Motortvätt på gatan!?

Casy vinnarskalle!
16 oktober 2008 · 907 Inlägg

Snacka om att överdramatisera alltihop.. jag garvar! hahah
Visst, värna om miljön. Jag känner mig genast välsignad när jag tvättar min bil i en tvätthall? Nej, jag kommer fortsätta tvätta min bil hemma på gården där min far bor.

BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
BMW E38 740i "Lena" (1999)
Vikingson avdankad vietnam veteran
26 oktober 2008 · 325 Inlägg

hahahahaha men orka denna tråden. snubben som startade den bad bl.a om tips om vad för bra medel det finns för en motortvätt. gärna tips på vad som ger bra o dåligt resultat. om ni ska hålla er till denna miljö frågan så kan ni väl lika gärna sätta er o diskutera det över en kopp kaffe! men inte här! vi har redan fått det bekräftat att det står i sverigesrikeslag att man ska tvätta bilen i en tvätthall med speciella brunnar! och inte på sin egen uppfart. ärligt så skiter jag i vilka som är så korkade att dom gör det ute i naturen. klart det är synd men det är ju sånna som gör att utvecklingen går bakåt o inte frammåt. hjälp snubben ist och ge han personliga tips på en MOTORTVÄTT. tack för mig smile

jocke_gronberg
26 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

det finns bra industriavfettning att motortvätta med. värt att tänka på att tändelarna är käsliga så ifall tändspolarna sitter bra till ta bort dom


du kan åka på böter ifall fel person skulle se dig motortvätta på gatan

Senast redigerat av jorre83 (26 oktober 2008)

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
26 oktober 2008 · 259 Inlägg

Shit alltså hur orkar ni tjata om hur och hur mycket vattnets renas det va la inte det trådskaparen frågade om?

men som sagt tvätta inte hemma åk till en hall där skiten inte åker ut i dagvattnet...

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
26 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

åk till en hall valfri som har olje och kem avskiljare (allatvätthallarhardet) sen kör du med fälg avfettning och sen högtryck så ska du se de blir rent smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
TMW-Performance Avstängd
26 oktober 2008 · 914 Inlägg

Pikey skrev:
Åk en bra bit hemifrån och gör det så borde det väl inte beröra dig?

Begåvat, Läs en bok.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Edvinoo Hetast Just Nu!
26 oktober 2008 · 1 355 Inlägg

ajaa för dom som inte är trädkramare kanske kan svara på min fråga kanske..

jag som tvättar på på uppfart är suger på att tvätta av motorn med, vilka delar är viktiga att skydda innan man sprutar på medel o spolar av ?

Inspiration comes standard
DusanMandick Random Hero
26 oktober 2008 · 4 047 Inlägg

Edvinoo skrev:
ajaa för dom som inte är trädkramare kanske kan svara på min fråga kanske..

jag som tvättar på på uppfart är suger på att tvätta av motorn med, vilka delar är viktiga att skydda innan man sprutar på medel o spolar av ?

sportfilter(om man har), känsliga o öppna tänddelar, undvika o spola direkt mot skärningarna, göra något så att de inte kommer vatten mellan + o - på batt. tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Edvinoo Hetast Just Nu!
26 oktober 2008 · 1 355 Inlägg

vilka skärningar ???

Inspiration comes standard
Shallie
26 oktober 2008 · 730 Inlägg

Måste väl finnas Miljövänlig avfettning ? isånafall skall man använda detta och har du tillgång till gräsmattan och inte är extremt golfbollsrädd om den så skall du hellre stå där och köra med avfettning då det går ned i gräset och när regnvattnet kommer blir det som ett filter och följer ej med ner i grundvattnet wink

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
26 oktober 2008 · 259 Inlägg

Shallie skrev:
Måste väl finnas Miljövänlig avfettning ? isånafall skall man använda detta och har du tillgång till gräsmattan och inte är extremt golfbollsrädd om den så skall du hellre stå där och köra med avfettning då det går ned i gräset och när regnvattnet kommer blir det som ett filter och följer ej med ner i grundvattnet wink

Fast det är ju inte bara avfettningsmedlet som är miljöfarligt utan det som medlet löser upp och som sedan spolas av och rinner ner i marken te.x olja och annat gott

Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (26 oktober 2008)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Bossni
26 oktober 2008 · 274 Inlägg

Använd crc motortvätt på en gds hall. Eller andra fabrikats motorvättar. Avfettningsmedel är ganska klent mot motorfettet.


Joo skrev:

Mortalis skrev:
Nej det går till sjö/vattendrag. Och det går orenat/obehandlat dit och det är ju därifrån du sen får ditt dricksvatten, eller om du tänkt bada där.
Spillvatten är det som renas...inte dagvatten

Du vet att allt vatten som når en kran i ett hus är renat va? av ditt inlägg så kan man tro att du skriver att vi får vårat kranvatten direkt från sjöarna!

Det tas prover flera gånger i veckan manuellt av anställda på kommunen och sedan så mäts det hur mycket värden och liknande som helst innan vattnet går ut till "kunderna", det renas i flera olika steg innan det ens hamnar i dricksvattenreservoaren, och där tas det pH värden och grumlighet och massa annat..

Det som förstör när man tvättar bilen/tömmer olja i brunnarna i gatan är naturen, eftersom det vattnet rinner till närmsta sjö/vattendrag.. Att vi blir drabbade av det är totalt omöjligt..

Så vill du förstöra naturen så låter du vattnet rinna ner i gatubrunnarna!

Säg de till de ca350 pers som bor i Lilla Edet som blev förgiftade av vattnet. (vinterkräksjukan)

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a … el=2311213

Senast redigerat av Bossni (26 oktober 2008)

Shallie
26 oktober 2008 · 730 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:

Shallie skrev:
Måste väl finnas Miljövänlig avfettning ? isånafall skall man använda detta och har du tillgång till gräsmattan och inte är extremt golfbollsrädd om den så skall du hellre stå där och köra med avfettning då det går ned i gräset och när regnvattnet kommer blir det som ett filter och följer ej med ner i grundvattnet wink

Fast det är ju inte bara avfettningsmedlet som är miljöfarligt utan det som medlet löser upp och som sedan spolas av och rinner ner i marken te.x olja och annat gott

Ja juste yikes shiit wink så långt tänkte ja aldrig tongue men principen för just avfettning är så iallafall big_smile

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
DusanMandick Random Hero
26 oktober 2008 · 4 047 Inlägg

Edvinoo skrev:
vilka skärningar ???

säkringar tongue blev lite fel ordning där tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Ksj
26 oktober 2008 · 1 217 Inlägg

väldigt vad miljökämpar det fanns helt plötsligt..
Nä, jag tror jag ska åka ned på gatan och göra motortvätt med en blandning av svavelsyra, lacknafta och aceton nu big_smile

Saab 900 "2.1an" (1992)
FL3JM Inga konstigheter
26 oktober 2008 · 2 064 Inlägg

Ja men klart man får tänka lite på miljön, det är nog med att vi skitar ner luften med våra bilar. Jag vill att mina ungar och deras ungar ska kunna fiska i sjön här i närheten i framtiden. Att tvätta bilen så vattnet rinner ner i en dagvattenbrunn är dumt, men att köra en motortvätt är fan helt idiotiskt.

jimmy-124 Svartlistad
26 oktober 2008 · 446 Inlägg

FL3JM skrev:
Ja men klart man får tänka lite på miljön, det är nog med att vi skitar ner luften med våra bilar. Jag vill att mina ungar och deras ungar ska kunna fiska i sjön här i närheten i framtiden. Att tvätta bilen så vattnet rinner ner i en dagvattenbrunn är dumt, men att köra en motortvätt är fan helt idiotiskt.

varför skulle en motortvätt vara idiotisk ? :S

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 oktober 2008 · 3 404 Inlägg

jorre83 skrev:
du kan åka på böter ifall fel person skulle se dig motortvätta på gatan

Hahahah, sist jag tvättade maskineriet stog snuten 5 meter från bilen. Men de hade väll annat att tänka på smile

Jag använder vad som finns att tillgå i garaget. fälgrengörning, kallavfettning osv. Funkar fin fint, annars kan jag rekomendera fordonsglans

Senast redigerat av TenZer (26 oktober 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
AudiFors
26 oktober 2008 · 906 Inlägg

Har man inte råd med att åka till en riktig tvätthall, som avskiljer olja,fett osv så ska man fan inte ha bil heller!

=)
Ksj
26 oktober 2008 · 1 217 Inlägg

sry dubbel.

Senast redigerat av Ksj (26 oktober 2008)

Saab 900 "2.1an" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang