Köp mjukvaran till steg2 istället...Enda hårdvaran som skiljer är avgas och det ser det ut som att du har redan....Mukvaran kostar lika mycket och du får 20hk till. Motor/låda osv ska hålla för 240hk
Hur kan detta gå ihop då? Mjukvaran för steg 3 kostar ju lika mkt, fast mer hk då elr? Fattar inte:S låt för bra för att vara sant, att man får 20 hk mer på steg 2, för samma pris som steg 1
Dom tar inte betalt per hästkraft, dom tar betalt för arbete, material och eventuellt utvecklingskostnad. I ett komplett steg2 ingår ju ett avgassystem som gör paketet dyrare, men du har ju redan större avgas och kommer därmed undan med bara programvaran. I steg3 så är det ju ganska mycket mer hårdvara för att kunna få ut dom hk som steg3boxen är mappad till, därför kostar ett komplett steg3 ca 20papp men mjukvaran kostar bara 4-5 tusen. Nordicuhr ska förövrigt vara väldigt pålitliga när det gäller effektangivelser och är ihop med sqr/trollspeed ledande när det gäller saabtrimning Eftersom programvaran till steg2 är anpassad till en motorspec med större avgassystem så gör det skillnad.
Är motorn i bra skick så ska det gå fint. Förberedelser du kan göra är att efterdra toppen och byta växellådsolja. Precis som Fredrik-79 säger så ska du ge fan i att pressa bilen på låga varv då det sliter grymt på koppling och låda. Hjulspinn bör också undvikas. Ser du ett brunslock exempelvis, så släpp gasen
okej, så jag har 2,5 tums på min hela vägen då eller? så då får ja lika många hk som de står på steg 2, om ja köper den mjukvaran?
Jag antog att du hatte bytt avgassystem på bilen, med tanke på utblåset så trodde jag att du åtminstone hade ett 2,5" system efter katten. Avgassystemet som hänger med steg2 är ju ett sådant så hade du haft det hade det bara varit att köpa mjukvaran.
Motorn håller helt klart! Lådan håller också, om du kör med vett och inte tar ut den på strippen och gör häftiga ryck!
Hade själv en 900:a med steg 1chip, gick HUR bra som helst! Dock så gick lådan, eller ja, låda och låda. Diffen gick sönder, som sitter i lådan! Men det var tack vare att man va ny med körkort och det vart lite däckbränning! Dumt? JA! Men jag lärde mig den dyra vägen!
okej okej, men sitter de inte 2,5" på saab 900 , när de e turbo då? För köpte ljudämparen ( Slutljuddämpare 2½" - 4" utblås och 2½" in ) Och den gick på med lite våld:) trodde att de va 2,5" men kanske har fel då?
Nej det är inte 2,5". Skulle gissa på att det är runt 2". Tycker du chippa! HELT KLART! Du kommer få en helt annan bil! Och sen vid lugn körning, tro det eller ej, så drar den mindre! Men sen om du trampar på gasen så kommer förbrukningen öka en aning!
jag vet inte hur stort avgassystem som sitter på turbon original...om din dämpare gick på med våld så kanske det är 2.5" efter katten redan...kanske är värt att satsa på ett steg1 helt enkelt...bilen blir rätt snabb och om du någon gång byter till ett större avgas så kommer du känna en viss skillnad av det också.
okej, blir väl på att satsa på steg 1 då:P då är de alltså ingen ide att satsa på nordic uhr steg2 , endast mjukvaran? eftersom ja måste ha annat avgassystem?
okej, blir väl på att satsa på steg 1 då:P då är de alltså ingen ide att satsa på nordic uhr steg2 , endast mjukvaran? eftersom ja måste ha annat avgassystem?
Steg 1 funkar utmärkt själv så sitter det på min ett hemmabyggt avgassystem efter katt. en Sportdämpare. tkr det lirar bra. Men 3" dp och 3" bakåt med sportkatt är ju som sagt inte fel. Blir bättre flöde då
Ja, men för min del är det steg 1 som gäller alltså, om ja inte vill byta avgassystem?
det gjorde jag iaf, vart sugen på steg 2 eller 3 innan, men nöjde mej faktiskt med 1 bara tkr at jag fick tillräckligt med effekt för att göra säkra omkörningar mm blir en helt annan karaktär på bilfan sen
okej, men kan bilen gå sämre om ja köper endast steg 2 utbytesboxen eller? och inte avgassystemet. för de va nämligen en här på garaget som hade en liggandes:)