Funderar på en Honda Civic Type-R. Bra eller dålig?

Meanstreaker
5 november 2008 · 119 Inlägg

Vill nog påpeka en sak, Type R:en är kanske inte den snabbaste bilen för de pengarna, men om du kollar på körglädjen man får för stålarna så ligger den jävligt bra till. Det är skitskoj att köra på kurviga goa vägar och peta växlar mellan 5500-8000rpm... Det bilen saknar är vridmomentet som en turbobil har. Min motor ger t.ex. som mest 193nm vilket inte är så mycket jämfört med en motsvarande 2liters turbo.

terazzi
5 november 2008 ·

Hade satsat på S2a ist för type-R wink
Körde en sån och upplevde dem ovanligt slöa ändå faktiskt..

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

Meanstreaker skrev:
Vill nog påpeka en sak, Type R:en är kanske inte den snabbaste bilen för de pengarna, men om du kollar på körglädjen man får för stålarna så ligger den jävligt bra till.

Klockrent skrivet!
Håller med helt.

Pingi, kolla www.cplracing.co.uk där har du en massa till CTR'en.
Kolla runt lite på den sidan så får du en uppfattning om vad som finns att tillgå.
Det finns även en hel del japanska sidor som säljer prylar till Hondan men det bästa är nog, om du ska trimma lite smått, att fixa det du kan här i Sverige.
Det blir billigare så.

Men räkna med 15-25 000 nånting för att fria upp andningsvägarna och få styrsystemet att hänga på också, kanske kan du få med en bränsleuppgradering i den summan också.
Har lite dålig koll på priserna som skiljer sig enormt, ett DC sports grenrör får du för under 5 000 i UK medans Spoons och Mugens kan kosta det dubbla.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

okej CTR är värd varenda krona alltså?smile
enda dåliga är väl att det bara är ac oxå va?
Finns inga CTR med taklucka? tongue

Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

JontaK skrev:

Meanstreaker skrev:
Vill nog påpeka en sak, Type R:en är kanske inte den snabbaste bilen för de pengarna, men om du kollar på körglädjen man får för stålarna så ligger den jävligt bra till.

Klockrent skrivet!
Håller med helt.

Pingi, kolla www.cplracing.co.uk där har du en massa till CTR'en.
Kolla runt lite på den sidan så får du en uppfattning om vad som finns att tillgå.
Det finns även en hel del japanska sidor som säljer prylar till Hondan men det bästa är nog, om du ska trimma lite smått, att fixa det du kan här i Sverige.
Det blir billigare så.

Men räkna med 15-25 000 nånting för att fria upp andningsvägarna och få styrsystemet att hänga på också, kanske kan du få med en bränsleuppgradering i den summan också.
Har lite dålig koll på priserna som skiljer sig enormt, ett DC sports grenrör får du för under 5 000 i UK medans Spoons och Mugens kan kosta det dubbla.

ok schysst! ska kolla runt där!
för 15-25k vad får jag då för nåt ungefär?
Finns det några svenska sidor med mycket till honda eller är det bäst att ta det från UK?
vill ju även ha lite utvändig styling smile
Lång frakttid därifrån?
aldrig beställt från uk..får man faktura med om man betalar eller betalar man över nätet?
är ganska amatör.
roll

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

www.hondaklubben.com
Där får du reda på det mesta om Hondan.
Efter en snabbkoll som jag gjort så borde du få iallafall grenrör, avgas och filter av bra kvalitet för den summan jag nämnde.
Går att få både billigare och mycket billigare beroende på vilka produkter du väljer.
Dessa uppgraderingar tillsammans med ett chip kan ge runt 20hk och en mer lättkörd, varvvillig och trevlig motor.
Har dålig koll på svenska sidor tyvärr.

Utvändig styling finns en del men jag vet inte vart du hittat det.
Enligt mig räcker det med en uppsättning snygga fälgar, bilen är snygg nog som den är original. Bättre att lägga pengarna på trim. wink

När jag beställt från UK så har det tagit runt 3-5 arbetsdagar att få hit prylarna. Betalar direkt med kort, ingen fara på dom stora firmorna.

Ska nämna en sak angående oljedrickande också, om bilen dricker så brukar det lugna sig/sluta efter max 6 000 mil.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

JontaK skrev:
www.hondaklubben.com
Där får du reda på det mesta om Hondan.
Efter en snabbkoll som jag gjort så borde du få iallafall grenrör, avgas och filter av bra kvalitet för den summan jag nämnde.
Går att få både billigare och mycket billigare beroende på vilka produkter du väljer.
Dessa uppgraderingar tillsammans med ett chip kan ge runt 20hk och en mer lättkörd, varvvillig och trevlig motor.
Har dålig koll på svenska sidor tyvärr.

Utvändig styling finns en del men jag vet inte vart du hittat det.
Enligt mig räcker det med en uppsättning snygga fälgar, bilen är snygg nog som den är original. Bättre att lägga pengarna på trim. wink

När jag beställt från UK så har det tagit runt 3-5 arbetsdagar att få hit prylarna. Betalar direkt med kort, ingen fara på dom stora firmorna.

Ska nämna en sak angående oljedrickande också, om bilen dricker så brukar det lugna sig/sluta efter max 6 000 mil.

okej låter ju bra:) är det dyrt att sätta dit dessa 3 saker?
aa ett par fälgar räcker ju:)
har sett en vinge som e skitsnygg. en sån skulle jag nog vilja ha oxå tongue

Okej hur kommer det sig att det slutar vid 6000 mil då?
Vad händer om det inte gör det då? är det dåligt?

Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

bil engelskan är ju inte på topp. vad heter grenrör på engelska? roll

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

"Exhaust manifold".

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

JontaK skrev:
"Exhaust manifold".

ok tack smile

men om den fortsätter dra massa olja efter 6000 mil då?
är det inget bra?

jes
5 november 2008 · 582 Inlägg

JontaK skrev:

jes skrev:
fel!! den nya är inte snabbare har 1hk mer på pappret men tester har gjorts och den gamla är snabbare i alla lägen faktist. och har bättre bromsförmåga

Ge mig en pålitlig källa på det så tror jag den.
Tycker den faceliftade känns rappare på vägen, kanske just tack vare det lättare svänghjulen och uppgraderade kopplingen som gör att iallafall fabriken påstår att den gör 0-100 på 0.2 sekunder snabbare än den äldre versionen.

Har dock inte sett några uppmätta siffror förutom just Hondas egna.

En tvärsäker källa är Topgear.dom testade gamla mot nya kolla på youtube
mvh/jes

hej
JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

Pingi skrev:
men om den fortsätter dra massa olja efter 6000 mil då?
är det inget bra?

Tror det var Guy Chamberlain, en kille som kan CTR (har byggt en med 500hk på hjulen), från just CPL som sa det.
Klart att det inte är bra men kollar du oljan och håller en bra nivå så är det ingen fara.
Har för mig att det till och med står i boken att du ska kolla oljan varje tankning, kanske kan någon CTR-ägare intyga detta?

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
terazzi
5 november 2008 ·

Finns ju en CTR med 1000 häst wink
går i england.. dock byggde han på den gamla karossen men den går ju som satan ^^

Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

JontaK skrev:

Pingi skrev:
men om den fortsätter dra massa olja efter 6000 mil då?
är det inget bra?

Tror det var Guy Chamberlain, en kille som kan CTR (har byggt en med 500hk på hjulen), från just CPL som sa det.
Klart att det inte är bra men kollar du oljan och håller en bra nivå så är det ingen fara.
Har för mig att det till och med står i boken att du ska kolla oljan varje tankning, kanske kan någon CTR-ägare intyga detta?

okej.  vet du  hur mycket det kan gå på om nån firma byter grenrör?
svindyrt?

Nån honda ägare som vet om CTRen drar mycket olja hela tiden?

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

jes skrev:
En tvärsäker källa är Topgear.dom testade gamla mot nya kolla på youtube
mvh/jes

Enda jag hittar är jämförelser mellan faceliftade EP3 (-04-05) och FN2 (07-) alltså förra karossmodellen i faceliftad version och den nyaste karossen.
Där vinner den äldre på när det svänger och går rakt fram, det visste jag redan.

Länka gärna om du har en jämförelse mellan EP3 2001-2003 och 2004-2005.

Pingi skrev:
okej.  vet du  hur mycket det kan gå på om nån firma byter grenrör?
svindyrt?

Ingen aning egentligen.
Motorrummet på EP3'an är rätt trångt och jag har för mig att röret sitter in emot kupén.
Alltså bör det bytet vara en relativt stor operation.
Kolla på Hondaklubben så får du garanterat ett korrekt svar.
Eller så ringer du till en Honda-verkstad och frågar vad det krävs för tidsåtgång och vilken arbetskostnad det blir för ett grenrörsbyte på en Civic Type-R EP3. wink

Edit: Slog ihop två poster.

Senast redigerat av JontaK (5 november 2008)

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
CTR-Jante
5 november 2008 · 301 Inlägg

Pingi skrev:

Anubis skrev:

Pingi skrev:
nu kom det ju inte lite dålig info om CTRen. Blir jag lite osäker..
Jag är ju ute efter en mindre bil med hyffsat med mos i.
tycker det verkar roligt att köra en CTR:) Ska testa så fort jag får chansen.
Då märks det ju vilka här som har rätt:)

Drar mycket olja sa nån. hur mycket snackar vi om? Hur ofta kommer jag få fylla på om jag varvar
ganska mycket lite ibland?
Men inget farligt o varva dom alltså?

Säg att man ligger i 90km/h och ska dra om nån lite snabbt. Går det med en CTR? lika lätt som med en turbo?

Kolla oljan varje gång du tankar bara så är de lungt smile

Va??? måste jag kolla varje gång jag tankar typ?
Drar den så inni helvete? Det hamna ju på minus sidan.
Har ju ingen raffinaderi i trädgården. tongue

Det är ingen fara med oljan..
JAg har fylt på max en halv liter på tre år med min..
Men kör du bana så bör du kolla olja efter vaje gång.. men det bör du ju göra med alla bilar..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
CTR-Jante
5 november 2008 · 301 Inlägg

JontaK skrev:

jes skrev:
En tvärsäker källa är Topgear.dom testade gamla mot nya kolla på youtube
mvh/jes

Enda jag hittar är jämförelser mellan faceliftade EP3 (-04-05) och FN2 (07-) alltså förra karossmodellen i faceliftad version och den nyaste karossen.
Där vinner den äldre på när det svänger och går rakt fram, det visste jag redan.

Länka gärna om du har en jämförelse mellan EP3 2001-2003 och 2004-2005.

Pingi skrev:
okej.  vet du  hur mycket det kan gå på om nån firma byter grenrör?
svindyrt?

Ingen aning egentligen.
Motorrummet på EP3'an är rätt trångt och jag har för mig att röret sitter in emot kupén.
Alltså bör det bytet vara en relativt stor operation.
Kolla på Hondaklubben så får du garanterat ett korrekt svar.
Eller så ringer du till en Honda-verkstad och frågar vad det krävs för tidsåtgång och vilken arbetskostnad det blir för ett grenrörsbyte på en Civic Type-R EP3. wink

Edit: Slog ihop två poster.

Bytte grenrör på min.. Första bilen jag gjort någoting med..
Tog fyra timmar i garaget med domkraft å bultar som satt fast som fan..
I en gds hall så går det fortare.. Ganska lätt att byta..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

...och där kom CTR-ägaren som kan rädda tråden från mitt skitsnack. big_smile

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Thiger_84
5 november 2008 · 509 Inlägg

Honda type r är riktigt roliga bilar, hade en integra type r innan å den va riktigt kul på kurviga vägar. Kolla på integra med om du vill ha en bil till bankörning, sitter även diffbroms i dom orginal.
Visst drar dom lite olja om man pressar dom hårt men de e ingen fara så länge du fyller på vid behov å byter oljan med jämna mellanrum. Har ett videoklipp på integran på min sida som du kan kolla om du vill, så får du en liten uppfattning om hur dom går..

CTR-Jante
5 november 2008 · 301 Inlägg

Prov kör en själv å se vad du tycker..
JAg tycker min är rolig att köra..
Du får ju inte lika mycket komfort som i passat.. är ju inte för komforten man köper en CTR..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang