Corrado G60 Ryker svart och går väldigt hackigt

thell_gti CORRADOÄLSKARE
1 november 2008 · 205 Inlägg

Hej. jag har fått lite problem med min corrado. det är en G60 från 1990.den är chippad och har mindre remhjul. och extraktorgrenrör  följt av 2,5tums hela vägen bak.

Nu till problemet.
när jag ligger och cruisar fram i säg 50 km/h så visar färddatorn att den dricker 1.2 liter milen, tycker det verkar mycket .  rätt vad det är så börjar motorn hacka och gå väldigt dåligt. (måste hålla nästintill full gas för att den skall kunna hålla 50. och den rycker svart. kopplar jag och släpper gasen dör motorn direkt.  nu tycker jag det bara blir värre och värre for samma sak händer i 90 kmh eller 110 kmh. riktigt jobbigt att köra. jag anser att den får rent för mycket soppa. typ att något med insprutningen hänger sig.
problemet kom efter att jag hade haft loss grenrör, insug och fuelrailen för att jag skulle montera dit katalysator på bilen. passade på att byta lamda med.
har kollat lite men har inte hittat nåt fel. vad kan det vara?

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219
vortex
7 januari 2009 · 3 Inlägg

började de effter du bytade till extraktorgrenrör ?

need_4_boost
7 januari 2009 · 371 Inlägg

10 spänn på att du har ett insugning läckage wink
Ta ner insuget och var noga med rena och plana ytor,

Stoffe_G
7 januari 2009 · 135 Inlägg

Dubbelkolla så allt är ok med lambdan. Om det e knas med den så får ju systemet fel signaler och kan skicka in på tok fel bränsle/luft blandning.

Samma sak gäller för eventuella små läckage vid insug / grenrör / packningar o.s.v. Kommer det in tjuvluft så får systemet också hicka och ger fel blandning.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
dbjanoz
8 januari 2009 · 1 785 Inlägg

thell_gti skrev:
Hej. jag har fått lite problem med min corrado. det är en G60 från 1990.den är chippad och har mindre remhjul. och extraktorgrenrör  följt av 2,5tums hela vägen bak.

Nu till problemet.
när jag ligger och cruisar fram i säg 50 km/h så visar färddatorn att den dricker 1.2 liter milen, tycker det verkar mycket .  rätt vad det är så börjar motorn hacka och gå väldigt dåligt. (måste hålla nästintill full gas för att den skall kunna hålla 50. och den rycker svart. kopplar jag och släpper gasen dör motorn direkt.  nu tycker jag det bara blir värre och värre for samma sak händer i 90 kmh eller 110 kmh. riktigt jobbigt att köra. jag anser att den får rent för mycket soppa. typ att något med insprutningen hänger sig.
problemet kom efter att jag hade haft loss grenrör, insug och fuelrailen för att jag skulle montera dit katalysator på bilen. passade på att byta lamda med.
har kollat lite men har inte hittat nåt fel. vad kan det vara?

Låter som om den inte mäter lamda värdet. Om bilen tappar anslutning till lamda ställer sig bränslesystemet i nödläge och beräknar värdena med säkerhets marginal, precis som när den tappar signal från LMM.  Börja med att kolla den om du vet säkert att du inte har läckage i systemet framför katalysatorn.

Senast redigerat av dbjanoz (8 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang