CHEEVA skrev:
Volvo142_73a skrev:
CHEEVA skrev:
hur ser de ut med jobb i gruvbranschen ?
Svårt att få jobb ? Hur bor man ? På jobbet eller måste man ha eget boende i närheten ?
Jävligt intresserad utav ett lite bättre betalt jobb än de jag har nu, gärna ett jobb där man jobbar tex en vecka och hemma en vecka.. eller som oljeplattforms jobben jobba 2 veckor och hemma 4.
Vilka utbildningar har ni som jobbar såhär ? Har gått industriteknisk på gymnasiet, vet inte om det är till någon fördel ? Jobbar som motorrenoverare nu tjänar 18 000 före skatt... mår psykist dåligt pga den dåliga lönen
18K är väl ändå en hyffsad lön. Du lär ju ha ut typ 12K efter skatt? Klarar man sig ju rätt långt på om man är ensamboende.
Har ett jobb som lödare på gång. Kommer få drygt 11K efter skatt
har ca 14 ut ... tycker de rent ut sagt är skit, bor hemma ännu men känner de att det är mer eller mindre omöjligt att flytta hemmifrån med denna lönen. Är som sagt intresserad utav gruvjobb eller oljeplattform, någon som har några tips ? Vill kunna ha bilintresset utan att bli helt ruinerad
Inte för att vara den som är den men du är 92a, antar att det är ditt första jobb och du får ut 14 efter skatt och bor hemma, får man fråga vad du gör av med pengarna på eftersom du ser det omöjligt att flytta hemifrån? Antar att du hjälper till att betala hemma så kanske 3k i hyra (vet förvisso inte hur du bor och hur många i hushållet ni är som delar men något sånt borde det vara va?) Står du på corradon själv? Räknade lite fort och då med helförsäkring, nattparkering på gatan, lägsta självrisk, 1500mil/år på en 95as vr6 och hittade då för ganska precis 1700 i månaden på mig för en så efter det har du 9300kr kvar och då har jag inte räknat på golfen då du inte har den i trafik och en golf 2 med enbart garageförsäkring inte är många hundralappar i månaden men säg att du då har 9000 kvar. Skatten på bägge bilarna kan väl hamna på 3000kr totalt (men den ena är ju inte i trafik) men det blir 250 i månaden och du har 8750 kvar. Säg att du kör 1500mil per år och bilen drar en liter per mil så bränner du 1900kr i månaden på soppa och har 6850 kvar, säg yttligare en tusenlapp till hushållet för mat, telefon, el och sånt så har du 5850 kvar och spenderar yttligare 1350 i månaden på övriga nöjen och någon pinyl till bilen kanske? 4500 kvar varje månad. Eller ja, dra av fackavgiften med a-kassa (IF metall) då också som med din lön borde bli 400kr så 4100. Tycker jag räknat ganska så högt då faktiskt och dessa siffror går att dra ner om man prioriterar om för att vilja flytta hemifrån.
Säg att du vill ha en liten bostadsrätt, förutsatt att du har fast anställning. Då behöver du inte betala hyra och andra saker till hushållet "hemma" längre så då har du 8100kr och hyran plus ammorteringen på en liten bostadsrätt kan vi väl säga i runda slängar 5k = 3100kvar och säg att du spenderar 2000 i månaden på mat, hygien och ja, hemmet så har du 1100kr kvar. Tycker inte jag räknat orealistiskt alls utan snarare ganska högt och då har jag som förutsättning att man är smart nog att spara ihop en summa innan man flyttar hemifrån så att man har en buffert att plocka ifrån. Din lön kommer också stiga med tiden och 14k efter skatt när man är 20 år är inte alls så illa pinkat. Förstår inte hur du kan må psykiskt dåligt över den lönen när du bor hemma, har du lånehajar efter dig? Fullkomligt normal lön för din ålder. Bilintresset är dyrt tyvärr... Jävligt tråkigt men så är det ju och då får man skära ner på saker runt om istället. Ursäkta om jag räknat lite fel, kontrollräkna gärna då jag är lite trött men tyckte bara du borde få lite perspektiv

Visst är det bra att vara ambitiös och vilja tjäna mer pengar men 14 rent i månaden och vara 20 år är inte jättedåligt och det går allt bara man prioriterar. Inget lyxliv men man överlever klart.
Jag ligger rätt nära dig lönemässigt och har innan det varit arbetslös sedan oktober och jobbet jag hade då tjänade jag ca 14 INNAN skatt och det gick runt när jag bodde hemma och betalade då 2500kr i hyra hemma, vilket iofs var drygt halva hyran och vi är 3 pers men då handlade farsan maten etc istället plus jag betalade försäkring till bilen och jag prioriterade mina utgifter till bilen men hade ändå lite pengar att lägga undan, så pass att jag efter att jag sade upp mig i oktober (pga taskiga arbetsförhållanden och dålig lön för ett stressigt jobb som de ofta sa till om att det behövdes jobbas övertid på samma eftermiddag, ibland bara en halvtimme innan ordinarie sluttid. Min högsta lön jag fick ut där var lite drygt 11000kr med en del övertidstimmar plus någon lördag som jag jobbade heldag (och ja, det var en heltidsanställning, 7-16 jobb)) Kunde åka utomlands och spenderade 5 månader i Kongo utan att jobba där, eller visst, jag jobbade väl lite men inget för betalning. Då hade jag visserligen lite pengar undanstoppat sedan tidigare men det var inga stora belopp utan ungefär en månadslön plus det jag sparat ihop under mitt arbetsår och jag valde att låna ca ett par tusen av min familj innan resan bara för säkerhets skull ifall något oväntat och olyckligt skulle inträffa. Var dock pank när jag väl var hemma igen och levde på småpengar tills jag nu fick jobb i augusti då jag inte hade någon a-kassa eller socbidrag under min arbetslösa tid. Ska dock tillägga att med den lönen såg jag ingen möjlighet att flytta hemifrån men så dåligt tjänar du faktiskt inte med 14 rent varje månad. Du är ju fortfarande väldigt ung, ha lite tålamod och planera din ekonomi så ska det nog gå för sig

Bara att du jobbar ett tag och bor hemma och samlar på dig en slant och planerar ditt framtida boende och gör en budget under tiden.
You're in the real world now. Nnnnn-kay?

Tyckte att ett citat från perry cox i scrubs passade in bara