tändkabel till vilket tändstift

patrik89
17 oktober 2008 ·

skulle vilja veta vilken tändkabel som ska till vilken cyl, alltså vilken tändmodul på fördelaren som ska till rätt tändstift. Hoppas ni fattar, länka gärna någon bild eller nått

Edit: glömde självklart till vilken bil och motor, en b230FT är det.

Senast redigerat av t0rnsved (17 oktober 2008)

Niklas1987 NO
17 oktober 2008 · 2 182 Inlägg

Till 740 eller en Ferrari?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
husmus www.avgassystemet.se
17 oktober 2008 · 936 Inlägg

1342

-den satt som en fläskläpp-
patrik89
17 oktober 2008 ·

husmus skrev:
1342

kan du vara lite mer specifik tack smile

Niklas1987 NO
17 oktober 2008 · 2 182 Inlägg

FT- motorn har väl fördelarn baktill? Det kan stå siffror på den, dra helt enkelt från nr till tändstift 1 det närmasat fördelarn

Senast redigerat av Niklas1987 (17 oktober 2008)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
patrik89
17 oktober 2008 ·

Niklas1987 skrev:
FT- motorn har väl fördelarn baktill? Det kan stå siffror på den, dra helt enkelt från nr till tändstift 1 det närmasat fördelarn

Ja den har fördelaren på det viset, men tror inte att det står siffror på den vad jag har sett

mrbuggy Entreprenör
17 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

t0rnsved skrev:

Niklas1987 skrev:
FT- motorn har väl fördelarn baktill? Det kan stå siffror på den, dra helt enkelt från nr till tändstift 1 det närmasat fördelarn

Ja den har fördelaren på det viset, men tror inte att det står siffror på den vad jag har sett

står nog siffror på fuktskyddet om du har de sitter på....(svart)

patrik89
17 oktober 2008 ·

mrbuggy skrev:

t0rnsved skrev:

Niklas1987 skrev:
FT- motorn har väl fördelarn baktill? Det kan stå siffror på den, dra helt enkelt från nr till tändstift 1 det närmasat fördelarn

Ja den har fördelaren på det viset, men tror inte att det står siffror på den vad jag har sett

står nog siffror på fuktskyddet om du har de sitter på....(svart)

ok, men då är nummer 1 närmast fördelaren då eller? osv

mrbuggy Entreprenör
17 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

t0rnsved skrev:

mrbuggy skrev:

t0rnsved skrev:
Ja den har fördelaren på det viset, men tror inte att det står siffror på den vad jag har sett

står nog siffror på fuktskyddet om du har de sitter på....(svart)

ok, men då är nummer 1 närmast fördelaren då eller? osv

nääe..ettan e längst fram...sen 2   3   4
tändföljden på din e 2-1-3-4 med början från höger av fördelarlockat när du står framför motorn.

Senast redigerat av mrbuggy (17 oktober 2008)

Niklas1987 NO
17 oktober 2008 · 2 182 Inlägg

mrbuggy skrev:

t0rnsved skrev:

mrbuggy skrev:

står nog siffror på fuktskyddet om du har de sitter på....(svart)

ok, men då är nummer 1 närmast fördelaren då eller? osv

nääe..ettan e längst fram...sen 2   3   4

Just jävlar det har du rätt i jag bara svamla om att det är närmast förelarn

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
patrik89
17 oktober 2008 ·

mrbuggy skrev:

t0rnsved skrev:

mrbuggy skrev:

står nog siffror på fuktskyddet om du har de sitter på....(svart)

ok, men då är nummer 1 närmast fördelaren då eller? osv

nääe..ettan e längst fram...sen 2   3   4
tändföljden på din e 2-1-3-4 med början från höger av fördelarlockat när du står framför motorn.

ok då vet jag, kanon! tänkte det lät lite mysko när killen ovanför sa att 1 skulle närmast fördelaren. Eftersom jag har nyss satt dit kamrem å grejer och utgått ifrån 1 var längst mot grillen

pimpad740
17 oktober 2008 · 812 Inlägg

tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket..
2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
mrbuggy Entreprenör
17 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

pimpad740 skrev:
tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket..
2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor

om du har de så undrar jag hur du får igång din ens...smile

husmus www.avgassystemet.se
17 oktober 2008 · 936 Inlägg

oj va fel jag hade som skrev 1342 tongue kan jag säga att jag skämta?

-den satt som en fläskläpp-
mrbuggy Entreprenör
17 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

De e 1342..e de på dom flesta..utom wv bubblan bland annat... smile
de e bara de att fördelarlocket luras lite..inte så lätt att veta vilken som e vilken på de... smile

patrik89
17 oktober 2008 ·

Nu fick jag igång bilen med hjälp av mrbuggy, jag måste ha satt på dedär i nattmössan jag tongue. Men iallafall så paja kilen på kugghjulet förut och jag har ersatt den av en ny, men nu knackar bilen som ett j*vla djur istället så blev ganska less...vet inte va det kan vara

mrbuggy Entreprenör
17 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

t0rnsved skrev:
Nu fick jag igång bilen med hjälp av mrbuggy, jag måste ha satt på dedär i nattmössan jag tongue. Men iallafall så paja kilen på kugghjulet förut och jag har ersatt den av en ny, men nu knackar bilen som ett j*vla djur istället så blev ganska less...vet inte va det kan vara

låter som nåt inte sitter rätt...Hmmm..va har du bytt då..?

patrik89
17 oktober 2008 ·

Kugghjulet som driver kamremmen måste jag byta för att kilen som sitter i vevaxeln och den piggen som ska sitta i remskivans spår(tror jag) hade gått sönder, så jag hade inte komp i motorn pga ventilerna stog öppna vid komprition. Men iallafall så har jag satt dit ett nytt sånt hjul men grejen är att piggen som ska i remmskivan är ju så liten så jag gissar tammefan på att den inte gick riktigt i remskivan, för man ser inget när man har satt på kåpan. Men motorn går ju som vanligt verkar det som, men det låter nåjävulskt illa pga knackningarna.

förlåt för min kassa svenska, hoppas det blev läsbart xD

mrbuggy Entreprenör
17 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Du får nog kolla inställningen av kamremmen låter de som...du vet ju var märkningarna sitter...

patrik89
17 oktober 2008 ·

Grejen är att märkningarna är riktigt vid kammen och nere vid remskivan precis, annars skulle den inte gå antar jag? Men om jag inte har fått i kilen riktigt i remskivan så kanske den skaver hela tiden därför det blir sånt jewla ljud. Belastningen är kanske inte så hög nu på skivan vid tomgång men om jag tar ut den och bränner på lite skulle nog den gå av tippar jag på.

Senast redigerat av t0rnsved (17 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang