Tar Audi A4 1,8T Skada av en öppen dumpventil?

RaGnaR RattmuFF
22 februari 2006 · 506 Inlägg

Hejsan..

ja som frågan lyder. tar motorn skada av en öppen dump och går sämmre med en monterad? Läste det här på garaget men vet ej om det kan stämma..

Oerhört tacksam för svar..

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
TS_quattro fyrkrafsare
23 februari 2006 · 1 443 Inlägg

motorn i dej tar väl ingen större skada, katalysatorn däremot är en annan femma, 1.8T ska ha en återcirkulerande, inget annat...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Alexx
23 februari 2006 · 141 Inlägg

Det som skadas är din lustmassemätare, kostar runt 1000 kr att köpa nytt. När det har gått så känner du hur bilen inte har ork o går som en kratta. Köp en Forge006 så har du en slitstark rackare som låter lite mer än orginalet också.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Dj_Aleks
23 februari 2006 · 111 Inlägg

Glöm öppen om du inte kör med piggyback eller eftermarknadssprut...återcirkulerande är det du ska ha..är de ljudet du e ute efter så släng på ett öppet filter.

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
RaGnaR RattmuFF
23 februari 2006 · 506 Inlägg

Så ni menar att det är bäst att jag sätter dit en återcirkulerande? Saken är den att jag är ute efter pyysh ljudet big_smile.. Men då får man kanske sattsa på en anna turbo bil.. Några förslag?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Loffe_ Escalade
23 februari 2006 · 45 Inlägg

Är du ute efter pyysh ljudet bara så är ett öppet luftfilter ett bra alternativ smile jag har ett från www.bsr.nu och jag kan lova dig att de låter både från insidan och utsidan smile chipar du så låter det ännu mer. de sägs att om de var luftmängds mätaren som pajar när man har öppet filter men jag har inte märkt nått än på min och jag har haft öppet filter i typ 2 år.

Klubbmannen
23 februari 2006 ·

Varför skulle lmm paja av öppen dumpventil? Den får fel mätvärden men går knappast sönder. Däremot med ett lågkvalitetsfilter modell öppet från exempelvis danmobility, det ska man nog hålla sig ifrån om man vill vara säker på att lmm inte tar skada.

Loffe_ Escalade
23 februari 2006 · 45 Inlägg

jadu fråga en som kan om sånt. men öppen dumpventil rekomenderas inte på 1.8t för att den pajar. och så är de bara.

Alex_halvordsson
23 februari 2006 · 657 Inlägg

Anledningen att LMM oftast pajjar är att när folk monterar öooet filter så blir upphängning för dålig till LMM och den vibrerar sönder. Men däremot så ger den fel värden om du monterar en öppen dump utan att flytta LMM till trycksidan på turbosystemet.

Så vill du verkligen ha en öppen dump så flytta LMM, montera den t.ex direkt efter intercooler:n och se till att den sitter bra så det inte uppstår alldeles för häftiga vibrationer i den, använd några mjuka gummibussningar el, liknande att sätta fast den i...

För att bara få pschhh-ljudet så räcker det klart med öppet filter, har öppet på min ihop med återcirkulerande dump, det dumpar så man tror att huven ska flyga upp...


Du kan ju även pilla bort isoleringen på insidan huven för att få ut mer ljud åt allmänheten smile
De gjorde jag å det blev en tydlig skillnad

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Klubbmannen
23 februari 2006 ·

Alex_halvordsson skrev:
Så vill du verkligen ha en öppen dump så flytta LMM, montera den t.ex direkt efter intercooler:n och se till att den sitter bra så det inte uppstår alldeles för häftiga vibrationer i den, använd några mjuka gummibussningar el, liknande att sätta fast den i...

Kan man verkligen göra så? Lmm är ju gjord för att mäta luftflöde med vanligt atmosfärstryck.
Nu är inte jag någon fysiker men om vi antar att det får plats 25% mer luft i samma utrymme under 1,5 Bar som under vanligt tryck. Kommer då inte lmm sakna 25% luft om den sitter på trycksidan vid fullt laddtryck? Den går väl på flöde, inte densitet?
Man kan jämföra det med att ha en cylinderformad bit skumgummi och ett rör där skumgummit är bredare än röret. Visst går det att pressa det genom röret ändå om man klämmer ihop det lite. Röret kommer ju inte "veta" att du pressade ihop biten, om det kunde tänka. Nu är det på gränsen till att jag svamlar.

Pepe Ölbryggare
23 februari 2006 · 339 Inlägg

http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp

Här har du din framtida dump, det pyser faktiskt ngt fruktansvärt. Tro mig jag vet vad jag pratar om. Dessutom behöver du inte vara rädd för din stackars luftmassemätare, som garanterat kostar mer än 1000 kr ska gå sönder. Det du ska vara orolig för är katten, den kan däremot totalt sluta att fungera som avgasrenare iaf!
Men så är inte fallet på dom bilar vi provat på iaf, kompisens -03 1.8t pyser på fint efter 3000 mil med dumpen...

Ljudet från den är iaf ENORMT!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Psychotic Brum säger bilen.
23 februari 2006 · 394 Inlägg

Pepe skrev:
http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp

Här har du din framtida dump, det pyser faktiskt ngt fruktansvärt. Tro mig jag vet vad jag pratar om. Dessutom behöver du inte vara rädd för din stackars luftmassemätare, som garanterat kostar mer än 1000 kr ska gå sönder. Det du ska vara orolig för är katten, den kan däremot totalt sluta att fungera som avgasrenare iaf!
Men så är inte fallet på dom bilar vi provat på iaf, kompisens -03 1.8t pyser på fint efter 3000 mil med dumpen...

Ljudet från den är iaf ENORMT!

Kör oxå den i min skrutibangbang bil och den har funkat klockrent i många mil nu.. ang ljudet så vet jag inte(har inget att gämföra med) men det låter iallfall..
1,3bar i ladd+sport luftfilter+gfb dump = helt ok pyhhh ur din 1.8t

Senast redigerat av Psychotic (23 februari 2006)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
Pepe Ölbryggare
23 februari 2006 · 339 Inlägg

Jag har provat min bil lite med LMM urkopplad och öppen dump (orginal boschen) med en 25mm grov slang ner mot marken och en cola tratt ner mot backen i underredshöjd, och det låter högt, men inte lika högt som en GFB, det är nästan otroligt vad den nyser smile

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Alex_halvordsson
23 februari 2006 · 657 Inlägg

Klubbmannen skrev:

Alex_halvordsson skrev:
Så vill du verkligen ha en öppen dump så flytta LMM, montera den t.ex direkt efter intercooler:n och se till att den sitter bra så det inte uppstår alldeles för häftiga vibrationer i den, använd några mjuka gummibussningar el, liknande att sätta fast den i...

Kan man verkligen göra så? Lmm är ju gjord för att mäta luftflöde med vanligt atmosfärstryck.
Nu är inte jag någon fysiker men om vi antar att det får plats 25% mer luft i samma utrymme under 1,5 Bar som under vanligt tryck. Kommer då inte lmm sakna 25% luft om den sitter på trycksidan vid fullt laddtryck? Den går väl på flöde, inte densitet?
Man kan jämföra det med att ha en cylinderformad bit skumgummi och ett rör där skumgummit är bredare än röret. Visst går det att pressa det genom röret ändå om man klämmer ihop det lite. Röret kommer ju inte "veta" att du pressade ihop biten, om det kunde tänka. Nu är det på gränsen till att jag svamlar.

Så brukar de göra på S2,S4 och S6 iaf å det borde ju funka samma på alla turbo-bilar med LMM tycker ja

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
TS_quattro fyrkrafsare
24 februari 2006 · 1 443 Inlägg

Pepe skrev:
http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp

Här har du din framtida dump, det pyser faktiskt ngt fruktansvärt. Tro mig jag vet vad jag pratar om. Dessutom behöver du inte vara rädd för din stackars luftmassemätare, som garanterat kostar mer än 1000 kr ska gå sönder. Det du ska vara orolig för är katten, den kan däremot totalt sluta att fungera som avgasrenare iaf!
Men så är inte fallet på dom bilar vi provat på iaf, kompisens -03 1.8t pyser på fint efter 3000 mil med dumpen...

Ljudet från den är iaf ENORMT!

en utbytes luftmassamätare till längsmonterad 1.8T (-97 och framåt) kostar 1200 spänn på V.A.G...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
RaGnaR RattmuFF
24 februari 2006 · 506 Inlägg

Så ni menar att jag skulle kunna sätta en återcirkulerande och ett sportluftfilter och ändå få ett ganska skarpt pyysh ljud? Blir det inte något lustigt flärrp då? Hörde på en saab att dumpen nästan visslade. Hur upkommer detta fenomen? Kan han ha haft en återcirkulerande dump?

Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (24 februari 2006)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Psychotic Brum säger bilen.
24 februari 2006 · 394 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:
Så ni menar att jag skulle kunna sätta en återcirkulerande och ett sportluftfilter och ändå få ett ganska skarpt pyysh ljud? Blir det inte något lustigt flärrp då? Hörde på en saab att dumpen nästan visslade. Hur upkommer detta fenomen? Kan han ha haft en återcirkulerande dump?

du får ett pyhsss ljud av öppet filter ja.. det vissland/kvittrande ljudet får du av en trasig dump som ger tryckstötar tillbaka genom turbon istället för att dumpa atmosföriskt eller återcirkulernade (inte bra)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
Alex_halvordsson
24 februari 2006 · 657 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:
Så ni menar att jag skulle kunna sätta en återcirkulerande och ett sportluftfilter och ändå få ett ganska skarpt pyysh ljud? Blir det inte något lustigt flärrp då? Hörde på en saab att dumpen nästan visslade. Hur upkommer detta fenomen? Kan han ha haft en återcirkulerande dump?

Det beror oftast på en sliten dumpventil , oftast orginal-ventilen som har slitet membran så den är öppen för länge och ger ett "fladdrande" ljud

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
RaGnaR RattmuFF
24 februari 2006 · 506 Inlägg

Okej okej. Men då var det inget ovanligt och "Brutalt" Med det pysljudet precis tongue.. Men Tycker ni man ska sattsa på en Audi A4 1,8T och köra med en återcirkulerande?. Om ni säger att det ger ett ganska högt pys ljud med återcirkulerande och ett luftfilter så kan man ju köra med det.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
ludde__mannen draminbil.nu
24 februari 2006 · 1 382 Inlägg

Pepe skrev:
Jag har provat min bil lite med LMM urkopplad och öppen dump (orginal boschen) med en 25mm grov slang ner mot marken och en cola tratt ner mot backen i underredshöjd, och det låter högt, men inte lika högt som en GFB, det är nästan otroligt vad den nyser smile

Gött med killar som provar egna vägar wink


RaGnaR RattmuFF skrev:
Okej okej. Men då var det inget ovanligt och "Brutalt" Med det pysljudet precis tongue.. Men Tycker ni man ska sattsa på en Audi A4 1,8T och köra med en återcirkulerande?. Om ni säger att det ger ett ganska högt pys ljud med återcirkulerande och ett luftfilter så kan man ju köra med det.

Det låter ju kanon!! Välj bil efter dumpen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang