Funderar på en Honda Civic Type-R. Bra eller dålig?

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

CTR'en är en rolig bil.
Köper du den faceliftade versionen (efter -04) så är den lite snyggare och lite snabbare.

Motorn är ju speciell, det gäller att piska den rejält, precis som alla Vtec-Hyndor.
Väghållningen är helt enormt bra, på snikrliga banor har jag sett original CTR köra ifrån diverse överladdade bilar som har massa mer effekt.

Det finns MASSA eftermarknadsprodukter till CTR, både styling och trim. Kikar man åt Japan och UK så är urvalet enormt.

Nackdelarna är, som nämnt, att dom dricker olja. Samt att det inte är helt lätt att få ut motorns fulla kapacitet. Kan du inte köra den som den ska köras så är det absolut ingen snabb bil, så är det väl med alla fordon men än mer tydligt med Vtec-motorerna.

Om du köper en CTR, i med grenrör, filter och avgas. Byt bussningar till rejälare saker sen har du en bil som går riktigt bra och låter fantastiskt. big_smile

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
jes
5 november 2008 · 582 Inlägg

JontaK skrev:
CTR'en är en rolig bil.
Köper du den faceliftade versionen (efter -04) så är den lite snyggare och lite snabbare.

Motorn är ju speciell, det gäller att piska den rejält, precis som alla Vtec-Hyndor.
Väghållningen är helt enormt bra, på snikrliga banor har jag sett original CTR köra ifrån diverse överladdade bilar som har massa mer effekt.

Det finns MASSA eftermarknadsprodukter till CTR, både styling och trim. Kikar man åt Japan och UK så är urvalet enormt.

Nackdelarna är, som nämnt, att dom dricker olja. Samt att det inte är helt lätt att få ut motorns fulla kapacitet. Kan du inte köra den som den ska köras så är det absolut ingen snabb bil, så är det väl med alla fordon men än mer tydligt med Vtec-motorerna.

Om du köper en CTR, i med grenrör, filter och avgas. Byt bussningar till rejälare saker sen har du en bil som går riktigt bra och låter fantastiskt. big_smile

fel!! den nya är inte snabbare har 1hk mer på pappret men tester har gjorts och den gamla är snabbare i alla lägen faktist. och har bättre bromsförmåga

hej
Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

Anubis skrev:

Pingi skrev:
nu kom det ju inte lite dålig info om CTRen. Blir jag lite osäker..
Jag är ju ute efter en mindre bil med hyffsat med mos i.
tycker det verkar roligt att köra en CTR:) Ska testa så fort jag får chansen.
Då märks det ju vilka här som har rätt:)

Drar mycket olja sa nån. hur mycket snackar vi om? Hur ofta kommer jag få fylla på om jag varvar
ganska mycket lite ibland?
Men inget farligt o varva dom alltså?

Säg att man ligger i 90km/h och ska dra om nån lite snabbt. Går det med en CTR? lika lätt som med en turbo?

Kolla oljan varje gång du tankar bara så är de lungt smile

Va??? måste jag kolla varje gång jag tankar typ?
Drar den så inni helvete? Det hamna ju på minus sidan.
Har ju ingen raffinaderi i trädgården. tongue

Anubis
5 november 2008 · 1 255 Inlägg

jes skrev:

JontaK skrev:
CTR'en är en rolig bil.
Köper du den faceliftade versionen (efter -04) så är den lite snyggare och lite snabbare.

Motorn är ju speciell, det gäller att piska den rejält, precis som alla Vtec-Hyndor.
Väghållningen är helt enormt bra, på snikrliga banor har jag sett original CTR köra ifrån diverse överladdade bilar som har massa mer effekt.

Det finns MASSA eftermarknadsprodukter till CTR, både styling och trim. Kikar man åt Japan och UK så är urvalet enormt.

Nackdelarna är, som nämnt, att dom dricker olja. Samt att det inte är helt lätt att få ut motorns fulla kapacitet. Kan du inte köra den som den ska köras så är det absolut ingen snabb bil, så är det väl med alla fordon men än mer tydligt med Vtec-motorerna.

Om du köper en CTR, i med grenrör, filter och avgas. Byt bussningar till rejälare saker sen har du en bil som går riktigt bra och låter fantastiskt. big_smile

fel!! den nya är inte snabbare har 1hk mer på pappret men tester har gjorts och den gamla är snabbare i alla lägen faktist. och har bättre bromsförmåga

Han sa faceliften inte den nya modellen tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Anubis
5 november 2008 · 1 255 Inlägg

Pingi skrev:

Anubis skrev:

Pingi skrev:
nu kom det ju inte lite dålig info om CTRen. Blir jag lite osäker..
Jag är ju ute efter en mindre bil med hyffsat med mos i.
tycker det verkar roligt att köra en CTR:) Ska testa så fort jag får chansen.
Då märks det ju vilka här som har rätt:)

Drar mycket olja sa nån. hur mycket snackar vi om? Hur ofta kommer jag få fylla på om jag varvar
ganska mycket lite ibland?
Men inget farligt o varva dom alltså?

Säg att man ligger i 90km/h och ska dra om nån lite snabbt. Går det med en CTR? lika lätt som med en turbo?

Kolla oljan varje gång du tankar bara så är de lungt smile

Va??? måste jag kolla varje gång jag tankar typ?
Drar den så inni helvete? Det hamna ju på minus sidan.
Har ju ingen raffinaderi i trädgården. tongue

Det är säkrast så iallafall annars hör du la när de börjar knack i ventilerna tongue haha

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

jes skrev:
fel!! den nya är inte snabbare har 1hk mer på pappret men tester har gjorts och den gamla är snabbare i alla lägen faktist. och har bättre bromsförmåga

Ge mig en pålitlig källa på det så tror jag den.
Tycker den faceliftade känns rappare på vägen, kanske just tack vare det lättare svänghjulen och uppgraderade kopplingen som gör att iallafall fabriken påstår att den gör 0-100 på 0.2 sekunder snabbare än den äldre versionen.

Har dock inte sett några uppmätta siffror förutom just Hondas egna.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

Anubis skrev:

Pingi skrev:

Anubis skrev:

Kolla oljan varje gång du tankar bara så är de lungt smile

Va??? måste jag kolla varje gång jag tankar typ?
Drar den så inni helvete? Det hamna ju på minus sidan.
Har ju ingen raffinaderi i trädgården. tongue

Det är säkrast så iallafall annars hör du la när de börjar knack i ventilerna tongue haha

får ju fan åka med ett par liter olja i bagaget då! haha

Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

JontaK skrev:
CTR'en är en rolig bil.
Köper du den faceliftade versionen (efter -04) så är den lite snyggare och lite snabbare.

Motorn är ju speciell, det gäller att piska den rejält, precis som alla Vtec-Hyndor.
Väghållningen är helt enormt bra, på snikrliga banor har jag sett original CTR köra ifrån diverse överladdade bilar som har massa mer effekt.

Det finns MASSA eftermarknadsprodukter till CTR, både styling och trim. Kikar man åt Japan och UK så är urvalet enormt.

Nackdelarna är, som nämnt, att dom dricker olja. Samt att det inte är helt lätt att få ut motorns fulla kapacitet. Kan du inte köra den som den ska köras så är det absolut ingen snabb bil, så är det väl med alla fordon men än mer tydligt med Vtec-motorerna.

Om du köper en CTR, i med grenrör, filter och avgas. Byt bussningar till rejälare saker sen har du en bil som går riktigt bra och låter fantastiskt. big_smile

tack för infon. smile Finns det några bra sidor då med massa CTR prylar?
Säg att jag sätter i allt du skrev vad skulle det kosta mig typ? Få det ditsatt oxå för jag kan nada tongue
Hur är det med accelerationen då? Upplever du den som bra? verkar ju kunna honda smile

Anubis
5 november 2008 · 1 255 Inlägg

Pingi skrev:

Anubis skrev:

Pingi skrev:

Va??? måste jag kolla varje gång jag tankar typ?
Drar den så inni helvete? Det hamna ju på minus sidan.
Har ju ingen raffinaderi i trädgården. tongue

Det är säkrast så iallafall annars hör du la när de börjar knack i ventilerna tongue haha

får ju fan åka med ett par liter olja i bagaget då! haha

Men det är som sagt vid hård körning dom drar olja o de är la inte så jätte mycke dom drar men ligger du ofta o pressar o kör på V-tecen så kan 1 liter försvinna rätt snabbt bortsätt ifrån de är bilarna kanon rakt igenom smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

Anubis skrev:

Pingi skrev:

Anubis skrev:

Det är säkrast så iallafall annars hör du la när de börjar knack i ventilerna tongue haha

får ju fan åka med ett par liter olja i bagaget då! haha

Men det är som sagt vid hård körning dom drar olja o de är la inte så jätte mycke dom drar men ligger du ofta o pressar o kör på V-tecen så kan 1 liter försvinna rätt snabbt bortsätt ifrån de är bilarna kanon rakt igenom smile

okej men vtec kanske man blir beroenda av om man köper en tongue
Bilen låter ju kanon i övrigt faktiskt. riktigt sugen.

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

Pingi skrev:
tack för infon. smile Finns det några bra sidor då med massa CTR prylar?
Säg att jag sätter i allt du skrev vad skulle det kosta mig typ? Få det ditsatt oxå för jag kan nada tongue
Hur är det med accelerationen då? Upplever du den som bra? verkar ju kunna honda smile

Kan inte Honda så där överdrivet bra. Har däremot läst på en hel del om hur britterna trimmar sina Type-R och på det sättet lärt mig att det finns mycket att göra.

Med dom prylarna jag skrev så får du kanske inte så överdrivet många hästar men en mer lättkörd motor som svarar grymt mycket bättre på gaspådrag.
Det är dyrt att klämma ur en massa effekt ur en sugmotor. Men till Type-R finns massa firmor som tillverkar prylar till hyfsade priser.
Monterar du det jag skrev kanske du ska tänka på pump, spridare och BTR också, har inte full koll på det nu.
Ska rota fram en Japanese Performance som jag har där det finns en väldigt utförlig artikel om att trimma Civic Type-R.

Ska du ha riktigt bra acceleration, både fram och i svängarna så är det en riktig diff som gäller. Quaife verkar vara det som gäller till Honda.
Men en sån tillsammans med det andra så pratar vi stora pengar om du inte skruvar själv...

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Meanstreaker
5 november 2008 · 119 Inlägg

Att en Typr-R dricker mycket olja vet jag inte. Gjorde min första 2000mila service igår, men jag kan lova att den inte har druckit någon mängd olja som är synbar på stickan... Kanske är skillnad på den nya och den gamla men det tvivlar jag på då det i princip är exakt samma motor. Du behöver nog inte vara så orolig för att fylla på olja, men det är klart, varvar man 8000rpm med en kall motor varenda gång man sticker ut och kör kan man ju räkna med slitage och ökad oljeförbrukning.

Anubis
5 november 2008 · 1 255 Inlägg

Meanstreaker skrev:
Att en Typr-R dricker mycket olja vet jag inte. Gjorde min första 2000mila service igår, men jag kan lova att den inte har druckit någon mängd olja som är synbar på stickan... Kanske är skillnad på den nya och den gamla men det tvivlar jag på då det i princip är exakt samma motor. Du behöver nog inte vara så orolig för att fylla på olja, men det är klart, varvar man 8000rpm med en kall motor varenda gång man sticker ut och kör kan man ju räkna med slitage och ökad oljeförbrukning.

Ok konstigt då alla ja känner som kör eller kört CTR ofta fått fylla på olja dock har ingen av dom den nya.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Meanstreaker
5 november 2008 · 119 Inlägg

Om man vill trimma en Type R så är en "itsfun-chippning" en bra början...

effekt:  +26.3 hk 
vridmoment:  18.3 Nm 

För 5900:-

Du kan ju kolla själv på www.itsfun.nu

Nytt filter och avgas till en sådan kan man hitta på www.streetpower.se m.fl...

Lite tips om vad och var man kan leta.

Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

JontaK skrev:

Pingi skrev:
tack för infon. smile Finns det några bra sidor då med massa CTR prylar?
Säg att jag sätter i allt du skrev vad skulle det kosta mig typ? Få det ditsatt oxå för jag kan nada tongue
Hur är det med accelerationen då? Upplever du den som bra? verkar ju kunna honda smile

Kan inte Honda så där överdrivet bra. Har däremot läst på en hel del om hur britterna trimmar sina Type-R och på det sättet lärt mig att det finns mycket att göra.

Med dom prylarna jag skrev så får du kanske inte så överdrivet många hästar men en mer lättkörd motor som svarar grymt mycket bättre på gaspådrag.
Det är dyrt att klämma ur en massa effekt ur en sugmotor. Men till Type-R finns massa firmor som tillverkar prylar till hyfsade priser.
Monterar du det jag skrev kanske du ska tänka på pump, spridare och BTR också, har inte full koll på det nu.
Ska rota fram en Japanese Performance som jag har där det finns en väldigt utförlig artikel om att trimma Civic Type-R.

Ska du ha riktigt bra acceleration, både fram och i svängarna så är det en riktig diff som gäller. Quaife verkar vara det som gäller till Honda.
Men en sån tillsammans med det andra så pratar vi stora pengar om du inte skruvar själv...

aa rota fram den! tongue Jag behöver inte trimma fram en jävla massa häst.
Vill att det ska finnas massa annat godis oxå så bilen kan bli ännu snyggare oxåsmile
Men det fanns mycket sånt oxå alltså.
Men o byta grenrör o till öppet kostar det Massa pengar?

Men CTRen original då? Duger det för mig som kört turbo innan? smile

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

Meanstreaker skrev:
Att en Typr-R dricker mycket olja vet jag inte.

Enligt Honda återförsäljaren jag pratat med så kan både den gamla och nya Type-R'en dricka lite olja, precis som Vtec-motorerna i andra modeller. Farsans Accord ska, enligt Honda ÅF, också dricka lite.
Dock inga mängder.
Även enligt brittiska trimmare så förekommer en viss oljeåtgång, men det gör det ju på alla bilar, mer eller mindre.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Anubis
5 november 2008 · 1 255 Inlägg

Pingi skrev:

JontaK skrev:

Pingi skrev:
tack för infon. smile Finns det några bra sidor då med massa CTR prylar?
Säg att jag sätter i allt du skrev vad skulle det kosta mig typ? Få det ditsatt oxå för jag kan nada tongue
Hur är det med accelerationen då? Upplever du den som bra? verkar ju kunna honda smile

Kan inte Honda så där överdrivet bra. Har däremot läst på en hel del om hur britterna trimmar sina Type-R och på det sättet lärt mig att det finns mycket att göra.

Med dom prylarna jag skrev så får du kanske inte så överdrivet många hästar men en mer lättkörd motor som svarar grymt mycket bättre på gaspådrag.
Det är dyrt att klämma ur en massa effekt ur en sugmotor. Men till Type-R finns massa firmor som tillverkar prylar till hyfsade priser.
Monterar du det jag skrev kanske du ska tänka på pump, spridare och BTR också, har inte full koll på det nu.
Ska rota fram en Japanese Performance som jag har där det finns en väldigt utförlig artikel om att trimma Civic Type-R.

Ska du ha riktigt bra acceleration, både fram och i svängarna så är det en riktig diff som gäller. Quaife verkar vara det som gäller till Honda.
Men en sån tillsammans med det andra så pratar vi stora pengar om du inte skruvar själv...

aa rota fram den! tongue Jag behöver inte trimma fram en jävla massa häst.
Vill att det ska finnas massa annat godis oxå så bilen kan bli ännu snyggare oxåsmile
Men det fanns mycket sånt oxå alltså.
Men o byta grenrör o till öppet kostar det Massa pengar?

Men CTRen original då? Duger det för mig som kört turbo innan? smile

Du kommer garanterat sakna turbo trycker men CTR är en så bra mycke roligare nil i sig så tror du kommer va kanon nöjd ändå.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

Meanstreaker skrev:
Om man vill trimma en Type R så är en "itsfun-chippning" en bra början...

effekt:  +26.3 hk 
vridmoment:  18.3 Nm 

För 5900:-

Du kan ju kolla själv på www.itsfun.nu

Nytt filter och avgas till en sådan kan man hitta på www.streetpower.se m.fl...

Lite tips om vad och var man kan leta.

Okej shysst det ska jag kolla! har läst på lite ställen att chippning inte skulle va så bra?
Nån som vet nåt om det?
Hade inte tänkt varva ut en kall motor heller.smile den ska alltid va varm:) och då ska det väl inte bli slitage
o så?smile

Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

Anubis skrev:

Pingi skrev:

JontaK skrev:

Kan inte Honda så där överdrivet bra. Har däremot läst på en hel del om hur britterna trimmar sina Type-R och på det sättet lärt mig att det finns mycket att göra.

Med dom prylarna jag skrev så får du kanske inte så överdrivet många hästar men en mer lättkörd motor som svarar grymt mycket bättre på gaspådrag.
Det är dyrt att klämma ur en massa effekt ur en sugmotor. Men till Type-R finns massa firmor som tillverkar prylar till hyfsade priser.
Monterar du det jag skrev kanske du ska tänka på pump, spridare och BTR också, har inte full koll på det nu.
Ska rota fram en Japanese Performance som jag har där det finns en väldigt utförlig artikel om att trimma Civic Type-R.

Ska du ha riktigt bra acceleration, både fram och i svängarna så är det en riktig diff som gäller. Quaife verkar vara det som gäller till Honda.
Men en sån tillsammans med det andra så pratar vi stora pengar om du inte skruvar själv...

aa rota fram den! tongue Jag behöver inte trimma fram en jävla massa häst.
Vill att det ska finnas massa annat godis oxå så bilen kan bli ännu snyggare oxåsmile
Men det fanns mycket sånt oxå alltså.
Men o byta grenrör o till öppet kostar det Massa pengar?

Men CTRen original då? Duger det för mig som kört turbo innan? smile

Du kommer garanterat sakna turbo trycker men CTR är en så bra mycke roligare nil i sig så tror du kommer va kanon nöjd ändå.

hehe okej:) Ska nog sälja min passat i  helgen o då blir det Antagligen en CTR:) Om jag tycker om
den när jag provkör första gången:)
min förra bil en Golf VR6 va riktigt Grym. går inte jämföra med CTR på nåt sätt?smile
saknar ju turbo oxå liksom:)

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

Pingi skrev:
Men o byta grenrör o till öppet kostar det Massa pengar?

Men CTRen original då? Duger det för mig som kört turbo innan? smile

Chippet som Meanstreker nämnde är bra, särskilt i kombination med modifikationerna jag nämnde.
Jag som personligen inte ägt någon överdrivet snabb bil, sportigaste var 200sx S13, tycker att det är ett hyfsat bra klipp i Type-R, går inte jämföra med den Type R jag har (Impreza) men det ska man inte göra heller. big_smile
Väghållningen och den sportiga känslan gör att det känns som att det går undan.
Sen att det går som en dans i svängarna är inte alls fel.

Grenrör finns allt ifrån riktigt billiga till Spoon och Mugen som är svindyrt.
Filter och avgas kan du köpa på många platser i Sverige.
Dom flesta avgas/trimfirmor har prylar till CTR'en.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang