2830
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

1 422 Inlägg
11 september 2012
Runmark skrev:
cheffer skrev:
Runmark skrev:
tjänar runt 15k efter skatt och bensin kontot ligger på ungefär 10k när man har 12mil till jobbet tur o retur.
en bensinsnålare bil kanske?

Skatteavdrag för milersättning? smile Annars kan du ju segla till jobbet, gungar ju mjukt det med wink Bara att köpa en snålare bil att pendla till och från jobbet med, någon liten billig mysbil bara.

ah vet du hur man går till väga då? skriver man inte som en journal eller så hur långt det är osv? skickar man in bensin kvitton också? smile

Man får en viss ersättning per mil, vad din bil sedan drar per mil är irrelevant och det kan du ta upp på deklarationen men kvitton är att föredra smile Ska dock vara mil för jobb. Din arbetsgivare kanske har timblock där du kan skriva upp din milersättning var dag, det finns såna block och då brukar arbetsgivaren lösa det.

463 Inlägg
12 september 2012
Runmark skrev:
cheffer skrev:
Runmark skrev:
tjänar runt 15k efter skatt och bensin kontot ligger på ungefär 10k när man har 12mil till jobbet tur o retur.
en bensinsnålare bil kanske?

Skatteavdrag för milersättning? smile Annars kan du ju segla till jobbet, gungar ju mjukt det med wink Bara att köpa en snålare bil att pendla till och från jobbet med, någon liten billig mysbil bara.

ah vet du hur man går till väga då? skriver man inte som en journal eller så hur långt det är osv? skickar man in bensin kvitton också? smile

Annars räknar man bara på hur långt man har till jobbet och tar ett snitt och drar av det. Jag har aldrig skickat in kvitton för reseavdrag på deklarationen.

4 637 Inlägg
12 september 2012
De kan kräva kvitton ifall man blir kollad. Hände mig...

463 Inlägg
12 september 2012
Navkapsel skrev:

Då får man väl gräva fram lite kort-fakturor big_smile

4 637 Inlägg
12 september 2012
habomaster skrev:
Navkapsel skrev:

Då får man väl gräva fram lite kort-fakturor big_smile

Kan fungera med besisktningsmil med. Då får man även ta hänsyn till om man måste ha annan bil ibland och bes.-perioder  på alla bilar så mer bökigt...

Elektriker
718 Inlägg
12 september 2012
Är väl rätt få människor som tankar med kontanter idag. Så att få fram hur ofta och när man tankat är inge större problem.

Som att kasta vatten i sjön.

huh?
10 427 Inlägg
12 september 2012
habomaster skrev:
Runmark skrev:
cheffer skrev:

Annars räknar man bara på hur långt man har till jobbet och tar ett snitt och drar av det. Jag har aldrig skickat in kvitton för reseavdrag på deklarationen.

Skatteverket kan granska en lite noggrannare och då måste man "bevisa" milen man åkt, typ med mätarställningar från Bilprovningsbesök, bensinkvitton osv. Jag har iofs klarat mig 3 år på raken. smile Har dock förberett med antal arbetade dagar, avstånd till jobbet, miltal på bilar och bensinräkningar utifall de skulle begära något.

351 Inlägg
12 september 2012
habomaster skrev:
Runmark skrev:
cheffer skrev:

Ok smile

351 Inlägg
12 september 2012
Volvo142_73a skrev:
Runmark skrev:
Volvo142_73a skrev:

Du behöver ju inte åka Caprice varje dag wink

Svårt att låta bli när man åker som en gud, håller på letar efter billigare bil wink

Jag föreslår att du köper den fräckaste bilen som någonsin tillverkats. Fiat 126. BTW! Synd på 144an

Jo var synd på en så fin bil, men har skaffat en billigare bil nu! big_smile

Muttley
12 september 2012
Navkapsel skrev:

Hände mig med men jag behövde ej skicka in kvitton eller bes papper. Jag behövde bara redovisa vilka arbeten jag hade varit på och under vilka dagar och antal mil. Resten behöves inte. Var väl 5 år sen kanske.  Fick följdfrågor som varför man inte tagit kollektivtrafik och sådant.

4 637 Inlägg
12 september 2012
tkd_rille skrev:
Navkapsel skrev:

Hände mig med men jag behövde ej skicka in kvitton eller bes papper. Jag behövde bara redovisa vilka arbeten jag hade varit på och under vilka dagar och antal mil. Resten behöves inte. Var väl 5 år sen kanske.  Fick följdfrågor som varför man inte tagit kollektivtrafik och sådant.

Hon som ringde mig var hårdare. Hjälpte inte ens att ge numret till chefen eller nåt. Slutade med att jag fick besiktiga bilen ett år innan den skulle besiktigas för att få papper på milen. (Veteranbil.)

Muttley
12 september 2012
Navkapsel skrev:
tkd_rille skrev:
Navkapsel skrev:

Hon som ringde mig var hårdare. Hjälpte inte ens att ge numret till chefen eller nåt. Slutade med att jag fick besiktiga bilen ett år innan den skulle besiktigas för att få papper på milen. (Veteranbil.)

Aha så de ringde. Jag fick ett fint och långt frågeformulär smile. Tog ut arbetsspec från företaget så löste de sig galant.

4 637 Inlägg
12 september 2012
tkd_rille skrev:
Navkapsel skrev:
tkd_rille skrev:

Aha så de ringde. Jag fick ett fint och långt frågeformulär smile. Tog ut arbetsspec från företaget så löste de sig galant.

Nu minns jag tror jag. Fick ett frågeformulär och så ringde jag upp just för att det var oklart hur jag skulle redovisa milen. Då sade hon att bes-papper dög eftersom jag inte hade kvitton.

Jäklar vad OT det blir... lol
Senast redigerat av Navkapsel (12 september 2012)

S-klass =)
295 Inlägg
15 september 2012
löning i morgon.. cirkus 15000kr i handen för att man varit på jobbet en vecka... fast då jobbade man in den andra veckan.. å så klart ingen övertid..

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
15 september 2012
MB350se skrev:
löning i morgon.. cirkus 15000kr i handen för att man varit på jobbet en vecka... fast då jobbade man in den andra veckan.. å så klart ingen övertid..

så du har 30 000 i månaden ut ? utan övertid ?

vad jobbar du med ? smile

75 Inlägg
16 september 2012
Cirkus skrev han ju !

S-klass =)
295 Inlägg
16 september 2012
CHEEVA skrev:
MB350se skrev:

så du har 30 000 i månaden ut ? utan övertid ?

vad jobbar du med ? smile

Nå är rörkrökare underjord... jobbar i kiruna.. rörsvetsare, Pinne och Tig... Rostfritt å svart...
jao ca 29000kr får jag ut i månaden utan en timme övertid.. jobbar dessutom bara 36timmars veckor..
jobbar 7/7 principen.. så när man jobbar en vecka så jobbar vi 72timmar..
men som jag skrivit tidigare.. 28800kr är månadslönen före skatt...
29000kr får jag i handen efter skatt, med alla tillägg,, traktamente å underjordstillägg... får även semesterersättning på engång..
Senast redigerat av MB350se (16 september 2012)

S-klass =)
295 Inlägg
16 september 2012
Nyfiken, då visa tycker jag har en övernaturlig lön.. eller att ja får ut övernaturligt mycke pengar för att va svetsare... vad tjänar ni andra svetsare då? å vad svetsar ni? less på pm uti att ja ljuger om min lön.. varför skulle jag göra det?

420 Inlägg
16 september 2012
MB350se skrev:
Nyfiken, då visa tycker jag har en övernaturlig lön.. eller att ja får ut övernaturligt mycke pengar för att va svetsare... vad tjänar ni andra svetsare då? å vad svetsar ni? less på pm uti att ja ljuger om min lön.. varför skulle jag göra det?

Folk är avundsjuka som vanligt. Tycker det låter rätt rimligt med tanke på att snittlönen för en rörsvetsare ligger på runt 26000 kr men här snackar vi om alla tillägg,, traktamente å underjordstillägg & semesterersättning. Tycker lönen låter rimlig.

S-klass =)
295 Inlägg
16 september 2012
Jimmylainen skrev:
MB350se skrev:

Folk är avundsjuka som vanligt. Tycker det låter rätt rimligt med tanke på att snittlönen för en rörsvetsare ligger på runt 26000 kr men här snackar vi om alla tillägg,, traktamente å underjordstillägg & semesterersättning. Tycker lönen låter rimlig.

tackar... å i kiruna brukar lönen ligga högre än snittet pga att de e brist på folk..

Sök