du på en turbo/sugmotor så kommer du ner i väldans undertryck...de var dit jag ville komma...

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 oktober 2008
fredriq skrev:
Xuri skrev:
ää va fan de gör ju inte skillnad...de förstår ni väl själva ?
om man har laddtrycksmätare ska man ha en en sån också då också eller ? kan ju säkert bli nån lång luftficka då i en slang som är 4-5mm invändigt å kan innehålla 3-4 kubik luft med tanke på längden.......

en sån där tillsammans med en spiralfläkt i insugslangen samt lite tillsatsmedel i tanken å polerad vindrutespolare toppar nog fan bilen 30km/h mer å dricker 0,1 milen...

Luftfickor blir de i ett kylarsystem om man tappat å fyllt på nyligen...inte i ett system där de kan förekomma  -1 bars undertryck å lite till om man villl

Ni tror inte motortillverkarna hade satt på en sån där specialare ?

Ska man ha flera om man kör turbo ? stora slangar då ju...3 seriemonterad i intercoolern kanske

blääää

Nej du kan aldrig få under -1 bar.

Inte ? om du ligger på 4ans växel vid 4000 varv å sen kopplar å slänger i 3:an ..hur långt går de ner då ?
läser jag av laddtrycksmätaren går den till -1bar vid motorbromsningar.... tyvärr går bara mapsensorn till -0.8bar å den går i botten väldigt länge å väldigt ofta när man mappar bilen...

* Klåpare
1 718 Inlägg
13 oktober 2008
Ok, Xuri (uttalas tjuri? wink ) jag ser din poäng och ber om ursäkt. Men tack vare testresultaten + att alla som monterat den bara gett bra kritik så blir det till att montera en. Ska bli spännande, det kan ju inte bli sämre i alla fall.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

503 Inlägg
13 oktober 2008
Jag har haft en sådan i ungefär hmm 3år nu..köpte den i potn.co.uk

Någon jätte skillnad med HK gjorde det inte men nog tycker jag att den drar lite mindre...

Dock tror jag att denna bör fungera betydligt bättre på starkare/trimmade motorer än min 1.5:a.

den monteras väldigt enkelt..

http://www.garaget.org/?car=16480&image=138357

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

303 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
hallå alla ecotekare

heter numera blyfot_racing här på garaget

303 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Det blev spiken i kistan. Beställer en på en gång. big_smile

hej har du beställt nån än kom på att jag har en extra om du vill köpa..

5 710 Inlägg
15 oktober 2008
Evert_ skrev:
hallå alla ecotekare

§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

hej har du beställt nån än kom på att jag har en extra om du vill köpa..

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

Hela tråden luktar lite skumt......vill du tipsa eller vill du sälja?

mvh Moderatorn

MVH Jonas
..............

303 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
tipsa vill jag göra jag är nöjd med en produkt och det är läng väntetid i från england hade jag velat marknads föra så hade jag bbett om en företags tråd

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 oktober 2008
Evert_ skrev:
tipsa vill jag göra jag är nöjd med en produkt och det är läng väntetid i från england hade jag velat marknads föra så hade jag bbett om en företags tråd

lång väntetid ? jo iofs dom vet väl att bara dumma går på detta å gör då bara efter att dom fått beställning... för frakten går ju på en dag..

* Klåpare
1 718 Inlägg
16 oktober 2008
Xuri skrev:
Evert_ skrev:

lång väntetid ? jo iofs dom vet väl att bara dumma går på detta å gör då bara efter att dom fått beställning... för frakten går ju på en dag..

Tog det verkligen så lång tid för en så smart människa sum du Xuri att komma på att vi i är dumma i huvudet? Eller ja, snarare totalt inkompetenta idioter utan några som helst framtidsutsikter.
   Passa på att gotta dig nu. Peka och skratta, bjud gärna in några smarta vänner som kan delta i stenkastningen.

Eller något ännu bättre. Sätt dig gärna ner och skriv ner alla argument för att detta inte skulle fungera. Gå igenom testresultaten, som jag antar du läst, och peka på vilka siffror som absolut inte kan stämma.

Ett forum har man för att utbyta kunskaper med. Prata skit kan du göra någon annan stans!

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 oktober 2008
Gulmun skrev:
Xuri skrev:
Evert_ skrev:

Tog det verkligen så lång tid för en så smart människa sum du Xuri att komma på att vi i är dumma i huvudet? Eller ja, snarare totalt inkompetenta idioter utan några som helst framtidsutsikter.
   Passa på att gotta dig nu. Peka och skratta, bjud gärna in några smarta vänner som kan delta i stenkastningen.

Eller något ännu bättre. Sätt dig gärna ner och skriv ner alla argument för att detta inte skulle fungera. Gå igenom testresultaten, som jag antar du läst, och peka på vilka siffror som absolut inte kan stämma.

Ett forum har man för att utbyta kunskaper med. Prata skit kan du göra någon annan stans!

höhö

trampa jag på nån öm punkt nu eller ?

du tror inte biltillverkarna hade kommit på detta ?

du tror inte dom hade slängt dit en ventil för 5 kr om de nu gort så stor skillnad ?

men de är era pengar å inte mina så bara köp på

Eliminator
1 441 Inlägg
17 oktober 2008
Hallå.
Kollade upp Ecotec. ASA (advertising standards authority) är ett oberoende institut som prövar "falsk marknadsföring" i England. Om ni går till länken så ser ni att de (Ecotec) gång på gång blivit anmodade att sluta upp med sin marknadsföring just därför att deras testresultat är falsk marknadsföring med felaktiga tester.

http://www.asa.org.uk/asa/adjudications … n_id=37807

Ett urklipp från Car Bible som granskar alla dessa fantastiska boosthöjare och bränslsparare.

Ecotek PLC are marketing a device in England which clamps on to your intake manifold. According to the doublespeak on their site, this device improves performance by collapsing the manifold vacuum so that when the throttle is reapplied, there'll be slightly more fuel in the air-fuel mix and that will improve the throttle response. The hype also claims that the device creats greater turbulence and swirl, which promote better suspension of fuel molecules. And finally, the all-encompassing claims of better fuel economy, better acceleration and more power are all present and correct.
One slight problem. This device claims to work during overrun - when you take your foot of the accelerator and the car uses engine-braking. In those conditions, 100% of modern fuel-injected cars cut off the fuel supply. And on older carburettor engines, there's no proof this device does anything at all. In fact there's so little proof that this product has been complained about enough in England to reach the advertising standards authority. You can read their report on it here. In short : waste of money. Once again ask yourself the same question : (all together now) "If it's so good, why don't manufacturers fit it to their cars as standard?"

Slutsats: Slöseri med pengar "Om den är så bra, varför monterar inte biltillverkarna in det i sina bilar som standard?"
Vidare så för den ett sånt oväsen och därför har en placeboeffekt likt öppet sportfilter som har samma "effekthöjning mentalt".

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (17 oktober 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

892 Inlägg
17 oktober 2008
Hmm, har läst lite nu och visst, det ser ju onekligen bra ut, men jag undrar jag det stämmer helt.

En tanke, det där är en ventil som släpper in omätt luft, borde inte detta orsaka diverse skumma sensor-fel?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

* Klåpare
1 718 Inlägg
18 oktober 2008
Xuri skrev:
Gulmun skrev:
Xuri skrev:

höhö

du tror inte dom hade slängt dit en ventil för 5 kr om de nu gort så stor skillnad ?

Öm punkt? Nej jag ville ha information om dess funktion, inte bli kallad dum för vad du TROR. Jag skulle kunna argumentera likadant om exempelvis trimchip. Varför har inte biltillverkarna lika effektiva chip från fabrik? Slutsats: trimchip = fejk för idioter. Men det vet vi ju att det är fel, eller hur?

Men du Sokrates har i alla fall kommit med belägg för samma påståenden och dessutom inte varit otrevlig. Har läst rapporten och har fått en funderare. Tack!
Senast redigerat av Gulmun (18 oktober 2008)

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 oktober 2008
Gulmun skrev:
Xuri skrev:
Gulmun skrev:

höhö

Öm punkt? Nej jag ville ha information om dess funktion, inte bli kallad dum för vad du TROR. Jag skulle kunna argumentera likadant om exempelvis trimchip. Varför har inte biltillverkarna lika effektiva chip från fabrik? Slutsats: trimchip = fejk för idioter. Men det vet vi ju att det är fel, eller hur?

Men du Sokrates har i alla fall kommit med belägg för samma påståenden och dessutom inte varit otrevlig. Har läst rapporten och har fått en funderare. Tack!

Min tacke har dock inte varit å vara otrevligt iofs...

men jag kan säga dig att en nyare bil som har både luftmassemätare å lambdasonder (kanske till och med 2 st) sätter du nått "hittepå" på slangarna som ger motorn tjuvluft så drar bilen bara mera bensin.. först anpassar den luften efter luftmassemätaren å sen kontrollerar den blandningen i  avgaserna...
Den märker  på blandningen i avgaserna att de saknas bränsle å fettar då på...
å nej de blir inte billigare då

Varför tror du en nyare bil tändermotorlampan om en liten 4mm vakuumslang är spräckt ?
denna ventilen är grövre n 4mm va ?

har du någonsin hört något bra om å köra med en bil som tar tjuvluft ?

vill inte verka vara sur å vresig men jag vill försöka uppmana folk å inte gå på lurendrejerier!!!
LÅTER DE FÖR BRA SÅ ÄR DE ANTAGLIGEN DE

spara era pengar istället...

M-Holm
18 oktober 2008
Det var intressant läsning. Tack! Skönt med lite motsägande fakta också, och att det inte bara är en massa negativa åsikter.

Kom bara att tänka på alla bilar som går att köra under vatten enligt reklamerna här i Sverige. Om det varit i USA hade de garanterat blivit stämda av någon som testat och kommit fram till att det inte alls fungerar big_smile
Bara en funderare???

712 Inlägg
18 oktober 2008
M-Holm skrev:
Kom bara att tänka på alla bilar som går att köra under vatten enligt reklamerna här i Sverige.

Vad skulle det vara för bilar..?

M-Holm
18 oktober 2008
Senast redigerat av M-Holm (18 oktober 2008)

M-Holm
18 oktober 2008
Det jag menar är bara att man kan vända och vrida på fakta för att få det till att passa sitt egna ändamål
och att det är många olika företag som inte alltid uppger 100% sanning.

* Klåpare
1 718 Inlägg
20 oktober 2008
Just de reklamfilmerna är bara till för att ha lite snygga effekter och påvisa att bilen är lite miljövänlig. Men visst, det finns säkert folk som har provat. Tänk om reklamen sänts i USA, hemska tanke... big_smile

Visst brukar de flesta företag vrida och vända lite på fakta för att framstå lite bättre. Det var därför jag blev så.. Ja lurad kanske man skulle kunna säga, för att det fanns så många privatpersoner som var nöjda med just denna manick.
   Det var på det berömda håret att jag beställde en, men jag håller för närvarande på att utvärdera den med all ny information som jag fått.

Sök