3709
Sök

Byta till en helt ny Volvo V50 1,8F?

1 722 Inlägg
5 november 2008
Har du beställt bilen redan ?

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Aker_s40 skrev:
Tycker att det är lite tråkigt att dessa miljöbilar inte finns med automatlåda, skulle nog bli mer intressant för pendlare då. Är automat ett krav eller bara ett plus? Läste att du var skeptisk till den manuella lådan i v50.

Svårt val måste jag säga, v50 är mycket sportigare och snyggare och känns modernare, säkert mycket bil för pengarna medans v70 är större, har bättre lastförmåga men är lite äldre och tråkigare.

Känner du att det är en v50 du vill ha, känner att du har råd i dessa finanskristider och att allt känns rätt när du provar bilen skulle jag ha köpt en v50. För det är ju nu man kan göra ett riktigt klipp wink

Det är inget krav. Det är bara ett oerhört plus. För jag kan ju inte säga något annat än att automat är guld! Jag provade ju t.ex en S60 också. Den manuella lådan kändes väldigt bra, och växlarna satt enklare än.. ja.. på en automat (nä, men nästan). Den i V50 känns väldigt annorlunda. I S60:n gick växelspaken väldigt mjukt. I V50:n känns den nästan lite hård, samt att växelspaken är som ett litet finger... en ligger liksom inte jättebra i handen. Men som sagt, det är nog bara en vanesak. Vet hur det var när jag körde Renault genom jobbet för första gången. I början var det usch, men när man hade kört några mil så kändes det bättre...

Precis. Och det är just eftersom att jag inte behöver det utrymmet som V70:n har, som jag skulle kunna tänka mig att byta. Och som sagt; kollade ju även på en S60. Och där hade jag slagit till om in priset på den 05:an låg så pass nära V50 (2009) 1,8F.

Ja. Pengarna är egentligen inga problem. Kostnaden per månad blir inte så mycket högre än hur jag har det idag, med tanke på att jag byter till en lägenhet med lägre hyra om några veckor. Bara där kommer jag ner några tusen per månad.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 november 2008
Hexenhammer skrev:
Nej, jag byter inte för utrymmets skull. Det är väl allmänt känt att V70 har ett av de bättre utrymmena som går att få med en vanlig kombi. Det är snarare lite tvärt om. Vill hitta något lite mindre. Jag kollade ju t.ex på en S60 2,5t. Men priset på en beggad 05:a låg rätt så nära priset på denna V50, så det valet kändes solklart.

Din flickväns farsa är rätt tung om foten va? Eller så körde han på etanol, och ja; etanol förbrukas ca 40% fortare än bensin. wink

Ja han körde som sagt på etanol och det drar ju runt 30% mer än vanlig soppa men jag tycker ändå att två liter milen är åt helvete för mycket för en bil som ska vara en "miljöbil".

Särskilt tung om foten är han väl inte, inte mer än dom flesta, men på den tiden då han tog körkort var ju inte direkt ecodriving en stor grej om man säger så big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 874 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Kanelbullen skrev:
du får räkna med att det blir service varje tusende mil !

Fast på V70:n gäller var tusende mil också, om man ska följa Volvos rekommendationer. Och sådant tar jag. Inga som helst problem. Vill att bilen ska vara ordentligt servad. Och jag betalar faktiskt lite mer, för att få det gjort hos Volvo. Jag får ju lite bättre garantier om jag gör det hos dom.

Kanelbullen skrev:

Ja, faktiskt. Jag tänkte att det var lika bra. Dom hade helt sinnessjuka erbjudanden på vissa punkter från och med idag, till och med Söndag. T.ex så fick jag ett par nya vinterdäck + valfri 16" aluminiumfälg helt gratis, om jag beställde en ny bil. Samma sak gällde de andra fälgarna. Fick sedan rabatt på High Performance-stereon och iPod-kopplingen, och ja... sedan fick jag ner priserna på vinge och lite sånt också. Räknade med minst 20 - 30.000kr extra, om jag hade köpt den enligt "originalpriserna".

1 874 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Ja han körde som sagt på etanol och det drar ju runt 30% mer än vanlig soppa men jag tycker ändå att två liter milen är åt helvete för mycket för en bil som ska vara en "miljöbil".

Särskilt tung om foten är han väl inte, inte mer än dom flesta, men på den tiden då han tog körkort var ju inte direkt ecodriving en stor grej om man säger så big_smile

Jo, exakt. Så är det ju tyvärr på alla bilar som tar etanol. Något som det inte alltid pratas så högt om. Men så är det ju. Dock tycker jag att förmånerna är väldigt trevliga. Det är ju inte helt fel att få 10.000kr tillbaka vid nästa skatteåterbäring, direkt in på kontot!

Nej, jag skojade lite. Men bilen drar ju så mycket på etanol. Dock lär den inte dra så mycket på bara bensin. Men ja. Samma sak gäller ju om du kör på t.ex biogas. Bilen drar ju mer på biogas än på t.ex bensin. Det är väl det som är nackdelen med miljövänligare bränslen.

1 722 Inlägg
5 november 2008
nåjo lär väl se när du har "fått" din nya bil

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

1 814 Inlägg
5 november 2008
Eftersom du av din text verkar älska din V70 så tycker jag att du borde försöka spara pengar någon annanstans. kanske se över elbolag,billigare internet leverantör/lägre hastighet,  onödiga utgifter, kasnke storhandla oftare?. Går du igenom alla dem där kan du lätt kapa en 1000 spänn om du är duktig. 1,8F drar ju rätt mycket jämfört med att det är en liten bil pga etanolen också.

3 354 Inlägg
5 november 2008
skulle inte premien dras in vid års skiftet?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 722 Inlägg
5 november 2008
Vad blir de för färg?

1 079 Inlägg
5 november 2008
Hexenhammer skrev:
Kanelbullen skrev:
du får räkna med att det blir service varje tusende mil !

Fast på V70:n gäller var tusende mil också, om man ska följa Volvos rekommendationer. Och sådant tar jag. Inga som helst problem. Vill att bilen ska vara ordentligt servad. Och jag betalar faktiskt lite mer, för att få det gjort hos Volvo. Jag får ju lite bättre garantier om jag gör det hos dom.

Kanelbullen skrev:

Ja, faktiskt. Jag tänkte att det var lika bra. Dom hade helt sinnessjuka erbjudanden på vissa punkter från och med idag, till och med Söndag. T.ex så fick jag ett par nya vinterdäck + valfri 16" aluminiumfälg helt gratis, om jag beställde en ny bil. Samma sak gällde de andra fälgarna. Fick sedan rabatt på High Performance-stereon och iPod-kopplingen, och ja... sedan fick jag ner priserna på vinge och lite sånt också. Räknade med minst 20 - 30.000kr extra, om jag hade köpt den enligt "originalpriserna".

Nepp, 2000-milsintervaller är det. Importerade från tyskland är det däremot 1500-milsintervaller.

1 874 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Kanelbullen skrev:
nåjo lär väl se när du har "fått" din nya bil

Yepp. Det återstår att se hur det blir. Jag tror dock att jag blir nöjd, med en viss saknad av stolarna i V70:n samt automatlådan som sitter i. Automat är ju guld! wink

1 874 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Syst3m skrev:
Nepp, 2000-milsintervaller är det. Importerade från tyskland är det däremot 1500-milsintervaller.

Ok. Jag har för mig om att det var 1000 mil eller 1 år, vilket som inträffar först. Men det kanske är så att det är 2000 mil eller en gång om året då. Dock tycker jag inte att var tusende mil är dåligt. Så länge det inte är saker för mängder av tusenlappar, så är jag helt med på det! Vill helst få min bil servad så att den alltid håller sig i toppskick. Och uppenbarligen är inte 2000 mils intervaller tillräckligt för V70:n, eftersom att jag har haft den inne mer än så, trots att den servades dagen innan jag hämtade ut den. Det första som hände var ju att dom fick rensa vevhusventilationen. Mindre roligt om det hade varit nån vecka senare, så att garantin hade gått. Efter att garantin har gått ut, så har det varit mängder med problem med fjädringen (typiskt Volvo, iofs), saker som har glappat, fläktmotorer, etc.

1 079 Inlägg
5 november 2008
Hexenhammer skrev:
Syst3m skrev:

Ok. Jag har för mig om att det var 1000 mil eller 1 år, vilket som inträffar först. Men det kanske är så att det är 2000 mil eller en gång om året då. Dock tycker jag inte att var tusende mil är dåligt. Så länge det inte är saker för mängder av tusenlappar, så är jag helt med på det! Vill helst få min bil servad så att den alltid håller sig i toppskick. Och uppenbarligen är inte 2000 mils intervaller tillräckligt för V70:n, eftersom att jag har haft den inne mer än så, trots att den servades dagen innan jag hämtade ut den. Det första som hände var ju att dom fick rensa vevhusventilationen. Mindre roligt om det hade varit nån vecka senare, så att garantin hade gått. Efter att garantin har gått ut, så har det varit mängder med problem med fjädringen (typiskt Volvo, iofs), saker som har glappat, fläktmotorer, etc.

Exakt, 2000 mil eller en gång per år. En gång per år är frivilligt, men det är oftast nödvändigt och bra att göra det. Hellre byta olja och filter en gång för mycket än en gång för lite, enligt min mening. wink
Ja, sen Ford-ägandet har det varit en del återkommande problem. Spjällhus, å massa grejer. Därför är det bra att köpa begagnade bilar då detta är åtgärdat, slapp till exempel byta spjällhus på vår V70 T5 för 8k tack vare ägaren innan fick den smällen. smile

1 874 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Syst3m skrev:
Exakt, 2000 mil eller en gång per år. En gång per år är frivilligt, men det är oftast nödvändigt och bra att göra det. Hellre byta olja och filter en gång för mycket än en gång för lite, enligt min mening. wink
Ja, sen Ford-ägandet har det varit en del återkommande problem. Spjällhus, å massa grejer. Därför är det bra att köpa begagnade bilar då detta är åtgärdat, slapp till exempel byta spjällhus på vår V70 T5 för 8k tack vare ägaren innan fick den smällen. smile

Ja, det är lite det jag menar. Jag betalar hellre lite mer och får allt servat en gång för mycket, än en gång för lite. Jo, så är det ju utan tvekan. Dock är det väl så att fel - det kommer alltid (beroende på hur länge man har bilen). Det som är bäst (fast lite... trist) är väl att gamla bilar i regel funkar bättre. Ingen av de bilar jag har haft har funkat så bra som min första bil; en Volvo 240 GLT (1990). Den gick som en klocka. Och alla delar kostade bara någon/ett par hundringar och gick att byta själv, hur enkelt som helst. Tyvärr är det ju inte den roligaste bilen att titta på, eller att köra. Och så krockade jag med ett rådjur. Där efter blev det 850 och ja... eftersom att jag inte är någon bilmekaniker så säger jag bara; aldrig mer 850 för min del. Det blev väldigt mycket fel på dom.

dalmasens
5 november 2008
Har jobbat på Volvo och jag föredrog 1,6d före flexifuelen.
1,6d var skatten väldigt billig och förbrukningen var grymt liten.
1,8f var trött och drog väldigt mycket. Sen tyckte jag att dragläget var grymt svårt att hitta på just 1,8f:en.

Var sjukt lätt att få motor stopp på den modellen, men fråga mig inte varför.
Tror jag inte hörde en enda kund som lyckades köra iväg utan att få motorstopp.
Men kan vara skit bakom ratten med, men de var nått jag inbillade mig i alla fall.

Jag är inne på att skaffa mig en 1,6d med momentum packet, 17" å lite annat gottigt.
Smidig bil och ekonomiskt sätt väldigt bra.
Då pratar vi om den första 1,6d inte den nya som nu har kommit ekonomidieseln.
Den var 30 000:- dyrare en den vanliga modellen.

1 874 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
expect1991 skrev:
Eftersom du av din text verkar älska din V70 så tycker jag att du borde försöka spara pengar någon annanstans. kanske se över elbolag,billigare internet leverantör/lägre hastighet,  onödiga utgifter, kasnke storhandla oftare?. Går du igenom alla dem där kan du lätt kapa en 1000 spänn om du är duktig. 1,8F drar ju rätt mycket jämfört med att det är en liten bil pga etanolen också.

Haha. Älska och älska... du får det att låta lite överdrivet. Självklart gillar jag bilen. Den är jävligt skön att köra. Körde 80 mil från riksgränsen uppe i norrland utan att bli trött i röven. Och det är förbannat bra.

Självklart kan man spara pengar på sånt håll. Fast då men här är bunden till östkraft, så är det inte mycket att göra något åt. Onödiga utgifter (snacks, filmer, cd-skivor etc) går alltid att dra ner på, såklart.

1 874 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
dalmasens skrev:
1,8f var trött och drog väldigt mycket. Sen tyckte jag att dragläget var grymt svårt att hitta på just 1,8f:en.

Men kan vara skit bakom ratten med, men de var nått jag inbillade mig i alla fall.

Jag är inne på att skaffa mig en 1,6d med momentum packet, 17" å lite annat gottigt.

Ok. Fast 1,6D:n ska ju vara farligt klen om man ska tro Volvos siffror. Till och med
väldigt mycket klenare än 1,8F. Jo, precis. Och det är just på denna modell som dom
har kampanj. Annars hade det nog inte blivit en V50 alls, eftersom att denna, utan några
tillbehör vanligtvis går på ca 225.000kr.

911 Inlägg
5 november 2008
fripppe skrev:
Sen måste bilar som gå på etanol in på service lite oftare ja. Hur ofta vet jag ej men det är tätare serviceintervaller.... ta med det i beräkningen. Klarar du dig utan bil den där extra dagen bilen är inne på service?

Varje 1500 Mil, iaf på saabs bilar

pic up the phone, wazzzaaa

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 november 2008
dalmasens skrev:

Farsan kunde köra iväg med den utan några som helst problem...1.8F alltså

Men men, fan Volvobilarna kommer ju reas ut mer o mer snart iom att de säljer sämre och sämre...första gången ever som Golf gått om o säljer mer än V70 i Sverige nu. Då fattar man kanske hur illa de e för dom..
Ska man tvunget ha en Volvo så bör man nog ha is i magen tills de verkligen reas ut...sett lite panikerbjudanden ibland...de kommer väl börja med fri service å sånt på nya bilar första åren också har ja för mig..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 november 2008
viktore skrev:
Mortalis skrev:
V70n hade jag behållit då det är "en Volvo" mer än en V50 som egentligen är en belgisk/holländsk bil?

Det där stämde kanske för 10-15 år sedan.
Uppdatera dig, plix wink

Så V50 var mindre volvo än v70 för 10-15 år sen? Vem e de som e uppdaterad..

Sök