Nu kommer snön !! PÅ MED VINTERDÄCKEN GOTT FOLK

sirmiro Double-Unicorn Rider
30 oktober 2008 · 2 486 Inlägg

Vinterdäck......på

Hatar att kånka på däck upp och ner, och ingen mutterknack heller. Och då jag inte orkar släpa däcken från förrådet till garaget blev det saxdomkraft. *gnäller som jag har rätt till enligt gnällbälteslagen*

Men nu kan snön komma. big_smile

civic Naturally Aspiranted
30 oktober 2008 · 543 Inlägg

Ingen idé, den försvinner ju lika fort den kommer den första snön.
Sen tar det 1 månad innan det kommer igen.

Navkapsel
30 oktober 2008 · 4 637 Inlägg

Härligt med snö! Det blir ljusare och mysigare ute. Dessutom kan man sladda lite! Det är bara att hoppas på att det inte blir någon extremhal vinter med tanke på att alla inte har möjlighet att låta bilen stå även vid extremhalka.

Navkapsel
30 oktober 2008 · 4 637 Inlägg

Joo skrev:

TurbOla skrev:

Joo skrev:
Mina vinterdäck är helt slut och jag studerar så jag har inte råd att köpa nya däck! därför blir det till att köra på sommardäckena året runt.. Dessvärre så är det på gränsen 1.6 mm på sommardäcken också..

Antingen får du ge fan i att köra när det snöar eller är minusgrader, då du riskerar andras liv i trafiken pga din försumlighet i och med att inte vara beredd med vinterdäck, förutom att det är olagligt.

Men så länge vinterväglag ej råder kan du glatt köra på med dina sommardäck!
Men vintertid rekommenderas 3mm mönsterdjup, så gissa, gosse, vad vattenplaning innebär för dig.
Ställ av bilen, min rekommendation, tills du har råd med däck...

Jo du har såklart rätt! funderar på och och beställa de billigaste däcken man kan hitta.. Men det värsta är att jag måste köpa odubbat och jag har 2 friska dubbade hemma.. Men köper jag dubbat så är dubben borta efter 1 månad mad

azid skrev:
köp några beggade på blocket eller nått... dåliga sommadäck på vintern är inte kul..

jo jag tänkte så eller så köper jag några nya skit kina däck smile

Köp begagnade märkes- eller i värsta fall halvmärkes även om de är lite slitna. De billigaste lågprisdäcken är livsfarliga. Läste förra året om t ex Kingstar dubbdäck. De är inte ens gjorda för vinterväglag, de är gjorda för att vara billiga. Dessutom bör lätt begagnade kvalitetsdäck hålla längre än nya skitdäck. Och begagnat brukar vara billigare än nya skitdäck.

Senast redigerat av EmilHammarlund (30 oktober 2008)

HoKkee
30 oktober 2008 · 845 Inlägg

var på den säkra sidan gott folk.
mykcet snack på alla som är så duktig på att köra bil. en dag ligger ni där i diket och gnäller och jävlas. oj bilen gick sönder. helvet.
spelar ingen roll hur bra sommar däck man har. var på den säkra sidan. ni kan utsätta fara för de andra.
Helvete.

m3-lappis
30 oktober 2008 ·

Billiga vinterdäck är inte alltid buh.
Men som föregående talare så håller jag med honom. hellre lägger jag då iaf lite mer pengar på en uppsättning "ordentliga" vinterdäck än att köpa nya baklampor till sommar-bilen.
dom testade däck förra året som varje år typ.

matador mfl va totalt livsfarliga men godkända i sverige

Muttley
30 oktober 2008 ·

jag hatar vintern av många anledningar,  en av dem är alla tröga bilister som kör med sommardäck när halkan kommer att komma, kom igen de har snöat idag runt kstad och där . de är 2 grader och regnar ute just här. och ni kör med sommardäck. ja ligger ni i diket och inte kört på någon så hoppas jag att ni ligger där tills ni förfryser och straffas, för att ni kan faktiskt skada någon.

R-line_chrille Distributionselektriker
30 oktober 2008 · 222 Inlägg

agentchaos skrev:
ALLA SMÅ UNGAR som leker med sin egen och min säkerhet i trafiken med sommardäck nu när det blir halt  är icke lämpade för körkort ! passa er noga om ni kör in i min bil med sommardäck på halt väglag

verkar vara lugnt du har ju ingen bil tongue  eller????

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
mike_ford
30 oktober 2008 · 348 Inlägg

när e senaste man ska sätta på :S

Ford focus st "ficusen" (2007)
Ford Focus st "St250" (2014)
DoT Häst
30 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

mike_ford skrev:
när e senaste man ska sätta på :S

Krav på vinterdäck är från 1 december till 31 mars .

Än är inte den sista idioten född..
Kesler
30 oktober 2008 · 3 650 Inlägg

mike_ford skrev:
när e senaste man ska sätta på :S

1 dec

Volvo_Mannen Volvoskadad
30 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

DoT skrev:

mike_ford skrev:
när e senaste man ska sätta på :S

Krav på vinterdäck är från 1 december till 31 mars .

vid vinterväglag. man får ha sommardäck hela vintern om det mot förmodan skulle vara barmark och plusgrader hela vintern

Jonas
Wanegardh Asgammal medlem.
30 oktober 2008 · 2 246 Inlägg

DoT skrev:

mike_ford skrev:
när e senaste man ska sätta på :S

Krav på vinterdäck är från 1 december till 31 mars .

om det är vinterväglag

DeFlo
30 oktober 2008 · 514 Inlägg

Snö? Vinterdäck? Vad är det?
Vintern kommer aldrig till Malmö.

BMW = Bil Med Wasakredit
Wanegardh Asgammal medlem.
30 oktober 2008 · 2 246 Inlägg

DeFlo skrev:
Snö? Vinterdäck? Vad är det?
Vintern kommer aldrig till Malmö.

bara när det är underkylt regn..he he

Martin 9-3 Fisketokig
30 oktober 2008 · 2 997 Inlägg

Det blir nog däckbytardag på lördag. Ska till svärföräldrarna på söndag så lagom sträcka att köra in dem då.

Har redan åkt med mina sommardäck på frusen väg en gång och herregud vilka skitdäck på is tongue

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
-Mackan- Fire And Silk
30 oktober 2008 · 2 254 Inlägg

civic skrev:
Ingen idé, den försvinner ju lika fort den kommer den första snön.
Sen tar det 1 månad innan det kommer igen.

Precis, det är ingen idé att byta till dubbade vintersulor nu. Nej, de får vackert vänta tills vintern kommit för att stanna, om ca 3-4veckor wink

MvH Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Smajly
31 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Vinterdäck
Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars

När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna. 

*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
Om fordonet är registrerat i utlandet.
Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

Mönsterdjup 3 mm
Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon.

Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.


Vad är vinterdäck?
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:
särskilt framtagna för vinterkörning och 
märkta M+S, M-S, M.S.,  M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Bästa däcken bak
För att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Rand
15 november 2008 · 1 024 Inlägg

jag kör ej med vinterdäck big_smile only summer!! big_smile

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Masterworks
15 november 2008 ·

Rand skrev:
jag kör ej med vinterdäck big_smile only summer!! big_smile

Kör du bara på sommaren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang