Vad får köparen?1) Hälften av ett bra varumärke. Volvo personvagnar delar varumärket med Volvo Group, så den nya ägaren har inte full kontroll över varumärket. Det höjer säkert inte värdet på Volvo personvagnar.
2) Ett ganska brett modellprogram med hyfsat moderna bilar - som dock till mycket stor del baseras på Ford-delar. Den som köper Volvo måste alltså under en lång radda år köpa stora mängder komponenter från Ford. Inte attraktivt.
3) Duktiga tekniker. Stort kunnande när det gäller säkerhet. Volvo jobbar också hårt med hybridlösningar, men man ligger fortfarande långt efter exempelvis Toyota och Honda. Det är tveksamt om någon europeisk tillverkare anser att Volvos tekniker motiverar ett köp. Däremot kan kunnandet värderas högt i Kina/Ryssland.
4) Ett antal fabriker. Visst kan det vara bra, men i dagsläget lägger exempelvis Ford ner fabriker, och Volvo har inga egna fabriker i USA - vilket förmodligen hade varit mycket bättre än i Belgien.
5) Ett återförsäljarnät. För vissa märken kan detta vara guld värt. För andra kanske en belastning
Det här leder mig fram till att Volvos största tillgång är varumärket. Den som köper Volvo ser förmodligen potentialen att skapa ett "grönt-premium-familje-varumärke" som inte försöker vara sportigt. Personligen tror jag att det finns en riktigt bra framtid för den typen av bilar.
Men vem vill då köpa?En tillverkare från Kina eller Ryssland är det troligaste svaret. Eller?
Om det nu inte kliver fram en svensk köpare. Tänk vad kul det skulle vara! Och tänk vad viktigt Volvo är för Sveriges arbetsmarknad. Har regeringen råd att inte hjälpa till?
Priset lär vara överkomligt. Ford köpte Volvo för 50 miljarder och har skrivit ner värdet till 35 miljarder. Men så mycket lär man inte kräva. Bara i år kan man tänka sig att Volvo går med fyra miljarder i förlust, om dagens trend håller i sig.
Försäljningssumman för Jaguar/Land Rover var 14 miljarder kronor.
Med låg dollarkurs bör det alltså vara köpläge på Volvo - om man har en rejäl summa pengar att investera vidare med.
Som sagt, tänk om det kom fram lite svenska pengar och en långsiktig plan.
För att ingen ska klaga, så var det vad Söderlind på Automotorsport skrev.
