2953
Sök

BMW köper volvo?

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 oktober 2008
Attenator skrev:
Än så länge är väl detta enbart rykten? Man kan ju alltid hoppas att finanskrisen drabbar ford hårdare än bmw så de "tvingas" sälja ut. Skulle verkligen vilja se att bmw tar tag i volvo och lyfter utvecklingen så att man, när det väl är dags för villa volvo vovve wink, får en bil med hela paketet och den premiumstatus som volvo i dagsläget saknar.

Måste dock säga att ford inte gjort ett dåligt jobb med volvo, däremot tror jag bmw har mer att erbjuda när det gäller att öka statusen på märket.

Jo, Ford är kört i botten totalt. De har använt Volvo som pant på banken, och har räddat sig ytterligare ett tag, därför ingen vågar köpa Volvo, för det kommer gå åt en massa pengar att lösa ut Volvo från pantbanken, och Ford kräver väldigt mycket betalt för Volvo...
De vill både äta och ha kvar kakan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
29 oktober 2008
Subw000fer--92 skrev:
Hexenhammer skrev:
Mortalis skrev:
Vad ska BMW med Volvo till? Egentligen..

Vad ska Volvo med BMW till? Det kan bara bli sämre.

inte ´på design iaf roll

Volvo har enligt mig en utav de bättre designerna som går att hitta...

1 874 Inlägg
29 oktober 2008
Mortalis skrev:
BMW har inte komfort? okej...de är ju jäkligt små på tjänstebilsfronten iof *not*, men nu kom man ju dit igen. Volvo är bäst på jorden. Fan va skumt att de går under då.

Bmw har ju ingen nytta av Volvos säkerhetsanläggning, de klarar sig rätt bra själva i testerna..

Hur kan Volvo må sämre av att få ett av världens bästa bilmärken bakom sig? Allvarligt...

Nej. Fast å andra sidan är det väl upp till var och en vad som är komfort. Jag tycker fortfarande
inte att stenhårda stolar, som känns som cementblock är sköna. Där tycker jag att Volvo leder
helt sanslöst med sina "fåtölj-säten".

Ekonomiskt kan det bara bli bättre förstås. Däremot tror jag att om det innebär en större förändring,
konstruktionsmässigt - Så är det dåligt.

1 874 Inlägg
29 oktober 2008
tobbe91 skrev:
Hexenhammer skrev:
n0b0dy_ skrev:
Inte en chans på jorden att Volvo skulle vara bättre än BMW.... Bryr mig inte vad folk säger, det finns en anledning varför det går så som det gör för dom.... Om BMW köper Volvo så skulle det gynna Volvo rejält..

"Bättre" är ju jävligt svårt att säga. Det beror ju helt och hållet vad man är ute efter. Jag skulle alla dagar välja en sprillans ny valfri Volvo istället för en sprillans ny valfri BMW, t.ex. Det är för att jag hatar sportiga bilar, jag hatar bilar med hårda stolar, jag hatar bilar dom drar mycket bensin (jo, det finns ett gäng hos Volvo som drar mänskligt), jag hatar bilar som inte har en endaste aning om vad "design" innebär, och som tycker att svart plast och en ratt som ser ut som ett pungskydd är snyggt.

...ja, det var väl det.

om det är några som gör plastiga bilar så är det fanimej volvo, och det verkar som om du har blivit smittad av svensk avundsjuka för BMW är bättre än volvo och dom drar mindre än volvo med, farsan har en 530td -08 med en rax sexa på 240hk drar 0,6l milen blandad körning

Jag håller inte med. Inte någonstans.

Själv har jag en V70 2.4 som drar 0.7 full-lastad. Jag tycker inte det är dåligt.

274 Inlägg
29 oktober 2008
Så jäkla dåligt har det ej gått på volvo inom den 5 års perioden jag jobbat hittills, för2,5 år sedan byggde vi bonus bilar till kunderna så dom kunde få sina bilar tidigare då rann det in beställningar i stort settt.

Sen har just volvo få suttit med att ge ford pengar för att hålla det flytande, därav har man fått sämre ekonomi för att man har gett pengar till sina ägare.

Men alla som e så insatta kan gärna komma med motargument.
Men jag matas av skiten hela dagarna när man jobbar.

Så jag hoppas verkligen att det kommer en penningstark köpare som kanske kan hjälpa volvo på fötter igen.

Till fire traxx vill man ju bara säga skaffa ett jobb istället ananrs har du stor konkurens inom en snar framtid e kanske bara 10000gubbar på ett bräde som skall konkurerea med jobben.

404 Inlägg
29 oktober 2008
TurbOla skrev:
Attenator skrev:
Än så länge är väl detta enbart rykten? Man kan ju alltid hoppas att finanskrisen drabbar ford hårdare än bmw så de "tvingas" sälja ut. Skulle verkligen vilja se att bmw tar tag i volvo och lyfter utvecklingen så att man, när det väl är dags för villa volvo vovve wink, får en bil med hela paketet och den premiumstatus som volvo i dagsläget saknar.

Måste dock säga att ford inte gjort ett dåligt jobb med volvo, däremot tror jag bmw har mer att erbjuda när det gäller att öka statusen på märket.

Jo, Ford är kört i botten totalt. De har använt Volvo som pant på banken, och har räddat sig ytterligare ett tag, därför ingen vågar köpa Volvo, för det kommer gå åt en massa pengar att lösa ut Volvo från pantbanken, och Ford kräver väldigt mycket betalt för Volvo...
De vill både äta och ha kvar kakan.

Jag syftade inte på deras finanser utan det faktum att volvos design kommit långt och kvalitetskänslan ligger på en bra nivå. Ford har ju faktiskt behandlat volvo som ett premiummärke istället för att skära ner och försämra.

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 oktober 2008
Attenator skrev:
Jag syftade inte på deras finanser utan det faktum att volvos design kommit långt och kvalitetskänslan ligger på en bra nivå. Ford har ju faktiskt behandlat volvo som ett premiummärke istället för att skära ner och försämra.

Det tvivlar jag lite på.
Ford har snott Volvos miljövänliga teknik som de hade, och stoppat i sina egna bilar.
De fem första åren mjölkade de Volvo på 20 miljarder.
Sen tillåts Volvo inte göra något på sin utvecklingsavdelning, då Fords gubbar är i majoritet i styrelsen i Volvo.
Därför har Volvo halkat efter ca 5 år i utvecklingen, tack vare Ford, visst, designen på bilarna, den yttre är väl okej, dock gillar jag inte V70 II modellen, men det är en smaksak.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 751 Inlägg
29 oktober 2008
Hexenhammer skrev:
Mortalis skrev:
BMW har inte komfort? okej...de är ju jäkligt små på tjänstebilsfronten iof *not*, men nu kom man ju dit igen. Volvo är bäst på jorden. Fan va skumt att de går under då.

Bmw har ju ingen nytta av Volvos säkerhetsanläggning, de klarar sig rätt bra själva i testerna..

Hur kan Volvo må sämre av att få ett av världens bästa bilmärken bakom sig? Allvarligt...

Nej. Fast å andra sidan är det väl upp till var och en vad som är komfort. Jag tycker fortfarande
inte att stenhårda stolar, som känns som cementblock är sköna. Där tycker jag att Volvo leder

Ekonomiskt kan det bara bli bättre förstås. Däremot tror jag att om det innebär en större förändring,

Har du suttit i en Ny 5-serie med komfortpaket och massagestolar? Om de är stenhårde så vette fan

Who Djaa bless no man curse

1 079 Inlägg
29 oktober 2008
n0b0dy_ skrev:
Hexenhammer skrev:
Mortalis skrev:

Har du suttit i en Ny 5-serie med komfortpaket och massagestolar? Om de är stenhårde så vette fan

Har du suttit i en S60/V70n med sportstolar i skinn? Trots "sport" är de perfekt i hårdhet/mjukthet, perfekt stöd och man kan ändra de hur man vill. big_smile tongue

404 Inlägg
29 oktober 2008
TurbOla skrev:
Attenator skrev:

Det tvivlar jag lite på.
Ford har snott Volvos miljövänliga teknik som de hade, och stoppat i sina egna bilar.
De fem första åren mjölkade de Volvo på 20 miljarder.
Sen tillåts Volvo inte göra något på sin utvecklingsavdelning, då Fords gubbar är i majoritet i styrelsen i Volvo.
Därför har Volvo halkat efter ca 5 år i utvecklingen, tack vare Ford, visst, designen på bilarna, den yttre är väl okej, dock gillar jag inte V70 II modellen, men det är en smaksak.

Visst volvo har halkat efter något enormt i den tekniska utvecklingen, innan Ford köpte upp företaget hade de en av världens bästa dieselmotorer i d5an och i dagsläget sitter de på i princip samma teknik men det jag ville få fram är att när du kommer till bilsalongerna och ser en ny s80, v50 osv är det inte dessa problem som dyker upp i tankarna från utsidan. Även inredningsmässigt ligger de hyfsat bra till, jag kan inte förneka att de fortfarande känns som äldre bilar att köra, förutom v50 r-design med stora dieseln som jag provade för tre veckor sedan. Jag blev väldigt positivt överraskad av både uppförandet på vägen och styrkan i motorn.

Man måste dock inse att eftersom Ford förlorat pengar konstant under de senaste åren blir ALL verksamhet lidande och de kommer självklart att i viss mån prioritera sin grundverksamhet. I förhållande till deras situation känns det ändå som att volvos bilar designmässigt och även i viss mån kvalitets mässigt, går i rätt riktning. Det behövs endast att ett stabilt företag med erkänd premiumstatus tar volvo under sina vingar för att ge bilarna teknik som matchar utseendet.

Håller tummarna för BMW!

Glömde bort S80 V8, helt underbar motor, tack Yamaha!
Senast redigerat av Attenator (29 oktober 2008)

Avstängd
386 Inlägg
29 oktober 2008
Det är nog enda sättet att rädda volvo från undergång. Man kan ju hoppas att det kanske kommer en bakhjulsdriven C30 med rak 6a det hade varit fränt, men inget är ju klart men får hoppas att det blir bmw som köper upp dom för under fords tid så har det inte gått så bra.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 oktober 2008
Volvo fram till 1999 is the shit! smile

Usch, man blir verkligen mörkrädd när man tänker på hur Ford har våldtagit Volvo under de 9år som gått hmm

Om Bmw kunde köpa upp Volvo så vore det helt sjukt bra, men ännu bättre om Volvo kunde bli hel svenskt på riktigt igen.

Man får helt enkelt ta och åka Mercedes undertiden, visst de nya rostar ganska lätt, med det är pågurnd av den ''Miljövänliga'' lacken. Och vad gör man inte för miljön big_smile wink

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

998 Inlägg
29 oktober 2008
Man kanske får flytta ifrån göteborg nu för att dom lägger ner så mycket.

Visst Bmw må vara en bra bil, men så värst snygga är dom inte, finns vissa som är snygga, samma inom volvo, toyota, audi, ferrari. alla har sin smak.

Spelar ingen roll vem som köper bara dom behåller en del tillverkning i göteborg.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

1 874 Inlägg
29 oktober 2008
n0b0dy_ skrev:
Hexenhammer skrev:
Mortalis skrev:

Inte med komfortpaket och massagestolar (sedan skulle jag aldrig vilja ha massagestolar, men
det är ju en helt annan sak). Jag tycker att alla stolar i Toyota, Audi, WV, BMW, Mercedes etc är
hårda. Även de i lite äldre Volvo-bilar är rätt hårda.

DFFL
9 020 Inlägg
29 oktober 2008
Satt här och funderade över en grej.
Är det NÅGON som har kommit med en artikel eller en pressrelease om att det ska hända, ett rykte som någon hört på radio (som inte jag hört och jag kör lastbil hela dagarna...) litar inte jag på...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 oktober 2008
Syst3m skrev:
n0b0dy_ skrev:
Hexenhammer skrev:

Har du suttit i en S60/V70n med sportstolar i skinn? Trots "sport" är de perfekt i hårdhet/mjukthet, perfekt stöd och man kan ändra de hur man vill. big_smile tongue

Citat teknikens värld ang bmws komfortstolar:
"Om tandläkaren haft så här sköna stolar hade folk köat för att få sina tänder utdragna"

Så att säga att Bmw har stenhårda obekväma sportsäten stämmer ju inte riktigt, även om jag sj tycker dessa är lika bekväma som volvos säten eller bmw komfortstolar. Dock är jag relativt lätt så jag upplever kanske inte stolen på samma sätt som en normal/tungviktigt vem vet.

Och jag har suttit i alla volvos modeller utom C30, och jag körde även runt i en V70 2.0F ett par dar. Det ända bra med den bilen var just stolarna för övrigt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
29 oktober 2008
TurbOla skrev:
Länge leve femcylindrigt. big_smile

Och länge leve Yamaha motorn..

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

Finlirare
478 Inlägg
29 oktober 2008
Sitter och dagdrömmer att Volvo ska börja nytillverka 740/940 igen...roll

1 571 Inlägg
29 oktober 2008
azXig skrev:
Sitter och dagdrömmer att Volvo ska börja nytillverka 740/940 igen...roll

Precis. Jag tycker Volvo ska återgå till gamla klossformen lite grann (inte ironisk nu) med räta linjer istället för alla runda fula former som ALLA bilar har idag. Det är bara grillen och emblemen som skiljer alla bilmärken åt för ögat. Bara vad jag tycker. Och så ska fler modeller låta som överladdade 850 turbos. smile

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
29 oktober 2008
Rille0 skrev:
Dream_ skrev:
kostar alldeles för mkt att laga , du har inga direkt val möjligheter när de gäller motorer , och dom motorer dom har att erbjuda är inget att ha , dålig komfort osv .

eh what?

säger bara att om man köper volvo har man mer valmöjligheter , visst kan hålla med om att bmw diesel går riktigt fint , men D5an går mkt bättre . Bensinmotorerna hos bmw är ju ren skit , men du får ju tycka vad du vill . Volvo är ett bättre märke , bmw duger till att leverera pizza i smile

Det blir som det blir!

Sök