2854
Sök

BMW köper volvo?

Mr White
1 072 Inlägg
28 oktober 2008
FireTraXX skrev:
sand3rs skrev:
FireTraXX skrev:
Hade varit roligare om Volvo gick under.
Då hade jag gapskrattat rakt upp i den svenska ekonomins ansikte.

Ja, jag brukar också önska tiotusentals mäniskor kass ekonomi och hungriga barn. Du kanske ska lägga till "egoistisk" under listan för dina personliga till kortakommanden.. big_smile

Nu förstår jag inte.
Tycker du att jag ska gråta över hur skev ekonomin är?

Till skillnad från de flesta så räknade jag ut att det bara kunde gå sämre för lääääängesen.
Men har man inga pengar och ingen chans att få de så kan man ju göra som "ni" säger.
"Det drabbar ju ingen fattig"
Haha, sug på den era jävla kommunister.

HAHA säjer bara fyra noller i grillen å en bakom ratten lollollol

DFFL
9 020 Inlägg
28 oktober 2008
Robban 245 skrev:
FireTraXX skrev:
sand3rs skrev:

Ja, jag brukar också önska tiotusentals mäniskor kass ekonomi och hungriga barn. Du kanske ska lägga till "egoistisk" under listan för dina personliga till kortakommanden.. big_smile

Nu förstår jag inte.

Till skillnad från de flesta så räknade jag ut att det bara kunde gå sämre för lääääängesen.
Men har man inga pengar och ingen chans att få de så kan man ju göra som "ni" säger.

HAHA, säger bara fyra nollor i grillen och en bakom ratten. lollollol

Lär dig stava, nolla.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Mr White
1 072 Inlägg
28 oktober 2008
FireTraXX skrev:
Robban 245 skrev:
FireTraXX skrev:

Nu förstår jag inte.

HAHA, säger bara fyra nollor i grillen och en bakom ratten. lollollol

Lär dig stava, nolla.

lollollol

DFFL
9 020 Inlägg
28 oktober 2008
Trycka på knappar är du grym på.
Sniffat mycket lim på sistone?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 oktober 2008
Sen skriver jag det som alla vet:

Köper BMW Volvo så kommer det bli så förbannat bra bilar. Kvalitén kommer att bli högre, motorerna ännu bättre och så kommer kanske även bilarna från holland och sånt kontrolleras vad gäller kvalitén... Tror inte att Ford är särskilt noggranna med kvalitetskontrollen...

Hoppas bara att även Saab får ett sådant öde... GM har ju slarvat bort mer än halva Saabs identitet... Frågan är vem som bjuder på Saab först. VAG, Mercedes eller BMW wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 oktober 2008
twin_cam skrev:

Köper BMW Volvo så kommer det bli så förbannat bra bilar. Kvalitén kommer att bli högre, motorerna ännu bättre och så kommer kanske även bilarna från holland och sånt kontrolleras vad gäller kvalitén... Tror inte att Ford är särskilt noggranna med kvalitetskontrollen...

Hoppas bara att även Saab får ett sådant öde... GM har ju slarvat bort mer än halva Saabs identitet... Frågan är vem som bjuder på Saab först. VAG, Mercedes eller BMW wink

Problemet är väl bara att BMW har utvärderat Volvo tidigare och gick ifrån affären då, varför de skulle ändra sig nu vet man ju inte. Ford lär inte sälja Volvo till vilket pris som helst eftersom det är de företag som utvecklar i princip alla säkerhetssystem för alla bilar i Fordkoncernen, och i viss mån motorer också...
När tidigare "fina" märken sålts har de gått till skitländer som Indien och Kina eftersom de inte "hinner" med att forska ikapp dit västvärldens tillverkare är (därav alla piratkopior de försökt med).
Så slipper de forska och utveckla utan kan ta direkt från lagerhyllorna.
Blir de så, så e de inget o se fram emot tror jag iaf...
SAAB är isf de företag som ligger sämst till, de har ju inte mkt till image egentligen? Men de e väl en annan fråga...

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
Mortalis skrev:
twin_cam skrev:

Problemet är väl bara att BMW har utvärderat Volvo tidigare och gick ifrån affären då, varför de skulle ändra sig nu vet man ju inte. Ford lär inte sälja Volvo till vilket pris som helst eftersom det är de företag som utvecklar i princip alla säkerhetssystem för alla bilar i Fordkoncernen, och i viss mån motorer också...
När tidigare "fina" märken sålts har de gått till skitländer som Indien och Kina eftersom de inte "hinner" med att forska ikapp dit västvärldens tillverkare är (därav alla piratkopior de försökt med).
Så slipper de forska och utveckla utan kan ta direkt från lagerhyllorna.
Blir de så, så e de inget o se fram emot tror jag iaf...
SAAB är isf de företag som ligger sämst till, de har ju inte mkt till image egentligen? Men de e väl en annan fråga...

Det var snarare Ford som drog tillbaka säljerbjudandet.
De har för övrigt typ "pantsatt" Volvo för att hålla Ford i sig självt flytande ett tag till...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
28 oktober 2008
ja tycker om båda märkena.

men!!!
ja skulle nog bli lite ledsen i ögat om volvo skulle gå under.
volvo e ändå volvo. å volvo e en ganska stor del av sverige. (tycker ja iaf)

så ja hoppas att man inte drar volvo längre ner i skiten än va dom e.

om BMW skulle köpa upp VOLVO så skulle det vara lite tufft å se en BOLVO hybrid.
(sorry fö namnet men de va de om lät bäst.)tongue

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Mästare
2 947 Inlägg
28 oktober 2008
Ablazed skrev:

men!!!

om BMW skulle köpa upp VOLVO så skulle det vara lite tufft å se en BOLVO hybrid.

Volvo+
BMW=
BOLWO isåfall tongue roll

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 079 Inlägg
28 oktober 2008
Förstår inte er som säger att BMW skulle köpa Volvo för att sedan lägga ner Volvo..

Varför i helvete skulle BMW slänga ca 40-50 miljarder för att sedan aldrig få igen 1 öre mer från Volvo?

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
Ablazed skrev:

men!!!

Volvo BM (W) big_smile

Mästare
2 947 Inlägg
28 oktober 2008
Syst3m skrev:
Förstår inte er som säger att BMW skulle köpa Volvo för att sedan lägga ner Volvo..

Varför i helvete skulle BMW slänga ca 40-50 miljarder för att sedan aldrig få igen 1 öre mer från Volvo?

Mindre konkurrens. roll

1 079 Inlägg
28 oktober 2008
KimVsWorld skrev:
Ablazed skrev:

men!!!

Volvo+
BMW=
BOLWO isåfall tongue roll

Bolmow big_smile

1 079 Inlägg
28 oktober 2008
KimVsWorld skrev:
Syst3m skrev:

Mindre konkurrens. roll

De som köper BMW har oftast aldrig Volvo i tanken, typ. De som skulle köpt Volvobilar hoppar över till Saab, Peugeot och Opel till exempel i första hand före BMW...

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
KimVsWorld skrev:
Syst3m skrev:

Mindre konkurrens. roll

Varför skaffa sig mindre konkurrens när de kan få en större del av marknaden med Volvo? roll

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
28 oktober 2008
sorry my bad!!!!!!
tänkte inte så långt.

BOLWO får bli. tongue smile

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

20 Inlägg
28 oktober 2008
Ja den stora frågan är vad BMW ska med Volvo till?! Vi har inget gemensamt med våra tyska konkurenter, så frågan är om inte BMW i så fall bara vill "fixa till" Volvo så det blir lönsamt och sen sälja till Kina eller Indien där pengarna finns. Skulle Volvo börja bygga bilar med BMW skulle det ta ca 10år innan Volvo kan gå över till BMW;s delar. Volvo och Ford delar idag alldeles för mycket delar och plattformer för att man bara skulle kunna säga "hejdå" till Ford på 2år. Så frågan är: Vad har våra tyska konkurenter för planer egentligen?! Säkerhet? Nja...BMW är ju inte direkt dåliga på det själva heller. Å skall BMW och Volvo kunna dela säkerhets detaljer i själva karossen så får antingen Volvo eller BMW ta och ändra drivlinans placering från rakställd till tvärställd eller vice versa, och vi vet ju vem som får ta och ändra på vad! Sen motor och drivlina? Ja det blir ju BMW;s drivlina och då är det mer eller mindre tack och hej med Skövde fabriken. Chassi? Givetvis BMW;s chassi.

Så ja va säger man....det var bättre för!smile

Slutsats: Att BMW köper Volvo för att stärka dess position är knappst troligt, enligt min egna uppfattning. Bäst för Volvo vore om Volvo AB köpte oss. Det skulle även Renault gilla då dom skulle kunna utnyttja Volvos återförsäljare i USA för att kunna etablera sig i USA. Reanult äger ju en del aktier i Volvo AB därav Renaults intresse i att Volvo AB köper upp dom.

Men den som lever får se;)

Mästare
2 947 Inlägg
28 oktober 2008
Cribbe84 skrev:
Ja den stora frågan är vad BMW ska med Volvo till?! Vi har inget gemensamt med våra tyska konkurenter, så frågan är om inte BMW i så fall bara vill "fixa till" Volvo så det blir lönsamt och sen sälja till Kina eller Indien där pengarna finns. Skulle Volvo börja bygga bilar med BMW skulle det ta ca 10år innan Volvo kan gå över till BMW;s delar. Volvo och Ford delar idag alldeles för mycket delar och plattformer för att man bara skulle kunna säga "hejdå" till Ford på 2år. Så frågan är: Vad har våra tyska konkurenter för planer egentligen?! Säkerhet? Nja...BMW är ju inte direkt dåliga på det själva heller. Å skall BMW och Volvo kunna dela säkerhets detaljer i själva karossen så får antingen Volvo eller BMW ta och ändra drivlinans placering från rakställd till tvärställd eller vice versa, och vi vet ju vem som får ta och ändra på vad! Sen motor och drivlina? Ja det blir ju BMW;s drivlina och då är det mer eller mindre tack och hej med Skövde fabriken. Chassi? Givetvis BMW;s chassi.

Slutsats: Att BMW köper Volvo för att stärka dess position är knappst troligt, enligt min egna uppfattning. Bäst för Volvo vore om Volvo AB köpte oss. Det skulle även Renault gilla då dom skulle kunna utnyttja Volvos återförsäljare i USA för att kunna etablera sig i USA. Reanult äger ju en del aktier i Volvo AB därav Renaults intresse i att Volvo AB köper upp dom.

Volvo AB är företaget som sålde Volvo PV till Ford? hmm
Just nu delar ju Volvo chassi med Mitsubishi eller iallafall gjorde, Volvo har delat motorer med Renault och Daf så det blir väl inget nytt direkt?

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
Cribbe84 skrev:

Intressant inlägg. smile
Första riktigt intressanta på länge.

Volvo äger för övrigt 96% av Nissan Diesel förutom Renault Trucks och Mack Trucks, Prevost och Nova Bus. wink
Senast redigerat av TurbOla (28 oktober 2008)

1 814 Inlägg
28 oktober 2008
Ska volvo köpas av BMW är ju det tusentals ggr bättre ägare än ford (inget illa menat mot ford) men BMW passar dem långt bättre.

så: JA till ett tyskt volvo PB!

Sök