3650
Sök

Motorbyte i en amazon?

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
skalman1 skrev:
Phenylamine skrev:
skalman1 skrev:
som tidigare nämnts, portad topp, roligare förgasare, trimkam ( helst R ), extraktor och lite smått som bättre tändning så kommer du väl upp i det utan problem. dessutom så är det ju bara att skruva dit originaldelarna om du ångrar dig, vilket är lite svårt om du bygger om bilen för en saab motor.

När jag läser på kgtrimning.com så  säger skriver de att man ska byta topp när man bytar kam? Behövs verkligen detta?

ja det kan man väl säga, för en originaltopp gör ju inte en värsting kam rättvisa. allt måste ju lira ihop.

Men en topp är ju riktigt dyrt att köpa.. Tyvärr kostar det lika mycket som en beg motor..Får väll be min morfar att lätta lädret helt enkelt! Haha

297 Inlägg
6 november 2008
alexm- skrev:
http://www.garaget.org/?car=36428 visst det är en b20 men om du gör liknande trimmning så landar du på ca 130-140 hk

Fast varför en tråkig D-kam, hellre en K eller en R. Och det är nog lite väl optimistiskt att få ut 140 ur den, skulle gissa mer på 120.

Vill du ha tips från folk som vet vad de pratar om, kolla in amazonklubbensforum.

man måste ändra fördelaren också så att den slår ut annorlunda. Men det står nog på amazonforumet.

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
alexm- skrev:
http://www.garaget.org/?car=36428 visst det är en b20 men om du gör liknande trimmning så landar du på ca 130-140 hk

Jo det stämmer, fast i en 240 ska man ha ännu mera krut för att överraska;)

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 november 2008
att trimma är inte billigt och så är det bara ska man trimma så får man ju punga ut pengar bara till att leva med

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Weber frälst!
223 Inlägg
6 november 2008
Phenylamine skrev:
skalman1 skrev:
jo men du borde ju iaf dra gamla vw bussar. skämt och sido så tycker jag att du bör lägga pengarna på att trimma originalmotorn. dom blir jävligt rappa med rätt trim. stryktåliga som få är dom också.

Men vad tycker du att jag ska inhandla för att hamna runt en 130-150 hästar då? Det ska inte vara allt för dyrt heller och jag vill kunna återställa den senare till orginal!

Om du planerar o återställa den till orginal sen ska du definitivt itne byta ut motorn mot en nyare motor....Stoppa i en b20 iställe för b18 o trimma upp den menade jag.....

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Men vad tror ni att kalaset hamnar på om man vill ha en 130-150 friska hästar?

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Hur många hästar har en b20 runt orginal?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
6 november 2008
Mycket. Får du tag i beg delar i bra skick så kanske 15k med föggar osv

Men ska du i med annan motor måste du istortsett kapa balkar eller flytta bromsservo sov. B20 ä de enda som gäller då. Borra upp till b21 med marinvev, steg 2 topp, dubbla weber, k-kam

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 november 2008
loop skrev:
alexm- skrev:

Fast varför en tråkig D-kam, hellre en K eller en R. Och det är nog lite väl optimistiskt att få ut 140 ur den, skulle gissa mer på 120.

Vill du ha tips från folk som vet vad de pratar om, kolla in amazonklubbensforum.

man måste ändra fördelaren också så att den slår ut annorlunda. Men det står nog på amazonforumet.

jo så sant så, men det är gjort mer med den än vad det står tex R kam men det kan man ju inte veta eftersom det inte står där skitsamma nu, bra tips om amazonklubben, nakdeln med en R kam på en så lite trimmad motor är att den blir orolig på tomgång och på låga varv men visst klart att den är bättre

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 november 2008
Phenylamine skrev:
Men vad tror ni att kalaset hamnar på om man vill ha en 130-150 friska hästar?

ca 25-30K kollade me kg trimmning när jag hade min amazon och det är 2 år sedan och det har ju inte blivit billigare, och det är om man har utbytes delar tex topp

steg 2 topp 6900:- + kam 1995:- förgasare vet ej pris men 2 st weber får man nog ge närmare 4000-5000:- svänghjul lättat 3-3,5kg 950:- 5kg lättat finns ej längre ca ca 13000:- på bara detta sen så vill man ju ha andra kolvar, stakar också finns det en uppsjö av olika lättade motordelar

priser från kg katalogen
Senast redigerat av alexm- (6 november 2008)

Weber frälst!
223 Inlägg
6 november 2008
Köp en färdig trimmad b20 då, har sett flera st på blocket för mellan 5-10k, sparar pengar o tid men du går miste om grymt mkt erfarenhet

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Okej, tack:) Måste få ut pärlan ur garaget.. Vill ju få den till en liten sleeper som åtminstonde kan skrämma en fiat uno eller till och med en toyota starlet-!haha

687 Inlägg
6 november 2008
Förstör inte en sport. Är den i bra skick så kan du få bra med pengar för en sådan i originalskick.

stray dog
197 Inlägg
7 november 2008
... -.-

Ja jag vet inte vad jag ska säga..

Din sport är värd mycket pengar. Och du säger att du vill lätt kunna få den original igen.
Ut med B18, köp en B20, och dubbla weber o allt annat godis..
Och som det även sas, det är inte billigt att trimma. +den drar mer bensin. Inget du kanske bryr dig om, men det är nått man får räkna med i det långa loppet.

Du har trummor runt om. Skaffa dig en framaxel ifrån en -65 med skivor, fräscha upp den, så att du kan stanna bilen med. Men tänk på det här med 1-2 krets bromssystem där.. alltså gör om bromssystemet.
Styrservo ifrån en 164 kanske är något du med vill ha.

För övrigt så.. om du ska trimma på riktigt och göra den till en -riktig- sleeper, då ska du byta ut nästintill ALLA detaljer... det är en 45 år gammal bil.. om du vill ut och leka så kommer nog det mesta rasa om du bara tror att bilen blivit övermäktig för att den fått i sig en skrämd b20.

Så lägg det till, på det som alexm- precis rekommenderade.
Då är det kanske dags att tänka om och köpa en annan bil.
Det är billigare att köpa en färdigtrimmad bil.
Sälj din originalbil till en som kan och vill renovera den, och börja leta efter en redan trimmad värstigbil..

Så har du sparat en originalbil till eftervärlden, din plånbok är inte lika tom och du har inte lika mycket huvudvärk efter alla "fan måste jag göra det här också"...

my two pennies worth

......... att jag ens orkar bry mig......

782 Inlägg
8 november 2008
Skulle jag försöka få fart på en gammal amazon så skulle jag lagt anbud på folkracebilar med b20.
I dom stora tävlingarna i motala o vimmerby så ligger värsting bilarna på över 200hk och dom kostade 4500:- för några år sedan men kan va höjt nu.
Jag har för mej att weber 45 el 50or inte får plats i amazonen utan att buckla innerskärmen och det vore ju synd att göra om bilen är fin.

Blyfot
829 Inlägg
8 november 2008
patrik79 skrev:
Skulle jag försöka få fart på en gammal amazon så skulle jag lagt anbud på folkracebilar med b20.
I dom stora tävlingarna i motala o vimmerby så ligger värsting bilarna på över 200hk och dom kostade 4500:- för några år sedan men kan va höjt nu.
Jag har för mej att weber 45 el 50or inte får plats i amazonen utan att buckla innerskärmen och det vore ju synd att göra om bilen är fin.

Man får kapa lite i innerskärmen.. bygga en låda då blir de snyggt och går att återställa

"bara en mor kan älska en sån son"

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 november 2008
Boostrider skrev:
De ä alltså en sport. 123?

122s, inte 123.
Jag skulle renovera B18-motorn och plana toppen + K-kam + Weber 36 dcd. Med tät och fin motor kommer det bli betydligt roligare än original och med största sannolikhet kommer den dra mindre bensin också.

Soulweeper skrev:
... -.-
Du har trummor runt om. Skaffa dig en framaxel ifrån en -65 med skivor, fräscha upp den, så att du kan stanna bilen med.

Jag kan ha fel, men jag har bestämt för mig att 122s hade skivor fram redan -63.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

stray dog
197 Inlägg
8 november 2008
caromania skrev:
Jag kan ha fel, men jag har bestämt för mig att 122s hade skivor fram redan -63.

Du har rätt cool
Skivbromsarna på sporten kom -62. -65 blev det standard.

Men jag ger mig. Jag tänkte inte helt klart när jag skrev det om bromsarna big_smile

Och nu när vi ändå pratar om 62an och jag vet att det pratades lite om hur mycket hästkrafter som fanns i den, så kom B18B det året och hade 95 friska hästar. 63 förrändrades inte motorn.
Men om han har en B18B.. så är det skottpengar på att "förstöra" den smile

Folkracebilarna är helt klart ett par grymma maskiner som har satts ihop av outnämnda proffs. Så är det.
De grabbarna vet exakt vad de gör. Även på banan med, vilket resulterar i att motorn oftast är rätt bränd wink Kom iåg att de kör på gränsen i stort sett hela tiden. Så motorn får ta emot en hel del stryk även om den hålls i TRIM  haha. clever.

rock on

......... att jag ens orkar bry mig......

Byggbas
117 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
Soulweeper skrev:
... -.-

Ja jag vet inte vad jag ska säga..

Din sport är värd mycket pengar. Och du säger att du vill lätt kunna få den original igen.
Ut med B18, köp en B20, och dubbla weber o allt annat godis..
Och som det även sas, det är inte billigt att trimma. +den drar mer bensin. Inget du kanske bryr dig om, men det är nått man får räkna med i det långa loppet.

Du har trummor runt om. Skaffa dig en framaxel ifrån en -65 med skivor, fräscha upp den, så att du kan stanna bilen med. Men tänk på det här med 1-2 krets bromssystem där.. alltså gör om bromssystemet.
Styrservo ifrån en 164 kanske är något du med vill ha.

För övrigt så.. om du ska trimma på riktigt och göra den till en -riktig- sleeper, då ska du byta ut nästintill ALLA detaljer... det är en 45 år gammal bil.. om du vill ut och leka så kommer nog det mesta rasa om du bara tror att bilen blivit övermäktig för att den fått i sig en skrämd b20.

Så lägg det till, på det som alexm- precis rekommenderade.
Då är det kanske dags att tänka om och köpa en annan bil.
Det är billigare att köpa en färdigtrimmad bil.
Sälj din originalbil till en som kan och vill renovera den, och börja leta efter en redan trimmad värstigbil..

Så har du sparat en originalbil till eftervärlden, din plånbok är inte lika tom och du har inte lika mycket huvudvärk efter alla "fan måste jag göra det här också"...

my two pennies worth

'

Okej, tack! Men den har faktikst skivor fram:)

Byggbas
117 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
Soulweeper skrev:
caromania skrev:

Du har rätt cool
Skivbromsarna på sporten kom -62. -65 blev det standard.

Men jag ger mig. Jag tänkte inte helt klart när jag skrev det om bromsarna big_smile

Och nu när vi ändå pratar om 62an och jag vet att det pratades lite om hur mycket hästkrafter som fanns i den, så kom B18B det året och hade 95 friska hästar. 63 förrändrades inte motorn.
Men om han har en B18B.. så är det skottpengar på att "förstöra" den smile

Folkracebilarna är helt klart ett par grymma maskiner som har satts ihop av outnämnda proffs. Så är det.
De grabbarna vet exakt vad de gör. Även på banan med, vilket resulterar i att motorn oftast är rätt bränd wink Kom iåg att de kör på gränsen i stort sett hela tiden. Så motorn får ta emot en hel del stryk även om den hålls i TRIM  haha. clever.

rock on

Det är en b18d under huven!

Sök