2768
Sök

BMW köper volvo?

Mästare
2 947 Inlägg
28 oktober 2008
expect1991 skrev:
Ska volvo köpas av BMW är ju det tusentals ggr bättre ägare än ford (inget illa menat mot ford) men BMW passar dem långt bättre.

så: JA till ett tyskt volvo PB!

Precis, vad jag tycker Svensk Design(host) med Tysk kvalitét!
Precis, Ja till ett Tyskt Volvo PV.
Senast redigerat av KimVsWorld (28 oktober 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
Cribbe84 skrev:
Slutsats: Att BMW köper Volvo för att stärka dess position är knappst troligt, enligt min egna uppfattning. Bäst för Volvo vore om Volvo AB köpte oss. Det skulle även Renault gilla då dom skulle kunna utnyttja Volvos återförsäljare i USA för att kunna etablera sig i USA. Reanult äger ju en del aktier i Volvo AB därav Renaults intresse i att Volvo AB köper upp dom.

Wallenbergarna har ju funderat på att köpa tillbaka Volvo har jag hört, ryktesvägen förstås. roll
Men vem vill köpa ett sjunkande skepp?

Tror ni lokala banken ställer upp med lån om man skulle köpa Volvo? big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
28 oktober 2008
Alla snackar skit om volvo har jag sett , men till vilken mening .
Alla här inne vet ju att bmw är dåliga bilar , kostar alldeles för mkt att laga , du har inga direkt val möjligheter när de gäller motorer , och dom motorer dom har att erbjuda är inget att ha , dålig komfort osv .

Köper du en volvo idag har du iaf mer att välja mellan och du har fler bilmodeller som är något att ha , tex jämför försäljnings siffrorna på Bmw X5 & Volvo Xc90 . Volvon säljer betydligt mer bilar på ett år än bmw .
Kan ju bara betyda en sak , volvo gör fler saker rätt än bmw , så är de bara .

Det blir som det blir!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 oktober 2008
TurbOla skrev:
Mortalis skrev:
twin_cam skrev:
Sen skriver jag det som alla vet:

Köper BMW Volvo så kommer det bli så förbannat bra bilar. Kvalitén kommer att bli högre, motorerna ännu bättre och så kommer kanske även bilarna från holland och sånt kontrolleras vad gäller kvalitén... Tror inte att Ford är särskilt noggranna med kvalitetskontrollen...

Hoppas bara att även Saab får ett sådant öde... GM har ju slarvat bort mer än halva Saabs identitet... Frågan är vem som bjuder på Saab först. VAG, Mercedes eller BMW wink

Problemet är väl bara att BMW har utvärderat Volvo tidigare och gick ifrån affären då, varför de skulle ändra sig nu vet man ju inte. Ford lär inte sälja Volvo till vilket pris som helst eftersom det är de företag som utvecklar i princip alla säkerhetssystem för alla bilar i Fordkoncernen, och i viss mån motorer också...
När tidigare "fina" märken sålts har de gått till skitländer som Indien och Kina eftersom de inte "hinner" med att forska ikapp dit västvärldens tillverkare är (därav alla piratkopior de försökt med).
Så slipper de forska och utveckla utan kan ta direkt från lagerhyllorna.
Blir de så, så e de inget o se fram emot tror jag iaf...
SAAB är isf de företag som ligger sämst till, de har ju inte mkt till image egentligen? Men de e väl en annan fråga...

Det var snarare Ford som drog tillbaka säljerbjudandet.
De har för övrigt typ "pantsatt" Volvo för att hålla Ford i sig självt flytande ett tag till...

Pär Brandt -  2008-10-27 09:54
Våren 2007 gjorde BMW en grundlig genomgång av Volvo Personvagnar. Syftet var att undersöka om ett uppköp var möjligt, men BMW tackade nej.

Det grundade jag de på iaf...Automotorsport

Mästare
2 947 Inlägg
28 oktober 2008
Dream_ skrev:
Alla här inne vet ju att bmw är dåliga bilar , kostar alldeles för mkt att laga , du har inga direkt val möjligheter när de gäller motorer , och dom motorer dom har att erbjuda är inget att ha , dålig komfort osv .

Köper du en volvo idag har du iaf mer att välja mellan och du har fler bilmodeller som är något att ha , tex jämför försäljnings siffrorna på Bmw X5 & Volvo Xc90 . Volvon säljer betydligt mer bilar på ett år än bmw .

hm... Nej, dagens Volvo suger, EU fick handikappanpassa reglerna för Volvo pågrund av att dem inte klarade av att göra en miljövänlig bil, Volvo gör fler och fler SUV:ar när det säljs fler småbilar, Okej dem har Volvo C30 men hur liten och praktisk är den?

3 354 Inlägg
28 oktober 2008
Jag vet att bmw INTE är dåliga bilar, dyra? det beror på hur man ser det, bland beg så är en e39 523 lika dyr som en 850 glt att äga. sj sett papper. vilken kan man ha mest roligt för och vilken visar mer komfort och stil. ni får ha era egna åsikter men för mig så är bmw:n i detta fallet överlägsen.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 354 Inlägg
28 oktober 2008
för att volvo ska klara sig så behöver dem en billig snål småbil...

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 021 Inlägg
28 oktober 2008
Dream_ skrev:
kostar alldeles för mkt att laga , du har inga direkt val möjligheter när de gäller motorer , och dom motorer dom har att erbjuda är inget att ha , dålig komfort osv .

eh what?

3 354 Inlägg
28 oktober 2008
Rille0 skrev:
Dream_ skrev:
kostar alldeles för mkt att laga , du har inga direkt val möjligheter när de gäller motorer , och dom motorer dom har att erbjuda är inget att ha , dålig komfort osv .

eh what?

håller med.

Mästare
2 947 Inlägg
28 oktober 2008
Seth skrev:
Rille0 skrev:
Dream_ skrev:

eh what?

håller med.

Precis det var bättre förr, Det finns delar till Volvo 740 bakom varje Lada. Och Valmöjligheterna? Ja, b230F? Ft? k? ef? abc? 123? Finns hur många som helst! lol roll

Seth skrev:
För att Volvo ska klara sig så behöver dem en billig och snål småbil.

Precis vad jag tror.
Senast redigerat av KimVsWorld (28 oktober 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
Mortalis skrev:
Våren 2007 gjorde BMW en grundlig genomgång av Volvo Personvagnar. Syftet var att undersöka om ett uppköp var möjligt, men BMW tackade nej.

Såg det, men hittade inte sidan där jag läste om att Ford tackat nej.
Men jag fann det  här:
Nya rykten: Wallenberg vill köpa Volvo PV

Spekulationerna om att Volvo Personvagnar är till salu, och vilka som kan vara spekulanter, fortsätter. Nu är det brittiska tidningen The Independent som påstår att Wallenbergssfärens maktbolag Investor skulle vara intresserat av att ta över Volvos personbilar från Ford.

Hos Investor kommenterar man inte "rykten och spekulationer", säger informationschefen Fredrik Lindgren till Svenska Dagbladet.
Men enligt artikeln i The Independent överväger Investor att tillsammans med grupp andra investerare lägga ett bud på Volvo PV. Tidningen skriver också att fackföreningar i Sverige är positiva till ett svensk ägande, vilket skulle ge detta bud en fördel framför andra.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 oktober 2008
De hade nog vart bättre än att BMW ägde dem iaf. Kanske slutar som sist, med inget nytt tongue

486 Inlägg
28 oktober 2008

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
Vad får köparen?
1) Hälften av ett bra varumärke. Volvo personvagnar delar varumärket med Volvo Group, så den nya ägaren har inte full kontroll över varumärket. Det höjer säkert inte värdet på Volvo personvagnar.

2) Ett ganska brett modellprogram med hyfsat moderna bilar - som dock till mycket stor del baseras på Ford-delar. Den som köper Volvo måste alltså under en lång radda år köpa stora mängder komponenter från Ford. Inte attraktivt.

3) Duktiga tekniker. Stort kunnande när det gäller säkerhet. Volvo jobbar också hårt med hybridlösningar, men man ligger fortfarande långt efter exempelvis Toyota och Honda. Det är tveksamt om någon europeisk tillverkare anser att Volvos tekniker motiverar ett köp. Däremot kan kunnandet värderas högt i Kina/Ryssland.

4) Ett antal fabriker. Visst kan det vara bra, men i dagsläget lägger exempelvis Ford ner fabriker, och Volvo har inga egna fabriker i USA - vilket förmodligen hade varit mycket bättre än i Belgien.
5) Ett återförsäljarnät. För vissa märken kan detta vara guld värt. För andra kanske en belastning

Det här leder mig fram till att Volvos största tillgång är varumärket. Den som köper Volvo ser förmodligen potentialen att skapa ett "grönt-premium-familje-varumärke" som inte försöker vara sportigt. Personligen tror jag att det finns en riktigt bra framtid för den typen av bilar.

Men vem vill då köpa?
En tillverkare från Kina eller Ryssland är det troligaste svaret. Eller?
Om det nu inte kliver fram en svensk köpare. Tänk vad kul det skulle vara! Och tänk vad viktigt Volvo är för Sveriges arbetsmarknad. Har regeringen råd att inte hjälpa till?
Priset lär vara överkomligt. Ford köpte Volvo för 50 miljarder och har skrivit ner värdet till 35 miljarder. Men så mycket lär man inte kräva. Bara i år kan man tänka sig att Volvo går med fyra miljarder i förlust, om dagens trend håller i sig.
Försäljningssumman för Jaguar/Land Rover var 14 miljarder kronor.
Med låg dollarkurs bör det alltså vara köpläge på Volvo - om man har en rejäl summa pengar att investera vidare med.

Som sagt, tänk om det kom fram lite svenska pengar och en långsiktig plan.

För att ingen ska klaga, så var det vad Söderlind på Automotorsport skrev. smile
Senast redigerat av TurbOla (28 oktober 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
Mortalis skrev:
TurbOla skrev:
Det var snarare Ford som drog tillbaka säljerbjudandet.
De har för övrigt typ "pantsatt" Volvo för att hålla Ford i sig självt flytande ett tag till...

Där var det ju. smile
Men då måste priset vara bra eftersom Volvo är satt i pant för Fords stora lån i USA. Om Volvo säljs måste merparten av pengarna, enligt lånevillkoren, användas till amortering. Så det finns ingen poäng i att Ford slumpar bort Volvo.

Länken i inlägget från Tomas_H.

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 oktober 2008
VA.se skriver:

En rad strategiska misstag från ägaren Fords sida är främsta orsaken till att Volvo nu tvingas kämpa för sin överlevnad. Kassan är tom, produktprogrammet ligger fem år efter konkurrenternas och Ford står vid ruinens rand. Volvo tvingas nu panikbanta och minska produktprogrammet med 5-6 bilmodeller. Åtminstone tre miljarder kronor krävs för att Volvo ska klara sig. Plus en vettig ägare.

Under den första femårsperioden levererade Volvo mer än 20 miljarder kronor i vinster till Ford. Volvo blev därmed något av Fords guldkalv.
Flera projekt överfördes också till Ford. Redan innan försäljningen hade en grupp Volvotekniker utvecklat intressanta miljölösningar.
”En projektgrupp hade utvecklat hybridbilar”, säger en tekniker som var med. ”Men all kunskap om hybrider och miljö gick nu över till Ford.”

Ford koncentrerade denna kunskap till Detroit där det sattes upp ett center för miljö i Dearborn.
”Hybridlösningarna som funnits på Volvo kom nu i stället att hamna i Ford Escape”, säger Volvoteknikern.
Volvo fick däremot aldrig någon hybridbil. Den lösning som Ford Escape hade valt ansågs vara för motorsvag för att passa på Volvos nya stadsjeep XC90.

De skalfördelar som sammanslagningen med Ford innebar hade heller inte gynnat Volvo. Ford som koncern gynnades när inköpsvolymerna kunde utökas med även Volvos behov. Men på många områden hade Volvo som en liten aktör kunnat få billigare priser när exempelvis stålleverantörer kunde sälja stål till Volvo på marginalen.

Inte heller utvecklingskostnaderna blev nödvändigtvis lägre – för Volvo. Produktionen av bensinmotorer flyttade från Skövde till Fords fabrik i England. Därmed kunde Ford uppfylla sitt sysselsättningsåtagande där. För Volvo blev resultatet att man nu skulle använda Fords basmotorer i stället för egenutvecklade motorer. Basmotorerna hade visserligen lägre inköpskostnad, men efter Volvos nödvändiga anpassningar och ”volvofiering” visade det sig att motorkostnaden blev både två och tre gånger högre än ursprungspriset.

Efter tio år hade Volvos kassa tömts, samtidigt hade produktutvecklingen och samarbetet med Ford lett in i en återvändsgränd. På miljöområdet hade Volvo halkat efter sina fyra främsta konkurrenter Mercedes, BMW, Audi och Lexus. Volvo som premiummärke hade naggats i kanten av kompromisserna med Fordutvecklade komponenter. I stället för ett självständigt Volvo med ”skandinavisk design” började kunderna misstänka att Volvo mer och mer skulle bli en kamouflerad Ford.

Ja, fortsätt läsa om utsugarna Ford på: http://www.va.se/nyheter/2008/10/16/ford-volvos-olycka/
Senast redigerat av TurbOla (28 oktober 2008)

Avstängd
298 Inlägg
28 oktober 2008
Dream_ skrev:
och dom motorer dom har att erbjuda är inget att ha

S50B30 och S50B32
säger det dig nåt?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 oktober 2008
Hoppet tillbaka till Volvo skulle jag vilja kalla detta..

Har vart Volvo mek i 5 år nu å ser liksom vart det bär hän...  Volvo har aldrig vart snåla bilar men dom va iaf bra förr det som du fick använda extra på soppa fick du igen på att slippa reparera... 

Jag hade personligen gått i konkurs om jag ägde en Volvo å inte va bilmek då vil säga...

Volvo har ett bra tänk å duktiga ingeniörer men dom e hållna vid strupen av Ford.

Ford har faktiskt gjort en bra sak med Volvo dock... Körglädje s40v50c30 e så extremt mkt roligare å mer direkt än va någon volva har varit tidigare...

Hoppas verkligen att BMW tar över Volvo då det e ett starkt varumärke med fin historia.... Som tyvärr e på väg å köras i botten nu.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 oktober 2008
Dream_ skrev:

Herregud, hur kan de låta dig dig springa lös? Här här vi en tråd med i princip 18 sidor bevis för att bmw säljer fler bilar än volvo, drar mindre än motsvarande volvo, håller lika bra som volvo, delarna är lika dyra osv osv Och så skriver du att "alla här inne vet att bmw är dåliga bilar"

Ett råd till dig är att våga göra som dom du uppenbart är så avundsjuk på, köp dig en bmw. För uppenbarligen här du ingen aning om vad du pratar om.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

48 Inlägg
29 oktober 2008
nice när BMW blir Framhjulsdrivet wink tongue

Sök