Vilken topp ska jag välja? (Volvo B230ft)

kolvas
23 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Kmarcus skrev:
okej, om man byter ventilerna, vad är det för skillnad på vanliga och rostfria? Mer än att dom är rostfria tongue

rostfria är av bättre kvalite och det finns många olika utformningar av hr ventilskaftet möter sätet och där kan man göra en hel del för att tjäna effekt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Kmarcus
23 oktober 2008 · 854 Inlägg

kolvas skrev:

Kmarcus skrev:
okej, om man byter ventilerna, vad är det för skillnad på vanliga och rostfria? Mer än att dom är rostfria tongue

rostfria är av bättre kvalite och det finns många olika utformningar av hr ventilskaftet möter sätet och där kan man göra en hel del för att tjäna effekt

Vad är "hr"? Hur vet jag vad som är bra och vilka man ska köpa då? Du som har koll, kan du inte svara på mitt första inlägg i tråden? Känns som det vore bättre att göra i ordning en topp själv.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
kolvas
23 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Det bästa är att du tar kontakt med någon som kan hjälpa dig att fixa toppen, det krävs en hel del kunskap och ifall man ska göra nåt så ska man göra det riktigt. Du lär dig mest om du får vara med under tiden som någon fixar din topp.

Du är ju ifrån Motala och där finns en hel del i dom trakterna som håller på med Volvo-toppar, Jimmy Elofsson heter en kille som är rätt duktig, han har byggt många folkracetoppar. Jag tror att han är inblandad i Åsa-Nisse Vedbotrim som är ganska kända folkracetrimmare, dom kan säkert hjälpa dig med.
Annars har du Topper här på garaget som håller på en del oxå

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Mogge_Lindstrom Gammal bild
10 januari 2009 · 111 Inlägg

öhh, jag har hört att en volvo 16 Ventils topp. är bara skräp. tongue

partyvan
11 januari 2009 · 1 071 Inlägg

Jag har för mig att det är skillnad på vatten kanalerna på vissa 531 toppar har för mig att man ska ha den med små kanalerna dom stora kan spricka mellan kanalerna om man labbar för mycket med störe kanaler

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Volvo_Mannen Volvoskadad
11 januari 2009 · 6 017 Inlägg

Volvo_PoWeir skrev:
öhh, jag har hört att en volvo 16 Ventils topp. är bara skräp. tongue

okej? precisera dej gärna vad du menar med "skräp"

Jonas
Topper Gillar stora förgasare
11 januari 2009 · 342 Inlägg

Motala finns det bara en som fixar grejerna. Det är Daniel Wall om du skall ha det riktigt. Låt gärna grabben ställa in motorn med. Bara sök på han på Youtube, finns inte många som har så bra koll som han på hur en 8 ventilstopp skall portas!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Mogge_Lindstrom Gammal bild
7 april 2009 · 111 Inlägg

Att 16 ventils volvo motorer håller inte bra, ventilerna går sönder lätt.
men det kanske beror på hur man har kört eller hur det är vårdad ? jag vet inte.

Kedjan
7 april 2009 · 37 Inlägg

kör med 531 turbo toppen o A-kam eller köp en V-kam de kommer gå fint:)

Senast redigerat av 745__Turbo (7 april 2009)

Phaetoon
7 april 2009 · 8 156 Inlägg

Jag fixade till rubriken lite.
/Moderator Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
SoNic- Okejbratja
7 april 2009 · 255 Inlägg

745__Turbo skrev:
kör med 531 turbo toppen o A-kam eller köp en V-kam de kommer gå fint:)

Håller me, Plus att me 16 ventilare blire bara dyrare när de går i trasigt!

BMW 325 e36 (1994)
kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

partyvan skrev:
Jag har för mig att det är skillnad på vatten kanalerna på vissa 531 toppar har för mig att man ska ha den med små kanalerna dom stora kan spricka mellan kanalerna om man labbar för mycket med störe kanaler

Det är 405-toppen som har olika vattenkanaler.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sharky
8 april 2009 · 10 287 Inlägg

Inger fel på ventilerna. Dvs så länge dom inte kommer i kontakt med kolvarna....

/Göran

Volvo_PoWeir skrev:
Att 16 ventils volvo motorer håller inte bra, ventilerna går sönder lätt.
men det kanske beror på hur man har kört eller hur det är vårdad ? jag vet inte.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang